Moederbord reageert niet op toetsenbord na cmos reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-10-2024
Hé Tweakers,

Vanochtend deed ik m'n pc aan maar alleen de fans en leds gingen aan. Voor de rest helemaal gebeurde er niks, geen beeld of iets. Ik heb de pc een tijdje laten draaien en toen ik terug kwam werd ik begroet door de volgende melding.

All settings were restored to default values.
The previous overclock settings have failed, system had been restored to its default settings.
Press F1 to run setup.
Press F2 to run default values and run setup.

Ik druk F2 maar geen reactie.. Na het doorspitten van diverse fora besloot ik de de bios te resetten via de jumpers. Dit lukte ik kreeg een nieuw scherm. Afbeeldingslocatie: http://nl.tinypic.com/r/2chvmty/9

Ook niet geen reactie op het indrukken van de F1 of F2 toets. Ik heb 2 verschillende toetsenborden geprobeerd 1 bedraad de ander draadloos.

Iemand enig idee hoe ik verder kom?

Gr. Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Welke moederbord gaat het om ?

Het is mogelijk dat legacy USB in de BIOS uitstaat of dat je alleen met een PS/2 toetsenbord in de BIOS kan of soms alleen met specifieke USB 2.0 poorten ipv USB 3.0, echter dat is ook afhankelijk van het type moederbord

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ben inderdaad wel benieuwd naar het moederbord. Is een MSI, maar is het de GD65 of GD45? Heb zelf ook gedoe gehad met een van de twee. De kans is groot dat je nog naar een recentere BIOS/UEFI kan flashen. Daarvoor moet je eerst wel in de instellingen komen uiteraard.

Sowieso kan je een CMOS reset overwegen. Ik denk dat dit trouwens betekend dat je batterij op is en je die moet vervangen.

Je kan proberen via een verloopstukje PS2 => USB het toetsenbord proberen (als dat ten minste op het bord zit).

[ Voor 21% gewijzigd door Ex Nunc op 23-01-2017 12:18 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Thanks voor jullie reactie! Ik typ dit bericht zowaar vanaf mn PC. In mn zoektocht naar een ps2-> usb kwam ik nog een oud toetsenbord tegen op zolder. Hiermee kon ik in de bios komen of de setup skippen en mn pc zien opstarten zoals die gewoonlijk doet.

Echter, wanneer ik de pc afsluit en weer opstart heb ik weer het zelfde probleem als dat ik eerst had. Leds en fans gaan aan maar er wordt geen signaal naar de monitor gestuurd. Pas als ik de bios weer reset via de jumpers start de PC op en krijg ik het menu van de foto. Komt dit dan doordat het batterijtje leeg is? Het moederbord is al een oud beestje (5 jaar) het gaat om een Z77A-G43

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als de batterij leeg is, dan onthoud deze geen enkele settings meer, laat staan datum/tijd, dus dat zou je al heel snel merken.

Je moederbord is gemaakt om te overclocken en als hier iets niet goed in is gegaan of een sensor "iets' detecteert, dan zal het systeem deze melding geven en naar zijn oorspronkelijke standaard instellingen terug gezet worden. Nadeel is dat dit zo veel verschillende sensoren en instellingen kunnen zijn, dat het niet zo simpel is om het probleem te vinden. Het kan zelfs iets simpels zijn als een brak XMP profiel dat blijft hangen . Kijk toch eens in je BIOS of er niet nog een overclocking profiel bewaard is gebleven, ondanks je clear CMOS ? Dan zou ik die eerst verwijderen namelijk.

Ik zou daarna proberen je firmware bij te werken naar de laatste versie om uit te sluiten dat het een BIOS probleem is.

