123RR schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:09:
Genoeg rotte appels bij de verhuurders, die ff de volledige borg willen cashen voor "een vlek op de vloer" oid.
Natuurlijk zijn er (grote) risico's voor de verhuurder, ondernemersrisico noem ik dat, part of the job als je huisjes wil melken.
Draai het dan maar om, huurders risico. Zoals ik al aangaf ik doe dit al wat langer en mijn familie veel langer. Ik heb genoeg meegemaakt en ik denk dat we doorgaans vrij nette verhuurders zijn. Maar wanneer je de sleutels terug krijgt en de wanden zijn spontaan roze, of the kozijnen zijn op vloerhoogte afgeknaagd/bekrast, leidingen zijn op eigen inzicht verlegd, deuren zijn beschadigd. Allemaal leuk en aardig, daar is de borg voor. Natuurlijk zijn er huurders die de borg claimen voor een vlek op de vloer maar zelfs hier valt wat van te zeggen.
Neem een vloertje van 15/m2 met goedkoop laminaat a 20 euro/m2 voor de helft afgeschreven is nog steeds 150 euro, voeg daar nog eens bij toe de manuren wanneer je een thirdparty aantrekt plus ondervloer en je bent zo 400 euro kwijt wanneer het een lelijke vlek is.
Ik verhuur nogal veel aan studenten, ik stel ze de simpele vraag bij aankomst, zijn er gebreken. Dat wat opgegeven wordt stuur ik direct een mannetje voor langs die dat oplost. Wanneer men eruit gaat kom ik zelf langs en kijk ik hoe de boel eruit ziet. Het zijn studenten dus een ander kleurtje wand sta ik niet paf van, maar wanneer ik in de gang nog oud meubilair vind of een kamer vol met pizza dozen bel ik de lokale schoonmaak boer op en dan ben je gewoon je borg kwijt aan gemaakte kosten. Ik ga niet in conclaaf met hun en het is aan de huurder om het netjes op te leveren. Ik ben niet jou schoonmaker dit doe je maar zelf en zoniet doet iemand dat wel voor je. En dat jij je misschien niet kunt vinden in hoe duur zoiets is, ruim het dan even op. Dit is niet zoveel gevraagd.