Storage thuisserver. RAID-controller? Passthrough? Softraid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik zit een beetje met een dilemma. Tijdje terug een thuisserver gebouwd:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 57,95€ 57,95
1Supermicro X11SSL-F€ 204,25€ 204,25
2WD Green HDD, 2TB€ 96,49€ 192,98
1Cooler Master Elite 335€ 0,-€ 0,-
1Samsung M391A1G43DB0-CPB€ 84,90€ 84,90
1Conceptronic PCI Express Card SATA 600 (chipset: ASMedia ASM1062)€ 26,57€ 26,57
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
1Crucial MX200 mSATA 250GB€ 89,22€ 89,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 719,82

Inleiding:
Er draait VMware ESXi 6u2 op. De SSD heb ik in gebruik als datastore waar een aantal VM's op draaien.
Werkt allemaal prima. Nu is het zo dat ik hiervoor een Intel NUC als ESXi host had en een Synology DS715 (met 2x2TB in RAID1) ernaast had voor de bulkstorage. Op een gegeven moment kreeg ik het idee: waarom twee apparaten als ik het ook kan samenvoegen tot één server?

Probleemstelling:
Zo gezegd zo gedaan, NUC en Synology eruit en bovenstaande hardware gekocht. Ik zit alleen met storage in de knoop. Heb een tijdje XPEnology gedraaid en via PCI-Passthrough de ASmedia doorgegeven met 2x2TB eraan en in XPEnology een softraid gebouwd. Was alleen niet bepaald stabiel vond ik (VM werd niet lekker afgesloten door ESXi, dus bij weer opstarten van de VM was m'n array kapot en kon hij weer 5h+ rebuilden). Toen overgestapt naar Server 2012 en onder Windows een softraid opgebouwd. Probleem: ook daar is het niet stabiel. Was net even bezig met VM uitzetten, snapshot maken e.d., maar toen ik de VM weer opstartte was de array uit elkaar gevallen (foreign disk blabla).

Ik ben nu op het punt beland dat ik hulp inschakel omdat ik door de bomen het bos niet meer zie :+
Wat ik wil: RAID1 draaien om zo een kapotte disk te kunnen opvangen. RAID is geen backup, die heb ik ook offsite namelijk. Het verkort/verhindert de downtime wel enorm.

Optie 1:
Kan ik dan misschien beter de schijven rechtstreeks aan het moederbord hangen en in de BIOS een RAID1-array opbouwen? Kan ik dan wel een RAID1-array opzetten in de BIOS en tegelijkertijd ook een SSD aangesloten hebben die niet meedraait in de RAID? Dit is Intel HostRAID zie ik (C232 chipset) en ESXi heeft geen drivers om met dergelijke RAID te werken, dus deze optie valt al af.

Optie 2:
Een Dell H310 o.i.d kopen en daar een RAID1-array in opbouwen en dat als datastore doorgeven aan ESXi?
Heeft wel als nadeel dat de disks niet meer in spindown gaan waarschijnlijk. Al gebruikt de server met draaiende disks maar 30W, dus dat valt mee. Vind het alleen wat onnodige slijtage creeren.
Hoe kan ik in een dergelijk geval de RAID-status/health zien? Kan ik dat via SNMP (PRTG) uit ESXi trekken? Of is het alleen zichtbaar in de BIOS van de kaart zelf?

Optie 3:
Een Dell H310 o.i.d kopen en dan die controller doorgeven aan de VM? Ik lees dat je zo'n kaart kun flashen naar IT-mode zodat hij de schijven aanbied aan je OS en dan zelf softraid kunt draaien. Wordt vaak gebruikt voor FreeNAS e.d. zie ik. Geen idee wat daar het voordeel van is t.o.v. optie 2 in mijn situatie. Nadeel is er iig wel: als je PCI-Passthrough doet, dan kun je geen snapshots van een VM maken.

Keuzes, keuzes :( Uiteindelijk was een standalone Synology zo gek nog niet :X

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

Een raidkaart kan je schijven wel spindown zetten. Zo heb ik een Areca ARC-1222 waarmee ik in zijn bios kan aangeven. Bij mij gaan ze na 15 minuten spindown. Alleen weet ik niet of de Dell dat ook ondersteunt.

