Toon posts:

Asus STRIX Z270E GAMING USB werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb maar 1 USB-poort die werkt op mijn Asus STRIX Z270E GAMING moederbord.
De PC is samengesteld door de winkel dus alles zou normaal correct aangesloten moeten zijn. Alle kabels steken toch in.

Ik heb achterin 5 USB-poort en vooraan 4 poorten. De 4 vooraan werken niet en de 4 achteraan die samenzitten werken ook niet. Er is eentje helemaal bovenaan die dichtbij de wifi staat, die werkt wel. Momenteel heb ik een USB hub daarop aangesloten voor mijn muis, keyboard e.d.

Ik heb gekeken op de website van ASUS en alle drivers gedownload, het waren er heel veel. Kan de led lampjes veranderen van kleur enzo (voor mij niet nuttig vermits gesloten case) maar wat ik zoek vind ik niet.

Kan iemand mij zeggen hoe ik die USB poorten activeer? Waarschijnlijk is het iets simpel dat ik over het hoofd zie.

Ik heb ook de drivers voor bluetooth en wifi gedownload maar ik zie die nergens staan. Ik heb mijn PC aangesloten via ethernet en de keyboard werkt via een bluetooth dongle. Zou liever de internet Bluetooth gebruiken.

bedankt voor de hulp

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Topic titel iets inhoudelijker gemaakt.

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:40
Je kan om te beginnen onder apparaatbeheer van windows nakijken of je systeem een driver mist.

Verwijderd

Begin eens hier.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Überhaupt , wat voor Windows gebruik je?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
frankym schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:45:
Überhaupt , wat voor Windows gebruik je?
Ik gok hier op Windows 7, welke geen ingebouwde driver heeft voor de USB3.0 controllers :)

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
ECP0WERS schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:42:
[...]

Ik gok hier op Windows 7, welke geen ingebouwde driver heeft voor de USB3.0 controllers :)
Haha ook mijn eerste ingeving ;)

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-11 16:44
ECP0WERS schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:42:
[...]

+1, die ene losse usb poort die wel werkt is 2, die andere 4 poorten zijn usb 3.

edit: klopt niet, zie 2 posts verder

[ Voor 7% gewijzigd door kubuksa op 22-01-2017 21:13 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mijn Z170 moederbord heeft alleen maar USB 3.x, er zit niet eens meer USB 2.0 op.
Laat staan een Z270 moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door GoT op 22-01-2017 21:03 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• kubuksa
GoT schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:03:
Mijn Z170 moederbord heeft alleen maar USB 3.x, er zit niet eens meer USB 2.0 op.
Laat staan een Z270 moederbord.
Klopt, mea culpa.

uit de specs van het bord:

2 x USB 3.1 Type-A + Type-C
4 x USB 3.0 (blue)

wel frapant dat die ene 3.1 poort het wel doet en die 4 3.0 poorten niet.

edit: die 3.1 poort zit op de ASmedia controller, de rest op de chipset. wellicht dat de ASmedia drivers er wel op staan en de chipset drivers niet?

[ Voor 15% gewijzigd door kubuksa op 22-01-2017 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik was heel de dag niet thuis.
De USB poort die werkt is rood vanbinnen en de vier die niet werken zijn blauw. Er staat ook een 10 te lezen bij de rode poort die wel werkt.

Het is nu erger geworden. Mijn ASUS bluetooth dongle die aangesloten is op de USB poort die wel werkt herkent of vindt mijn keyboard niet meer. Kan dus zelfs niet meer typen op mijn pc. Ben nu op mijn tablet bezig.

Heb enkel een muis die werkt op de PC.
De bluetooth wordt wel herkend maar het zoekt naar apparaten maar er verschijnt niets. Ik heb een logitech K380 keyboard en gebruik deze ook voor mijn ipad. Dus met het keyboard is er niets mis.

PS: Ik heb windows 10. PC is nieuw sinds een paar dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit net gedownload en geinstalleerd. Heb ook de onscreen keyboard geactiveerd zodat ik kan browsen :)
En de intel driver update utility zegt dat er geen available drivers for your product zijn. Tis dus alsof er totaal geen drivers zijn.

