Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik een eigen router gebruiken i.p.v. mijn Experiabox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 19:19
Mijn vraag is of ik een eigen router kan gebruiken in plaats van mijn experiabox v10. Ik wil namelijk meer controle hebben over mijn netwerk dan dat mijn huidige box bied. Ik heb momenteel Internet + bellen van KPN via ADSL.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Experiabox v10, nieuwe router (Alle opties open, nog geen gekozen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik had vroeger al gevonden dat het bijna onmogelijk is om zo iets op te zetten. Dit kwam omdat KPN de VoIP gegevens verborgen houd. Hierdoor heb je altijd de experiabox nodig voor telefoon.

Echter zag ik vandaag berichten op KPN fora dat er toch mensen waren die het voor elkaar hadden gekregen.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over deze setup.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:34

lier

MikroTik nerd

ADSL...dan heb je een modem nodig. Eenvoudigst is om (als dat kan) de Experiabox in bridge mode te laten werken. Dan kan je je eigen router erachter plaatsen.

Naar welke controle ben je precies op zoek?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jorismathijssen
lier schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:20:
ADSL...dan heb je een modem nodig. Eenvoudigst is om (als dat kan) de Experiabox in bridge mode te laten werken. Dan kan je je eigen router erachter plaatsen.

Naar welke controle ben je precies op zoek?
Om hem in bridge mode te zetten moet ik zeker bij KPN zijn?

Ik ben vooral op zoek naar de mogelijkheid om statistieke te zien op mijn netwerk. Daarnaast wil ik graag 2,4ghz en 5ghz wifi netwerken op zetten voor gasten en prive.

Bedankt voor de reactie!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je telefoon nodig hebt, dan kan je hem niet in bridge-mode zetten.
Weet niet precies of je gebruik kan maken van een SIP-apparaat, daarvoor ken ik KPN helaas niet genoeg. ;)

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
jorismathijssen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Om hem in bridge mode te zetten moet ik zeker bij KPN zijn?

Ik ben vooral op zoek naar de mogelijkheid om statistieke te zien op mijn netwerk. Daarnaast wil ik graag 2,4ghz en 5ghz wifi netwerken op zetten voor gasten en prive.

Bedankt voor de reactie!
Voor zover ik weet zet KPN niets in bridge mode. Met ADSL denk ik dat je helaas pech hebt en het niet (makkelijk) voor elkaar ga krijgen met de V10.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
xh3adshotx schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Voor zover ik weet zet KPN niets in bridge mode. Met ADSL denk ik dat je helaas pech hebt en het niet (makkelijk) voor elkaar ga krijgen met de V10.
Nou voorheen kon dat dus wel. Nu komen er dus berichten langs dat de V10 de bridge niet ondersteund.

@jorismathijssen
Ik ben bang dat als je nog een eigen router wilt gebruiken, dit via glasvezel van KPN moet doen of een andere ISP kan gaan zoeken die wel bridge ondersteund.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 20:34
Het enige probleem is je telefonie, deze zou je kunnen overzetten naar een andere aanbieder.
Om deze reden zit ik met telefonie bij Cheapconnect,

Ik gebruik zelf namelijk niet de V10 maar een Draytek modem.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Je kan gewoon een ander ADSL-compatible modem aansluiten. Je moet alleen Telefonie ergens anders onderbrengen of op een of andere manier de EB achter het ander modem hangen met alleen telefonie maar dat is volgens mij niet mogelijk bij ADSL.

Gewoon een PPP sessie over ATM opbouwen met een gebruikersnaam en wachtwoord die niet uitmaken en VPI 8 en VCI 38 gebruiken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Wil je de vaste telefoon blijven gebruiken dan zal je met een managed switch de juiste VLAN's moeten splitsen (Het telefoongedeelte verstuur je dan naar de Experiabox en de rest naar je eigen router). Indien je geen telefonie gebruikt kan je elke willekeurige ADSL/VDSL whatever je afneemt router gebruiken.

KPN weigert finaal om de SIP wachtwoorden vrij te geven. Iets wat ze binnenkort toch anders zullen moeten gaan doen: nieuws: Ministerie van Economische Zaken geeft regels vrije routerkeuze een u...

[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 23-01-2017 16:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jorismathijssen
RobinF schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:01:
Je kan gewoon een ander ADSL-compatible modem aansluiten. Je moet alleen Telefonie ergens anders onderbrengen of op een of andere manier de EB achter het ander modem hangen met alleen telefonie maar dat is volgens mij niet mogelijk bij ADSL.

Gewoon een PPP sessie over ATM opbouwen met een gebruikersnaam en wachtwoord die niet uitmaken en VPI 8 en VCI 38 gebruiken.
Ik dacht dat ik had gelezen dat alleen via glasvezel de mogelijkheid bestaat om de EB achter een andere modem te hangen voor telefonie. Maar bedankt voor de suggestie!

• jorismathijssen
akatar schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:39:
Het enige probleem is je telefonie, deze zou je kunnen overzetten naar een andere aanbieder.
Om deze reden zit ik met telefonie bij Cheapconnect,

Ik gebruik zelf namelijk niet de V10 maar een Draytek modem.
Ik zal een andere telefoon aanbieder ook overwegen! Bedankt!

