Design laptop voor general use, programmeren & powerpoint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:55
Ik heb nu een ASUS N56VZ-S4195H: 15,6", Full HD, Core i7-3630QM 8GB geheugen en een Samsung 830 SSD van 256GB (er zelf ingezet). Hij is ergens uit april 2013, maar ik vind het nog steeds een super-fijn laptopje. Ik sta er versteld van hoe snel dat ding is (boot binnen een paar seconden), ik loop niet tegen CPU grenzen aan, typt heerlijk, goed geluid (nog geen laptops gehoord met beter geluid), mat scherm. Kortom: erg tevreden mee, maar helaas: het toetsenbord is de geest aan het geven en de HDMI aansluiting is versleten. Het begint dus tijd te worden voor een nieuwe.

Wat ga je met je laptop doen?
"General stuff" zoals browsen, mailen en een keer een videootje kijken. Maar ook programmeren (Visual Studio 2015), heul klein beetje Photoshop en ik gebruik hem om trainingen te geven op locatie bij klanten (PowerPoint dus). Geen games.

Wat is je budget?
Tot €2500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Voornamelijk staat hij ingeplugd op de tafel. Soms gebruik ik hem op de bank of dakterras/tuin en af en toe mee naar klanten of andere kantoren. Portabiliteit is niet het belangrijkste.

Wensen:
Ik ga wat geld uit geven, dan wil ik er wel op vooruit gaan. Ik kan slecht tegen wachten dus ik wil een echt snel aanvoelende machine. En ik hou van design en mooie materialen dus het uiterlijk is erg belangrijk voor me. Is subjectief natuurlijk, maar ik wil best meer betalen voor een mooie en stevige metalen unibody.
  • Recente Core i7, 16GB geheugen
  • PCIe SSD van 500GB of groter
  • 15,6" scherm, sterke voorkeur voor mat (vanwege buitengebruik) of heel goed ontspiegeld en en hoge lichtopbrengst.
  • HD of 4K: ben er nog niet uit. Scaling in Windows baart me zorgen.
  • Discrete videokaart mag, misschien kan ik ook wel zonder.
  • Up to date aansluitingen (USB-C, USB 3.1, Thunderbolt 3).
  • Maar ook wat legacy aansluiting (als niet anders kan, dan met een dongle), want je weet nooit wat je op locatie tegenkomt. En als ik mijn laptop niet op de TV of beamer aan kan sluiten als ik training moet geven heb ik een serieus probleem. Zit vandaag bv op een locatie voor wat uitzoekwerk waar een monitor met alleen een VGA kabeltje op het bureau staat!
  • 6 uur of meer battery life.
  • Volledig metalen body.
  • Toetsenbord met numpad (sterke voorkeur)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Apple MacBook Pro
http://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro/15-inch
We hebben 2 iPad's, een Apple TV en een iPhone in huis en ik was altijd al nieuwsgierig naar hoe Mac OS zou bevallen. Ik had me voorgenomen om nu echt maar eens MacBook Pro te kopen. Bovendien kan ik dan ook eens wat appjes proberen te maken. En toen kwam de keynote en de prijs.... De config die ik wil is €3200,-, dat wordt me echt te gek. Bovendien ben ik voornamelijk een Windows ontwikkelaar dus dan doe je sowieso al wat concessies met een Mac (Visual Studio & PowerPoint in Parallels moet kunnen toch?) Maar voor die prijs kan ik dat niet meer voor mezelf verantwoorden.

Dell XPS 15
http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9560-laptop/pd?ref=PD_OC
De XPS met kaby lake update lijkt de verstandige keus. Alles wat ik wil. Maar... ik vind hem niet mooi. Ja, ik weet dat ik daar hier op Tweakers weinig begrip voor vindt, maar ik wordt gewoon niet gelukkig als ik daar iedere dag tegenaan kijk denk ik. Ik lees ook veel reacties over hoe vingervlek gevoelig het toetsenbord is en dat helpt ook niet. Dat InfinityEdge met kleine bezels is wel weer heel mooi trouwens. €1800,- voor de HD variant, €2100 voor de 4K.

