• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Op vreemde wijze heeft de D3300 vandaag een val gehad. Combinatie van ondergrond, ligging en een windvlaagje.

De 5 knoppen links van het scherm (play, menu, zoom in/out en info) werken niet meer. Playknop heeft het nog even gedaan. LCD is soms leeg/zwart. Schudden helpt maar kan ook negatief werken.
Vermoedelijk is er iets losgeraakt. Kabeltje? Print?

Ik zit over een paar uur in een van de mooiste natuurgebieden ter wereld. De cam mag niet verder kapot gaan maar de huidige staat is best een handicap.

Niks doen voor de komende 2 weken lijkt verstandig, maar er kan net zo goed nog meer uitval gaan optreden.

Wat te doen?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 12:21
nieuwe camera kopen. het ding gaat geheid uitvallen. Omdat je zegt dat je zo in een van de mooiste natuurgebieden bent, lijkt het mij dat je op reis bent. Gevalletje reisverzekering dus.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-02 09:33

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Saturnus schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:20:
Op vreemde wijze heeft de D3300 vandaag een val gehad. Combinatie van ondergrond, ligging en een windvlaagje.

De 5 knoppen links van het scherm (play, menu, zoom in/out en info) werken niet meer. Playknop heeft het nog even gedaan. LCD is soms leeg/zwart. Schudden helpt maar kan ook negatief werken.

Ik zit over een paar uur in een van de mooiste natuurgebieden ter wereld. De cam mag niet verder kapot gaan maar de huidige staat is best een handicap.

Niks doen voor de komende 2 weken lijkt verstandig, maar er kan net zo goed nog meer uitval gaan optreden.

Wat te doen?
Dat noemen ze stuk, ook wel kapot genaamd :> Optie is opsturen ter reparatie (of offerte) en de andere optie is nieuwe body kopen.

www.maartendeboer.net

Verwijderd

Even openschroeven kan geen kwaad, zolang je je garantie er maar niet mee verprutst en je niet verder gaat dan vertrouwd voelt :)

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Saturnus schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:20:

Wat te doen?
Schade aan de body betekent vaak ook schade aan het objectief.. Daar nog gekke dingen aan te zien?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• Saturnus
  • Niet online
107mb schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:24:
nieuwe camera kopen. het ding gaat geheid uitvallen. Omdat je zegt dat je zo in een van de mooiste natuurgebieden bent, lijkt het mij dat je op reis bent. Gevalletje reisverzekering dus.
Ventieldopje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:41:
[...]

Dat noemen ze stuk, ook wel kapot genaamd :> Optie is opsturen ter reparatie (of offerte) en de andere optie is nieuwe body kopen.
Ik weet nog niet of ze die hier op Palawan hebben. Heeft (weinig verrassend) ook niet mijn voorkeur, alhoewel over 5 jaar terug kijken 'een nieuwe body gekocht hebben' dan natuurlijk geen enkele pijn meer doet qua uitgave.
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:33:
Even openschroeven kan geen kwaad, zolang je je garantie er maar niet mee verprutst en je niet verder gaat dan vertrouwd voelt :)
Dat doe ik met alle plezier maar ik zie niet precies waar. Bij de connectoren zitten 2 schroeven. Dit is het dichtste in de buurt, maar ik zie niet in hoe ik dan het problematische gedeelte kan bereiken via daar. Het laatste wat ik wil is eindigen met een spiegel in mijn hand ofzo.
mennovanw schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:55:
[...]

Schade aan de body betekent vaak ook schade aan het objectief.. Daar nog gekke dingen aan te zien?
Goed punt. Er lijkt geen schade te zijn. De komende dagen moet het echt blijken natuurlijk. Wat ik wel heb gezien is dat de eerste klap heel waarschijnlijk op de (rubber) grip is geweest wat echt een geluk bij een ongeluk was.

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Het klinkt alsof een flat-flex-kabel is losgeschoten van een printplaat. Camera's zijn heel compact gebouwd en daardoor vaak lastig om deze open te maken.

Als je hem zelf wilt openen, dan kun je mogelijk wel een tutorial vinden op Youtube of Ifixit.
Let op dat je goed bijhoudt welke schroeven uit welke schroefgaten komen, omdat ze zeker bij cameras nog wel eens wat verschillende lengtes of types willen gebruiken.

Aanvulling:
Saturnus schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:34:
Dat doe ik met alle plezier maar ik zie niet precies waar. Bij de connectoren zitten 2 schroeven. Dit is het dichtste in de buurt, maar ik zie niet in hoe ik dan het problematische gedeelte kan bereiken via daar. Het laatste wat ik wil is eindigen met een spiegel in mijn hand ofzo.
YouTube: Nikon D3100 LCD Screen Replacement <<D3100 waarbij ze het scherm vervangen, misschien een goed startpunt? Zo te zien hoef je de camera niet heel ver te openen, dus ik denk dat je niet in de buurt van de spiegel zal komen.

Ik lees net pas dat je op Palawan zit. Nu wil het ongelooflijke toeval, dat als je mijn reis en verblijf betaald, ik best met een setje schroevendraaiers jouw kant wil opkomen om de body te openen. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Grenco op 23-01-2017 09:52 . Reden: Aanvulling+links toegevoegd ]

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Verwijderd

Saturnus schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:34:

Indien je er niet lekker bij voelt, niets doen! ;) (tip van Grenco is wel een goede, how-to of exploded view kan je goed helpen) Zoals je zegt heb je nu iets wat nog werkt, al dan niet optimaal. Je kunt het er nu ook gewoon bij laten en thuis verder kijken.

Overigens krijg ik nog aardig wat hits als ik Google op 'Palawan camara store' of 'Palawan electronics store', ik weet niet of het allemaal winkels zijn of studio's maar wellicht dat er iemand een Nikon body heeft liggen (maakt op zich niet uit welke body het is toch? al is het een 10 jaar oude D70...)

• Saturnus
  • Niet online
Op dit moment al uren bezig met openen. 2 schroeven zitten muurvast. Daarvan heb ik 1 uit het frame moeten snijden. De andere zit op een plek waar dat heel wat moeilijker en schadelijker is. :/

Edit: Open. En inderdaad zo'n 'druk op de print' kabel zat los. Knoppen en scherm werken weer. Toch het hart vasthouden, want wie weet is er nog (meer) onzichtbare schade. Ik zag al een stukje plastic door de finder, sensor nog 'schoon.'

Bedankt iedereen voor de input. Ingeval het verhaal nog gevolgen heeft laat ik het weten.

[ Voor 48% gewijzigd door Saturnus op 24-01-2017 09:31 ]

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
het plastic in de eyefinder kan goed van het "adjustment wheel" zijn welke naast de viewfinder zit.
dus het wieltje om mee scherp te stellen, voor brildragenden etc.

heb deze bij mijn oude d3200 ook stuk gehad zonder dat ik er ook maar gek mee had gedaan.

ook een project d5100 welke ik als defect had gekocht had dit probleem, en stukje plastic zwierf ook daar in de buurt rond

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Pagina: 1