Fritz 7490 / XS4All en Pi-hole - configuratie advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ik krijg de pi-hole niet aan de praat icm de 7490. Heb al heel wat fora afgeschuimd en verschillende settings geprobeerd, maar het lijkt er toch op dat de fritz wat overbeveiligd is, of dat XS4all zaken heeft ingesteld op de fritz. Ik heb het volgende geprobeerd
  • local DNS server van zowel ipv4 als ipv6 op de fritz instellen op adres vd de pi-hole. --> geen ip vertaling
  • DNS op client instellen op Pi --> zelfde resultaat
pi genereert wel log entries, ook requests van de client zie ik, maar daar houdt t op zo ongeveer.

het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is om de Pi ook als DHCP server in te stellen. ben alleen beetje bang voor bereikbaarheid. Zonder DNS weet ik de meeste ip's wel uit mn hoofd, maar als die ook weer opnieuw uitgedeeld worden en t gaat mis...

wie heeft er een pi-hole aan de 7490 en helpt me verder?

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:05
Ik gok dat je Pi-Hole zijn instellingen ook via DHCP binnenhaalt? Is het misschien mogelijk dat de DNS daardoor op de Pi-Hole zelf ook op zichzelf ingesteld word?

Zo ja, kijk eens of je de DNS van de Pi-Hole in kunt stellen op bijv. de Google DNS servers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Probeer via nslookup te kijken of je DNS server wel goed werkt (bijv. nslookup google.nl 192....) waar 192.... het IP van je Pi is.
Staat de forward/root hints op je DNS wel goed ingesteld, dat je Pi niet bij je router kijkt die vervolgens weer naar de Pi kijkt maar dat je Pi gewoon gelijk bij Google 8.8.8.8 oid kijkt?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
nslookup geeft geen resultaat als ik de DNS van de pi gebruik , maar wel als ik de DNS van de router gebruik.
Upstream DNS op de fritz staat ingesteld op "via provider"
Upstream DNS op de pi staat primair ingesteld op google, secundair op OpenDNS.

ik denk dat deze beveiliging van AVM de vertaling tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Met Nslookup ga je niet door je router, die kan dan ook in principe niets tegenwerken.
Als je geen queries op je Pi kan doen, dan staat er dus iets mis in de configuratie van je Pi.
Hooguit dat er iets als ARP snooping aan staat (als je een managed switch hebt, anders niet) die onbekende DNS servers tegen houdt maar verder zal het echt aan je Pi liggen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dijka07
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-07 14:43
Ik heb het nog maar net twee dagen, maar het werkt meestal wel. Xs4all glasvezel met een 7490.

7490: in Home Network --> Home Network Overview --> Network Settings bij IPv4 Addresses én IPv6 de Addresses de local DNS server aanpassen naar de Pi-Hole

Op de Pi-hole aangegeven dat ik zowel ipv4 als ipv6 wilde doen. Ik heb geen DHCP van Pi-hole. Wel de twee opties uitgevinkt bij Advanced DNS Settings.

Op de Raspi wel wlan en bluetooth uitgezet. Er is een patch voor de meerdere interfaces, maar voor de zekerheid.

En daarna heb ik lang geworsteld met één laptop, en dat was ineens over na een reboot van de Raspi, heel vreemd.

[ Voor 4% gewijzigd door dijka07 op 23-01-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
Helaas. Zojuist kreeg ik van AVM het volgende antwoord:
==========================================
*snip* (AVM Support)
25 jan. 14:56 CET

Beste heer S,

helaas is het niet mogelijk om een eigen DNS in uw LAN te draaien.
Onze excuses voor het ongemak.
Vriendelijke groeten uit Berlijn
*snip* (AVM Support)
===================================================
Vreemd antwoord, want volgens mij heb ik toch reports gezien van mensen die m aan de praat hebben gekregen door vanaf de Client de RPi als DNS in te stellen. Denk niet dat het zin heeft door te vragen gezien het Google-translate antwoord. Ik ga nog even verder speuren. Detail: ik heb geen 7490 maar een 7390. Wellicht dat er een verschil in de firmware zit.

[ Voor 2% gewijzigd door RobIII op 28-12-2023 17:53 . Reden: Namen verwijderd op verzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-07 09:10
peter00 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:15:
Helaas. Zojuist kreeg ik van AVM het volgende antwoord:
==========================================
*snip* (AVM Support)
25 jan. 14:56 CET

