Raspberry Pi op batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evyd13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-03 09:23
Ik zou graag zoiets willen doen maar dan zijn er twee problemen:
  1. De batterij moet pass-through zijn wat moeilijk te vinden is
  2. Is het continu opladen niet heel slecht voor een batterij?
Het plan is om een Raspberry Pi zonder enige onderbrekingen aan te hebben staan. Ook bij mogelijke stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kun je toch gewoon een powerbank voor gebruiken? De meesten kunnen ook tegelijkertijd opgeladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Zijn er niet genoeg tutorials te vinden over het runnen van een Raspberry Pi op batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:28
Pak hier inderdaad een powerbank voor.
Let wel op dat de meeste juist geen passthrough ondersteunen.

Zie bijv. http://www.theoutpost.org...er-bank-ups-pass-through/
Aandachtspuntje is dus dat zelfs als passthrough ondersteund wordt, de batterij in sommige gevallen pas een paar seconden na het wegvallen van de laadstroom inschakelt.

[ Voor 52% gewijzigd door frickY op 23-01-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
De Xiaomi powerbank ondersteund pass-through. productreview: Xiaomi Powerbank 10000mAh - Zilver review door -Eraser-

Als je zoekt naar Raspberry Pi Backup Battery vind je ontzettend veel oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 20:39

TommieW

Numa numa.

Sepio schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:22:
De Xiaomi powerbank ondersteund pass-through. productreview: Xiaomi Powerbank 10000mAh - Zilver review door -Eraser-

Als je zoekt naar Raspberry Pi Backup Battery vind je ontzettend veel oplossingen.
Mijn Xiaomi 14000mAh powerbank laat de stroom een paar seconden weg vallen als de stroomtoevoer stopt. Houd hier dus rekening mee. Eventueel zou je dit op kunnen lossen door een condensatortje er tussen te zetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegendehommel
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 13:06
Heb het zojuist geprobeerd op mijn Xiaomi 20000mAh en ook deze onderbreekt de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Maartenw schreef op maandag 23 januari 2017 @ 07:45:
Ik zou graag zoiets willen doen maar dan zijn er twee problemen:
  1. De batterij moet pass-through zijn wat moeilijk te vinden is
  2. Is het continu opladen niet heel slecht voor een batterij?
Het plan is om een Raspberry Pi zonder enige onderbrekingen aan te hebben staan. Ook bij mogelijke stroomuitval.
Hoeveel minuten/uren zou de Pi door moeten kunnen draaien? Je hebt namelijk ook UPS-boards voor de Pi waar je een eigen accu aan hangt en die zorgen dat alles blijft draaien bij stroomuitval. Voordeel van die bordjes is dat ze de accu meten en als deze bijna leeg is, ze opdracht aan de Pi geven om netjes af te sluiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evyd13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-03 09:23
deepbass909 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:40:
[...]

Hoeveel minuten/uren zou de Pi door moeten kunnen draaien? Je hebt namelijk ook UPS-boards voor de Pi waar je een eigen accu aan hangt en die zorgen dat alles blijft draaien bij stroomuitval. Voordeel van die bordjes is dat ze de accu meten en als deze bijna leeg is, ze opdracht aan de Pi geven om netjes af te sluiten.
Tja, minimaal een gemiddelde stroomuitval. Ik heb ondertussen al een soort oplossing gevonden met een oplaadbordje en een batterij. Eerst maar even wachten tot alles uit china is gekomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

Rmg

Maartenw schreef op maandag 23 januari 2017 @ 18:23:
[...]

Tja, minimaal een gemiddelde stroomuitval.
Wat is een gemiddelde stroomuitval? :?

Ik bedoel als je afgelopen maand in Amsterdam woonde had je ongeveer 4 uur geen stroom, ik kan me laatste Stroomstoring niet herinneren, de stop is er een keer uitgeklapt maar die was er binnen 2 minuten op dus ja.....

[ Voor 35% gewijzigd door Rmg op 23-01-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Rmg schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:17:
[...]

Wat is een gemiddelde stroomuitval? :?

Ik bedoel als je afgelopen maand in Amsterdam woonde had je ongeveer 4 uur geen stroom, ik kan me laatste Stroomstoring niet herinneren, de stop is er een keer uitgeklapt maar die was er binnen 2 minuten op dus ja.....
Feitelijk kent Nederland geen stroomuitval, de leverzekerheid ligt in de orde van 99,999%, alleen als het een keer mis gaat, gaat het gelijk goed mis (zie Amsterdam onlangs, Den Haag vorig jaar, etc). Maar dan praat je direct over meerdere uren uitval.

Ik kan mij eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ik zelf last heb gehad van uitval, hooguit een dipje. De meeste Pi UPS-en bieden ongeveer een kwartier stroom, tenzij er grotere accu's aangekoppeld worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkeerde topic

[ Voor 180% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2017 23:47 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Hiervoor zijn dus plenty oplossingen te vinden, wellicht eens naar de 2e vraag kijken.

Continue opladen is inderdaad slecht voor batterijen, hoe slecht het is hangt heel sterk af van het type lader.

Een powerbank zal gewoon de batterij snel vol willen hebben, wat niet heel erg geschikt is voor een UPS.

Je meot een lader hebben die de batterij 'op spanning' houdt en niet gaat doorladen.
Bij een kant-en-klare UPS (of dat een gescheiden apparaat is of een raspi add-on) kan je er vanuit gaan dat een type chip gekozen is die de batterij in balans houdt.

Als de accu namelijk niet op spanning gehouden wordt ben je effectief continue de accu een beetje aan het opladen tot 100% en weer ontladen tot de lader 'aanspringt' en weer opladen etc..
Elke keer maar een paar procent, maar een accu kan ~1000 keer volledig worden ontladen en opladen.
Stel zo'n loop is een een paar minuten, en het is elke keer 2,5%.
40 'loops' is 1x effectief ontladen en opladen, 40 loops is dan ~1,5 uur, 1000 loops is 62,5 dag, dan is na 2 maanden je accu naar zijn grootje.
Pagina: 1