ASUS ZenBook UX510UW
https://www.asus.com/nl/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX510UW/
Design spreekt me heel erg aan, prima prijs. Maar reviews zijn niet altijd even best (zoals hier http://www.ultrabookrevie...s-zenbook-ux510uw-review/, een pretty crappy trackpad & noisy fans zijn wel een afknapper.

HP Spectre x360 - 15-bl020nd
http://store.hp.com/Nethe...d=Z6K98EA&opt=ABH&sel=NTB
Pas ondekt en dit lijkt me een supergaaf apparaat. Ik kan me voorstellen dat ik hem als tablet geklapt ook eens op de bank ga gebruiken en je krijgt er een pen bij, lekker schetsen! Dat stond niet op mijn lijstje, maar kan best een leuke use case zijn. €2000 met een 1TB (!) PCIe SSD, 12 uur accu life, maar.... slechts een dual core processor. Ik heb wat benchmarks gezocht en hij zou enigzins vergelijkbaar zijn met de quad core 3630QM die ik nu heb, maar toch... Wat ik verder raar vind is dat ik overal lees dat hij pas in februari leverbaar is en ik geen enkele echte review van dit ding kan vinden, maar de HP site beloofd dat hij binnen 48 uur in huis is. :?

Zie ik nog wat alternatieven over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de huidige MBP te duur vindt, kun je kijken naar een 2015 rMBP 15".

Iets wat vergelijkbaar is met dit? https://www.laptopshop.nl...ml#product_specifications

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2017 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:37:
Als je de huidige MBP te duur vindt, kun je kijken naar een 2015 rMBP 15".

Iets wat vergelijkbaar is met dit? https://www.laptopshop.nl...ml#product_specifications
Tja, zou kunnen. Maar €2489,- voor een oud model. Mhhh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stiggy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:41:
[...]

Het is een optie, je kunt anders ook de MBP van de lijst halen en gaan voor een Windows. Aangezien je met Windows werkt en voor Windows ontwikkelt, lijkt mij dat ook de verstandige keus.

Je zult op hetzelfde prijspunt vrijwel nooit dezelfde specificaties kunnen krijgen op een MBP als die op een Windows laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Stiggy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:41:
[...]

Jimn geeft je geweldig advies. Je geeft zelf aan dat de nieuwe te duur is. Maar de vorige die je wel kunt betalen is dan weer te 'oud' 8)7 voor jou general meuk volstaat die oude ruim- en ruimschoots.
Ik zie niet in waarom jij de extra performance van de nieuwe t.o.v. de oude nodig hebt......... is het gewoon puur de patsfactor dat je een nieuwe i7 moet hebben?
En volstaat een i7U dan al of is alleen een HQ genoeg?
XPS15

Het perfecte apparaat bestaat nooit dus je zult concessies moeten doen, is het feit dat je hem iets minder mooi vind belangrijker dan productie draaien? Of is het feit dat het een 'oude' laptop is voldoende om je tot een ander OS te veroordelen, of om je budget niet te verhogen zodat je de nieuwe kan kopen?

[ Voor 42% gewijzigd door eL_Jay op 23-01-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
eL_Jay schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:48:
[...]

Jimn geeft je geweldig advies. Je geeft zelf aan dat de nieuwe te duur is. Maar de vorige die je wel kunt betalen is dan weer te 'oud' 8)7 voor jou general meuk volstaat die oude ruim- en ruimschoots.
Ik zie niet in waarom jij de extra performance van de nieuwe t.o.v. de oude nodig hebt......... is het gewoon puur de patsfactor dat je een nieuwe i7 moet hebben?
En volstaat een i7U dan al of is alleen een HQ genoeg?
XPS15

Het perfecte apparaat bestaat nooit dus je zult concessies moeten doen, is het feit dat je hem iets minder mooi vind belangrijker dan productie draaien? Of is het feit dat het een 'oude' laptop is voldoende om je tot een ander OS te veroordelen, of om je budget niet te verhogen zodat je de nieuwe kan kopen?
Het is geen kwestie van niet kunnen betalen. Ik kan de nieuwe MacBook Pro ook wel betalen. Maar ik vind €3200,- geen normaal bedrag meer voor een laptop. €2500,- is ook veel geld, dus daar ga ik geen oud model voor kopen. Zeker niet als ik dat vergelijk met wat HP bv met de nieuwe Spectre x360 biedt.

