Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Evertvdw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 06:57
Hallo allemaal,

Eerste post hier, heb getwijfeld hier een eigen topic over te openen gezien het grote topic mbt tot lucht-water warmtepompen maar die is inmiddels zo lang dat ik het vragen om advies liever in en apart topic doe.

Ik ben bezig met de aankoop van een huis, bouwjaar 1934 en ben daar de opties aan het bekijken voor vloerverwarming in combinatie met een lucht-water warmtepomp. Het huis heeft een houten vloer die ik eruit wil slopen om dan tussen de balken een droogbouwsysteem te installeren (http://www.jupiter-vloerv...eaal-balkenlaag/index.php) gezien de totale hoogte van de vloer vrijwel gelijk moet blijven. Dit lijkt na wat onderzoek prima te kunnen wat mij brengt tot het voorzien van dit systeem van warm water.

Ik heb al redelijk wat informatie gelezen, mede op dit forum, over lucht-water warmtepompen, maar hoe meer ik lees hoe minder goed ik nou precies weet welke warmtepomp ik zou moeten hebben.
  1. Allereerst over het vermogen van de warmtepomp, hoe hoog moet die zijn? Mijn te verwarmen oppervlak bestaat uit ongeveer 40m2 met een totale buislengte van ongeveer 280 meter (16mm buis). Ik ben van plan de vloer te isoleren en ook overal dubbel glas + spouwmuur isolatie toe te passen. Ervan uitgaande dat ik dat allemaal heb, wat zou dan ongeveer het vermogen zijn wat ik nodig heb?
  2. Daarnaast heb ik vragen over de aansluitmogelijkheden van de warmtepomp, ik wil namelijk alleen de warmtepomp gebruiken voor de vloerverwarming, de CV wil ik daarbij buiten beschouwing laten.
    Volgens mij zijn er dan twee opties:
    • De eerste optie is om de warmtepomp in een gesloten systeem direct op de vloerverwarming aan te sluiten, klopt het dat ik hierbij eigenlijk de in- en uitvoer van de verdeler direct op de warmtepomp aansluit? Of moet daar ook nog iets van een pomp tussen?
    • Optie twee is om de warmtepomp water in een vat te laten verwarmen en dit voor de vloerverwarming en ook bijv. tapwater te gebruiken. Is dit ook een reële optie? Maakt dit de opstelling een stuk ingewikkelder/duurder?
    Zie ik hierbij nog iets over het hoofd?
  3. Waar kan ik het beste dan een warmtepomp aanschaffen? Ik heb wel dingen gelezen over Frankrijk/Spanje waar ze dan goedkoper zouden zijn, als daar nog handige linkjes voor zijn wil ik die ook graag! En uiteraard advies over welke warmtepomp het beste bij mijn situatie past :)
Ik hoor graag van mensen als ze ervaring hebben met een dergelijk systeem, en natuurlijk reacties op de vragen die ik gesteld heb. Mocht er nog cruciale informatie missen dan vul ik dat graag aan indien mogelijk!

Alvast bedankt!