Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-12-2021
Mijn vraag
Ik weet niet waar ik deze vraag moet plaatsen aangezien er geen losse monitor categorie is. Ik hoop dat dit de goede plek is. Ik heb de Asus PB287Q 28 inch 4k monitor gekocht en gebruik hem nu sinds een maand. Ik krijg echter al na vijf minuten kijken naar mijn scherm last van mijn ogen. Mijn ogen irriteren en branden en ook krijg ik lichtelijk hoofdpijn. Ik heb dit minder als ik een game als Subnautica speel. Maar weer wel bij FarCry Primal en GTA V. Geen idee waarom. Bij andere monitoren heb ik hier geen last van. Mijn vraag is dus: wat kan het probleem zijn en hoe kan ik dit oplossen zodat ik wel met plezier deze mooie monitor kan gebruiken? Is er iets in de hardware van deze monitor dat gevoelig bij mij kan liggen en dat dus niet te vinden is in andere monitoren? De specificaties staan hier, wellicht kunnen jullie daar iets in vinde? https://www.asus.com/nl/Monitors/PB287Q/specifications/

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus PB287Q 28 inch 4k monitor
F.lux software (verminderen van blauw licht)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PB287Q Zwart€ 415,95€ 415,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,95

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de helderheid en het contrast verlaagd en verhoogd. Er lijkt weinig verandering door te komen. De irritatie aan mijn ogen komt altijd terug. Ook het scherm dichterbij of juist verder weg aan de andere kant van mijn bureau plaatsen lijkt niet te helpen. Ik heb Flux al geïnstalleerd om de blauwe lichten te verminderen. Dit lijkt ook niet de oplossing te zijn. Ik gebruik het scherm nu op 2560*1600 op 60hz omdat ik nog een displayport kabel moet krijgen om 4k op 60 hz te draaien. Ik denk niet dat het ergens in de resolutie zit. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je de verlichting in de kamer wel eens aangepast als test? Meer verlichting in de kamer kun je even testen.

Hoe is de framerate in de games? heb je frame drops?
Speel de games eens een tijdje op veel lagere settings zodat je gegarandeerd 60 fps haalt.
Je lijkt het probleem te hebben met games die zwaarder zijn voor je PC (tenminste, dat is het enige wat ik nu kan opmaken uit de genoemde games.)

Download een tooltje die de FPS altijd weergeeft op je scherm en verlaag de instellingen totdat je altijd 60FPS hebt, zonder dat deze drastisch naar beneden gaat. Stel de resolutie anders gewoon tijdelijk even op in 1920x1080.

Ik denk dat je dat op een hogere resolutie bent gaan gamen en nu flikkert het beeld door lagere FPS en daar kun je eventueel last van hebben.

Ik denk dat er niets met de monitor is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 23-01-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik merk dat ik er last van heb als Vsync aan staat. Bewegingen hebben dan een microvertraging, vooral bij FPS spellen waar mijn ogen om de een of andere reden moe van worden.

Ook de FOV in Battlefield 4 / 1 staat standaard op 70 i.p.v. 90 wat voor mij niet lekker speelt op een grote monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Het zou kunnen dat het deels aan de fps ligt maar ik ben vergeten te vermelden dat het vooral is wanneer ik gewoon gebruik van mijn pc. Internetten, typen enz. Dan heb ik het meeste last van mijn ogen. Ik heb een gtx 1070 en heb niet tot nauwelijks frame drops dus denk dat de fps niet heel groots verschil heeft. Maar het zou deel van het probleem kunnen zijn. Ik ga sowieso zo'n fps programma installeren om t te checken maar zoals gezegd heb ik het ook op de desktop.

Ik ga sowieso het licht in mijn kamer aanpassen. Het is redelijk donker. Moet het licht feller zijn dan van de monitor of juist gelijk?

Hoe kan ik de Vsync aanpassen op mijn monitor? Dit is volgens mij niet een optie die ik in de beeldscherm instellingen kan aanpassen. Moet daarvoor een programma gebruikt worden? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:20

Major_ton

Shoot!