Zoals ik naar je probleem kijk, lijkt optie 2 het best. Dit heeft vooral te maken omdat je software conflicten hebt. Die je niet lukt om het zomaar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

In mijn geval draai ik ESXi echter met 4x 2tb hdd's vanaf het moederbord in Passthrough naar OpenMediaVault. (Zie voor specs inventaris)

Datastore komt vanaf pricewatch: Delock MiniPCIe I/O PCIe full size 2 x SATA 6 Gb/s met dezelfde chipset als die jij hebt. Bij de installatie heb ik nog wel getwijfeld welk OS ik ging draaien maar na bijna anderhalf jaar stabiel op OMV te zitten blijf ik daar voorlopig.

Ik weet niet of het nog het proberen waard is om je datastore vanaf Conceptronic PCI Express Card SATA 600 te draaien en je disks vanaf je moederbord door te geven aan het OS naar keuze?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Denk toch dat ik liever van softraid afstap en een echte RAID-controller zoals een Dell H200 / H310 wil gaan gebruiken qua stabiliteit.

Heeft iemand eigenlijk een idee wat zo'n controller aan stroom verbruikt? Heb eens ergens gelezen dat zo'n controller nog best wat stroom slurpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ThinkPadd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:49:
Denk toch dat ik liever van softraid afstap en een echte RAID-controller zoals een Dell H200 / H310 wil gaan gebruiken qua stabiliteit.

Heeft iemand eigenlijk een idee wat zo'n controller aan stroom verbruikt? Heb eens ergens gelezen dat zo'n controller nog best wat stroom slurpt.
M'n oude M1015 trok ongeveeer 8 watt.

Klein overzichtje kan je hier vinden:
https://www.servethehome....r-consumption-comparison/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Als ik je inleiding en mogelijke opties nog eens doorlees kom ik op de volgende punten die jij belangrijk vind:

Thinkpad's eisen:
  • Stabiel
  • Raid1
  • Energiezuinig
  • Spindown
  • RAID-status/health
  • Snapshot
Als het "instabiel" gedrag wat jij ervaart met de ASMedia ASM1062 voor het opzetten van Passthrough voor een RAID1 config zou je het nog steeds eens om kunnen draaien zoals ook hier wordt voorgesteld in de startpost: Zuinige ESXi Server

Onder het kopje: Doorgeven van de onboard HBA

De ASMedia werkt bij mij al anderhalfjaar probleemloos met 2 SSD's voor de ESXi datastore. Bovenstaande eisen had ik namelijk ook en kan die op deze manier (op de snapshot na) gewoon gebruiken.

Voor het maken van snapshots had ik begrepen dat je de vm kan afsluiten en daarna wel kan gebruiken maar ik heb die optie niet nodig.

Als OMV VM crasht installeer ik die wel opnieuw, Config zit in de backup die off-site gaat. Zolang mijn data maar veilig is.

----edit zojuist getest en werkt. Was toch nieuwsgierig

Andere HBA is natuurlijk ook mogelijk maar waarom zou je het niet proberen met de hardware die je al hebt?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je al eens storage spaces overwogen in Windows?

Hou je het qua hardware lekker simpel (geen losse raid kaart nodig en minder verbruik).
En zo lang je de parity functie niet gebruikt (maar de mirror) is de performance ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

ThinkPadd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:49:

Mijn Areca ARC-1222 verbruikt 11 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
stuffer schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:17:
Als ik je inleiding en mogelijke opties nog eens doorlees kom ik op de volgende punten die jij belangrijk vind:

Thinkpad's eisen:
  • Stabiel
  • Raid1
  • Energiezuinig
  • Spindown
  • RAID-status/health
  • Snapshot
Als het "instabiel" gedrag wat jij ervaart met de ASMedia ASM1062 voor het opzetten van Passthrough voor een RAID1 config zou je het nog steeds eens om kunnen draaien zoals ook hier wordt voorgesteld in de startpost: Zuinige ESXi Server

Onder het kopje: Doorgeven van de onboard HBA

De ASMedia werkt bij mij al anderhalfjaar probleemloos met 2 SSD's voor de ESXi datastore. Bovenstaande eisen had ik namelijk ook en kan die op deze manier (op de snapshot na) gewoon gebruiken.

Voor het maken van snapshots had ik begrepen dat je de vm kan afsluiten en daarna wel kan gebruiken maar ik heb die optie niet nodig.

Als OMV VM crasht installeer ik die wel opnieuw, Config zit in de backup die off-site gaat. Zolang mijn data maar veilig is.

----edit zojuist getest en werkt. Was toch nieuwsgierig

Andere HBA is natuurlijk ook mogelijk maar waarom zou je het niet proberen met de hardware die je al hebt?
Ik lees in dat topic dat de ASMedia niet goed meer werkt als je de onboard adapter doorgeeft. Nu meen ik ook ergens gelezen te hebben dat dat tegenwoordig niet meer speelt.

