Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhesaduncerdale
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05-2022
Mijn vraag
Ik heb een laptop een Dell Latitude e6510 met Windows 10 en 4GIG geheugen. Nu wilde ik deze upgraden naar 8GIG, maar nadat ik het heb vervangen start Windows niet meer op.

Nu is mijn vraag ten eerste hoe ik erachter kan komen wat het probleem is (BIOS, Laptop, Windows 10, etc)

Als het nieuwe geheugen juist word weergegeven in de BIOS, mag ik er dan vanuit gaan dat het compatibal is en zou moeten kunnen werken? Of is dat wat kort door de bocht?

Relevante software en hardware die ik gebruik

De geheugen modules die ik nieuw heb gekocht:
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1015828

De Laptop:
pricewatch: Dell Latitude E6510 (E6510-M333NL)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Nadat ik het geheugen vervang en naar de BIOS ga, dan staat deze wel juist weergegeven
- Ik heb de laatste BIOS versie ( A16 )
- Voorheen had ik Windows 8, daarmee werkte het niet
- Daarna upgrade naar Windows 10, maar werkte nog steeds niet
- Gezocht naar driver updates, maar dat is ( volgens de Dell scan ) allemaal up-to-date
- Ik heb het ook per module geprobeerd, zonder succes
- Ik heb het ook in een andere soortgelijke laptop geprobeerd, maar ook zonder succes.

[ Voor 6% gewijzigd door rhesaduncerdale op 23-01-2017 14:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het RAM is waarschijnlijk niet goed. Plaats je oude RAM terug, en ruil je nieuwe RAM om voor andere RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furry dude
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-07-2022
Je geeft een goede uitleg alleen geef je bij hardware met pricewatch de verkeerde dingen aan. Je geeft aan 8GB erin te willen stoppen en zet in pricewatch 4GB en de verkeerde soort.

Buitenom dat zal waarschijnlijk je RAM geheugen of los zitten of niet goed aangesloten zijn (misschien zelfs DOA) maar daar zit met grote kans je probleem.

steek je oude RAM geheugen terug en kijk wat die doet.
Probeer 1 stripje nieuw geheugen en kijk of dat scheelt. (doet die het niet probeer de andere misschien is er maar 1 defect)

[ Voor 2% gewijzigd door Furry dude op 23-01-2017 14:29 . Reden: spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het RAM dat je aangeeft past fysiek niet in de laptop. Om te beginnen is het handig om even aan te geven welk RAM je daadwerkelijk in de laptop geplaatst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kingston geeft zelf aan dat ze geen producten voor dit model laptop hebben dus de kans dat dit geheugen gaat werken is praktisch nul. En ook Corsair geeft aan geen modules voor dit model te hebben. Ik vermoed dat je niet zal kunnen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:22
De specsheet van jouw laptop geeft aan dat deze alleen 1, 2 of 4GB modules accepeert. Dit betekent dat je max 2x 4GB ram reepjes kan plaatsen, met een max snelheid van 1333MHz (ligt aan je type processor).
Crucial geeft bijvoorbeeld een lijst met compatible ram reepjes.

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhesaduncerdale
Ah, my bad.

Het geheugen dat ik heb gekocht is:
https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1015828

Als het fisiek niet zou passen zou ik het wel gemerkt hebben denk ik haha

Ik had al aangegeven de modules ook een voor een te hebben geprobeerd

De 8GIG die ik aangaf zijn dus ook 2 modules van 4GIG

In de BIOS is het nieuwe geheugen ook wel zichtbaar, dus het lijkt in ieder geval tot op zekere hoogte te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:59
Je zou ook even een Memtest kunnen draaien, daarmee kan je zien of het geheugen goed is en ook correct werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhesaduncerdale
_trickster_ schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:41:
Je zou ook even een Memtest kunnen draaien, daarmee kan je zien of het geheugen goed is en ook correct werkt.
Ik weet niet hoe ik dat kan doen als de laptop niet opstart. ZOu dat een optie moeten zijn in de BIOS? Zou ik dat moeten opstarten van een USB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als de specs van Crucial kloppen gaat het niet werken want dan vraagt het moederbord low voltage (1,35 V) geheugen en wat je hebt gekocht is 1,5 V.

