Centraal bekabeld brandmeldsysteem gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
In een oud pand waar nog veel delen van hout zijn gemaakt ben ik op zoek naar een brandmeldsysteem. Het liefst een systeem gebaseerd op een bus zodat we 1 kabel kunnen leggen naar alle melders. Draadloos hebben we liever niet ivm de vele zones en het onderhoud dat het toch weer nodig heeft elke keer. Bovendien willen we snel kunnen herleiden waar precies het probleem is ipv dat alle melders af gaan (met RF-koppeling).

Nu dacht ik er is vast wel een simpel systeem dat met een RS485 busje werkt of iets dergelijks maar het lijkt er op dat de markt voor professionele melders helemaal wordt gedomineerd door installateurs. We hoeven geen officiële BMI te hebben maar gewoon een simpel en overzichtelijk systeem.

We hebben ongeveer 16 melders nodig en zou prettig zijn om er een watermelder aan toe te kunnen voegen. Ik wil liever vooral hittemelders gebruiken om te voorkomen dat er onjuiste meldingen zijn. Het systeem moet met een klein accu'tje werken tegen stroomuitval en periodiek checken of alle melders er nog zijn / sabotage.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

orf

De NEST communiceert weliswaar draadloos, maar kan wel bedraad (230V) aangesloten worden. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er zijn niet zoveel bedrade bussystemen. Je zou knx-rookmelders kunnen gebruiken, bijvoorbeeld Hager TG511A. Een ander alternatief is svv-kabel met 20 aders trekken en dommere rookmelders met een potentiaalvrije uitgang hierop aansluiten. Dat kan bijvoorbeeld een Gira Dual Q met relaismodule zijn. Vervolgens gebruik je centraal een I/O-module zoals een Railduino met 24 digitale ingangen. In je 20-aderige svv-kabel gebruik je één ader voor 24V voeding en tak je telkens af zodat de rookmelder via de relaismodule of potentiaalvrije uitgang de input op de I/O-module kan schakelen.

Met een Rasberry Pi of andere single board computer (ik zou een Odroid C2 nemen) en wat domoticasoftware zorg je ervoor dat je notificaties krijgt bij een brandmelding of whatever je er mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 01:00
Aritech FP panelen.

Simpel en bewezen techniek.
Deze kun je uitrusten met 'domme' melders van bv Apollo.

Goedkoop word het echter nooit...
De vraag is...wil je dit doen omwille van toegevoegde veiligheid of het dat het hout vlam vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Het is erg jammer dat het zo'n ingewikkelde markt is. Ik zou er bijna een printplaat voor willen maken en dan een klein slave-bordje dat ik in elke rookmelder kan plakken. Het moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt mij.

De bedoeling is veiligheid, ik zal het systeem zelf gaan onderhouden en periodiek testen. Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk potentiële gevaren te voorkomen door deugdelijke elektra e.d..

De Aritech ziet er interessant uit alleen als ik elke melder individueel moet bedraden dan gaat dat nogal een kabelboom worden vrees ik. Ik voel er niet zoveel voor om een 20 aderige SVV te leggen. Liefst gewoon 1 rode alarmkabel met 2 of 4 aders.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:26
1 wire systeem nemen, weet niet zeker of je daar hoog/laag mee kan ontvangen.
Bedoel in de zin van een simpele rookmelder die een relais contact maakt. Dit contact dan uitlezen doormiddel van een 1 wire sensor van texas instruments staat me zo even uit 't hoofd bij.
Je kent die sensoren wel die ze met arduino en dergelijke gebruiken.
Ds1820b temperatuur bijvoorbeeld.
Dan heb je niet veel draden
Enige nadeel is dat je wel 1 lange draad hebt en niet in ster verbinding kan werken met zo een afstand anders krijg je problemen.

Zit vis me telefoon dus gaat niet geweldig schijven vanuit de auto. (nee ik stuur niet, it achterin weg te stuitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1-Wire is inderdaad ook een oplossing. Je kunt bijvoorbeeld deze binaire ingangen gebruiken in combinatie met een rookmelder met potentiaalvrije uitgang:
https://www.eservice-onli.../1-wire-hub-platine?c=119

Voor de betrouwbaarheid is een stervormige topologie met lange stubs inderdaad niet aan te raden, maar je kunt wel een secundaire data-ader door de zelfde kabel terugleiden naar een verdeelkast waar je de secundaire data-adater doorverbindt met de primaire data-ader van een ander 1-wire sensor. De bus heeft dan een lijntopologie terwijl de kabel in stervorm is aangelegd. Als bekabeling kun je standaard utp-kabel gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door Femme op 23-01-2017 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ja en zeker geen afgeschermde kabel want hierdoor ontstaat er interferentie en krijg je vreemde waardes ij je uit lees programma.
Moet je even zoeken op Google naar jon00 1-wire daar staat alles uitgelegd en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ik zou voor deze optie gaan dan, koopt het aantal van deze componenten die je nodig hebt :
https://goo.gl/p4Msij

en gebruik dit schema Afbeeldingslocatie: https://www.jon00.me.uk/images/DS2405_1.gif

zie hier op de site die ik eerder noemde meer info wat wel en niet te doen.
http://www.jon00.me.uk/onewireintro.shtml
Pagina: 1