Hierna zou ik beginnen om de computer met minimale hardware op te starten (1 geheugenbankje, probeer verschillende bankjes), geen externe videokaart en zo min mogelijk hardware schijven etc. om uit te sluiten dat een hardware probleem is ontstaan door aangesloten onderdelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Breezers op 23-01-2017 14:27 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Zelf heb ik een Z77A-GD45 en die gaf ook problemen. Bleef hangen op post A2, ook als alle schijven er niet aan hingen. Ging op een gegeven moment van kwaad naar erger. Soms helpt even rust geven.

Kwam wel in de instellingen en daar met een USB-stick een flash gedaan. Daarna alles, zoals hier boven omschreven, alles kaal opgestart en dan langzaam weer geheugen, video, schijven, etc aansluiten/inpluggen. Tot nu toe loopt het allemaal weer prima. Kan dus niet zeggen wat het gedaan heeft, want de hele configuratie is weer als vanouds. Alleen een flash van de BIOS dus (naar oudere en weer terug).

Als het de batterij is, dan worden alle instellingen steeds weer standaard, ook klok ed. Dan meestal ook de waarschuwing de instellingen weer te veranderen, omdat het naar standaard is ingesteld. Verklaart alleen niet dat je met het oude toetsenbord niet aan de slag kan. De legacy instellingen al gecontroleerd? Op welke USB heb je het aangesloten?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
He, excuus voor de late reactie. Erg druk gehad de laatste dagen en pas net weer wat tijd gevonden om wat te klooien. Dit is de huidige stand van zaken:

1. Wanneer ik via de jumpers het MB reset heb ik de keuze de bios in te gaan of door te gaan naar Windows. Windows start prima op en ik kan ook gewoon games en programma's draaien.

2. Reset ik het MB niets dan gaan de fans en leds aan voor 3 seconden. Het systeem valt dan stil en begint 2 seconden later weer te draaien om dan na een halve minuut weer helemaal uit te vallen.

3. Ik heb via een live update het MB geflasht en de bios ook al meerdere keren naar default gezet.

4. Ik heb alle overbodige hardware uit de PC gehaald maar dit geeft geen resultaat. Dezelfde problemen als beschreven bij punt 2. MB reset via jumpers werkt ook niet meer.

Zo maf dit als ik voorbij het booten komt loopt hij als een trein en is er niets aan de hand, Kan me dus niet voorstellen dat er hardware echt stuk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 00:32
janntempel schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:15:
He, excuus voor de late reactie. Erg druk gehad de laatste dagen en pas net weer wat tijd gevonden om wat te klooien. Dit is de huidige stand van zaken:

1. Wanneer ik via de jumpers het MB reset heb ik de keuze de bios in te gaan of door te gaan naar Windows. Windows start prima op en ik kan ook gewoon games en programma's draaien.

2. Reset ik het MB niets dan gaan de fans en leds aan voor 3 seconden. Het systeem valt dan stil en begint 2 seconden later weer te draaien om dan na een halve minuut weer helemaal uit te vallen.

3. Ik heb via een live update het MB geflasht en de bios ook al meerdere keren naar default gezet.

4. Ik heb alle overbodige hardware uit de PC gehaald maar dit geeft geen resultaat. Dezelfde problemen als beschreven bij punt 2. MB reset via jumpers werkt ook niet meer.

Zo maf dit als ik voorbij het booten komt loopt hij als een trein en is er niets aan de hand, Kan me dus niet voorstellen dat er hardware echt stuk is..
Is idd een lastige, (batterij al vervangen ?) jammer dat er geen foutmelding is, heb je een speaker aangesloten het kan je missc wat wijzer maken.
Het zou je voeding kunnen zijn, op de usb poort maar dat is allemaal nog onzeker.
Hij doet het dus wel met je windows, zie je in apparaatbeheer iets vreemd
En geef ons een het type mbord en rev nr bios versie en de rest van je onderdelen ram types nr en cpu en vga kaart en voeding eens
Omdat je dus met je tbord problemen had op usb ga ik even die kant op
Maar dat je pc uitvalt na een herstart kan ook duiden op een verkeerde bios instelling in de ram settings

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Pagina: 1