Nieuwe 24" monitor

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met de Mediamarkt BTW-dagen in het vooruitzicht en mijn wens om een nieuwe monitor te kopen ben ik op de mediamarkt-site op zoek gegaan naar een nieuw exemplaar met de volgende wensen:
- 24" (en inherent daaraan dus full hd). Geen 21:9 superbreedbeeld oid.
- Budget 150-200 euro
- 'Mooi beeld'
- Slank/strak design
- Voorkeur voor ingebouwde speakers
- Voorkeur voor zowel displayport, hdmi als dvi
- Voorkeur voor aanwezigheid vesa-bevestiging
- Ik game niet veel, dus hoeft niet supersnel te zijn. Dingen als freesync zijn ook niet essentieel.
- Voor wat het waard is: uit standby komen van het scherm moet snel gaan. Mijn huidige scherm doet er 15 (!!!) seconden over om vanuit standby weer beeld te geven als je muis of toetsenbord beweegt.

Het aspect 'mooi beeld' is natuurlijk discutabel, maar ik denk dat ik dan uitkom op een IPS-scherm. Ik heb een paar keer achter een IPS-scherm gezeten en zie meteen dat de kleuren mooier zijn dan mijn huidige TN-scherm.

Ik kom dan uit op de volgende schermen:
1. AOC I2475PXQU (http://www.mediamarkt.nl/...oc-i2475pxqu-1466283.html)
Strak design, IPS-scherm, veel aansluitmogelijkheden (en usb-hub, handig voor receiver muis/tobo). Alleen het merk AOC ben ik niet zo bekend mee, maar schijnt wel goed bekend te staan.

2. HP 24ES (http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hp-24es-1464871.html)
Strak design, maar minder aansluitingmogelijkheden en geen vesa wallmount mogelijkheid

3. LG 23MB35PH-B (http://www.mediamarkt.nl/...g-23mb35ph-b-1465035.html)
Deze kwam ik ook nog tegen, maar vind hem wat lomp.

Ik neig dus naar die AOC. Heeft iemand nog tips, ervaringen en/of alternatieven?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Mediamarkt aanbiedingen, leuk en aardig. Voor 149 heb je in principe al precies wat je zoekt via 4Launch (dus met goede garantie). pricewatch: Iiyama Xu2490Hs-B1 Zwart Zonder DisplayPort (maar met 2x HDMI) ben je zelfs al voor 119 klaar. pricewatch: BenQ GW2470H Zwart IPS of VA is niet zo relevant, het verschil met TN is veel groter dan tussen deze 2. De AOC en LG zullen (met de prijs gedeeld door 1.21) een tientje goedkoper zijn dan de Iiyama. De HP valt dus sowieso al af, omdat er een beter alternatief is voor dezelfde prijs. De LG lijkt me inderdaad geen gezicht, dus valt ook af.

AOC is in principe een prima merk. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Hou er rekening mee dat als je iets bestelt via internet, je het zonder opgave van reden terug mag sturen. Dit kan handig zijn in het geval van dode pixels. 3 Dode pixels (ongeveer, weet het niet precies meer) valt niet onder de garantie. Mocht je via internet bestellen kun je het scherm dus alsnog terugsturen.

Verder zou ik van de mediamarkt garantie niets maar dan ook helemaal niets verwachten.

• Palomar
  • Niet online
lactaxative schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:58:
Mediamarkt aanbiedingen, leuk en aardig. Voor 149 heb je in principe al precies wat je zoekt via 4Launch (dus met goede garantie). pricewatch: Iiyama Xu2490Hs-B1 Zwart Zonder DisplayPort (maar met 2x HDMI) ben je zelfs al voor 119 klaar. pricewatch: BenQ GW2470H Zwart IPS of VA is niet zo relevant, het verschil met TN is veel groter dan tussen deze 2. De AOC en LG zullen (met de prijs gedeeld door 1.21) een tientje goedkoper zijn dan de Iiyama. De HP valt dus sowieso al af, omdat er een beter alternatief is voor dezelfde prijs. De LG lijkt me inderdaad geen gezicht, dus valt ook af.

AOC is in principe een prima merk. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

Hou er rekening mee dat als je iets bestelt via internet, je het zonder opgave van reden terug mag sturen. Dit kan handig zijn in het geval van dode pixels. 3 Dode pixels (ongeveer, weet het niet precies meer) valt niet onder de garantie. Mocht je via internet bestellen kun je het scherm dus alsnog terugsturen.

Verder zou ik van de mediamarkt garantie niets maar dan ook helemaal niets verwachten.
Thanks voor de tips :) Die Die Iiyama en Benq zien er idd ook goed uit. Sterker nog, de kleinere versie van die Benq heb ik laatst aan mn ouders geadviseerd. Ga die 2 zeker ook nog een overweging nemen.

Waarom ik wel vaak voor mediamarkt kies is dat ze daar ook een soepele retourneer-policy hebben (14 dagen niet goed geld terug). Bij een fysieke winkel vind ik het toch wat makkelijker om iets terug te brengen dan bij een webshop, waarbij je het weer moet terugsturen etc... maargoed, intentie is om het in 1 keer goed te kopen, vandaar dit topic ;)

Qua AMVA en IPS, is daar idd niet zoveel verschil tussen? Ik kan het nl. niet heel goed vergelijken, maar ik zit op mijn werk wel eens achter een HP Z23 IPS scherm en dan zie ik wel duidelijk verschil met als ik achter een TN-scherm zit. Vandaar dat ik ook een IPS-scherm of gelijkwaardig wil hebben.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Het probleem met monitoren kopen is dat je naar specs van fabrikanten zit te kijken. In het geval van monitoren, testen ze vaak onvoldoende nauwkeurig (lees: voor het gemak schrijven ze een statisch contrast van 1000:1 op en zetten ze een extra groot getal bij dynamisch contrast, wat al helemaal niks zegt)

Het grote voordeel van VA voor mij is dat zwart ook echt zwart is. Hierdoor kunnen statische contrast ratio's van 4-5 keer zo hoog bereikt worden t.o.v. IPS. https://nl.hardware.info/...l/producten/341748-321862

Verder kan ik tegenwoordig weinig significante verschillen tussen de 2 ontdekken. Vroeger was VA dacht ik energiezuiniger, maar blijkbaar is dat oude kennis. De uniformiteit van een IPS display staat ook bekend als slechter, maar dat zie je in de bovenstaande testresultaten ook totaal niet terug. Kijkhoeken staan bij IPS beter bekend, maar dat verschil zie ik zowel in de resultaten als zelf niet. Responstijden zijn allebei in dezelfde orde grootte, en slechter dan TN. Verder ervaar ik mijn VA scherm thuis als rustiger dan mijn IPS scherm op mijn werk, maar dit kan ook door de omgeving komen, en is natuurlijk slechts een persoonlijke ervaring.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:19
pricewatch: Iiyama Xu2490Hs-B1 Zwart

Hier hebben we er meerdere van op de werkvloer hangen, erg fijne monitor met mooie strakke bezels.

• Palomar
  • Niet online
Thanks voor de tips. Bij de mediamarkt BTW-actie wordt kennelijk het halve assortiment geruimd, want 2 van de 3 monitors die ik noemde zijn niet meer beschikbaar :'). Rest van het assortiment van mediamarkt vind ik niet echt interessant. Heb nu de BenQ GW2470H besteld bij een andere shop :) Lever wel iets in op mijn wensen (geen dvi/displayport - wel tweemaal hdmi - en geen ingebouwde speakers), maar de prijs is dermate gunstig dat ik daar wel overheen kom.
Pagina: 1