Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid lijn meten vanuit cisco router

Pagina: 1
Acties:

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik probeer vanuit de command line van cisco routers de snelheid van internet lijnen te meten.
Daarvoor had ik getest met ftp.speedtest.net, maar het blijkt dat de cpu van de router de beperkende factor is, en niet de snelheid van de (adsl) lijn.

Er blijkt een "ttcp" commando te zijn maar zoals ik het lees heeft die hetzelfde issue.

Heeft iemand nog andere ideeën of ervaringen? Het gaat om routers uit de 881 range.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik verplaats dit topic naar Netwerken omdat het weinig met Professional Networking en Servers te maken heeft.

Maar wel een vraag: Moet met perse vanuit de router worden opgehaald? Kan het niet met een PC erachter?

• joopv
  • Niet online
Het zou wel kunnen vanuit de PC´s achter die router, maar ja die zijn niet zo simpel te benaderen. En vallen ook niet onder mijn verantwoordelijkheid.

De verplaatsing begrijp ik niet. Als het troubleshooten - beheren van meerdere Cisco 881 routers niet onder PNS valt, wat dan wel?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je een fatsoenlijk ADSL modem hebt kan je die ook gewoon vragen op welke snelheid hij ingetraind is.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11 16:10
Vraagje: Wat is het nu van het snelheid testen als de CPU van je Cisco de bottleneck is?
Je kunt zowieso niet sneller dan de max snelheid van je router/CPU v/d Cisco.

Er zijn 2 soorten "snelheid" waar je naar kunt kijken:
1 - Snelheid van de xDSL lijn
2 - Daadwerkelijke doorvoersnelheid (e.g. speedtest.net)

Optie 2 kan je niets mee nu omdat je Cisco blijkbaar niet snel genoeg is.
Optie 1 kan je nakijken door het volgende in te tikken op je Cisco's CLI:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
gateway#sh atm pvc
           VCD /                                        Peak  Avg/Min Burst
Interface  Name         VPI   VCI  Type   Encaps   SC   Kbps   Kbps   Cells  Sts
0/0        1              8    35  PVC    SNAP     UBR     864                UP
gateway#
gateway#
gateway#
gateway#sh atm interface atm 0/0
Interface ATM0/0:
AAL enabled:  AAL5   AAL2, Maximum VCs: 23, Current VCCs: 1

Maximum Transmit Channels: 0
VCIs per VPI: 256, 
Max. Datagram Size: 4528
PLIM Type: ADSL - 864Kbps Upstream, DMT, TX clocking: LINE
11887190 input, 497 output, 28340619 IN fast, 16063 OUT fast
 Avail bw = 864 
Config. is ACTIVE

Uiteraard moet je wel de daadwerkelijke atm interface gebruiken die je bij het 1e commando krijgt.
Note: Dit is van toepassing als je Cisco ook het xDSL modem is. Als je een aparte xDSL router hebt, kijk daar eens op of je kan zien wat je lijn-snelheid is.

[ Voor 10% gewijzigd door daxy op 23-01-2017 12:57 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

joopv schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:35:
En vallen ook niet onder mijn verantwoordelijkheid.
Beetje makkelijk afschuiven zo, vind je niet? Dat je niet verantwoordelijk bent voor de PC's zelf, is natuurlijk geen excuus om niet met die PC's te gaan testen, zij maken immers gebruik van die DSL-lijn, waar jij wel verantwoordelijk voor bent. Meten is weten.
De verplaatsing begrijp ik niet. Als het troubleshooten - beheren van meerdere Cisco 881 routers niet onder PNS valt, wat dan wel?
Omdat de situatie onduidelijk is en wij geen glazen bollen hebben. ;) Wat voor apparatuur wordt er gebruikt, wat zijn de gemeten snelheden, wat zouden de snelheden van de DSL-lijn moeten zijn? Wat zei de provider toen je hen contacteerde? Wat gebeurd er als je een andere router aan de DSL-lijn hangt (om even te testen)?

[ Voor 133% gewijzigd door CH4OS op 23-01-2017 13:14 ]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:39

donny007

Try the Nether!

Volgens de specsheet van Cisco is de 881 geschikt voor snelheden tot 15 Mbps (best case).

Ik weet niet om wat voor lijnen/snelheden het hier gaat, maar voor een hedendaagse xDSL verbinding zou ik hem niet willen gebruiken...

/dev/null

• joopv
  • Niet online
Het gaat om de C881G-4G. Die is 2 generaties moderner.

De relatief slome CPU van een cisco router heeft geen impact op de forwarding speed. Daarvoor zit speciale hardware in de router. Maar wel op iets wat de router-cpu zelf moet afhandelen, zoals ftp op een commandline. Daar ben ik nu dus achter gekomen :(

De C881g-4g routers zitten achter een ISP router. 600 locaties, 15 landen, 20 ISP's en nog meer verschillende typen ISP routers. Daarom wil ik vanuit de router zelf een test kunnen doen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 14:57

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar opvragen wat de snelheid is die de router met provider heeft is een eerste stap. Dat dit nog niets zegt over de daadwerkelijke datadoorvoersnelheid heeft met overboekingen te maken op die lijnen.

Het daadwerkelijk ophalen van een bestand via speedtest.nl op een router vind ik een vreemde oplossing.
Dat kan je dan beter periodiek met een monitor PC of VM uitvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 23-01-2017 14:47 ]

Pagina: 1