Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb sinds een kort een NAS gebouwd en hier zit een simpele ethernet kabel aan welke via wat switches 2 etages omhoog is getrokken en dus direct op de modem/router (combi) is aangesloten op de allerlaagste etage, op de allerhoogste etage zit een router waar een aantal computers/laptops ed. aan worden gesloten maar deze moeten dan wel weer verbinding met de NAS moeten kunnen hebben. Simpelste oplossing zou zijn de NAS aan de router vast te zetten, maar ik wil toch liever een compleet plaatje waarmee ik ook beneden op de PC of laptop met de NAS boven kan verbinden.

Ik ben zowat een leek op netwerken gebied, ik kan met wat Googelen net een thuisnetwerk maken, maar na heel wat gepriegel, geGoogel etc. ben ik er nog niet uit. Op sommige sites staat dat port-forwarding het zou moeten doen, en op andere staat dat ik een simpel keuze menu hoor te krijgen waarmee ik de router als simpele switch zou kunnen inzetten.

Ik kom er totaal niet meer uit, en alle hulp is welkom.

Het gaat om een router van TP-Link, de AC750 Archer D2 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Een router als switch inzetten is in de meeste gevallen een kwestie van DHCP-server uitzetten en de WAN-poort niet meer gebruiken. Wat je uiteindelijk wil is dat alle apparaten al dan niet via een switch verbonden worden met jouw router (modem).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
Cyphax schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:33:
Een router als switch inzetten is in de meeste gevallen een kwestie van DHCP-server uitzetten en de WAN-poort niet meer gebruiken. Wat je uiteindelijk wil is dat alle apparaten al dan niet via een switch verbonden worden met jouw router (modem).
Zoiets zag ik in een YouTube filmpje, had DHCP helemaal uitgeschakeld, en de kabel van de modem naar de router in de niet gele maar blauwe aansluiting gedaan (waar er dus meerdere van zijn op de router), maar toen werkte het internet weer helemaal niet.

Moet ik nog iets anders doen naast DHCP gewoon uitschakelen? Had trouwens wel de router laten rebooten, meerdere keren zelfs omdat ik dacht dat dat hielp.

Edit: Toch opnieuw gechekt, en het werkt wel, maar dan weer alleen draadloos, is dit een compromis waar ik niet omheen kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Zipperman op 22-01-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
ZA_WARUDO schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:36:
[...]

Zoiets zag ik in een YouTube filmpje, had DHCP helemaal uitgeschakeld, en de kabel van de modem naar de router in de niet gele maar blauwe aansluiting gedaan (waar er dus meerdere van zijn op de router), maar toen werkte het internet weer helemaal niet.

Moet ik nog iets anders doen naast DHCP gewoon uitschakelen? Had trouwens wel de router laten rebooten, meerdere keren zelfs omdat ik dacht dat dat hielp.
Deze tutorial zou moeten werken mits je bij "default gateway" niet simpelweg het adres van de screenshot overneemt maar het IP van je bestaande router daar invult.

[ Voor 3% gewijzigd door xh3adshotx op 22-01-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Je kunt even nagaan of die TP-Link een IP-adres heeft in de juiste range. Zo niet, 'm een adres geven binnen je netwerk-range. En dan de TP-Link een keertje herstarten.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
xh3adshotx schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Deze tutorial zou moeten werken mits je bij "default gateway" niet simpelweg het adres van de screenshot overneemt maar het IP van je bestaande router daar invult.
Klopt, zo snugger ben ik dan weer wel, had het alleen op de direct aangesloten pc gecheckt, maar draadloos werkt het wel, ik dan dus wel bij de apparaten, maar bedraad dan weer niet.

Misschien dat een draadje trekken van de switch naar de ene pc dan nog een oplossing is, dan werkt iig alles zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
ZA_WARUDO schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:43:
[...]

Klopt, zo snugger ben ik dan weer wel, had het alleen op de direct aangesloten pc gecheckt, maar draadloos werkt het wel, ik dan dus wel bij de apparaten, maar bedraad dan weer niet.

Misschien dat een draadje trekken van de switch naar de ene pc dan nog een oplossing is, dan werkt iig alles zoals het zou moeten.
Het zou zowel bedraad als draadloos moeten werken, ergens staat er dus nog een instelling fout. Welk ip adres heeft je router, de TP-Link en wat is de output van ipconfig op je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je moet de router die je als switch wilt inzetten ook voorzien van een vast ip-adres die buiten de DHCP-range ligt. Je router beneden deelt via DHCP automatisch de adressen uit, meestal iets van 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200. Het is de bedoeling dat je je router boven een adres geeft hierbuiten, anders ontstaat er een conflict. Zelf heb ik bijvoorbeeld 192.168.0.1 voor de hoofdrouter en 192.168.0.2 op een 2e router boven die ik als wifi+switch gebruik.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
xh3adshotx schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:44:
[...]

Het zou zowel bedraad als draadloos moeten werken, ergens staat er dus nog een instelling fout. Welk ip adres heeft je router, de TP-Link en wat is de output van ipconfig op je PC?
Mick1990 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:46:
Je moet de router die je als switch wilt inzetten ook voorzien van een vast ip-adres die buiten de DHCP-range ligt. Je router beneden deelt via DHCP automatisch de adressen uit, meestal iets van 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200. Het is de bedoeling dat je je router boven een adres geeft hierbuiten, anders ontstaat er een conflict. Zelf heb ik bijvoorbeeld 192.168.0.1 voor de hoofdrouter en 192.168.0.2 op een 2e router boven die ik als wifi+switch gebruik.
Heb even snel een quick and dirty oplossing aangepakt, ik denk dat ik inderdaad het een en ander teveel heb aangepast, heb hem nog even gereset, maar degene die de pc gaat gebruiken vond de halvering van de down snelheid niet erg (simpele gebruiker), en ik gebruik nu een Chinese Aliexpress adapter voor de WiFi. Zal eventueel later nog een switch halen als het toch nodig blijkt te zijn, maar na nog even proberen te checken wat ik zou moeten veranderen kwam er alleen maar meer frustratie.

Kort samengevat, het internet werkt, draadloos, maar dit is totaal geen probleem voor de mensen die het gebruiken _/-\o_ _/-\o_ , had verwacht hier nog een week mee bezig te zijn, maar het werkt.

Stom van me om meteen een topic aan te maken, had misschien wat geduldiger moeten zijn :X

Wel bedankt voor de input iedereen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kleine titelfix :)
Pagina: 1