Je opmerking over productie draaien snap ik niet. Ten eerste geef ik duidelijk aan dat ik hem mooi moet vinden (dus ja, dat is heel erg belangrijk) en ten tweede lijkt je erop volgende zin te suggereren dat ik op een Mac dus "meer productie draai"? Kun je dat toelichten? (vanuit het geschetste beeld van een (voornamelijk) Windows developer die ook regelmatig bij klanten over de vloer komt om presentaties te geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stiggy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:12:
[...]
Je opmerking over productie draaien snap ik niet. Ten eerste geef ik duidelijk aan dat ik hem mooi moet vinden (dus ja, dat is heel erg belangrijk) en ten tweede lijkt je erop volgende zin te suggereren dat ik op een Mac dus "meer productie draai"? Kun je dat toelichten? (vanuit het geschetste beeld van een (voornamelijk) Windows developer die ook regelmatig bij klanten over de vloer komt om presentaties te geven).
Nee, zo las ik het niet. Het lijkt meer op dat je juist minder productie op een Mac zal draaien. Althans, dat begrijp ik eruit. Ook omdat je zelf dit zei:
Bovendien ben ik voornamelijk een Windows ontwikkelaar dus dan doe je sowieso al wat concessies met een Mac (Visual Studio & PowerPoint in Parallels moet kunnen toch?)
Zelf heb ik in de afgelopen 15 jaar ook 3 maal een Mac serieus geprobeerd. Maar ik vind dat OS helemaal niets. En als je er bij voorbaat al allemaal trucs mee moet uithalen om het zo te krijgen dat het nog steeds niet zo goed werkt als op een PC dan verlies je wel kostbare tijd en productie daar steeds mee. Over alle niet compatible dongles en gebrek aan aansluitingen nog maar niet te spreken op de Mac. Zit je altijd met extra snoertjes te klooien.

Een 2e hands Mac (of andere computer) moet ook maar lukken natuurlijk. Zelf kan ik het op de zaak zetten, dus als ik wat 2e hands koop zonder declareerbare bon (zelfde kwartaal, niet op naam) dan ben ik veel duurder uit dan nieuw. Dus dat doe ik nooit. Helemaal niet als ik 2500 euro moet gaan uitgeven. Maar ik ga dan zelf ook niet hoger dan 1000-1200 euro, terwijl ik er wel dagelijks mijn brood mee moet verdienen en hij 12-16 uur per dag aanstaat, ook in het weekend.

Anywayz, als je de Dell XPS 15 niet mooi vind, dan vind je een Latitude 15" zeker ook niets, of nog minder mooi? Of een Latitude 7480 maar die is slechts 15". Een nadeel van die dunne laptops vind ik zelf het fangeluid. Sommige mensen zeggen dat bij de UX510 de fan niet de hele tijd aan staat bij Office werk. Maar dat hij af en toe 20 sec aanslaat. Dat is dan wel weer te doen. Maar een i5/i7 HQ gebruikt wat meer dus zal ook betere koeling nodig zijn. Ik weet het echt niet eigenlijk. De mensen die ik hier tegenkom in het topic hebben vaak voor hun presentaties kleinere laptops, pas nog eentje met een Acer Swift Alpha, maar die is maar 12 inch. Wel met een i7 U processor en helemaal fanless. Da's de enige krachtige zonder fan.

Clevo heeft trouwens laptops die je zelf kunt samenstellen. Je kan het zo gek maken als je wilt en ze hebben ook 1050Ti kaarten ervoor. Ook al heb je hem misschien niet echt nodig, ze hebben dan wel standaard HDMI 2.0 aan boord. Misschien handig als je ooit een 4K presentatie moet geven.

Aan Windows scaling is denk ik niet meer te ontsnappen op een nieuwe laptop. De 15" full hd's staan standaard al op 125% scaling. Zelf vind ik een 15" niet te doen op 100%, alles vind ik dan te klein worden. De enige waarbij je niet hoeft te scalen is een 17" met full hd.

