Continue WiFi verlies na slaapstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iemand een idee:

Heb hier in huis twee MacBook 12" en een iMac. We moeten continue na slaapstand WiFi uit- en inschakelen om verbinding te krijgen. De WiFi is al nagekeken, iOS en andere apparaten in huis hebben er geen seconde last van.

Ik sprak een collega: zelfde verhaal, ook met Macs en met macOS.

Iemand een idee, is er een fix voor of is Apple dit aan het verhelpen met nieuwe builds?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560174

Ik heb ook hetzelfde probleem. Voorheen op mijn MacBook Pro 13" 2015, en nu hetzelfde op mijn MacBook Pro 15" 2016. Het gebeurt echter niet zo vaak op mijn nieuwe MacBook, zoals het op de oude continu gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Ik heb er niet last van, maar wel vaker gelezen dat andere mensen er blijkbaar last van hebben. Heb je al gekeken wat er in de logs langs komt wat de oorzaak kan duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Bij mijn Windows machine is dat vaak een probleem met energie beheer van de driver. Misschien ook hier?

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
THE_BASE schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:11:
Iemand een idee:

Heb hier in huis twee MacBook 12" en een iMac. We moeten continue na slaapstand WiFi uit- en inschakelen om verbinding te krijgen. De WiFi is al nagekeken, iOS en andere apparaten in huis hebben er geen seconde last van.

Iemand een idee, is er een fix voor of is Apple dit aan het verhelpen met nieuwe builds?
https://www.appletips.nl/...ntwaken-uit-sluimerstand/
In terminal dit invoeren en herstarten, hij maakt dan de .plist opnieuw aan.
code:
1
 sudo rm /Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 22-01-2017 17:13 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
mell33 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:08:
[...]

https://www.appletips.nl/...ntwaken-uit-sluimerstand/
In terminal dit invoeren en herstarten, hij maakt dan de .plist opnieuw aan.
code:
1
 sudo rm /Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist
Super, net gedaan en hoop dat het helpt!

Helaas. Net uit staapstand gehaald en wederom eerst wifi uit en toen aan. Pas dan doet het het.

macOS onlangs zelfs hersteld.

[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 22-01-2017 22:25 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
Das jammer, en MAC-OS herstellen, hoe is het daarmee?
Dat zal toch wel resultaat geven voor je hoop ik.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 07:22
Hallo,

Ook ik heb dit probleem. Het heeft niet veel meerwaarde aan je vraag maar ik meld het toch even.

Ik heb contact gezocht met klantenservice en ben door gelinkt aan een super visior (hoofd van klantenservice op technisch gebied) Uren hebben wij samen, hij keek mee via scherm delen, verschillende opties geprobeerd en niks werkte. Echt niks. Os x opnieuw geïnstalleerd, verschillende accounts, router gereset, totale firmware reset in de apple winkel (zoals je hem bij eerste keer opstarten krijgt) etc. etc. etc. Ik wordt er wel zo langzamer hand moedeloos van maar goed...

Het schijnt, volgens hem, dat het probleem bij ziggo, kpn etc. ligt. De dns servers reageren niet goed op elkaar waardoor opnieuw verbinding gemaakt moet worden. Maar goed...

Zou je voor mij eens willen checken of het probleem ook opgelost wordt zodra je safari opnieuw opstart, dus rechtermuis knop en dan "stop". Bij mij werkt het dan ook weer. Dat is de tijdelijke oplossing die ik nu gebruik!

Edit:
Daarnaast bedenk ik mij nu, ik heb ook een iMac 2011. Totaal geen problemen. Deze werkt op het 802.11n wifi netwerk terwijl mijn macbook pro verbonden is met een apple airport extreme via 802.11ac. Maar ook hier hebben wij, supervisor en ik, geen oplossing voor kunnen bedenken.

Toch dan weer jammer van een product van 1500 euro. Maar goed, als dit het ergste is, als het eenmaal weer werkt gaat het als een trein. Alleen ik snap wat je denkt, het is zo'n klein dingetje dat gewoon opgelost moet kunnen worden.

Macbook Pro Retina 2015

[ Voor 33% gewijzigd door ChristianBurger op 25-01-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChristianBurger schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 21:54:
Hallo,

Ook ik heb dit probleem. Het heeft niet veel meerwaarde aan je vraag maar ik meld het toch even.

