Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Hoi allemaal,

Voor onze huis ben ik opzoek naar een nieuwe beamer. Momenteel hebben we een 32" Philips TV dat ruim 9 jaar oud is en een full HD DLP beamer dat 7 jaar oud is (Optoma HD800x). Beide zijn op een Onkyo receiver aangesloten.

De beamer schijnt op de witte muur boven de TV en geeft ongeveer 120" aan beeld.

De TV is nog van de tijd dat we kleiner woonden, en is nu eigenlijk (veelste) klein voor onze woonkamer. De beamer hebben we paar jaar geleden erg goedkoop kunnen overnemen van een bedrijf. Momenteel gebruiken we eigenlijk vooral de beamer om 's avonds Series/Films te kijken. De TV gaat eigenlijk alleen aan als we een keer overdag naar iets willen kijken of als ik een spelletje op de playstation wil spelen (ik zet dan een stoel dicht voor de TV).

De situatie is dat we de TV te klein vinden en over de huidige beamer ben ik niet echt tevreden. De beeld is mooi scherp, maar ik vind de contrast ondermaats. In donkere scene's mis je erg veel detail dat je wel op TV ziet. Ook geeft de beamer nu niet genoeg licht om overdag de beamer te gebruiken. Onze gordijnen verduisteren niet geheel en alle muren van de woonkamer zijn wit. Hierdoor is het niet mogelijk om de beamer te gebruiken als buiten licht is. In de wintermaanden heb je hier minder last van dan in de zomermaanden natuurlijk.

Nu stonden we voor de keuze, gaan we de TV en de beamer weg doen en nemen we OLED TV. Of doen we alles weg en nemen we een nieuwe beamer. Zowel mijn vrouw als ik vinden een beamer toch echt gaaf en daarom hebben we besloten om voor een nieuwe beamer te gaan.

Nu heb ik online zitten rond kijken, wat reviews zitten lezen en youtube filmpjes gekeken. Als shortlist heb ik de volgende twee beamers: Sony VPL-HW45ES en Epson EH-TW7300

Sony VPL-HW45ESEpson EH-TW7300
Contrast120.000:1160.000:1
ANSI lume1.800lm2.300lm
Projectie techniekLCoSLCD
bijzonderhedenKan 4K beelden verwerken

Ze kosten ongeveer hetzelfde (2200vs2400), dat is voor mij geen verschilmakende argument.

Op papier klinkt de Epson als een erg goede beamer, maar het maakt gebruik van LCD techniek. Op veel sites lees ik dat LCoS een betere techniek is dat mooiere beelden geeft dan LCD. Alleen meeste van die sites zijn al paar jaar oud. Als ik reviews lees van Epson en Sony komen ze allebei als een erg goede beamer uit. Maar ik kan zo snel nergens lezen of de LCD techniek laatste tijd enorme sprong heeft gemaakt.

Wat ik het liefst zou willen is dat ik overdag de beamer kan aanzetten om films/tv series/games te kijken/spelen. We zijn bereid om verduisterende gordijnen te nemen, maar als het kan, liever niet.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 09:12

Major_ton

Shoot!

Afgaande op de situatie zou ik 100% voor de Epson kiezen. De Sony is een prachtige beamer, maar komt alleen écht goed tot zijn recht in een totaal verduisterde kamer met donkere muren en plafond. Dan laat de Sony mooi diep zwart zien en geeft een echt filmisch beeld. Dit wordt echter teniet gedaan in een kamer met witten muren en plafond en er blijft al helemaal niks meer van het beeld over als overdag de gordijnen open blijven.

De Epson is feller en levert een bak meer contrast in een 'gewone' ruimte zoals de woonkamer, waar er geen 100% controle over het (strooi) licht is. In de geschetste situatie zou ik misschien zelfs nog eerder voor de Epson TW-6700 gaan. Die geeft nóg meer licht wat ook nog eens bij het kijken van 3D materiaal erg fijn is.

Een beamer kies je uit aan de hand van waar hij geplaatst wordt. Specs zeggen eigenlijk helemaal niks want in een batcave zou ik zonder na te denken voor de Sony gaan. Kijk je in een woonkamer, maar alleen 's avonds en met de lampen uit dan heeft de TW-7300 ruim de voorkeur. Ga je echter ook nog overdag de beamer gebruiken én blijven de gordijnen dan ook nog eens open, dan kan je maar beter echt een lichtkanon kiezen zoals de TW-6700. Deze laatste is nog steeds een cinema beamer die een zeer mooi beeld neerzet, je haalt er dus niet één of andere data beamer mee in huis.

Je geeft trouwens aan dat je wilt projecteren op de muur. Dat heeft als enige voordeel dat het makkelijk is. Een goed projectie scherm is eigenlijk net zo belangrijk als de beamer zelf! Ook hierom valt de Sony voor jouw situatie gewoon keihard af. Deze heeft een goed scherm met de juiste gain nodig. Het gemis van een zwart kader rond het beeld bij projectie op de muur verminderd ook nog eens het contrast. Mijn advies is om heel serieus na te denken over een projectie scherm. Combineer de Epson TW-6700 van € 1399,- met een mooi scherm van € 800,- en het kost evenveel als de Sony zonder scherm. De Epson met scherm gaat alleen een veel mooier beeld geven, juist vanwege het scherm.

