Integreren stereo versterker in home cinema opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
In mijn huidige set wil ik graag een upgrade doen betreft stereo geluid, omdat ik tegenwoordig veel platen draai met mijn Rega Planar 3. Verder bestaat mijn opstelling uit:
  • Marantz SR6011
  • 1x SVS-SB1000
  • 2x Dali Zensor 3
  • 1x Dali Zensor Vokal
  • 2x Mission M3 satellites
Als ik stereo luister is mijn geluid het meest naar wens in de mode 'Pure Direct'. Alleen mis ik dan wat laag, omdat mijn subwoofer niet mee doet. Als ik luister naar de 'Auto' stereo mode, waarin hij ook de configuratie van Audyssey mee pakt vind ik het niet zo. Dit wordt beter als ik speel met de crossovers in mijn Marantz, maar de crossovers wil ik graag houden op de THX standaard (80hz) ivm films.

Ik wil eigenlijk een stereo versterker in mijn systeem integreren. Namelijk de Exposure 2010S2D. Hier sluit ik dan mijn stereo apparatuur op aan.

Deze versterker denk ik te kunnen integreren in mijn huidige systeem door mijn front speakers aan te sluiten op de stereo versterker en vervolgens een tulp vanuit AV naar de pre-out front L/R op mijn receiver.

Afbeeldingslocatie: http://exposurehifi.com/images/galleries/Product/Twenty/DIntegratedAmp/2010S2D_Integrated_Back_TVP_7922.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hometheaterhifi.com/wp-content/uploads/2016/07/marantz-unveils-network-av-receiver-image3.jpg

Ook al zal mijn stereo geluid aanzienlijk verbeteren ben ik toch bang dat ik nog laag mis, omdat mijn subwoofer niet mee speelt.

Na wat onderzoek lijkt het erop dat ik mijn subwoofer kan integreren door de high level inputs te gebruiken en tegelijkertijd de LFE aansluiting van de subwoofer.

Afbeeldingslocatie: http://audiofi-net.zippykid.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/SVS-SB1000_6.jpg

Als ik het goed begrijp sluit ik dan mijn front speakers aan op de subwoofer, vervolgens een tulp van de subwoofer naar de pre-out op de stereo versterker. De LFE kabel van de subwoofer naar de receiver. In mijn receiver kan ik dan de THX standaarden aanhouden voor de crossover. Terwijl ik de crossover handmatig instel op de subwoofer voor het stereo geluid.

Dit lijkt te mooi om waar te zijn, daarom heb ik een aantal twijfels:
  • Krijg ik op deze manier geen dubbele bass signalen wanneer ik een film kijk?
  • Benut ik op deze manier de stereo versterker optimaal?
  • Gaat dit goed met Audyssey instellen op mijn receiver?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

mc-koenoe schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:59:
Als ik stereo luister is mijn geluid het meest naar wens in de mode 'Pure Direct'. Alleen mis ik dan wat laag, omdat mijn subwoofer niet mee doet.
Als je de receiver op "LFE + MAIN" instelt dan heb je bij Pure Direct ook de subwoofer.
Ik ben altijd al fan geweest van de sound van het merk Exposure, dus ik wil eigenlijk een stereo versterker in mijn systeem integreren. Namelijk de Exposure 2010S2D. Hier sluit ik dan mijn stereo apparatuur op aan.

Deze versterker denk ik te kunnen integreren in mijn huidige systeem door mijn front speakers aan te sluiten op de stereo versterker en vervolgens een tulp vanuit AV naar de pre-out front L/R op mijn receiver.
Let op dat de Exposure 2010S2D geen dedicated HT-ingang heeft om - in dit geval de SR6011 - op aan te sluiten. Dit betekent dat je met twee voorversterkers werkt en dus ook twee keer volume hebt. Sommige stereoversterkers hebben een HT Pass Through. Op die ingang sluit je de Pre Outs van je surround receiver aan zodat in die modus de stereoversterker puur als eindversterker wordt gebruikt voor de bronnen aangesloten op de SR6011.
Na wat onderzoek lijkt het erop dat ik mijn subwoofer kan integreren door de high level inputs te gebruiken en tegelijkertijd de LFE aansluiting van de subwoofer.
Lijkt zo te zien de enige optie om twee apparaten aan te sluiten inderdaad. De Left en Right Pre Out van de Exposure naar SVS gaat niet omdat de Right op de SVS ook de LFE is die al bezet is door de SR6011. Werken met verloopjes/splitters is nooit direct mijn favoriet.
Als ik het goed begrijp sluit ik dan mijn front speakers aan op de subwoofer, vervolgens een tulp van de subwoofer naar de pre-out op de stereo versterker. De LFE kabel van de subwoofer naar de receiver. In mijn receiver kan ik dan de THX standaarden aanhouden voor de crossover. Terwijl ik de crossover handmatig instel op de subwoofer voor het stereo geluid.
Last te volgen verhaal, maar voor de duidelijkheid: de High Level op de SVS is een ingang en geen uitgang. High Level is met speakerdraad vanaf de versterker naar de subwoofer en vanaf de versterker naar de subwoofer. Vanaf de versterker lopen dus twee draden per terminal weg: eentje naar de speaker en eentje naar de subwoofer. Zie Pagina 10 van de SVS Manual. De RCA-ingangen op de SVS houdt je dan open om de enkele Subwoofer Pre-Out aan te sluiten van de SR6011.

Dus het aansluiten kan, maar.... in de handleiding kan ik niet vinden of je de SVS zowel op High- als Low Level tegelijk aan kan sluiten. Niet elke subwoofer kan dat handelen.

In theorie klopt het verder ook: bronnen op de Exposure krijgen laag door het High Level naar de SVS. Bronnen direct op de SR6011 worden door de crossover afgekapt waardoor de fronts dat deel van het bereik sowieso niet krijgen en dus niet door kunnen sturen naar de Exposure die het dan weer niet door kan sturen naar de SVS. Alleen heb je maar één crossover, met film moet je de crossover op de SVS helemaal open zetten omdat de Marantz deze regelt en met muziek met de crossover in worden gesteld op de SVS.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 23-01-2017 11:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
FeaR schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:13:
Als je de receiver op "LFE + MAIN" instelt dan heb je bij Pure Direct ook de subwoofer.
Maar dan heb je een dubbel bass signaal, dat klinkt niet en is niet wenselijk.
FeaR schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:13:
Let op dat de Exposure 2010S2D geen dedicated HT-ingang heeft om - in dit geval de SR6011 - op aan te sluiten. Dit betekent dat je met twee voorversterkers werkt en dus ook twee keer volume hebt. Sommige stereoversterkers hebben een HT Pass Through.
Ik lees in de handleiding van de Exposure 2010S2D wel dit:
AV - This input has a fixed gain for connection to AV Receivers. When the AV is selected the volume control has no effect and the volume LED will be extinguished.
Is dat hetzelfde als een HT Pass Through?

[ Voor 122% gewijzigd door mc-koenoe op 23-01-2017 21:34 ]