Garagedak druipt van condens, hoe verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 17:03

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Van het dak van mijn vrijstaande garage druipt soms condensvocht af. Met momenten is dit zelfs redelijk veel. Op het dak zelf liggen metalen dakplaten zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.lavrijsen.be/wp-content/uploads/Metalen-dakpaneel1.jpg

Dit is dus de versie zonder isolatie onder. Hieronder heeft de vorige eigenaar nog piepschuim platen gehangen van 2 a 3 cm dik. Echter loopt het condens tussen de kieren eruit. Dit piepschuim hangt dus niet strak tegen de metalen platen.

Nu zou ik willen weten welk de beste en goedkoopste oplossing is om dit te fixen.

Volgende mogelijkheden heb ik zelf al bedacht:
  1. Metalen dakplaten eraf en vervangen door nieuwe platen, maar dan de versie met isolatie, zoals deze: Afbeeldingslocatie: http://www.vandelftelshout.nl/sites/default/files/styles/voet_afbeelding_705/public/ondatherm_1000_tl_eco-1.jpg?itok=GO7_Lw3a
  2. Tegen onderkant van de metalen platen purisolatie (laten) spuiten, op deze manier dus: Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/NNU0aRGZAU8/hqdefault.jpg
  3. Tegen onderkant van de metalen platen glaswol(of iets dergelijks) van isolatie aanbrengen, strak tegen de platen aan, deze soort dus: Afbeeldingslocatie: https://www.handelsgids.be/data/images//handel/150000/159000/159100/159133/159133_1380892568_450109697.blob
Eventueel kan dan aan de onderkant het plafond nog afgewerkt worden met multiplex of zo. Dit speelt op zich geen rol. Ook is het niet de bedoeling om de garage perfect te isoleren, enkel om het condens te voorkomen. De garage is slechts enkele steen met enkel glas voor de raampjes een een garagepoort met kieren van zelfs meer dan 1 cm.

Mijn bedenkingen hierbij:
  • Voor optie moet het complete dak eraf, maar is wel zeker dat het goed is
  • Optie 2 lijkt mij het moeilijkste om zelf te doen, misschien zelf enkel mogelijk om te laten doen, maar het dak kan wel blijven liggen, is volgens mij wel de snelste optie
  • Bij optie 3, hoe kan je zeker zijn dat de isolatie mooi aansluit op de metalen dakplaten? Dit moet er toch echt strak tegen zitten
Dit zal nog niet voor direct zijn, want ben momenteel volop bezig met mijn huis te verbouwen en de garage zit nu vol spulletjes (netjes afgedekt). Maar er moet nog een firma komen om pur vloerisolatie te spuiten. Indien de pur dus een interessante optie is kan ik ineens een offerte laten opmaken.

Volvo Classic Club Belgium

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Condens is vaak het gebrek aan ventilatie en zet zich af tegen de koudste zijde van een gebouw.
Als jij bijvoorbeeld optrekkend vocht hebt of vochtige spullen opslaat (natte auto ?) hierin zonder een voldoende ventilatie en/of verwarming gaat extra isolatie je mogelijk niet heel veel verschil brengen ?

Is er wel voldoende verwarming of ventilatie in die garage ? Het vocht wat er in de lucht is gaat niet "spontaan" weg door isoleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 22-01-2017 15:15 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Verwarming is er niet in de garage. Het is te zeggen, de stookoliebrander van de CV van het huis staat daar binnen, maar wordt na de verbouwingen niet meer in dienst genomen.

Wanneer het niet zo koud is als de laatste weken staan er permanent 3 ramen op kiepstand open om voor verluchting te zorgen. En ook dan heb ik last van condensvorming. Dit kan zelfs optreden op momenten dat de wagen bijvoorbeeld al 2 weken na elkaar niet meer is buiten geweest en droog was binnen gezet.

Al van eind oktober staat er geen wagen meer binnen omdat er mijn meubels staan opgeslagen. En ook toen met open ramen had ik nog last van condens. De muren en vloer zijn allemaal droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Heb je wel een spouwmuur of zijn het enkelsteens muren ?

Iets zegt mij dat het vocht toch ergens vandaan moet komen...... wat is de afwerking van de binnenmuren ? en hoe kan het vocht van de buitenmuur/spouw naar buiten komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Muren zijn enkelsteens zonder afwerking aan de binnenkant. Is met een soort van snelbouwsteen gezet geweest in de jaren 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja ventileren doe je dus al. Ik zou proberen te achterhalen waar het vocht vandaan komt, misschien is het dak niet goed?

Wat is eigenlijk het nut om een vrijstaande garage te isoleren? (ik vraag me dat serieus af, voor een auto of fiets is het niet echt nodig namelijk).

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 22-01-2017 17:21 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Onze (nieuwbouw) bakstenen schuurtje met betonnen dak was ook enorm vochtig, incl druppels aan het dak. Dit is echt verbeterd sinds we de muren hebben geïmpregneerd. Dat is makkelijk te doen en niet heel duur dus wellicht de moeite van het proberen waard.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
RubenDJ schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:28:
Onze (nieuwbouw) bakstenen schuurtje met betonnen dak was ook enorm vochtig, incl druppels aan het dak. Dit is echt verbeterd sinds we de muren hebben geïmpregneerd. Dat is makkelijk te doen en niet heel duur dus wellicht de moeite van het proberen waard.
met een kleine kanttekening: impregneren doe je aan de buitenzijde en nooit de binnenzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
Zoals je zegt is het letterlijk condens, de platen worden 's nachts koud en warmen in de loop van de dag minder snel op dan de buitenlucht waardoor er condens ontstaat op het koude oppervlak van de dakplaten.

Makkelijkste wijze om dit te voorkomen is het dak aan de bovenzijde te isoleren (en waterdicht te maken) en de binnenruimte enigszins te verwarmen.
Pagina: 1