Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XS4ALL Fritzbox 7490 glas vervangen door welke router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Ik merk dat het netwerk waar ik op zit wat te groot begint te worden. Kantoor aan huis, en het aantal apparaten zit soms op 50+. De TV begint dan ook te haperen (bekabeld aangesloten) en streaming video gaat ook rottig doen. (de verbinding zelf is 100/100 glas, xs4all, kaal bekabeld gemeten superstabiel)

Nu wil ik de Fritzbox 7490 vervangen door iets beters. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zat te denken om de NTU aan te sluiten op een TP-Link JetStream TL-SG3210, zodat ik TV's (2 x) via VLAN kan scheiden van de rest.

Verder op dezelfde TP-Link een router, waar ik 1 veilige stabiele VPN-verbinding kan opzetten (max 5 gebruikers van buiten), maar ook dat er wat power in zit zodat de 50+ apparaten goed blijven draaien. Overigens zijn dit computers, iPhones, iPads, telefooncentrale, 2 x NAS, Sonos, Hue etc..

DrayTek Vigor 2925 Dual Wan VPN, Ubiquiti EdgeRouter Lite en de Cisco RV320 zie ik als mogelijke vervangers, zelfs keek ik stiekem al naar de 2960 van Draytek.

Heeft iemand ervaring met deze routers op een glasverbinding? Wat is de betere keuze, qua vooral snelheid en stabiliteit? Of misschien een hele andere router?

Alle reacties

Verwijderd

Mikrotik RB2011 of 3011 heeft een SFP (glaspoort). Daar kan rechtstreeks glas ingestopt worden.

Maar als jij een NTU hebt, komt er koper uit. Dat kan ook in de Mikrotik.

Deze Mikrotik staat bij een klant van mij (een kerkgenootschap), en bediend 40-80 WiFi personen en een paar LAN computers. Achter een Ziggo 60 Mb lijn, komt de CPU load niet boven de 30%. En dat alleen omdat ik de VLAN's op de CPU heb gezet en niet op de switch chip. Anders zou de CPU load op 2-5% uit komen. Ook draaien er twee VPN's, en 6 AP's.

Als een zonnetje. Maar het is niet "makkelijk" om zo'n Mikrotik in te stellen. Standaard uit de doos is het een volledige router. Inprikken, en klaar.
Maar als je daarna wat "exotische" dingen wilt doen, moet je goed de wiki's lezen (zat te vinden en goed uitgelegd met plaatjes en "normale" taal).

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 18:31
Dank. Ik vraag mij dan nog af hoe de Mikrotik staat in verhouding tot de Ubiquity edge router lite, die wordt namelijk besproken op netwerkje.com/eigenrouter als de "zakelijke" router in exact deze opstelling. Is die dan niet wat beter/sneller?

[ Voor 6% gewijzigd door Timmeah op 23-01-2017 19:04 ]

Verwijderd

nou, wat is sneller en "beter".

Je moet duidelijk een definitie maken van jouw traffic, de beheersmogelijkheden, en andere dingen. Daarna een keuze maken.

De Mikrotik kan alles wat de Edge router ook kan, zelfs iets meer. Het is alleen "lastiger" in te stellen, en heeft minder graphics. Het is dus niet een router waar je NEXT---> NEXT--> APPLY drukt en klaar....

Maar daarentegen, als het eenmaal is ingesteld, dan heb je er geen omkijken naar. Uiteraard, zal ook wel bij Ubiquity zo zijn, maar het is wat je leuk vindt om te doen of ergens mee te spelen. Mikrotik heeft een hele range aan apparatuur (van routers die een formaat luciferdoosje hebben, tot core routers voor ISP's.).

ga je dat ooit nodig hebben? ga je ooit bv. OSPF uitrollen, vanwege twee internet providers (backup failover etc...) Misschien wel, misschien niet. Maar Mikrotik OS is altijd overal op alle apparaten exact hetzelfde, alleen hoe "zwaarder" de hardware, hoe meer het aan kan. Dus als je eenmaal de router OS onder de knie hebt, kan je op alle andere nieuwe routers, access points zo verder.

Ik heb ook een Ubiquity Unifi AP hangen (en ook een video camera), maar ook drie routers van Mikrotik (RB2011 - RB750G3 met Huawei LTE modem en een RB951 als access point). En het werkt als een zonnetje.