Maar onder de streep schiet ik er dan nog niks mee op, omdat de onboard adapter alleen Intel HostRAID doet en die wordt in ESXi niet ondersteund. Ik zoek eigenlijk een RAID-controller die onder ESXi opereert, zodat ESXi de 2x2TB als één volume ziet.

Heb al even gezocht, maar een Dell RAID-controller is niet echt te vinden. Heeft iemand nog een betaalbare aanrader die in mijn Supermicro bord gaat passen? (PCI-e). Had al op deze gereageerd, maar nog niks gehoord helaas.
Starck schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:22:
Heb je al eens storage spaces overwogen in Windows?

Hou je het qua hardware lekker simpel (geen losse raid kaart nodig en minder verbruik).
En zo lang je de parity functie niet gebruikt (maar de mirror) is de performance ook prima.
Ik wil niet perse aan Windows vastzitten. XPEnology vind ik ook nog steeds erg interessant. Als ik RAID kan regelen op de laag onder ESXi dan kan ik aan XPEnology gewoon een .vmdk geven van 2TB en is die 'instabiliteit' (uit elkaar vallen van de softraid) die ik noemde ook wel weg volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik wil niet perse aan Windows vastzitten. XPEnology vind ik ook nog steeds erg interessant. Als ik RAID kan regelen op de laag onder ESXi dan kan ik aan XPEnology gewoon een .vmdk geven van 2TB en is die 'instabiliteit' (uit elkaar vallen van de softraid) die ik noemde ook wel weg volgens mij.
Als je ook gebruik maakt van Hyper-V, dan kan je alsnog XPEnology draaien in een VM.
Zelf heb ik een tijdje gedraaid met een Windows 10 Pro machine met storage spaces en hyper-v.
Draaide een PfSense, Xpenology en nog een losse windows 10 vm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik gebruik VMware ESXi en heb geen plannen om naar Hyper-V over te stappen. Hardware RAID is de oplossing waar ik nu voor wil gaan. Alleen dus nog betaalbaar een RAID-controller zien te vinden (Dell PERC H310 o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Ik lees in dat topic dat de ASMedia niet goed meer werkt als je de onboard adapter doorgeeft. Nu meen ik ook ergens gelezen te hebben dat dat tegenwoordig niet meer speelt.

Maar onder de streep schiet ik er dan nog niks mee op, omdat de onboard adapter alleen Intel HostRAID doet en die wordt in ESXi niet ondersteund. Ik zoek eigenlijk een RAID-controller die onder ESXi opereert, zodat ESXi de 2x2TB als één volume ziet.

Heb al even gezocht, maar een Dell RAID-controller is niet echt te vinden. Heeft iemand nog een betaalbare aanrader die in mijn Supermicro bord gaat passen? (PCI-e). Had al op deze gereageerd, maar nog niks gehoord helaas.

[...]

Hier op V&A zijn voornamelijk simpele HBA's populair. In jouw geval niet handig omdat je RAID op de controller wilt instellen om vervolgens vmdk's te gebruiken op de datastore.

Zoals je zelf misschien al had ondervonden is een controller met memory en battery back-up (BBU) dan een verstandige keuze.

Je kan naar deze HP 410 kijken:
https://www.creoserver.co...art-array-p410-462919-001

Echter is dit volgens mij zonder batterij en geheugen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik las ergens dat zo'n batterij er is om de cache voor write back o.i.d. vast te houden bij een stroomstoring en dat write back pas een performance winst oplevert bij RAID5 en hoger. Bij RAID1 heb je alleen een mirror en zal het qua performance niet veel verschillen waarschijnlijk?

Zal eens op zoek gaan naar zo'n P410.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:45:
Ik las ergens dat zo'n batterij voor de write back o.i.d. is en dat je daar pas performance winst van hebt bij RAID5 en hoger. Bij RAID1 heb je alleen een mirror en zal het qua performance niet veel verschillen waarschijnlijk?

Zal eens op zoek gaan naar zo'n P410.
http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=10

Zou niet te lang wachten met reageren. Perfecte prijs incl geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
renedis schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:45:
[...]

http://www.marktplaats.nl...1b&previousPage=lr&pos=10

Zou niet te lang wachten met reageren. Perfecte prijs incl geheugen
Dan moeten er ook nog kabels bij om mijn 2x SATA schijven aan te kunnen sluiten.
Heb gevraagd of deze de RAID-controller ook los wil verkopen en of er ook kabels bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:47:
[...]