• kubuksa
En wat zegt apparaatbeheer?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik Universal Serial Bus-controllers openvink dan krijg ik een redelijk lange lijst, zie wel geen errors ofzo

ASMedia USB Root Hub
ASMedia USB3.1 eXtensible Host Controller
Generic SUperSpeed USB Hub
Generic USB Hub
Intel USB 3.0 eXtensible Host Controller
Samengesteld USB-spparaat

Als ik Bluetooth openvink staan er 3 dingen:

ASUS USB-BT400 (dat is mijn dongle die ik gekocht hebt omdat ik niet wist dat er al Bluetooth op mijn moederbord zat)
Microsoft Bluetooth-enumerator
Microsoft Bluetooth-enumerator

Als ik mijn Bluetooth dongle uittrek dan verdwijnt het bluetooth symbooltje rechtsonder ook. En dan kan ik ook niet meer zoeken naar apparaten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 22:06 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:10
Totale wilde suggestie: Zou het kunnen zijn dat je processorkoeler te strak is aangedraaid en daardoor de signalen van/naar controller chips storen?

Bleek bij een andere tweaker aan de andere kant keer tot hele rare RAM-problemen te leiden.

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Staat in de bios wel alles aan misschien zijn deze perongelijk uit gezet.

Verwijderd

Topicstarter
franssnarf schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:40:
Staat in de bios wel alles aan misschien zijn deze perongelijk uit gezet.
Het probleem is dat ik niet eens in mijn bios kan want kan de toetsen niet induwen wanneer ik boot. Mijn keyboard is bluetooth en dat wordt niet herkend

• kubuksa
het lijkt erop dat de drivers in orde zijn, ik neig nu ook naar de BIOS.
Zo kwam ik bij de FAQ op de asus website dit tegen:

Waarom kan ik mijn USB-apparaten onder Windows 7 soms niet gebruiken, terwijl ik de Intel USB-driver succesvol op mijn Intel 100 Series-platform(Z170/H170/Q17/Q150/B150/H110) heb geïnstalleerd?

Wanneer u Windows 7 heeft geïnstalleerd en de USB-driver, maar u kunt de USB-apparaten nog steeds niet gebruiken, volgt u alstublieft de onderstaande stappen.
1. Verander in de BIOS-instellingen "XHCI hand-off" (eXtensible Host Controller Interface) van "Disabled" naar "Enabled" .(Klik op "Exit/Advanced Mode"-> Advanced Mode-> Advanced-> XHCI Hand-off)
2. Herstart het systeem.

Hoewel jij op win10 zit lijkt dit er toch behoorlijk op.

• kubuksa
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:42:
[...]

Het probleem is dat ik niet eens in mijn bios kan want kan de toetsen niet induwen wanneer ik boot. Mijn keyboard is bluetooth en dat wordt niet herkend
Als je geen ander toetsenbord in de buurt hebt kun je proberen ASUS AI suite te installeren. Hiermee geef je in windows aan dat hij bij de volgende boot de BIOS in moet gaan. Eenmaal in de bios kun je ook een muis gebruiken. Hier een download link (bij utilities)

[ Voor 0% gewijzigd door kubuksa op 22-01-2017 22:53 . Reden: typo ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Niet om flauw te doen t.o.v. de behulpzame Tweakers hierboven, maar die pc is een paar dagen oud en de USB-poorten op de chipset werken niet. Waarom gaat TS niet terug naar de toko waar de pc vandaan komt? Ik denk dat dit voor TS een stuk simpeler is. Die pc is niet volledig werkend afgeleverd en ik zou iedereen in die situatie terugsturen naar de winkel. Of het nou een custom made van de computerzaak op de hoek of standaard "Mediamarkt peeceetje" is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Topicstarter
FooLsKi schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:59:
Niet om flauw te doen t.o.v. de behulpzame Tweakers hierboven, maar die pc is een paar dagen oud en de USB-poorten op de chipset werken niet. Waarom gaat TS niet terug naar de toko waar de pc vandaan komt? Ik denk dat dit voor TS een stuk simpeler is. Die pc is niet volledig werkend afgeleverd en ik zou iedereen in die situatie terugsturen naar de winkel. Of het nou een custom made van de computerzaak op de hoek of standaard "Mediamarkt peeceetje" is.
Ik hoopte eigenlijk gewoon dat het iets makkelijk was dat ik niet wist en dat jullie konden oplossen. Maar ik vrees dat ik morgen terug ga moeten want krijg het niet aan de praat. En ben er al een paar uur mee bezig.