Ik heb contact gezocht met klantenservice en ben door gelinkt aan een super visior (hoofd van klantenservice op technisch gebied) Uren hebben wij samen, hij keek mee via scherm delen, verschillende opties geprobeerd en niks werkte. Echt niks. Os x opnieuw geïnstalleerd, verschillende accounts, router gereset, totale firmware reset in de apple winkel (zoals je hem bij eerste keer opstarten krijgt) etc. etc. etc. Ik wordt er wel zo langzamer hand moedeloos van maar goed...

Het schijnt, volgens hem, dat het probleem bij ziggo, kpn etc. ligt. De dns servers reageren niet goed op elkaar waardoor opnieuw verbinding gemaakt moet worden. Maar goed...

Zou je voor mij eens willen checken of het probleem ook opgelost wordt zodra je safari opnieuw opstart, dus rechtermuis knop en dan "stop". Bij mij werkt het dan ook weer. Dat is de tijdelijke oplossing die ik nu gebruik!

Edit:
Daarnaast bedenk ik mij nu, ik heb ook een iMac 2011. Totaal geen problemen. Deze werkt op het 802.11n wifi netwerk terwijl mijn macbook pro verbonden is met een apple airport extreme via 802.11ac. Maar ook hier hebben wij, supervisor en ik, geen oplossing voor kunnen bedenken.

Toch dan weer jammer van een product van 1500 euro. Maar goed, als dit het ergste is, als het eenmaal weer werkt gaat het als een trein. Alleen ik snap wat je denkt, het is zo'n klein dingetje dat gewoon opgelost moet kunnen worden.

Macbook Pro Retina 2015
Lijkt mij echt vrij grote onzin dat het aan de serviceprovider ligt. Als andere apparaten, inclusief andere apparaten van Apple goed kunnen werken op deze netwerken, dan horen de MacBook Pro machines dat ook gewoon te doen. Lijkt mij meer een probleem te zijn dat sporadisch voorkomt en waar zij niet genoeg aandacht aan willen/kunnen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
Anoniem: 560174 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:05:
[...]

Lijkt mij echt vrij grote onzin dat het aan de serviceprovider ligt. Als andere apparaten, inclusief andere apparaten van Apple goed kunnen werken op deze netwerken, dan horen de MacBook Pro machines dat ook gewoon te doen. Lijkt mij meer een probleem te zijn dat sporadisch voorkomt en waar zij niet genoeg aandacht aan willen/kunnen besteden.
Ik ben het met je eens hoor. Maar zo is ons gesprek beindigd bij Apple. Ze kunnen nu niks meer voor mij betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zit bij KPN, modem gebruikt default DNS, en heb Airport Extreme's in bridge modus staan.

Totaal geen probleem, op een MBP 13" 2015 model. Dus twijfel wel een beetje of het wel aan de providers ligt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChristianBurger schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:24:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Maar zo is ons gesprek beindigd bij Apple. Ze kunnen nu niks meer voor mij betekenen
Ja dat is best vervelend toch? Vooral voor een product boven de 1500-2500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zou het iets te maken kunnen hebben met FileVault?
Las dat onder anderen de problemen met verbinding met de nieuwe LG display 5K ook problemen gaf, omdat tijdens de slaapstand alles op slot ging door FileVault.
Blijkbaar vallen de display drivers voor de display daar ook onder, daardoor verloor hij connectie en gaat het her-verbinden ook niet lekker.
Misschien heeft dit ook zo een soort relatie met de wifi drivers of instellingen?

Ik heb persoonlijk geen problemen met mijn MBP2016 15inch, maar je zou FileVault uit kunnen zetten en het zo proberen :?

[ Voor 12% gewijzigd door Paragon93 op 27-01-2017 13:23 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

THE_BASE schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:11:
Iemand een idee:

Heb je - indien ge-update - verbetering gezien met macOS 10.12.3?
Welke router, band en channel gebruik je? Indien 5 GHz automatisch of handmatige channel instelling?
Oudere apparaten kunnen goed voor verstoring/degradatie zorgen.
Als je de mogelijkheid hebt 5 GHz op N/AC mixed zetten, channel bandwith naar 80 MHz en channel automatisch.
Als je geen 802.11g wifi adapters meer in huis hebt je 2.4 GHz naar N only zetten en de bandwith op 20-40 MHz en channel automatisch zetten.