Begin eerst met het volgende... Je hebt een 16:9 monitor gekocht en die gebruik je nu met een 16:10 resolutie. Als je een lagere resolutie wilt gebruiken pak dan 2560 x 1440 ipv 2560 x 1600. Het scalen klopt nu dus ook niet wat een 'wazig' beeld oplevert. Daar kunnen je ogen ook moe van worden.

Mocht je eenmaal een displayport kabel hebben, houdt er dan rekening mee dat je in het menu 'System Setup' nog de functie 'DisplayPort Stream' van 1.1 naar 1.2 om moet zetten om UHD op 60Hz weer te kunnen geven. Ik zou die DP kabel echt zsm aanschaffen, want dat kan wel eens al het verschil maken.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Hey Major,

Ik heb inderdaad het beeld op 1440 staan ipv 1600 :) Had het even door de war gehaald. Ben inderdaad benieuwd wat de displayport voor verschil gaat maken. Krijg hem morgen binnen als het goed is! Dank je voor de tip om hem in te stlelen. Heb je zelf dit beeld ook?

Groetjes Erwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat voor monitor had je voor deze Asus?
Had die ook een TN paneel?
Ik vind het ook onprettig kijken naar TN panelen maar dat komt meer door de backlight bleeding / lage contrast.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
gebruikt deze monitor PWM ,dan kan het daardoor komen dat je last hebt van hoofdpijn,als je er niet goed tegen kan dat het effect zijn.,hoofdpijn ect

edit:ik zie dat die dat niet zou moeten hebben,wat een voordeel is..

Ik denk niet dat je veel anders kan doen als een ander scherm kiezen,met het vorige scherm had je dit niet?Was dat toevallig een scherm zonder LED backlight?

[ Voor 45% gewijzigd door freaky35 op 23-01-2017 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:25

FeaR

In GoT we trust

T&B > V&B

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik had de Acer 4k G-Sync en had precies dezelfde klachten met het gebruik van de 4k monitor, zowel in Windows als in games, gedowngrade naar een 1440P@165Hz en heb nergens last meer van :)

Misschien kunnen sommige mensen er gewoonweg "ergens" niet tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Q_7 op 23-01-2017 22:53 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ga het over een andere boeg gooien; Wanneer ben je voor het laatst naar de opticien geweest? Jouw symptomen zijn bij mij meestal een signaal dat mijn bril niet meer voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:58
Sowieso zou ik niet 2560x1440 doen ipv de beroerde pixel scaling die je dan krijgt. Dan kan je nog beter 1920x1080 doen, dan is de pixel scaling beter en beeldkwaliteit ook. Beste is natuurlijk zsm displayport aan te sluiten.

Zie ook wel dit plaatje (kon niet zo snel een van huidige resolutie vinden maar idee is duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_05_2014/post-42239-0-53776700-1401543523.gif

Mocht je na het aansluiten op 4k met displayportkabel nog steeds last hebben probeer dan eens de stap naar 1440p scherm of iemand anders er eens voor te zetten kijken of die hetzelfde heeft, heeft een ander nergens last van mogelijk een keer een oogmeting (hoe vervelend ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Ik had hiervoor een wat oude Samsung Syncmaster 2253 BW. Nog daarop, nog op mijn Aus n56VZ 15,6 inch laptop heb ik last van het beeld. De Samsung heeft dacht ik een LCD TFT scherm. Hierbij heb ik dus wel last. Ik ga het nog eens bekijken met de displayport. Als daar geen verandering in is doe ik hem maar weg en haal ik een andere monitor. Bedankt voor alle tips! Ik vind het toch wel raar. Een ander vreemd iets is dat ik echt het idee heb dat ik slechter kijk sinds dat ik dit scherm gebruik. Ook door de dag heen kijk ik wat wazig en onscherp. Het lijkt alsof het niet goed kunnen scherpstellen op dit scherm mijn ogen zo vermoeien dat ze de rest van de dag ook niet goed kunnen scherpstellen... Tot voor dit scherm had ik nooit last van mijn ogen... :( Dus lijkt me niet dat ik ineens naar de opticien moet gaan maar wellicht doe ik dat wel alsnog. Q7 had jij ook last van je ogen dat die wazig werden en je een druk op de zijkant van je hoofd en ogen voelde?