[ Voor 80% gewijzigd door synoniem op 23-01-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhesaduncerdale
Cabbie_86 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:35:
De specsheet van jouw laptop geeft aan dat deze alleen 1, 2 of 4GB modules accepeert. Dit betekent dat je max 2x 4GB ram reepjes kan plaatsen, met een max snelheid van 1333MHz (ligt aan je type processor).
Crucial geeft bijvoorbeeld een lijst met compatible ram reepjes.
Cabbie, Tnx, dat is een goede tip, Alleen moet ik bekennen dat het me een beetje begint te duizelen als ik dat lees haha. Ik zie niet direct waar het geheugen dat ik heb, precies zou kunnen verschillen met wat daar als compatible staat aangegeven.

Maar misschien dat het antwoord op mijn eerdere vraag duidelijkheid zou kunnen geven:

Als ik het geheugen in de BIOS zie, kan ik er dan vanuit gaan dat het wel compatible is?

Tnx again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
rhesaduncerdale schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:46:
[...]

Als ik het geheugen in de BIOS zie, kan ik er dan vanuit gaan dat het wel compatible is?
Nee dus, zie mijn bericht hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhesaduncerdale
synoniem schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:45:
Als de specs van Crucial kloppen gaat het niet werken want dan vraagt het moederbord low voltage (1,35 V) geheugen en wat je hebt gekocht is 1,5 V.
Aha, dat klinkt aannemelijk...

Maar wat ik toch vreemd blijf vinden is dat het geheugen wel juist word weergegeven in de BIOS. Moet ik hieruit opmaken dat dat dus niks hoeft te zeggen?

Als je hardware in de BIOS ziet staan, dan kan het nog steeds zo zijn dat het niet compatible is?

En waar zit dan precies mis? Is het dan Windows die er niet mee om kan gaan? Of toch de hardware, maar komt dat toch later pas naar voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De hardware kan er niet mee overweg. Als het BIOS nog wel naar voren komt is dat meer geluk dan wijsheid, want het geheugen krijgt niet voldoende spanning om goed te functioneren. Op het punt dat het geheugen echt gebruikt moet worden (bij het laden van een OS) wordt dat dan duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
rhesaduncerdale schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Aha, dat klinkt aannemelijk...

Maar wat ik toch vreemd blijf vinden is dat het geheugen wel juist word weergegeven in de BIOS. Moet ik hieruit opmaken dat dat dus niks hoeft te zeggen?

Als je hardware in de BIOS ziet staan, dan kan het nog steeds zo zijn dat het niet compatible is?

En waar zit dan precies mis? Is het dan Windows die er niet mee om kan gaan? Of toch de hardware, maar komt dat toch later pas naar voren?
Bij het opstarten is er vaak alleen een snelle check of het geheugen aanwezig is maar wordt het niet echt belast.
Op het moment dat het geheugen belast wordt gaat het geheugen bits verliezen omdat deze te weinig stroom krijgen om hun "state" vast te houden. En daar kan Windows uiteraard niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:59
Je zal een USB stick moeten maken via een andere computer, en dan vanaf deze stick opstarten.
Hier kan setup tool downloaden om automatisch een stick met memtest te maken die kan booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
rhesaduncerdale schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:12:
Als het nieuwe geheugen juist word weergegeven in de BIOS, mag ik er dan vanuit gaan dat het compatibal is en zou moeten kunnen werken? Of is dat wat kort door de bocht?
Dell heeft een diagnostic tool optie in de bios, kan je deze starten (via F2/F12)?
Dell laptops zijn nogal kritisch, als het geheugen niet geschikt is kom je meestal ook niet in de bios en krijg je knipperende status LEDs
Maar niet duidelijk is of de laptop nu wel of niet normaal opstart na de bios.
Niet misschien de (UEFI/Legacy) opstart instellingen of RAID/SATA settings verandert in de bios?
Na (succesvol) plaatsen van geheugen krijg je er een (BIOS) melding van bij het opstarten?
Tenminste zo gaat het bij mijn 6410.

.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 23-01-2017 15:40 ]

Pagina: 1