Dan moeten er ook nog kabels bij om mijn 2x SATA schijven aan te kunnen sluiten.
Heb gevraagd of deze de RAID-controller ook los wil verkopen en of er ook kabels bij zitten.
Ook niet verkeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zie dat een HP P410 op eBay maar 3 tientjes kost. Maar dan zit er niet zo'n geheugenstripje in en ook geen batterij bij. Maar is dat nodig als ik alleen RAID1 wil draaien? Pas bij RAID5 en hoger krijgt zo'n RAID-controller het zwaarder te verduren toch?

Zo'n kaart zitten dan ook nog geen kabels bij, kan ik dan een setje zoals deze kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat je in jouw geval het best af bent met een Intel NUC (virtualisatie) en een klein diy nas met als OS bijvoorbeeld FreeNAS.

Maar dat is vast niet een optie die je wil horen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
ThinkPadd schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 20:41:
Ik zie dat een HP P410 op eBay maar 3 tientjes kost. Maar dan zit er niet zo'n geheugenstripje in en ook geen batterij bij. Maar is dat nodig als ik alleen RAID1 wil draaien? Pas bij RAID5 en hoger krijgt zo'n RAID-controller het zwaarder te verduren toch?

Zo'n kaart zitten dan ook nog geen kabels bij, kan ik dan een setje zoals deze kopen?
Als je geen geheugen er in hebt zitten kan het zijn dat ie lage performance in ESXi heeft.
ipv 110+ mb per sec (rekening houdend met 1gbit lijn) naar max 60 mb per sec is mijn ervaring.

Niet echt gewenst dus. De batterij is er enkel om er voor te zorgen dat bij een stroomuitval het geheugen weggeschreven kan worden. Kan ie dit niet dan is je RAID array corrupt en waarschijnlijk niet te redden.
GioStyle schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:00:
Ik denk dat je in jouw geval het best af bent met een Intel NUC (virtualisatie) en een klein diy nas met als OS bijvoorbeeld FreeNAS.

Maar dat is vast niet een optie die je wil horen. :+
Ik geloof dat ie daar juist vanaf is gestapt. Hij had een Synology NAS + NUC met ESXi. Dit valt terug te lezen in zijn inleiding.

[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 26-01-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
renedis schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:02:
[...]

Als je geen geheugen er in hebt zitten kan het zijn dat ie lage performance in ESXi heeft.
ipv 110+ mb per sec (rekening houdend met 1gbit lijn) naar max 60 mb per sec is mijn ervaring.

Niet echt gewenst dus. De batterij is er enkel om er voor te zorgen dat bij een stroomuitval het geheugen weggeschreven kan worden. Kan ie dit niet dan is je RAID array corrupt en waarschijnlijk niet te redden.
[...]
Dat had ik inderdaad begrepen en is ook wel bewijs van te vinden. Maar ik vraag mij dus af of je die performance drop ook met RAID1 al gaat merken, of pas bij RAID5 en hoger waarbij hij parity berekeningen e.d. moet gaan doen.
Met een softraid van twee disks in mirror heb je al geen noemenswaardige CPU-belasting volgens mij, dus zo'n hardware controller moet dan een RAID1 toch ook met twee vingers in z'n neus kunnen?
Ik geloof dat ie daar juist vanaf is gestapt. Hij had een Synology NAS + NUC met ESXi. Dit valt terug te lezen in zijn inleiding.
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 14:36
Mijn ervaring met RAID controllers zonders BBU is dat de performance drastisch beroerd is. Dit is dan met een MegaRAID SAS 9240-4i en de 9271 variant, dus over andere controllers / merken kan ik niets zeggen...

Sowieso even benchmarks zoeken..

In jouw geval, Thinkpad, zou ik zelf een simpel CentOS systeem als VM inrichten, disks met passthrough doorgeven en dan met MDADM een RAID 1 setup maken, welke je weer via NFS / iSCSI teruggeeft aan ESXi.

Edit: even afhankelijk van je budget natuurlijk, als je het geld ervoor uit wil geven is een dedicated raid controller altijd beter (wél met BBU).

[ Voor 14% gewijzigd door gerwim op 26-01-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Al gedacht aan ZFS?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
gerwim schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:20:
Mijn ervaring met RAID controllers zonders BBU is dat de performance drastisch beroerd is. Dit is dan met een MegaRAID SAS 9240-4i en de 9271 variant, dus over andere controllers / merken kan ik niets zeggen...