En nog één ding. Een beamer is een gevoelig apparaat. Ze zijn niet bedoeld om te pas en te onpas aan en uit te zitten. Daar verkort je de levensduur van de lamp drastisch mee. Een beamer aanzetten voor sessies van korter dan een half uur is gewoon doodzonde.

Hopelijk helpt dit je in het maken van een keuze.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Major_ton schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:07:
Afgaande op de situatie zou ik 100% voor de Epson kiezen. De Sony is een prachtige beamer, maar komt alleen écht goed tot zijn recht in een totaal verduisterde kamer met donkere muren en plafond. Dan laat de Sony mooi diep zwart zien en geeft een echt filmisch beeld. Dit wordt echter teniet gedaan in een kamer met witten muren en plafond en er blijft al helemaal niks meer van het beeld over als overdag de gordijnen open blijven.

De Epson is feller en levert een bak meer contrast in een 'gewone' ruimte zoals de woonkamer, waar er geen 100% controle over het (strooi) licht is. In de geschetste situatie zou ik misschien zelfs nog eerder voor de Epson TW-6700 gaan. Die geeft nóg meer licht wat ook nog eens bij het kijken van 3D materiaal erg fijn is.

Een beamer kies je uit aan de hand van waar hij geplaatst wordt. Specs zeggen eigenlijk helemaal niks want in een batcave zou ik zonder na te denken voor de Sony gaan. Kijk je in een woonkamer, maar alleen 's avonds en met de lampen uit dan heeft de TW-7300 ruim de voorkeur. Ga je echter ook nog overdag de beamer gebruiken én blijven de gordijnen dan ook nog eens open, dan kan je maar beter echt een lichtkanon kiezen zoals de TW-6700. Deze laatste is nog steeds een cinema beamer die een zeer mooi beeld neerzet, je haalt er dus niet één of andere data beamer mee in huis.

Je geeft trouwens aan dat je wilt projecteren op de muur. Dat heeft als enige voordeel dat het makkelijk is. Een goed projectie scherm is eigenlijk net zo belangrijk als de beamer zelf! Ook hierom valt de Sony voor jouw situatie gewoon keihard af. Deze heeft een goed scherm met de juiste gain nodig. Het gemis van een zwart kader rond het beeld bij projectie op de muur verminderd ook nog eens het contrast. Mijn advies is om heel serieus na te denken over een projectie scherm. Combineer de Epson TW-6700 van € 1399,- met een mooi scherm van € 800,- en het kost evenveel als de Sony zonder scherm. De Epson met scherm gaat alleen een veel mooier beeld geven, juist vanwege het scherm.

En nog één ding. Een beamer is een gevoelig apparaat. Ze zijn niet bedoeld om te pas en te onpas aan en uit te zitten. Daar verkort je de levensduur van de lamp drastisch mee. Een beamer aanzetten voor sessies van korter dan een half uur is gewoon doodzonde.

Hopelijk helpt dit je in het maken van een keuze.
Hey thanks, dat helpt zeker! Zeker goed punt om aan te kaarten dat de locatie van zo een beamer super belangrijk is. Helaas gaat een scherm niet komen in de woonkamer. Mijn vrouw vind het toch echt te lelijk. Om eerlijk te zijn lijkt het mij ook niet erg mooi. Dus dan kan ik beter kijken naar om een beamer te nemen met meer licht productie.

Trouwens, weet je of de 3LCD techniek niet veel slechter beeld geeft dan DLP of LCoS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies hoort in Consumentenelektronica Aankoopadvies thuis. Een verhuizing die kant op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:50
MM99 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:44:
[...]

Helaas gaat een scherm niet komen in de woonkamer. Mijn vrouw vind het toch echt te lelijk. Om eerlijk te zijn lijkt het mij ook niet erg mooi. Dus dan kan ik beter kijken naar om een beamer te nemen met meer licht productie.

Trouwens, weet je of de 3LCD techniek niet veel slechter beeld geeft dan DLP of LCoS?
Just my 2 cents, maar een rolscherm is met een klein beetje moeite best wel netjes weg te werken. ;) Ik heb er zelf eentje met een witte behuizing tegen het plafond hangen en dat valt al niemand op, laat staan als je er iets omheen maakt.

Verder ben ik het met Major_ton eens dat je beter een iets minder dure beamer kan hebben en een goed scherm, dan een dure beamer. Projecteren op een witte muur is ook niet heel goed voor je zwartwaardes.
Mocht je het toch echt op je muur willen doen, dan is er speciale verf die je er op kan smeren.

[ Voor 29% gewijzigd door GermanPivo op 24-01-2017 07:35 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25