Ik ben erg benieuwd welke laptop je gaat nemen, dus ik ga dit topic effe bookmarken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:03:
[...]
Mac
[...]
Clevo
[...]
Windows scaling
Over die Mac: ik heb toch steeds meer collega's (Java en Microsoft ontwikkelaars) die een Macbook aanschaffen. En stuk voor stuk zijn ze allemaal erg enthousiast!

Clevo kende ik niet, bedankt voor de tip! Ik ga er nog eens goed naar kijken.

En windows scaling: afgelopen vrijdag tijdens een presentatie gebeurde er allerlei rare zaken. Mijn demo app liep niet echt lekker en filmpjes in PowerPoint speelde niet af. Bleek te komen omdat de scaling v/d externe monitor op 150% stond. Voor je daar achter bent |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Iets meer duidelijkheid over de Specte x360 15. Die is inderdaad pas leverbaar vanaf eind februari, maar de HP webstore voor Nederland heeft al wat exemplaren gekregen om te checken hoe de belangstelling is. Medewerker gaf aan dat het behoorlijk snel gaat, dus ze hebben er nog maar een paar. Alleen met 1 TB SSD voor €1999, of er dadelijk ook andere configuraties komen wist hij niet. Hij raadde aan om de site in de gaten te houden.

Ik wil eerst wat reviews lezen, maar het kriebelt wel een beetje om op bestel nu te drukken! ;-)

p.s. Het lijkt wel of ze bij HP niets willen verkopen zeg. Geen enkele contactmogelijkheid op hun site buiten bellen. Als je dat nummer belt en kiest voor overige vragen krijg je 2 andere telefoonnummers te horen en wordt de verbinding gewoon verbroken. Als je nog eens belt en "ik wil bestellen" kiest hang je een kwartier in de wacht..... Zo moet het dus niet! Wel een vriendelijke meneer aan de lijn gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Kwa HP zou ik in die prijscatergoei toch eerder kijken naar een probook of zbook. Van die laatste is er ook een ultra protable uit met veel aansluitingen en I5-I7u processors. Ze hebben dan veelal wel weer een quadro kaar aan boord. Net ietsje krachtiger dan de MBP varianten. De gewone zbooks zijn ietsje dikker maar zijn dan weer geweldig kwa bouwkwaliteit.

De spectre is inderdaad ook een hele mooie machine :)

Eigenlijk kun je in die prijsklasse geen slechte koop doen. Enkel hebben ze allemaal hun voor en nadelen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Daniel_Elessar schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:02:
Kwa HP zou ik in die prijscatergoei toch eerder kijken naar een probook of zbook. Van die laatste is er ook een ultra protable uit met veel aansluitingen en I5-I7u processors. Ze hebben dan veelal wel weer een quadro kaar aan boord. Net ietsje krachtiger dan de MBP varianten. De gewone zbooks zijn ietsje dikker maar zijn dan weer geweldig kwa bouwkwaliteit.

De spectre is inderdaad ook een hele mooie machine :)

Eigenlijk kun je in die prijsklasse geen slechte koop doen. Enkel hebben ze allemaal hun voor en nadelen.
Met Kaby lake i7 zie ik alleen maar een Omen. Dat zijn meer game machines volgens mij.
Met Skylake i7's is er meer keuze, maar Zbooks zijn achterlijk duur zeg, je zit zo boven de €3000! Waarom is dat? Omdat er het labeltje 'mobile workstation' aan hangt?

Ik heb me vandaag even door de gekte van de btw actie bij Media Markt gedrukt om te kijken of ze er een Spectre 15" hadden. Helaas alleen 13" van de vorige generatie en die zien er toch wel erg "tacky" uit in het donkergrijs met gouden scharniertjes en randjes. Oeps.. Zo op de foto's lijkt de kleur van de nieuwe generatie (bv de zijkant) wat minder opvallend maar ik durf het niet ongezien aan. Ik wacht wel tot ik de 15" een keer in het echt gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ja Omen is een 'gamer' series laptop. Al zijn dat wel 1 van de minder opvallende die er tussen zijn. Zeker als je het met bijvoorbeeld MSI en alienware vergelijkt. Ze hebben nog wel iets vind ik, die Omens.