Sowieso even benchmarks zoeken..

In jouw geval, Thinkpad, zou ik zelf een simpel CentOS systeem als VM inrichten, disks met passthrough doorgeven en dan met MDADM een RAID 1 setup maken, welke je weer via NFS / iSCSI teruggeeft aan ESXi.

Edit: even afhankelijk van je budget natuurlijk, als je het geld ervoor uit wil geven is een dedicated raid controller altijd beter (wél met BBU).
Een VM met passthrough heb ik dus al gehad en dat blijkt niet altijd even stabiel. Onder meerdere OSsen valt de softraid dan wel eens uit elkaar na een reboot. Daarom wil ik nu een hardware RAID gaan opzetten in de laag onder ESXi.
Ja, te complex voor mij. Ik durf mijn data daar niet aan toe te vertrouwen als ik niet de skills heb om een de pool weer healthy te krijgen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 14:36
[quote]ThinkPadd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Onder meerdere OSsen valt de softraid dan wel eens uit elkaar na een reboot.
[...]

Een reboot waarvan? De hypervisor en/of de softraid VM? Naa rmijn inzien is MDADM dusdanig stabiel (zonder openmediavault o.i.d.) dat ik MDADM over HW raid prefereer (voor RAID 1). Geen problemen met falende HW raid controllers (waardoor je niet meer bij de data kan zonder dezelfde HW raid controller) e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

ThinkPadd schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:04:
Ja, te complex voor mij. Ik durf mijn data daar niet aan toe te vertrouwen als ik niet de skills heb om een de pool weer healthy te krijgen e.d.
Hmm, ok. Waarom vind je ZFS te complex maar hardware-RAID of andere software-RAID (zoals mdadm) niet? Dat is mijns inziens namelijk niet terecht.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 26-01-2017 14:58 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
renedis schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:02:

Ja, een slechte keuze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Dat is jouw mening ;) Ik ben dan weer van mening dat het een goede/verstandige keuze is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Om in 2017 nou nog met een black-box hardware RAID kaartje te gaan knutselen lijkt me nou niet zo zeer het beste plan... Neem een HBA of een RAID kaart waarbij de RAID CPU uitgezet kan worden, en draai een random ZFS VM? Stel dat je er een plaatjes-interface bij wil hebben dan kan je er ook een van de vele ZFS distros op draaien. Is in elk geval een stuk veiliger en te doorzien dan een Synology ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat is er blackbox aan een HP RAID-controller die heel veel gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 16:22
Ik ben ook geinteresseerd in een oplossing zoals Thinkpad suggereert. Heb hier een
Supermicro X10SL7-F geflashed naar IT modus met een Freenas VM voor data opslag. Mijn VM's staan echter op een enkele SSD en dat baart me zorgen. Liever zou ik die op een Raid 1 plaatsen. Hoe kun je de Raid bewaken als deze buiten ESXI is gemaakt?

Ik verneem graag je oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb gisteren een HP P410 RAID-controller met cache module en batterijmodule overgenomen, komt vandaag binnen waarschijnlijk. Kan er alleen nog niet zoveel mee, want moet eerst wachten tot ik de juiste kabels heb ontvangen om m'n SATA-schijven te kunnen aansluiten.

Volgens mij is het zo dat je onder ESXi (wat ik gebruik als hypervisor) een driver kunt installeren (voor zover de kaart niet al geheel automatisch herkend wordt) en dat je dan de health status e.d. in ESXi beschikbaar hebt. En dat kun je dan ook weer uitlezen via SNMP, in bijvoorbeeld PRTG wat ik gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 16:22
Dank je voor je update! Dat PRTG ziet er goed uit. Was ik nog niet bekend mee en ga dat ook gebruiken.

Ik zie hier een complete 2ehandse set (512mb + accu) met 90 dagen garantie. Is dit een goede deal? Of zijn er wellicht nog andere nieuwe betaalbare alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb mijne (zo op het oog dezelfde combi met cachegeheugen + batterij) van Marktplaats voor 60 incl verzending. Vergeet niet dat je dus nog een kabel moet hebben (SFF-8087 naar 4x SATA) als je SATA-schijven wilt aansluiten. Zie boven voor eBay linkje.

En PRTG is ideaal voor een thuislab, aan de 100 gratis sensors heb je dan meestal wel voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2017 12:04 ]

Pagina: 1