Het kunnen ook b/g wifi devices van buren zijn die je netwerk frustreren :)

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
Paragon93 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:22:
Zou het iets te maken kunnen hebben met FileVault?
Las dat onder anderen de problemen met verbinding met de nieuwe LG display 5K ook problemen gaf, omdat tijdens de slaapstand alles op slot ging door FileVault.
Blijkbaar vallen de display drivers voor de display daar ook onder, daardoor verloor hij connectie en gaat het her-verbinden ook niet lekker.
Misschien heeft dit ook zo een soort relatie met de wifi drivers of instellingen?

Ik heb persoonlijk geen problemen met mijn MBP2016 15inch, maar je zou FileVault uit kunnen zetten en het zo proberen :?
Heb jij filevault uitstaan aangezien je geen problemen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ChristianBurger schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:46:
[...]

Heb jij filevault uitstaan aangezien je geen problemen hebt?
nope mijne staat aan.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroedersC
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Misschien lost dit het probleem op? http://osxdaily.com/2012/...ion-problems-in-mac-os-x/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 15:55
Misschien heb ik een tijdelijke oplossing.

Apple heeft in osx applescript zitten. Dit is een programmeertaaltje wat een aantal mapacties ed kan doen maar ook kan reageren op hardware (ideaal icm Rsync bijvoorbeeld). Als je mogelijkheid hebt dat een kan zien dat de computer uit slaapstand komt dan is dit script misschien wel iets voor je om een tussentijdse oplossing te bieden.

https://discussions.apple.../3358600?start=0&tstart=0

In deze thread komt een script voorbij dat hetzelfde doet als het knopje "schakel wifi uit". Dit kan je ook gebruiken om wifi weer aan te zetten.

Als je een hook kunt schrijven die registreerd dat het apparaat uit sleep komt en dan de wifi uit en weer inschakeld hoef je dit alleen maar te activeren en heb je er daarna geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 560174 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:05:
Het is bittere realiteit en totaal geen enkele onzin. Je werkt met wifi en dus heb je al meer dan 30.000 factoren die het probleem kunnen veroorzaken. De ISP is daar qua apparatuur, settings, dhcp en dns servers net zoveel onderdeel van als de hardware in je Mac en macOS zelf.
Dit soort problemen komen helemaal niet sporadisch voor, ze zijn inherent aan draadloze technologie en zijn meer regel dan uitzondering geworden; het is drukker geworden in de lucht en daardoor is alles ook veel storingsgevoeliger geworden (men doet hier wetenschappelijk onderzoek naar).

Een van de dingen die je altijd moet doen is zorgen dat alle software en firmware van de computers, routers, AP's, etc. geupdate zijn naar de nieuwste versie en proberen of de machine op een ander netwerk hetzelfde probleem vertoond. Verder is het een kwestie van ieder mogelijke oplossing (en dat zijn er heel veel) afgaan net zolang tot je iets hebt gevonden (wat lang niet altijd gebeurd). Zoek anders ook eens op het forum hier, in het verleden zijn er al diverse oplossingen gevonden die je zou kunnen proberen.

Wifi is een erg vervelende technologie ongeacht het apparaat en merk.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 28-01-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ppl schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:31:
[...]

Het is bittere realiteit en totaal geen enkele onzin. Je werkt met wifi en dus heb je al meer dan 30.000 factoren die het probleem kunnen veroorzaken. De ISP is daar qua apparatuur, settings, dhcp en dns servers net zoveel onderdeel van als de hardware in je Mac en macOS zelf.
Dit soort problemen komen helemaal niet sporadisch voor, ze zijn inherent aan draadloze technologie en zijn meer regel dan uitzondering geworden; het is drukker geworden in de lucht en daardoor is alles ook veel storingsgevoeliger geworden (men doet hier wetenschappelijk onderzoek naar).

Een van de dingen die je altijd moet doen is zorgen dat alle software en firmware van de computers, routers, AP's, etc. geupdate zijn naar de nieuwste versie en proberen of de machine op een ander netwerk hetzelfde probleem vertoond. Verder is het een kwestie van ieder mogelijke oplossing (en dat zijn er heel veel) afgaan net zolang tot je iets hebt gevonden (wat lang niet altijd gebeurd). Zoek anders ook eens op het forum hier, in het verleden zijn er al diverse oplossingen gevonden die je zou kunnen proberen.