• jorismathijssen
Fore! schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Nou voorheen kon dat dus wel. Nu komen er dus berichten langs dat de V10 de bridge niet ondersteund.

@jorismathijssen
Ik ben bang dat als je nog een eigen router wilt gebruiken, dit via glasvezel van KPN moet doen of een andere ISP kan gaan zoeken die wel bridge ondersteund.
Hier was ik al bang voor! bedankt voor de reactie!

• akatar
Volgens mij kan alleen de V8 in bridge modus.

• RobinF
akatar schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:10:
Volgens mij kan alleen de V8 in bridge modus.
Dit is correct. Wel heeft het Besluit Eindapparaten van Economische Zaken gezegd dat providers je moeten helpen met het aansluiten van andere (geschikte) modems e.d.. KPN & Ziggo (en andere providers) zitten deze maand(en) dan ook met het ministerie om tafel om verdere details op te vragen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik kan je vertellen dat KPN voorlopig alles dicht houdt als je ook telefonie hebt. Kortom nee wat je wilt gaat niet. Advies ZSM kpn dumpen. Bij Telfort krijg je wel alle info.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• akatar
Het eigenaardige is ook nog dat je met IP tv van KPN alleen netflix etc op je ontvanger hebt met een kpn modem (v8-v10) Met een andere modem/router heb je dit dus niet.

Verwijderd

Je hoeft niet moeilijk te doen. Laat die Experiabox gewoon staan, zet WiFi uit, en zet de DHCP uit. Zet een eigen router achter de EB, laat die in dezelfde IP range routeren (zodat mensen niet bang worden over dubbel NAT), en klaar.

TV werkt dan, VoIP werkt ook etc....

Klaar.

• RobinF
akatar schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:14:
Het eigenaardige is ook nog dat je met IP tv van KPN alleen netflix etc op je ontvanger hebt met een kpn modem (v8-v10) Met een andere modem/router heb je dit dus niet.
Dat hangt van de router af en toe je het instelt.
Frogmen schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:56:
Ik kan je vertellen dat KPN voorlopig alles dicht houdt als je ook telefonie hebt. Kortom nee wat je wilt gaat niet. Advies ZSM kpn dumpen. Bij Telfort krijg je wel alle info.
Dan ben ik erg benieuwd waar ik de juiste Telfort VoIP gegevens kan vinden. Sinds 2016 maakt Telfort van hetzelfde VoIP gebeuren als KPN gebruik en het lijkt me sterk dat zij wel VoIP gegevens vrijgeven.
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:28:
Je hoeft niet moeilijk te doen. Laat die Experiabox gewoon staan, zet WiFi uit, en zet de DHCP uit. Zet een eigen router achter de EB, laat die in dezelfde IP range routeren (zodat mensen niet bang worden over dubbel NAT), en klaar.

TV werkt dan, VoIP werkt ook etc....

Klaar.
Werkt dat zo? Hoe voorkom je dan dubbel NAT?

[ Voor 21% gewijzigd door RobinF op 24-01-2017 08:37 ]

• akatar
RobinF schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:35:
[...]

Dat hangt van de router af en toe je het instelt.
Ow?
Vertel....

• RobinF
Als je bijvoorbeeld een EdgeRouter gebruikt, maar sommige Asus'en kunnen dit ook. Daar kan je de TV stream routeren mbv IGMP Proxies en DHCP opties. In het KPN Glasvezel topic zijn er configuraties hiervoor te vinden.

• akatar
RobinF schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Als je bijvoorbeeld een EdgeRouter gebruikt, maar sommige Asus'en kunnen dit ook. Daar kan je de TV stream routeren mbv IGMP Proxies en DHCP opties. In het KPN Glasvezel topic zijn er configuraties hiervoor te vinden.
Ik heb het niet over het kijken naar IPTV.
Indien je een andere router hebt dan die experiabox heb je simpelweg niet de keuze voor meer-tv in je iptv-kastje menu.

Ik heb een edgerouter, met deze heb ik gewoon iptv.

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
akatar schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:02:
[...]
Indien je een andere router hebt dan die experiabox heb je simpelweg niet de keuze voor meer-tv in je iptv-kastje menu.
Kijk en dit klopt niet. Ik heb ook een edgerouter. En een routerboard overigens. Met beide heb ik IPTV. Het gaat echt om de instellingen hier.

IPTV werkt op een apart platform. In eerste instantie hebben ze dit platform via een separaat netwerk aangesloten. Dit doen ze door VLAN's te gebruiken. Je kunt dan echter geen gebruik maken van netflix omdat je IPTV box niet bij je internet kan.
De nieuwere modems (Experiabox v8-v10 maar ook de Fritzbox 7360/7369 van xs4all) zijn zo ingesteld dat je IPTV box onderdeel word van je interne LAN. Dit word routed IPTV genoemd. Hierdoor kan het ding bij het internet. IPTV word via IGMP proxy geregeld. Dit is echter niet beschikbaar op alle routers.

