Op vakantie met een kleine auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Beste Tweakers,

Wij (2) willen graag naar Denenmarken, Sweden en Kopenhagen met de auto. Zelf twijfel ik of dit wel mogelijk is met onze auto: Opel Corsa 1.0 uit 2005. Waar ik over twijfel is of deze auto wel "krachtig" genoeg is om de bergen mee in te gaan. Zijn er andere mensen die hier ervaringen mee hebben? Zijn er andere praktische zaken om rekening mee te houden met een dusdanig kleine auto als deze?

Beste antwoord (via sip5080 op 22-01-2017 13:24)

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46
Deze route 1,5 jaar geleden gereden met een peugeot 107 uit '12. Afgelopen jaar in Oostenrijk gereden door de Alpen. Ook dit ging prima! Tuurlijk niet mega snel, en bij het dalen goed remmen op de motor in een lage versnelling (2, vooral), maar geen problemen mee ervaren.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12585681/scandinavie.JPG

europa-pechhulp zou ik wel afsluiten, voor het geval dat

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15
Kan prima. Zolang je maar een lagere versnelling pakt en niet in z'n 5 naar boven rijdt. Dan heb je kans dat de motor overhit omdat die veel harder moet werken voor het vermogen. Een motor kan in dat geval beter hoger in de toeren zitten dan op bijvoorbeeld 1.500

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijnm71
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 12:10
Gewoon gaan, ben ooit met een C1 met twee man en bagage door half europa gecrost, incl. alpen en scandinavie.

En in vergelijking met een C1 is een corsa een grote auto.

Banken plat en je krijgt alles mee. Je gaat naar Zweden niet naar Afrika :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Lijkt me geen probleem. Ik ben al eens in een Aygo naar Polen gereden. Was prima te doen. zo steil zijn de bergen in Zweden nu ook weer niet over het algemeen was mijn ervaring. Het is denk ik meer de opbergruimte, wat neem je mee en hoe ga je op vakantie? In een tent of huur je lokaal iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
En de bergen vallen wel mee, de hoogste in Denemarken is 171m en Zweden is grotendeels "vlak". Dat kan je auto wel aan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Ik ben afgelopen jaar 2 weken weg geweest met een Renault clio 1,2 uit 98.
Was prima te doen, helemaal volgeladen met kampeerspullen en voedsel (nee geen pindakaas en aardappels).

Had meer moeite met een ritje door België dan door Denemarken, ik kwam daar steilere bergen tegen iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:00
sip5080 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:50:
Beste Tweakers,

Wij (2) willen graag naar Denenmarken, Sweden en Kopenhagen met de auto. Zelf twijfel ik of dit wel mogelijk is met onze auto: Opel Corsa 1.0 uit 2005. Waar ik over twijfel is of deze auto wel "krachtig" genoeg is om de bergen mee in te gaan. Zijn er andere mensen die hier ervaringen mee hebben? Zijn er andere praktische zaken om rekening mee te houden met een dusdanig kleine auto als deze?
Ik ben op geheel bepakt in de zomervakantie met een Nissan Pixo 1.0, met 68PK, door Europa gaan rijden... En de nodige bergen mee gemaakt in Italië, Spanje, etc. De truc is om vol gas de berg af te gaan, om vervolgens in zijn 5 de hoogte in te gaan, terug te schakelen naar zijn 4, terug naar zijn 3 om dan met iets van 80 km/u boven te komen :+. Wel zul je af en toe door vrachtwagens ingehaald worden, goed de rechterbaan aanhouden dus >:). Moet wel toegeven dat ik het soms halverwege de berg wel eng vond, bang dat ik stil kwam te staan of achteruit zou gaan rijden. Was op sommige momenten blij dat ik boven was.

Zorg er wel voor dat je wegenwacht/pechhulp service afsluit met zo'n kleine/oude auto :D En neem gewoon een jerrycan benzine mee achterin, geeft je een prettiger gevoel. Je verbruikt en hoop en er zijn niet zoveel benzine stations in het buitenland als in Nederland. Gewoon vanaf een halve tank weer gaan tanken als je toch een benzinestation voorbij rijdt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zitting van achterbank eruit (kun je losklikken), leuning plat, en je hebt een vrijwel vlakke laadvloer. Eventueel kun je de rugleuning er zelfs uit pakken, met een doppensetje draai je die er zo uit. Been there. ;)

Verder, het is een corsa: In de bergen goed op toeren houden. Geen idee hoe het koelvloeistof en olieverbruik nu is, maar op dit soort trips zou ik zeker wat reserve meenemen.
Hellingen bergaf rij je ook altijd in dezelfde versnelling als dat je omhoog zou doen. Zo remt de motor mee en kook je niet je remmen over.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Los van de ruimte voor jullie zelf in de auto, is het motorisch waarschijnlijk geen probleem. Wij kregen een Hyundai 1.0 als huurauto om heel IJsland rond te rijden. Soms was het even terugschakelen, maar je komt er prima mee rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Super bedankt voor alle tips!

Nog een dingetje.. Er zitten nu winterbanden onder. Aangezien wij niet van plan zijn de auto nog jaren te houden vind ik het zonde om aparte zomerbanden met nieuwe velg aan te schaffen. Kan iemand iets vertellen over de slijtage van winterbanden in de zomer? Ik nijg er naar deze nu op te rijden en er dan 4 seizoens-banden onder te laten zetten voor de time being.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

JaQ

Slijtage is niet je probleem met winterbanden boven de 8 graden, de langere remweg is het probleem.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zolang je alle bagage er in krijgt, kan je het doen! Bergop zal je wellicht geen 120 meer doen, maar dat hoeft ook niet. Ik heb lang geleden wel een auto gehad waarbij je dan 90 in z'n 3 moest doen, maar ook daar kan een auto prima tegen.

