Waterontharden, welke techniek te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.262 views

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Omdat we het goed willen aanpakken, komt hier ook een nieuwe keuken in met een Quooker. Nu kwam dit afgelopen weekend bij m'n familie ter sprake en werd ik door mijn zus erop geattendeerd dat in haar vriendenkring bij een aantal mensen de Quooker al snel kapot ging door kalk in het water. Dat heeft mij aan het denken gezet... In Alphen a/d Rijn, waar ik ga wonen, is het water tamelijk hard (7,30 dh). Aangezien een Quooker best een kostbaar apparaat is, en kalk ook in andere apparaten flinke schade kan veroorzaken, ben ik een waterontharder aan het overwegen.

Nu kom ik er zelf even niet meer uit qua opties. Grof gezegd zijn er 2 technieken en 2 wijzen van plaatsen, namelijk:
  1. Via omgekeerde osmose (filtersysteem)
  2. Met zout
Voordeel van omgekeerde osmose is de relatief lage prijs (< € 1000 voor een huisinstallatie), nadeel is de beperkte capaciteit. Als het reservoir leeg is, kost het een uur voor er weer x-liter beschikbaar is.
Met zout werkt on-the-fly, pas als er water gevraagd wordt, wordt het ontkalkt. Nadeel is alleen de relatief hoge prijs (>€ 2000 voor een huisinstallatie).
Capaciteit is hierbij wel een knelpunt, aangezien er in het huis een ligbad aanwezig is en om die te vullen is meer water nodig dan een omgekeerd osmose filter kan leveren.

En qua plaatsing:
  1. Direct na de hoofdaansluiting (grote installatie)
  2. Bij de bewuste kraan (kleine installatie)
Bij de kraan is het goedkoopst, want er is geen grote capaciteit nodig, maar dan profiteren we er in de rest van het huis niet van. Een grote installatie is uiteraard duurder, maar beschermd gelijk alles in huis en scheelt ontkalken van bad en douche.

Ongeacht het systeem, zitten er uiteraard ook jaarlijkse onderhoudskosten aan de filters. Bij de omgekeerde osmose moeten de filterpatronen jaarlijks vervangen worden, bij het zoutsysteem moet het zout periode bijgevuld worden. Maar die jaarlijkse kosten vallen voor beide systeem mee. Het zijn vooral de initiële investeringskosten.

Ik ben heel benieuwd wie ervaring heeft met dergelijke installaties, het verschil in de praktijk kan vertellen tussen zout en omgekeerde osmose en, vooral in het geval van omgekeerde osmose, hoe het in de praktijk bevalt.

Kostentechnisch spreekt omgekeerde osmose mij namelijk het meeste aan, maar het moet geen beperking gaan vormen bij het gebruik van bijv. een ligbad of douche.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-12-2025

RUFFNECK

Poentje

Ik heb hier ook over nagedacht voor onze nieuwe koken binnenkort, met een Quooker Flex icm Pro3-vaq. Maar het water hier in Almere schijnt niet zo hard te zijn (min. 4,3), dus ik hou het gewoon op 'normaal' onderhoud (ook op aanraden van de keukenleverancier). Een beetje zoals hier omschreven: http://www.verveerkeukens...n-vragen-over-de-quooker/ en https://www.vervangingsmarkt.nl/quooker-filter.html

Zou dat niet voldoende zijn voor een optie 2 voor jou?

Anders hier even checken: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:21:
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Omdat we het goed willen aanpakken, komt hier ook een nieuwe keuken in met een Quooker. Nu kwam dit afgelopen weekend bij m'n familie ter sprake en werd ik door mijn zus erop geattendeerd dat in haar vriendenkring bij een aantal mensen de Quooker al snel kapot ging door kalk in het water. Dat heeft mij aan het denken gezet... In Alphen a/d Rijn, waar ik ga wonen, is het water tamelijk hard (7,30 dh). Aangezien een Quooker best een kostbaar apparaat is, en kalk ook in andere apparaten flinke schade kan veroorzaken, ben ik een waterontharder aan het overwegen.

Nu kom ik er zelf even niet meer uit qua opties. Grof gezegd zijn er 2 technieken en 2 wijzen van plaatsen, namelijk:
  1. Via omgekeerde osmose (filtersysteem)
  2. Met zout
Voordeel van omgekeerde osmose is de relatief lage prijs (< € 1000 voor een huisinstallatie), nadeel is de beperkte capaciteit. Als het reservoir leeg is, kost het een uur voor er weer x-liter beschikbaar is.
Met zout werkt on-the-fly, pas als er water gevraagd wordt, wordt het ontkalkt. Nadeel is alleen de relatief hoge prijs (>€ 2000 voor een huisinstallatie).
Capaciteit is hierbij wel een knelpunt, aangezien er in het huis een ligbad aanwezig is en om die te vullen is meer water nodig dan een omgekeerd osmose filter kan leveren.