Beste heer S,

helaas is het niet mogelijk om een eigen DNS in uw LAN te draaien.
Onze excuses voor het ongemak.
Vriendelijke groeten uit Berlijn
*snip* (AVM Support)
===================================================
Vreemd antwoord, want volgens mij heb ik toch reports gezien van mensen die m aan de praat hebben gekregen door vanaf de Client de RPi als DNS in te stellen. Denk niet dat het zin heeft door te vragen gezien het Google-translate antwoord. Ik ga nog even verder speuren. Detail: ik heb geen 7490 maar een 7390. Wellicht dat er een verschil in de firmware zit.
toon volledige bericht
Wat is dat voor vreemd antwoord. |:(
Ik heb thuis een Windows 2012 server draaien met DNS en DHCP. Ik gebruik ook de Fritz!box 7490 met XS4ALL glasvezel lijn. De Fritz doet niet veel behalve het IPv6 te providen voor zover ik het gebruik. (niet dus, omdat ik DHCPv6 op mijn server niet goed krijg. :( :X )

[ Voor 1% gewijzigd door RobIII op 28-12-2023 17:54 . Reden: Namen verwijderd op verzoek ]

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-07 17:04
Ik had ook wat moeite om het aan de praat te krijgen met de Fritzbox 7490. Met het antwoord van @dijka07 is het gelukt (dijka07 in "Fritz 7490 / XS4All en Pi-hole - configuratie advies"). Nadat ik die twee vinkjes uit heb gezet (overigens heb ik DNSSEC aangezet). De linux server reboot en daarna werkte het. Sommige clients moesten ook even herstart worden.

Overigens is het antwoord van AVM inderdaad kul, je kon natuurlijk altijd al zelf een DNS server draaien het was echter tot voor kort niet mogelijk om een lokaal ip als DNS in te stellen in de FritzBox. Overigens kan dit met de meest recente versie van FritzOS wel. Dus even de laatste firmware installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
kaisersoze schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:58:
Ik had ook wat moeite om het aan de praat te krijgen met de Fritzbox 7490. Met het antwoord van @dijka07 is het gelukt (dijka07 in "Fritz 7490 / XS4All en Pi-hole - configuratie advies"). Nadat ik die twee vinkjes uit heb gezet (overigens heb ik DNSSEC aangezet). De linux server reboot en daarna werkte het. Sommige clients moesten ook even herstart worden.

Overigens is het antwoord van AVM inderdaad kul, je kon natuurlijk altijd al zelf een DNS server draaien het was echter tot voor kort niet mogelijk om een lokaal ip als DNS in te stellen in de FritzBox. Overigens kan dit met de meest recente versie van FritzOS wel. Dus even de laatste firmware installeren.
ik heb m aan de praat gekregen door als DNS op de pi-hole het adres van de router zelf (192.168.178.1) op te geven in plaats van de upstream server van google. De fritz stuurt de query zelf door, kennelijk naar de door provider ingestelde servers, en antwoord komt meestal google (8.8.8.8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-07 17:04
@peter00 en op de fritzbox heb je de pi-hole als dns server? Ik zou denken dat dat niet goed gaat en dat je dan in een soort loop komt....

edit ik wilde het ook even proberen maar kom er niet uit. Wat heb jij dan voor je ipv6 configuratie ingevuld?

Ik heb dit geprobeerd in /etc/network/interfaces:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# The primary network interface
auto eno1
#iface eno1 inet dhcp
iface eno1 inet static
address 192.168.178.29
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1
dns-nameservers 192.168.178.1
# This is an autoconfigured IPv6 interface
#iface eno1 inet6 auto
iface eno1 inet6 static
address fe80::eea8:6bff:fefd:7c69
gateway fe80::ca0e:14ff:fe0c:e8ea
dns-nameservers fe80::ca0e:14ff:fe0c:e8ea

Ik zit overigens op Ubuntu 16.04.2 server. Jij gebruikt wellicht echt een Pi?

[ Voor 70% gewijzigd door kaisersoze op 18-04-2017 20:55 . Reden: configuratie toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
kaisersoze schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:32:
@peter00 en op de fritzbox heb je de pi-hole als dns server? Ik zou denken dat dat niet goed gaat en dat je dan in een soort loop komt....

edit ik wilde het ook even proberen maar kom er niet uit. Wat heb jij dan voor je ipv6 configuratie ingevuld?

Ik heb dit geprobeerd in /etc/network/interfaces:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
# The primary network interface
auto eno1
#iface eno1 inet dhcp
iface eno1 inet static
address 192.168.178.29
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1
dns-nameservers 192.168.178.1
# This is an autoconfigured IPv6 interface
#iface eno1 inet6 auto
iface eno1 inet6 static
address fe80::eea8:6bff:fefd:7c69
gateway fe80::ca0e:14ff:fe0c:e8ea
dns-nameservers fe80::ca0e:14ff:fe0c:e8ea

Ik zit overigens op Ubuntu 16.04.2 server. Jij gebruikt wellicht echt een Pi?
toon volledige bericht
jep. ik gebruik echt een Pi, met Rapbian. Lijkt me niet dat dat verschil uitmaakt.