Die XHCI stond effectief uitgeschakeld en heb het op enabled gezet maar dit heeft helaas het probleem niet opgelost.

PC heb ik laten bouwen door alternate met componenten via het advies forum.
Morgen dus terug naar de winkel, hopelijk duurt het geen dagen om dit op te lossen.

• franssnarf
Je kan ook een goedkoop usb toetsenbord scoren en het eerst zelf proberen in de bios mocht je dat willen.
Als hij terug moet naar alternate kan het misschien een paar dagen duren.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:04

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

franssnarf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 07:14:
Je kan ook een goedkoop usb toetsenbord scoren en het eerst zelf proberen in de bios mocht je dat willen.
Als hij terug moet naar alternate kan het misschien een paar dagen duren.
En dus geef je nog meer geld uit omdat Alternate haar werk niet goed heeft gedaan. Plus dat je het risico loopt zelf nog dagen aan het klooien te zijn om hun fouten recht te breien.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• franssnarf
Mijn ervaring van alternate service is bedroevend een simpele test duurde meerdere keren bij hun enkele dagen.
Een dat is met diverse apparatuur van hun, ts is natuurlijk vrij in wat hij ermee doet ikzelf zou eerst snel de bios zelf checken of er niet wat uit staat en dan alsnog terug gaan, kost je misschien een paar dagen minder wachten.

Edit: een bedraade usb toetsenbord van een paar euro is trouwens nooit weggegooid geld die zijn altijd handig.

[ Voor 14% gewijzigd door franssnarf op 23-01-2017 09:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
franssnarf schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:15:
Mijn ervaring van alternate service is bedroevend een simpele test duurde meerdere keren bij hun enkele dagen.
Een dat is met diverse apparatuur van hun, ts is natuurlijk vrij in wat hij ermee doet ikzelf zou eerst snel de bios zelf checken of er niet wat uit staat en dan alsnog terug gaan, kost je misschien een paar dagen minder wachten.

Edit: een bedraade usb toetsenbord van een paar euro is trouwens nooit weggegooid geld die zijn altijd handig.
Het is mij gelukt om in de bios te geraken, en heb die XHCI hand off enabled maar dat heeft het niet opgelost.
Als het enkel voor die USB poorten zou zijn dan zou ik blijven proberen om het zelf om te lossen. Maar er zijn nog andere dingen. Ik heb 10 euro meer betaald voor een Engelse windows en ze hebben per vergissing toch een NL versie erop gezet.

Op zich ook geen ramp, maar als ik dan toch terug moet dan kan ik evengoed vragen dat ze dit rechtzetten. En ik heb gisteren de case opengedaan en gezien dat de voorste USB3 op het moederbord niet is aangesloten. Had toevallig een review gezien van de ASUS STRIX moederborden en het vershil tussen de E en de F versie is dat de E wifi, bluetooth en die USB 3 vooraan heeft.

Er is dus genoeg reden om terug te gaan. Zou ook liever meteen beginnen gamen :)
Zal mijn PC dus weer moeten missen. Ik rijd straks terug naar Alternate

Bedankt voor jullie hulp

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben daarnet naar Alternate gegaan. Ze hebben een Engelse versie van windows erop gezet en de USB-poorten zijn opgelost :)

En de bluetooth werkt ook. Alles is dus in orde. Ik ben een uurtje gaan lunchen terwijl ze het gemaakt hebben. Toen ik terug was, was de persoon die het heeft gemaakt op lunchpauze. Weet dus niet wat het probleem was. Maar tis dus opgelost :)

Nu alles opnieuw installeren en zien als ik het kan overlocken zonder dat de boel ontploft
Pagina: 1