Toon posts:

Hoeveel RAM is future proof (CAD/streamen/editen)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na ryzen (8c/16t) en vega (waarschijnlijk die van de demos) niet van plan de komende jaren mijn pc te upgraden en ga ook maar een keer RAM kopen. De pc zal worden gebruikt voor streamen, gamen, video editen (UWQHD), CAD, etc. Kan ik dan het beste gaan voor 16GB of 32GB werkgeheugen?

• Patie1000
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-07-2024
Beetje afhankelijk wat je gaat doen mbt video editen en hoe enorm de autocad files gaan worden denk ik

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:26
Het is inderdaad wat afhankelijk van ja. En waarom niet gewoon16gb kopen, en dan laten weer 16gb? Zoveel duurderzal je niet uit zijn (en misschien zelfs goedkoper)

Zoveel werk is het inprikken van RAM nu ook weer niet

Verwijderd

Topicstarter
Waah schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:04:
Het is inderdaad wat afhankelijk van ja. En waarom niet gewoon16gb kopen, en dan laten weer 16gb? Zoveel duurderzal je niet uit zijn (en misschien zelfs goedkoper)

Zoveel werk is het inprikken van RAM nu ook weer niet
Omdat later hetzelfde werkgeheugen voor een goede prijs lastig kan zijn, en ik geen ander werkgeheugen ga insteken, omdat dat er raar uitziet, en volgens sommigen niet eens goed werkt.
Patie1000 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:01:
Beetje afhankelijk wat je gaat doen mbt video editen en hoe enorm de autocad files gaan worden denk ik
Ongeveer een uur gameplay vanaf gpu opgenomen denk ik en vrij grote CAD files (hoogovens) maar hoe groot dat is weet ik ook niet aangezien dat mijn vader's werk is, en ik alleen maar gamer/streamer/youtuber ben.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 14:07 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dan zou ik eens gaan loggen?
Installeer een tool die geheugenverbruik en eventueel andere informatie logt?

Of je zegt gewoon 'fuck it' en gaat sowieso voor 32GB. Dat is wat ik zou doen als ik ook maar lichtelijk het vermoeden zou hebben dat 16GB onvoldoende gaat zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 22-01-2017 14:06 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

sapphire

Die-hard pruts0r

Loggen?

Gewoon gaan werken en taakbeheer open laten staan en kijken ?

Gabriël AM5

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

sapphire schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:07:
Loggen?

Gewoon gaan werken en taakbeheer open laten staan en kijken ?
Ja, maar dan moet hij met regelmaat over de schouder van z'n pa gaan zitten mee kijken. Ik zou het rete irritant vinden :P

Edit:
Maar inderdaad, dat kan uiteraard ook gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 22-01-2017 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:05:
Dan zou ik eens gaan loggen?
Installeer een tool die geheugenverbruik en eventueel andere informatie logt?

Of je zegt gewoon 'fuck it' en gaat sowieso voor 32GB. Dat is wat ik zou doen als ik ook maar lichtelijk het vermoeden zou hebben dat 16GB onvoldoende gaat zijn.
Heb de pc nog niet, en ik zit nu op 1080p met oude 8-core AMD en een gtx760, dus dat is niet bepaald representatief voor 8c/16t ryzen en high-end vega gpu op 3440x1440, dus kan ik niet uitzoeken hoeveel RAM ik nodig heb.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Heb de pc nog niet, en ik zit nu op 1080p met oude 8-core AMD en een gtx760, dus dat is niet bepaald representaief voor 8c/16t ryzen en high-end vega gpu op 3440x1440, dus kan ik niet uitzoeken hoeveel RAM ik nodig heb.
Dat werkt prima op de oude PC.
Geheugen verbruik van een applicatie verandert niet op basis van de hardware die je gebruikt. Alleen de snelheid waarmee het werkt.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Als de munten er voor heb ga voor 32 GB, twijfel je niet weer ;-)

Neemt niet weg dat je wellicht eerder tegen CPU power aanloopt dan tegen RAM tekort.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:10:
Als de munten er voor heb ga voor 32 GB, twijfel je niet weer ;-)

Neemt niet weg dat je wellicht eerder tegen CPU power aanloopt dan tegen RAM tekort.
Misschien moet ik toch maar die 100 euro extra uitgeven om me over RAM geen zorgen te maken. Maakt lage RAM latency gecombineerd met hoge snelheid ook een verschil?

Edit: Even terzijde. Tweakers doet een beetje vreemd momenteel op mijn ipad. Ik krijg telkens de chrome pagina met dat er iets is fout gegaan, terwijl geen andere website dat doet, dus gaat reageren een beetje lastig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 14:16 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 22:59
Ram en opslag is bepalend, met een ssd kan je OS een swapfile gebruiken en dan is er minder ram nodig, ssd is snel genoeg. Maar idd pak gewoon 32GB
64GB zal nog wel even duren, en kweet ook niet of je Mbord dat aankan, maar ook daar moet je even op letten wat zijn hoogste ram-snelheid is, want ook dat is wel handig als het snel is.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Ik ga toch maar voor 32GB in een keer.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:50
DDR4 is vrij duur momenteel, en het ziet er ook niet naar uit dat de prijs de komende maanden gaat dalen. Maar op de lange termijn gaat de prijs gegarandeerd omlaag. Als je met 16GB toekomt, zou het niet zo verkeerd zijn om te wachten op betere prijzen.

Als je vader nu toekomt met je huidige pc, lijkt het me niet dat hij zoveel meer geheugen nodig heeft. Voor gaming is 16GB in elk geval nog steeds een ruime marge, je moet dan voor jezelf uitmaken hoeveel je aan videobewerking doet dat het die €100 extra waard is. Maar als je vader toch voor de rekening in staat, moet je daar misschien niet te lang over nadenken ;) .
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:04:
[...]
Omdat later hetzelfde werkgeheugen voor een goede prijs lastig kan zijn, en ik geen ander werkgeheugen ga insteken, omdat dat er raar uitziet, en volgens sommigen niet eens goed werkt..
Als je later sneller geheugen hebt, dan kun je dat ook op dezelfde snelheid als het oorspronkelijke geheugen zetten (met dezelfde timings als dat binnen de specificaties van je set valt), en dat werkt gewoon even goed als hetzelfde geheugen. Wat dan het uiterlijk betreft, de meeste gewone geheugen kits zien er al jaren hetzelfde uit (Corsair Vengeance, Crucial Ballistix). Geheugen met grote koelvinnen op kan er al eens wat exotischer uit zien (bv Corsair Dominator), maar is totaal zinloos.

Sluit het uitbreiden gewoon niet uit, koop nu een set van 2 modules (2 x 8 of 2 x 16, wat je er voor over hebt), dan heb je in elk geval de mogelijkheid, de vooroordelen die jij hier tegenover hebt gaan mijns inziens totaal niet op.
Pagina: 1