Per ongeluk verwijderde bestanden direct overschreven

Pagina: 1
Acties:

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:28
Een collega van mij zat met haar dochter op schoot voor de pc. Die heeft blijkbaar aanleg voor IT, want de toetsencombinatie voor volledig verwijderen gevonden en op enter gedrukt. Daarbij is een map met belangrijke documenten verwijderd. Laatste backup een jaar geleden.
Ik heb natuurlijk eerst in de Prullenbak gekeken en de hele pc doorgezocht. Geen spoor van de map. Daarna hebben we Recuva geïnstalleerd. Die vind inderdaad een heleboel verwijderde bestanden in die map. Nou heeft die collega op mijn aanraden ongeveer een uur na verwijdering de computer uitgeschakeld en die is pas aangegaan nadat ik ben begonnen. Toch laat Recuva zien dat bijna alle bestanden al zijn overschreven met andere bestanden op die schijf. De schijf had genoeg ruimte, dus ik begrijp niet goed waarom Windows meteen is gaan reorganiseren.
Mijn vraag is dus: is het mogelijk dat Windows binnen een uur die bestanden al heeft overschreven? En twee, hebben jullie nog andere tips om die bestanden terug te krijgen?

PS. tips over backups hoeven niet. Dat heb ik al met haar besproken ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door AgeOfPanic op 23-01-2017 09:43 . Reden: Aanvulling ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 15:44

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bij gebruik kan Windows die ruimte met een minuut al overschreven hebben (want: toch niet meer gereserveerd voor andere data/later gebruik/...), en zéker als er installaties van andere programma's worden uitgevoerd. Voor zover ik weet is het met deze stand van zaken ook niet meer mogelijk om de bestanden (volledig) te herstellen.

Je advies naar je collega om de PC uit te zetten was overigens prima, maar waarschijnlijk al te laat.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

direct uizetten, schijf eruit en restore via een andere pc uitvoeren was beter geweest. De kans is dat recuva installatie juist je bestanden overschreven heeft.

als ze echt overschreven zijn dan is er helaas weinig meer van te maken

• redfoxert
  • Niet online
Afhankelijk van de belangrijkheid van de bestanden en de kosten die je er voor wilt maken is professionele recovery nog een optie.

(recente) Windows versies voert ook gescheduled onderhoud (defrag) uit op spinning HDD's. Mogelijk is daar dus ook al iets mee gebeurd.

https://discord.com/invite/tweakers

• AgeOfPanic
Recuva is geinstalleerd op een andere partitie/schijf. Daar heb ik ook nog aan gedacht. Reciva zegt dat de bestanden overschreven zijn met andere Word documenten of foto's. Vind het gek dat Windows daar meteen mee aan de slag is gegaan.
Ik denk niet dat een andere niet professionele software oplossing ineens hele andere resultaten gaat geven toch?

[ Voor 19% gewijzigd door AgeOfPanic op 23-01-2017 10:09 ]

• redfoxert
  • Niet online
Professionele recovery gaat heel anders in zn werk. Die halen de schijf uit elkaar en gaan de bitjes een voor een herstellen. Tijdrovend en kostbaar werkje, vandaar de vraag: hoe belangrijk zijn de documenten?

https://discord.com/invite/tweakers

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

De schijf had genoeg ruimte
Wat is genoeg ?

Betreft het een HDD of een SSD ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• AgeOfPanic
Het is een HDD. Er was nog meer dan 100 gieg aan ruimte.
Professioneel zijn de bestanden volgens mij niet belangrijk genoeg voor. Dan wordt het ook veel te kostbaar. Het ging me met name om of andere software misschien op een andere manier te werk gaat. Heb trouwens zowel een normale als een Deep Scan met Recuva gedaan.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:35

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Shadow copy toevallig ingeschakeld? Dan zou je via 'vorige versies' de bestanden terug kunnen halen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• AgeOfPanic
Ben nu niet bij die PC. Staat dat automatisch aan of uit? Als het niet automatisch aan staat, dan betwijfel ik dat zij het aangezet heeft.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:07
@hierboven, dit staat automatisch aan.
Outerspace schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:43:
Shadow copy toevallig ingeschakeld? Dan zou je via 'vorige versies' de bestanden terug kunnen halen.
Echter zijn de bestanden niet in windows overschreven maar Recuva geeft aan dat ze overschreven zijn. (Dus niet alleen de verwijzing is verwijderd maar de ruimte is alweer opgevuld met nieuw spul). In windows zijn de bestanden verwijderd. Wat wel heel bijzonder is is dat er niks in de prullenbak zit. Misschien is er dermate veel in 1x verwijderd dat het permanent is verwijderd buiten de prullenbak om. Ik zie het somber in... ook een herstelpunt gaat in deze niet helpen denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien een security whipe tool actief ? Zie het wel eens op een HP langskomen..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• AgeOfPanic
Dank iedereen voor de adviezen. Ik zou eens kunnen kijken naar een systeemherstelpunt. Al dacht ik altijd dat die geen bestanden verwijdert, dan wel terugzet.

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-11 15:03
AgeOfPanic schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:15:
Dank iedereen voor de adviezen. Ik zou eens kunnen kijken naar een systeemherstelpunt. Al dacht ik altijd dat die geen bestanden verwijdert, dan wel terugzet.
Dat herstelt alleen systeembestanden, niet je gewone bestanden.

[ Voor 10% gewijzigd door Lennyz op 25-01-2017 11:11 ]

Pagina: 1