MSATA niet compatible met Sata HDDS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-12-2025
Hi,

Ik had een Samsung 850 Evolutie MSATA over via m'n werk. Die wilde ik graag in m'n pc er bij zetten. Nu heb ik wat gezocht en zag ik dat ik met een MSATA naar SATA connector de SSD alsnog prima kan aansluiten. Dus zo gezegd.. zo gedaan.

Het werkt, maar niet echt lekker. Op sommige bijna willekeurige momenten heeft de SSD een soort van Freeze. Dan schiet de activiteit naar 100% en gebeurt er een tijdje niks. Na een seconde of 10-15 neemt de activiteit weer af naar 5-10% en is t weer normaal.

Waar kan dit door komen? Komt dit door m'n setup?

I7 4770
Gigabyte GA Z87 DA3P
Samsung 840 SSD 128GB
WD Green Caviar 2TB

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:52
Welk OS, en heb je de controller-drivers en bios up-to-date?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Shiver87
Ik heb Windows 10. Hoe kan ik de controller drivers updaten? Ik heb Magician geïnstalleerd die gaf aan dat alles up to date was.. Bios moet ik even naar kijken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zou in principe perfect moeten werken. Een mSATA->SATA verloopje is niks anders dan dezelfde pinnen elektrisch doorverbinden naar een grotere form factor. Protocol is hetzelfde.

In mijn desktop draait dit prima (zelfs dezelfde mSATA SSD als jij) en heb ik nooit 1 hiccup gehad ten gevolge van het 'verloopje'.

De reden waarom het bij jou niet lekker loopt, geen idee, maar in basis is de setup prima.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Mel33
In Windows 10 apparaatbeheer kan je nu rechts klikken op het betreffende apparaat en naar betere drivers zoeken.
Het zal in je os zitten want idd het moet gewoon werken
Missc is je ram de oorzaak, test dit ook even

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Shiver87
mell33 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:38:
In Windows 10 apparaatbeheer kan je nu rechts klikken op het betreffende apparaat en naar betere drivers zoeken.
Het zal in je os zitten want idd het moet gewoon werken
Missc is je ram de oorzaak, test dit ook even
Ok thanks ik zal m'n Windows ff opnieuw installeren en dan ga ik op zoek naar de nieuwste drivers van alles. Test jij je ram geheugen met Memtest86? Of gebruik je een andere tool?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:56
Vervang ook ff de SATA kabel... Kan ook oorzaak probleem zijn.

Bij mij was uiteindelijk toch iets met de driver. Opgelost middels schone W10 installatie.

• Mel33
Robbartelds schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Ok thanks ik zal m'n Windows ff opnieuw installeren en dan ga ik op zoek naar de nieuwste drivers van alles. Test jij je ram geheugen met Memtest86? Of gebruik je een andere tool?
Ja Memtest86 een dikke 24uur laten draaien, is het zonder fouten, dan kan je zeggen je ram is wel oke voor 99,9%, Maar ook daarmee slipt er wel eens een slechte ram goed doorheen.
Windows heeft er ook een http://www.howtogeek.com/...mputers-ram-for-problems/
Een ander OS draaien kan soms sneller tot een defecte aanwijzing leiden.

Pagina: 1