Wifi is een erg vervelende technologie ongeacht het apparaat en merk.
Het is de frustratie die spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Ook wel eens gehad inderdaad, maar na een software update is het zomaar verdwenen. Draai je al 10.12.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
om uit te sluiten dat het aan de provider ligt kun je bv een webpage van je nas laden, of nog wat basaler: pingen naar je router (gateway). Gegarandeerd dat dat ook niet lukt (er is gewoon geen goede verbinding na slaapstand).

Ik had er ook veel last van, merk dat het zich eigenlijk niet meer voordoet als ik de laptop aan de voeding heb, op batterij en dan de klep sluiten dan heb ik soms daarna wel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 14:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

GerardVanAfoort schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Als je geen 802.11g wifi adapters meer in huis hebt je 2.4 GHz naar N only zetten en de bandwith op 20-40 MHz en channel automatisch zetten.

Het kunnen ook b/g wifi devices van buren zijn die je netwerk frustreren :)
Je laatste zin klopt. Maar als je inderdaad 2.4 GHz WiFi gebruikt, moet je juist geen 20/40 Auto of 40 MHz stand gebruiken. Macs werken namelijk enkel met een kanaal van 20 MHz. Sommige routers / AP's schakelen niet goed terug als er ook andere clients op je netwerk zitten.

Bij een iPhone valt dit probleem vaak minder op, omdat het WiFi icoon wel zichtbaar wordt maar toch de 4G verbinding wordt gebruikt omdat data op en neer sturen niet lukt.

Overigens is dit probleem ook een tijdje bij UniFi AP's aanwezig geweest op de 5 GHz band, maar dit was een ander probleem en vrij specifiek bij UniFi AP's. Dit is met een firmware update opgelost.

Bekijk ook even deze pagina voor overige instellingen:
https://support.apple.com/en-gb/HT202068

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 30-01-2017 12:59 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wifi uit en aan is een optie, echter Safari opnieuw opstarten ook, heb ik ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

--MeAngry-- schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:52:
Maar als je inderdaad 2.4 GHz WiFi gebruikt, moet je juist geen 20/40 Auto of 40 MHz stand gebruiken. Macs werken namelijk enkel met een kanaal van 20 MHz.
De enige reden dat je 20MHz gebruikt is de drukte van de 2.4GHz band waar 40MHz alleen nog maar meer problemen oplevert. Dat Macs het niet ondersteunen is een fabeltje. Er zijn voorbeelden te over van mensen (waarbij we het vaak ook niet over kleine netwerkjes hebben, denk universiteit) waarbij 40MHz wel degelijk werkt en waarbij zelfs 80MHz op 802.11ac het prima doet.
Bekijk ook even deze pagina voor overige instellingen:
https://support.apple.com/en-gb/HT202068
Dit zijn algemeen geldende regels voor wifi apparatuur van welk merk dan ook. Zoals daar al beschreven staat gebruik je op 2.4GHz geen brede kanalen van 40MHz maar juist de smallere van 20MHz. Dat komt, zoals eerder vermeld, door de enorme drukte op de 2.4GHz band waardoor je bij gebruik van bredere kanalen (je maakt kanalen in werkelijkheid niet breder maar bundelt ze; 40MHz zijn dan ook 2 kanalen van 20MHz) veel meer last van storingen hebt en juist de performance en betrouwbaarheid een dip neemt. Voor de 5GHz band kun je het iets breder instellen maar ook daar geldt dat je op moet passen met brede kanalen vanwege de storing die het met zich mee kan brengen.

Wifi is vooral spelen met instellingen totdat je iets werkends hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 14:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ppl schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:44:
[...]

De enige reden dat je 20MHz gebruikt is de drukte van de 2.4GHz band waar 40MHz alleen nog maar meer problemen oplevert. Dat Macs het niet ondersteunen is een fabeltje. Er zijn voorbeelden te over van mensen (waarbij we het vaak ook niet over kleine netwerkjes hebben, denk universiteit) waarbij 40MHz wel degelijk werkt en waarbij zelfs 80MHz op 802.11ac het prima doet.

[...]
Ik heb het puur over de 2.4 GHz band. Op de 5 GHz band zijn sowieso veel meer kanalen beschikbaar.
Op de 2.4 GHz band ga je het echt niet voor elkaar krijgen om 40 MHz bandbreedte te gebruiken, en krijg je hoogstens problemen.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Je gaf hierbij de limitatie dat dit aan Macs zou liggen en dat is niet waar. Het probleem zit hem in de drukte op de 2.4GHz band; ieder wifi apparaat op deze band heeft er last van, Mac of geen Mac
Pagina: 1