Je hebt de Zbook 15Ultra, deze zijn redelijk betaalbaar en zelfs onder de 2000 Euro te krijgen dacht ik.
Over die dingen. Ja ze kunnen verschrikkelijk duur zijn. Zeker als je Xeon/ECC geheugen en Highres scherm aanklikt zit je inderdaad over de 3K en eerder aan de 4K. Het is vooral de Quadro/Firepro kaarten die ze zo duur maken. Maar ook bouwkwaliteit en vooral support. Ze hebben militair specs (trilling/vochtigheid/temperatuur etc) waar ze aan onderworpen worden.

Die quadro/firepro kaarten zijn goed, zeker als je er design programma's etc mee laat werken is dat zeker wel het overwegen waard.

De spectre, ja, je moet ervan houden. Persoonlijk vind ik het nog nét kunnen.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Die Omen ziet er wel cool uit. Die zou ook nog wel kunnen, al heb ik liever wat lichters en heb ik niet echt behoefte aan de 1050 videokaart die erin zit.

Zojuist nog een toets op mijn hiudige Asus N56 uitgevallen: F12. Niet handig als je web development wil doen! :O

Update 22:22: Zojuist toch maar de HP Spectre x360 - 15-bl020nd besteld. Nog aardag wat zitten lezen over .NET ontwikkeling op een Mac met Bootcamp en/of Parallels maar ook nog rondgesnuffeld in andere topics hier op het laptop aankoopadvies. Kortingscode van 10% voor de HP. Mhhhhh... Hij voldoet niet aan mijn wensen qua CPU kracht, maar ik hoop dat dat gecompenseerd wordt door de veel snellere SSD en hij heeft geen numeriek toetsenbord (MacBook ook niet natuurlijk). Maar ik ben toch erg nieuwsgierig wat de pen en Windows Ink mij gaat brengen als UI designer!

[ Voor 51% gewijzigd door Stiggy op 29-01-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik heb de Spectre x360 15 nu een paar daagjes en ben behoorlijk positief! Accuduur lijkt idd idioot lang (Windows schat het soms op 15 uur! :) ) en de performance valt heel erg mee. Wat testjes in Visual Studio laten zijn dat hij mijn solutions sneller compileert dan de Quad Core Toshiba Tecra van mijn werk.

In het begin was het even schrikken want de aangegeven accuduur was iedere keer max 4-5 uur, maar dat kwam waarschijnlijk omdat ik volllop aan het installeren was op high performance settings met max. brightness. En hij voelde iets minder 'snappy' aan dan ik gehoopt had. Dat is het effect van het 4K scherm vermoed ik. Het scherm spiegelt wel aardig, dat is een minpuntje. Ik ben benieuwd of ik er met zonnig weer buiten mee kan werken. De behuizig is strak en kwalitatief hoogstaand en behoorlijk licht en dun.

Als ik tijd heb zal ik een volledige review schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Stiggy op 03-02-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:51
ik heb ook een ASUS N56VZ-S4195H, maar die van mij is een maandag-ochtend model. De eerste eigenaar had hem al meerdere keren ter reparatie gestuurd en een half jaar nadat ik hem had gekocht bleek de GPU kapot te zijn. Verder is het idd een fijne laptop (ik gebruik hem vooral voor audio bewerking, maar 8GB is soms wel krap als ik veel met samples wil werken)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filosooff
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-04 11:00
Stiggy schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:49:
Als ik tijd heb zal ik een volledige review schrijven.
Hoi Stiggy, kan je wanneer je je review gaat schrijven de punten meenemen/vergelijken van de review van Bendak? Ben benieuwd of er veel aanpassingen/wijzigingen zijn doorgevoerd in de tussentijd.

mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiggy
filosooff schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:26:
[...]

Hoi Stiggy, kan je wanneer je je review gaat schrijven de punten meenemen/vergelijken van de review van Bendak? Ben benieuwd of er veel aanpassingen/wijzigingen zijn doorgevoerd in de tussentijd.

mvg
Eerste versie van de review staat online! https://tweakers.net/prod...ctre-x360-15-bl020nd.html

Bendak noemt het warm worden en fluiten als minpunt: geen last van bij dit nieuw model. Dat niet alles in Windows 100% werkt op een 4k scherm: dat is helaas nog steeds zo. Ik heb nog niets echt onwerkbaars gevonden maar sommige dingen schalen niet goed.
Pagina: 1