Kijk eens op netwerkje.com. Daar staat een hele uitleg over de inrichting. Dan krijgen we daarna natuurlijk het commentaar "Maar ik heb VDSL!" Dat maakt niet uit voor het inrichten van je router. Nadat het verkeer ontdaan is van de VDSL schil is het namelijk gelijk aan glasvezel. Dus zodra je een VDSL bridge hebt aangeschaft, geinstalleerd en geconfigureerd (bijvoorbeeld de Draytek Vigor 130) is de configuratie gelijk aan glasvezel.

[ Voor 4% gewijzigd door luxan op 24-01-2017 11:14 ]

• akatar
Kijk, dat is heldere uitleg.
Volgens maak ik gebruik van bridged IPTV i.p.v. routed IPTV, zal het een keer aanpassen

Verwijderd

[...]

Als je experiabox bv. 192.168.1.254 is. Dan zet je de DHCP uit van dat ding. Je verbindt de EB met een nieuwe router, die bv adres 192.168.1.1 heeft. Deze nieuwe router deelt uit in DHCP 192.168.1.10 t/m .200 Met de gateway 192.168.1.254 en DNS: 195.xxxxx (vul de DNS van je provider in).

Dan blijft alles in één subnet (192.168.1.0/24), en is er geen NAT over NAT.

• luxan
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:12:
[...]
Als je experiabox bv. 192.168.1.254 is. Dan zet je de DHCP uit van dat ding. Je verbindt de EB met een nieuwe router, die bv adres 192.168.1.1 heeft. Deze nieuwe router deelt uit in DHCP 192.168.1.10 t/m .200 Met de gateway 192.168.1.254 en DNS: 195.xxxxx (vul de DNS van je provider in).

Dit werkt niet met routed IPTV (hiervoor moet je DHCP server twee specifieke opties meegeven, iets wat niet alle routers ondersteunen.) Daarnaast vind ik deze oplossing niet echt in de categorie "eigen router gebruiken" vallen maar meer "eigen DHCP server gebruiken." Het gaat ook volledig voorbij aan de "in plaats van mijn Experiabox" wens van TS.

• RobinF
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:12:
[...]

Maar zolang die router aan het routeren blijft, en dus (in iedergeval bij de meeste consumenten routers) ook NAT blijft doen blijf je dubbel NAT houden.

Als die 2e router niet routeert, wat is dan het nut van een eigen router? Dan kan je die net zo goed direct als accesspoint instellen.

• jorismathijssen

[...]

Dit is voor mij dus geen optie? Of is er een mogelijkheid om dit goed in te stellen? Ik heb alleen telefonie en geen TV.

Een router achter de EB die alles regelt en wifi verzorgt lijkt mij ook goed :)

[ Voor 12% gewijzigd door jorismathijssen op 25-01-2017 10:35 ]

• luxan
jorismathijssen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:34:
[...]

Dit is voor mij dus geen optie? Of is er een mogelijkheid om dit goed in te stellen? Ik heb alleen telefonie en geen TV.

Een router achter de EB die alles regelt en wifi verzorgt lijkt mij ook goed :)
Geen idee, daarvoor is niet voldoende informatie over de wensen gegeven. Dubbele NAT levert bijna geen problemen op bij het bezoeken van internet pagina's. Voor zo ongeveer alle andere toepassingen, zoals VPN, torrent downloads en online games, loop je vaak tegen problemen aan.
Dus, als je internet alleen gebruikt voor het bekijken van web pagina's, ja. Indien je internet gebruikt voor andere dingen dan is het antwoord "Nee, het is waarschijnlijk geen optie voor je."

Wat betreft de mogelijkheid om dubbele NAT 'goed in te stellen' het volgende. Zodra je de internet poort van je nieuwe router verbind met de Experiabox heb je het goed ingesteld. Hiermee heb je ook alle relevante instelling mogelijkheden gehad. Er kan nog wat geportforward worden en je kunt DHCP op te EB uitzetten als je je router een vast IP adres op de WAN interface geeft maar daar houd het zo'n beetje mee op.

• jorismathijssen
luxan schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Geen idee, daarvoor is niet voldoende informatie over de wensen gegeven. Dubbele NAT levert bijna geen problemen op bij het bezoeken van internet pagina's. Voor zo ongeveer alle andere toepassingen, zoals VPN, torrent downloads en online games, loop je vaak tegen problemen aan.
Dus, als je internet alleen gebruikt voor het bekijken van web pagina's, ja. Indien je internet gebruikt voor andere dingen dan is het antwoord "Nee, het is waarschijnlijk geen optie voor je."

Wat betreft de mogelijkheid om dubbele NAT 'goed in te stellen' het volgende. Zodra je de internet poort van je nieuwe router verbind met de Experiabox heb je het goed ingesteld. Hiermee heb je ook alle relevante instelling mogelijkheden gehad. Er kan nog wat geportforward worden en je kunt DHCP op te EB uitzetten als je je router een vast IP adres op de WAN interface geeft maar daar houd het zo'n beetje mee op.
De wensen zijn vooral internet maar ook zeker games, VPN enz.

Dit is dus ook niet handig. Bedankt voor de reactie!
Pagina: 1