B2B garantie -> leverancier verwijst naar fabrikant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26
Mijn werkgever heeft (voor mij) een paar Seagate harddisken aangeschaft via Copaco. 2 van die disken zijn dead-on-arrival. Dus ik heb geprobeerd een RMA aan te vragen bij Copaco, maar die is geweigerd: ik zou me moeten melden bij Seagate.
Ik weet dat bij consumenten niet mag (leverancier is de verantwoordelijke, niet de fabrikant). Maar hoe zit dat wanneer het ene bedrijf iets koopt bij het andere bedrijf?

Computers follow your orders, not your intentions.

Beste antwoord (via Big Mama op 22-01-2017 19:46)

Anoniem: 27535

Mar.tin schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Overigens mag dit volgens mij bij consumenten ook volgens mij als dat de manier is waarop de leverancier zijn garantie afhandelt :)
Neen - dat is al heeeeel vaak behandeld hier. Uitleg staat eventueel ook in de sticky als je er meer over wil weten :)

---
Bij zakelijke aankopen zijn afwijkingen in de afhandeling inderdaad mogelijk, maar uiteindelijk geldt zeker als het nooit gefunctioneerd heeft gewoon het conformiteitsbeginsel. Zakelijk kan bijvoorbeeld een garantie van slechts maanden gegeven worden, maar dan moet het nog steeds bij aankomst voldoen aan wat geschetst is. De *aansprakelijkheid* voor conformiteit is nog steeds de verkoper - daar sluit je de overeenkomst mee.

Dat betekent dus dat als Seagate niet meewerkt, de winkel daar toch echt iets mee moet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:05
Dat ligt aan de voorwaarden waarmee de harddisks zijn gekocht. Als ik op https://www.copaco.com/project/seagate kijk dan geven ze aan dat de service via Seagate website gaat.
adres: Volg hiervoor de aanwijzingen op de website www.seagate.com

service: Voor de garantieafhandeling gaat u naar de website www.seagate.com Vervolgens klikt u op 'Support & Downloads' en dan op 'Warranty Support and Returns'.
Warranty via www.seagate.com - click on support - warranty support and return

DOA: NL Geen DOA procedure BE No DOA procedure
Geen idee wat ze bedoelen met NL geen DOA procedure, dat zou je even moeten navragen bij Copaco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Pure b2b transactie inderdaad. Kwestie van de hdd's naar seagate sturen , met een paar dagen heb je andere in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix uitgevoerd en erbij gezet dat het om B2B gaat.

Wat heb je zelf verder al gevonden? Op Tweakers verwachten we namelijk wat meer inzet dan dat je nu gegeven hebt. Wat zei Seagate bijvoorbeeld en wat heb je verder gevonden?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zakelijk is geen consumenten recht, maar de voorwaarden (zolang deze niet onwettig zijn) die overeengekomen zijn bij de koopovereenkomst (lees: de leveringsvoorwaarden van Copaco). Dus alleen fabrieksgarantie van toepassing en die moet je vaak rechtstreeks met de fabrikant afhandelen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Big Mama schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:12:
Mijn werkgever heeft (voor mij) een paar Seagate harddisken aangeschaft
Wat was hierbij de gedachte? Mogelijk moet je bij je werkgever aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:57
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Mar.tin schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:40:
[...]

Overigens mag dit volgens mij bij consumenten ook volgens mij als dat de manier is waarop de leverancier zijn garantie afhandelt :)
Neen - dat is al heeeeel vaak behandeld hier. Uitleg staat eventueel ook in de sticky als je er meer over wil weten :)

---
Bij zakelijke aankopen zijn afwijkingen in de afhandeling inderdaad mogelijk, maar uiteindelijk geldt zeker als het nooit gefunctioneerd heeft gewoon het conformiteitsbeginsel. Zakelijk kan bijvoorbeeld een garantie van slechts maanden gegeven worden, maar dan moet het nog steeds bij aankomst voldoen aan wat geschetst is. De *aansprakelijkheid* voor conformiteit is nog steeds de verkoper - daar sluit je de overeenkomst mee.

Dat betekent dus dat als Seagate niet meewerkt, de winkel daar toch echt iets mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Wat heb je zelf verder al gevonden? Op Tweakers verwachten we namelijk wat meer inzet dan dat je nu gegeven hebt. Wat zei Seagate bijvoorbeeld en wat heb je verder gevonden?
Het is niet echt relevant wat Seagate er van vindt. Het ging me er meer om dat de opstelling van de leverancier niet mag volgens NL consumentenrecht. En had had geen idee of het wel mocht bij B2B. Het is lastig om daarop te googelen, want bij 99% van de hits kom je dan terecht bij 'consumentenverhalen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
GlowMouse schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:38:
[...]

Wat was hierbij de gedachte? Mogelijk moet je bij je werkgever aankloppen.
Mijn werkgever faciliteert me om thuis een testomgeving op te zetten, zodat ik kan knutselen met virtualisatie, deployment, configurationmanagement, cloudmeuk, enz om ervaring mee op te doen. Ik blij (leuke spulletjes en mooi datacentertje opbouwen) en hij blij (ik doe ervaring op in mijn eigen tijd). De spullen worden dus zakelijk aangeschaft, maar ik mag ze thuis gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Big Mama op 22-01-2017 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Copaco is geen winkel maar een distributeur (groothandel). Hiervoor zijn andere regels van toepassing, sowieso niet het consumentenrecht. Voor garantie moet je dus bij Seagate (zakelijk) zijn.
Pagina: 1