Op de Fritz heb ik bij home network-->overview-->settings-->IPv4addresses en ipV6addresses de IP's van de Pi-Hole ingegeven als local DNS. Wellicht wist je dit al, maar ten overvloede: dit moet je dus niet doen bij Internet-->account information-->DNS server. Dat gaat niet werken.

Op de Pi heb ik de Ipv4 en Ipv6 adressen van de Fritz ingegeven , bij custom 1 en custom 2 beide 192.168.178.1 en bij custom3 en 4 de bijbehorende ipv6

Er vormt zich geen loop. De fritz herkent DNS queries afkomstig van de Pi en stuurt die door naar upstream via een andere poort. Zie ook dit artikel

ik heb niet gekeken hoe de query op het lokale netwerk wordt verwerkt tot aan de fritz, wat betreft gebruikte poorten

dus: <intern IPv6 of v4>-->Fritz(lokaal)-->Pi-hole-->Fritz-->Upstream -- en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08-2024
Leuk al die adviezen, maar bij mij, fritzbox 7360 werkt het dus niet. In het gunstigste geval loopt e.e.a. via de pi hole, maar ik blijf advertenties zien. Echter, ik heb problemen met de TV die ineens een ip adres kreeg wat 'ongeldig' was, waardoor het boxje op 85% blijft hangen en dan met een foutcode 562 eindigd. Zodra ik de settings op de fritzbox terugzet werkt alles, de pi is up en running, doet 'van alles' (volgens het dashboard), maar niet wat ik had verwacht. Weet dus niet wat ik nu nog kan proberen, zonder dagen bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

snrwo1 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:05:
Leuk al die adviezen, maar bij mij, fritzbox 7360 werkt het dus niet.
[...]
Dit topic is meer dan 2 jaar oud, Pi-hole heeft een aantal nieuwe versies gezien in die tijd, dus om die discussie nu gewoon voort te zetten..... :?

Dat gezegd hebbend: als je de aanwijzingen van AVM volgt zou het toch moeten werken: klik

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
dat werkt dus niet, want het gaat om interne DNS (de pi-hole) die een query naar buiten stuurt, en AVM heeft reverse lookup in de fritz uitgezet. Staat dus los van welke externe DNS je hebt geconfigureerd. Net als welke versie van Pi-hole of welke RPi je hebt...ligt aan de Fritz.

Bij mij werkt t als een trein, nog steeds. Wat je zou kunnen proberen om te zien of het principe werkt op de Pi hole, is om op je laptop bij de netwerk adapter expliciet de pi hole als DNS aan te geven (probeer wel om eerst uitsluitend IPv4 te resolven)

Nu ik er over nadenk zou dat wel eens je advertentiebron kunnen zijn. kijk even naar je settings voor ipv4 en ipv6 en welke queries er aan komen op je pi-hole. type A (ipv4) en/of AAAA (ipv6) . Hoe heb je de tunnel naar je provider gedefinieerd? Native ipv6? In Network settings van de fritz ook je het ipv6 adres van de pi-hole zetten bij DNS v6 server en op de pi-hole uiteraard de externe ipv6-addressen van de DNS servers van je provider

lukt t niet, stuur maar een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Apart.

Ik wil niks aan jouw ervaring afdoen, maar hier werkt het gewoon op de manier die AVM aangeeft op mijn 7590.

Ik zie trouwens niet zo snel wat reverse DNS lookup te maken heeft met het blokkeren van DNS requests door Pi-hole?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online
hp-got schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:03:
Apart.

Ik wil niks aan jouw ervaring afdoen, maar hier werkt het gewoon op de manier die AVM aangeeft op mijn 7590.

Ik zie trouwens niet zo snel wat reverse DNS lookup te maken heeft met het blokkeren van DNS requests door Pi-hole?
klik

ik bedoelde DNS rebind protection, my bad.

bij mij werkt t prima nu, met ipv6 en ipv4. op een RPi2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrwo1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-08-2024
na verschillende tests heeft e.e.a. wel gewerkt, zodat ik op pc en tablet inderdaad geen ads meer zag, maar YT via de app van de blu ray speler (BD6500) werkt nog steeds met advertenties. Kortom, het werkt dus niet waar ik het voor bedoeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52
Hier werkt Pi-Hole met een FRITZ!Box 7581 prima.
Dat kan toch niet veel verschillen met de FRITZ!Box 7490?

Hier geen ads meer in oa Marktplaats maar gek genoeg nog wel in YouTube...

[ Voor 26% gewijzigd door Leader98 op 07-09-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

YouTube ads is een apart probleem, die hou je niet zomaar tegen.

Zie daarvoor het Pi-hole topic hier op TN, daar is wel het een en ander over geschreven..... klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchiedutch
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-06 14:13
Om te lezen.

https://www.giga.de/tipp/...zbox-einrichten-so-gehts/

Duits, maar dat mag geen probleem zijn.

Dutchiedutch.
Pagina: 1