En qua plaatsing:
  1. Direct na de hoofdaansluiting (grote installatie)
  2. Bij de bewuste kraan (kleine installatie)
Bij de kraan is het goedkoopst, want er is geen grote capaciteit nodig, maar dan profiteren we er in de rest van het huis niet van. Een grote installatie is uiteraard duurder, maar beschermd gelijk alles in huis en scheelt ontkalken van bad en douche.

Ongeacht het systeem, zitten er uiteraard ook jaarlijkse onderhoudskosten aan de filters. Bij de omgekeerde osmose moeten de filterpatronen jaarlijks vervangen worden, bij het zoutsysteem moet het zout periode bijgevuld worden. Maar die jaarlijkse kosten vallen voor beide systeem mee. Het zijn vooral de initiële investeringskosten.

Ik ben heel benieuwd wie ervaring heeft met dergelijke installaties, het verschil in de praktijk kan vertellen tussen zout en omgekeerde osmose en, vooral in het geval van omgekeerde osmose, hoe het in de praktijk bevalt.

Kostentechnisch spreekt omgekeerde osmose mij namelijk het meeste aan, maar het moet geen beperking gaan vormen bij het gebruik van bijv. een ligbad of douche.
Ik geloof niet dat in je ligbad 2800 liter water kan. :+
<1000 900 euro

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:22
Nu volgt een hele lap tekst, maar hopelijk heb je er wat aan.

Waar je naar zou kunnen kijken is een regenererende waterontharder.
Deze worden over het algemeen geplaatst direct na de hoofdaansluiting, en kunnen een bepaalde hoeveelheid water ontharden alvorens ze moeten regenereren (spoelen met zout).
Tijdens regeneratie heb je geen onthard water.
Als ik mij goed herinner verbruikt een gemiddeld gezin circa 100kg zout op jaarbasis, dat is een euro of 60 a 70 inclusief verzending, afhankelijk van de aanbieder.

Deze "installaties" (ze zijn er in diverse maten, gewichten en capaciteiten) bestaan over het algemeen uit een unit met filtermateriaal en een zoutreservoir waarin regeneratiezout wordt bewaard en opgelost.
In veruit de meeste gevallen bij particuliere installaties bevindt de unit met filtermateriaal verwerkt in het zoutreservoir.

Het voordeel van een dergelijke waterontharder is dat je overal in huis kalkvrij water hebt, wat je onder andere goed merkt in de douche (geen kalkstrepen meer) of in de wasmachine.

Ik ben niet echt meer op de hoogte van de huidige modellen en soorten, maar toen ik nog in deze industrie werkzaam was (zon 13-14 jaar geleden) waren er diverse aansturingen:
- Volume gestuurd (na zoveel kuub water regenereren, punt)
- Tijdgestuurd (elke dag/2 dagen/etc op een bepaalde tijd spoelen, ongeacht of de capaciteit volledig was benut of niet)
- Combinatie/berekenend (Mag alleen spoelen op een bepaalde tijd, maar berekent zelf na hoeveel dagen door histiorisch waterverbruik)

Er zijn diverse aanbieders van deze waterontharders, bijvoorbeeld hier of hier
ps: Ik heb bewust geen namen gegeven, ondanks het feit dat ik geen enkele persoonlijke of zakelijke verbinding heb met deze bedrijven

edit: ik zie dat AUijtdehaag ook al een link had geplaatst :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
RUFFNECK schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:39:
Ik heb hier ook over nagedacht voor onze nieuwe koken binnenkort, met een Quooker Flex icm Pro3-vaq. Maar het water hier in Almere schijnt niet zo hard te zijn (min. 4,3), dus ik hou het gewoon op 'normaal' onderhoud (ook op aanraden van de keukenleverancier). Een beetje zoals hier omschreven: http://www.verveerkeukens...n-vragen-over-de-quooker/ en https://www.vervangingsmarkt.nl/quooker-filter.html

Zou dat niet voldoende zijn voor een optie 2 voor jou?

Anders hier even checken: Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?
Hmmz, ik had in Wonen & verbouwen gezocht op een topic, onder Duurzame energie en domotica versta ik eerlijk gezegd toch iets anders dan water-gerelateerde installaties...

Anyhow, die ga ik maar eens doorlezen.

Overigens goed te lezen dat de Quooker zelf ook al een soort van kalk-filter heeft.
AUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:43:
[...]

Ik geloof niet dat in je ligbad 2800 liter water kan. :+
<1000 900 euro
Dat is wel een stukje goedkoper dan wat een AquaCell kost (waarop ik de € 2000 gebaseerd had). Overigens moet de unit in de meterkast geplaatst worden, dus zou een Combi10 van Waterluxe een optie kunnen zijn.

Maar goed, omdat er al een topic op een andere plaats loop, ga ik deze zelf maar afsluiten om geen dubbele topics te veroorzaken ;)

Modbreak:Slotje op eigen verzoek :+

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Dit topic is gesloten.