En Fear wat bedoel je met T&B > V&B?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je ogen een keertje op laten meten kost je niks. Ze zullen wel gaan pushen dat je meteen een bril of lenzen koopt, maar je bent niks verplicht. Het kost je alleen een kwartiertje van je tijd, en levert je een hoop duidelijkheid op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:20

Major_ton

Shoot!

erwinvandeuteko schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:39:
Hey Major,

Ik heb inderdaad het beeld op 1440 staan ipv 1600 :) Had het even door de war gehaald. Ben inderdaad benieuwd wat de displayport voor verschil gaat maken. Krijg hem morgen binnen als het goed is! Dank je voor de tip om hem in te stlelen. Heb je zelf dit beeld ook?

Groetjes Erwin
Nee, ik kijk zelf naar een wat oudere Eizo met CCFL backlight. Heb je al geluk met je DP kabel? Ik denk echt dat het een hoop gaat schelen als de monitor op zijn native resolutie draait. 2560x1440 is gewoon niet lekker scherp op een 4K monitor en je ogen gaan daar continu voor corrigeren. Daar word je moe van met mogelijk hoofdpijn tot gevolg.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:55
Waarom zet ie dat er niet bij, op 1440p geeft het scherm een veel onscherper beeld als op de native resolutie...Geen wodner dat je dan ook hoofdpijn krijgt,je ogen moeten veel meer focussen.

Het ligt dus niet aan het scherm,maar aan een instelling.

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 25-01-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Wauw! Ok ik heb de Displayport kabel binnengekregen en kan nu 4k op 60 hz draaien. De negatieve effecten zijn veel en veel minder. Ik heb nog steeds dat ik niet goed kan focussen op het scherm en er is wat druk op mijn hoofd en ogen maar de vlammende pijn is niet meer aanwezig en ook heb ik nu niet meer als ik weg ga van de monitor dat ik wazig kijk en pijn heb. Het is nu te doen. Ik hoop dat de symptomen die ik nu ervaar er zijn vanwege dat ik al die tijd op een lagere resolutie (1440p) zat te spelen dan de native resolutie en dat ze dus zullen wegtrekken. Anders zal ik alsnog een andere monitor moeten nemen. Bedankt voor alle tips mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

kan zijn dat je ogen moeten wennen aan nieuwe resolutie. als het probleem blijft zou ik voor de zekerheid alsnog mijn ogen laten opmeten. ga dan meteen naar een zaak met een optometrist ipv standaard meting peärle oid. dat je met oude scherm geen last had zegt niets. dat je met oude scherm geen last had zegt namelijk niets. ik had van een op andere dag ook ineens een beeldscherm bril nodig om geen last te krijgen van mijn ogen.

There eent no place like home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinvandeuteko
Top! Dank je. Wat deed die bril dan voor je? Werkt het niet alleen maar tegen blauw licht? Of uberhaupt tegen invallend licht en scherpstellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-08 19:07

Eentje

houd van de vijver

erwinvandeuteko schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 01:08:
Top! Dank je. Wat deed die bril dan voor je? Werkt het niet alleen maar tegen blauw licht? Of uberhaupt tegen invallend licht en scherpstellen ofzo?
ik zal het proberen uit te leggen.

toen ik mijn eerste beeldscherm bril 10 jaar geleden ongeveer kreeg was ik nog geen bril drager. ik had vaak last van prikkel en rode ogen. de bril hielp mij om op korte afstand 25-50 cm afstand tot scherm beter scherp te kunnen stellen. als hulpmiddel zo gezegd. waardoor mijn ogen minder hoefden te doen. voor mij was het een echte uitkomst.

inmiddels ben ik in het dagelijkse leven ook brildrager overigens.

There eent no place like home

Pagina: 1