zonnepanelen - omvormer optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Sinds enige maanden heb ik 20 panelen (5200 Wp) liggen op het dak van de schuur onder 12°. Deze hangen aan een 5kW Sajuno Plus 5K-M omvormer (de installateur verzekerde me dat ik er geen 4kW omvormer voor kon gebruiken aangezien deze dan overbelast ging worden...).
Omdat ze in België hoge belastingen heffen en ik dus 128,15 euro moet betalen PER kW van de omvormer wil ik hem graag optimaliseren.

Vandaar dat ik me afvroeg of ik panelen kan bijhangen en deze dan uitschakelen als het DC vermogen te groot wordt? Het max DC vermogen van dit type is 5300W / 600V en 11A per string.

Ik dacht eraan om de panelen aan/uit te zetten dmv een relais met arduino/eps die de actuele DC vermogen van de omvormer uitlees en als hij bv op 90% van het max zit, de panelen uitschakelen en als je onder de 85% zakt ze terug aanleggen.
De stroom is natuurlijk niet weinig (11A max?), dus vroeg ik me af of dit wel haalbaar is en of ik iets over het hoofd zie (ze zitten bv in serie dus mag je 1 zijde onderbreken of moet je beide onderbreken?) :?

Beste antwoord (via Promy op 23-01-2017 19:00)

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, live klooien met zonnepanelen klinkt als onverstandig.

Paar redenen voor:
- De stroom valt wel mee, al is 11A niet mals.
- De spanning is een groter probleem, dat wordt zo een 1000+ volt als je aan het schakelen bent.
- Je inverter zal het vast ook niet leuk vinden om met regelmaat op vol vermogen omgeschakelt te worden.

Heb je al eens opgezocht wat je inverter doet als hij teveel vermogen krijgt er zijn modellen die gewoon simpelweg minder gaan terugleveren maar verder volledig blijven werken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, live klooien met zonnepanelen klinkt als onverstandig.

Paar redenen voor:
- De stroom valt wel mee, al is 11A niet mals.
- De spanning is een groter probleem, dat wordt zo een 1000+ volt als je aan het schakelen bent.
- Je inverter zal het vast ook niet leuk vinden om met regelmaat op vol vermogen omgeschakelt te worden.

Heb je al eens opgezocht wat je inverter doet als hij teveel vermogen krijgt er zijn modellen die gewoon simpelweg minder gaan terugleveren maar verder volledig blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Contactors die 1000VDC kunnen schakelen zijn volgens mij niet goedkoop.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 28-09 21:21
ik dacht al dat er een addertje was in het denkproces :)
Tot nu toe heb ik nog niet teruggevonden wat hij doet bij "overbelasting", de technische fiche geeft hier geen info over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Promy schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:47:
ik dacht al dat er een addertje was in het denkproces :)
Tot nu toe heb ik nog niet teruggevonden wat hij doet bij "overbelasting", de technische fiche geeft hier geen info over...
Meestal uitschakelen en "Overload" melden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Volgens mij mag je deze set panelen rustig op een SMA4000 aansluiten. Er zijn op het internet sets
van panelen en omvormer te koop waar ze 4950 Wp aan panelen aansluiten op een solaredge SE4000 of SMA4000. Je zal dan op de echt zonnige momenten wat opbrengstverlies hebben omdat je omvormer op zijn maximumvermogen draait. Echter, je hebt al rap 10 % opbrengstverlies omdat je niet de ideale hellingshoek en ideale ligging op het zuiden hebt. Er zijn maar weinig installaties die 100% ideaal liggen. En dan heb je ook nog de degradatie van je panelen met circa 1% per jaar. Het aangesloten piekvermogen daalt dus jaar na jaar.
Pagina: 1