Het enige waar veel Nederlanders moeite mee hebben, is naar beneden rijden. Niet blijven remmen, niet opschakelen als je motor toeren maakt, maar zo nodig afremmen op de motor.

Ik heb 1 keer in Ierland een huurauto gehad waarbij ik in de eerste versnelling moest remmen, omdat de toerenteller in het rood kwam. Dat was steil (en had wel stijl :+ ).
Wij (2) willen graag naar Denenmarken, Sweden en Kopenhagen met de auto.
Kopenhagen ligt in Denemarken trouwens :*)
martijnm71 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:52:
Banken plat en je krijgt alles mee. Je gaat naar Zweden niet naar Afrika :D
Banken rechtop houden en zo nodig een tas in de gordel op de achterbank zetten ;) Bagage moet je niet los hebben liggen.

Wat zomerbanden betreft: haal 4 wielen van Marktplaats voor weinig? 't is een oudere auto tenslotte.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 22-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Pak volgend weekend de auto, en ga een paar dagen rijden door Luxemburg (en dan vooral de kleinere wegen). Heb je daar geen problemen, dan moet Scandinavië ook prima lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En zorg dat je enig zins cash / support hebt, zoals ANWB Europa etc, zal beetje jammer zijn als je strand en je geen idee hebt wat je moet doen.

Zorg dat je vloeistoffen etc ook allemaal op peil zijn, olie, koelvloeistof, ruitensproeiervloeistof en geschikt voor kou. Verder ook veiligheidshesjes, gevarendriehoek, lampensetje (sommige zaken zijn verplicht in diverse landen! net zoals met het licht aan rijden)

En verder heel veel plezier toegewenst :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46
Deze route 1,5 jaar geleden gereden met een peugeot 107 uit '12. Afgelopen jaar in Oostenrijk gereden door de Alpen. Ook dit ging prima! Tuurlijk niet mega snel, en bij het dalen goed remmen op de motor in een lage versnelling (2, vooral), maar geen problemen mee ervaren.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12585681/scandinavie.JPG

europa-pechhulp zou ik wel afsluiten, voor het geval dat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik heb gekampeerd met 4 personen in een Opel Corsa. Met een flinke dakkoffer erop voor de lichte spullen. Dat ging prima. Inderdaad op tijd teug schakelen bij het klimmen, zodat je snelheid niet te ver terug valt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voordat je de bergen in gaat: vervang je remvloeistof!
De meeste nederlanders laten nooit hun remvloeistof vervangen waardoor die langzaam water opneemt en dat water kan gaan koken als de remmen te heet worden.

Altijd remvloeistof vervangen (bij een oude NL auto) voor je de bergen in gaat.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 14:26

cdoens

Peugeot-gek

Juup schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:35:
Voordat je de bergen in gaat: vervang je remvloeistof!
De meeste nederlanders laten nooit hun remvloeistof vervangen waardoor die langzaam water opneemt en dat water kan gaan koken als de remmen te heet worden.

Altijd remvloeistof vervangen (bij een oude NL auto) voor je de bergen in gaat.
Officieel moet dat elke 2 jaar gebeuren (bij elke auto) maar wordt het idd te vaak overgeslagen. Zeker bij bergritten kan dit geen kwaad.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Het kan natuurlijk wel, ik heb 15 jaar geleden ook met mijn eerste auto een punto europa doorgecrossed. Maar snel gaat het niet.
Nu zou ik er niet meer aan willen denken, vrachtwagens die je inhalen etc etc. Maar ik ben nu ook wel aardig verwend inmiddels :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Neem ook wat flessen koelvloeistof en olie mee voor je auto, voor het geval dat. Zo'n kleine motor zal misschien moeten aanpoten in de bergen, dat kan voor verhoogd verbruik zorgen zeker van olie bij een wat oudere motor.

Soms kan een fles koelvloeistof of olie het verschil maken tussen op eigen kracht nog naar een dorp kunnen rijden of ergens in een weiland moeten wachten op de sleepwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:21
Half europa door gecrosst in een Volkswagen Up!, ging prima. In de bergen vooral niet je boordcomputer volgen die vindt dat je moet opschakelen naar de 4e versnelling als je 45 rijdt :+ en niet bang zijn om veel toeren (en lawaai!) te maken bij het beklimmen en afdalen van bergen. 

Over vrachtwagens: Als ze beladen zijn, hebben ze soms ook de grootste moeite om boven te komen, dus met het ingehaald worden zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:46
Het belangrijkste is inderdaad om zowel bergop als bergaf een lagere versnelling te gebruiken. Een motor wordt sneller warm als je vol gas geeft bij weinig toeren. De meeste motoren kunnen probleemloos 5000 toeren draaien. Bergaf neem je ook een lagere versnelling en zo rem je op de motor af en minder met je remmen die anders te heet worden. Het is welverstandig om je auto van te voren te laten controleren op de thermostaat om oververhitting te voorkomen. Ook is het verstandig om je remolie te laten vernieuwen als dat de afgelopen 1 a 2 jaar nig niet is gedaan. In de loop van tijd kan er vocht in komen wat voor stoom bubbels kan zorgen waardoor je door je rempedaal heentrapt. Belangrijk bij wegrijden op een helling: rij niet weg met te veel toeren en hou de koppeling niet te lang vast om een kapotte koppeling te voorkomen. Als je te gek doet dan ruik je het wel. Een beetje wielspin is minder erg dan een kapotte koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:48
Heel Frankrijk (langs de kust gezakt, langs de bergen weer terugwaards gegaan) met zn 2en doorgescheurd met een Mini 850cc volgeladen met een joekel van een tent (25kg zwaar) en gasflessen etc. Rustig aan doen en niet 120km/u willen rijden en niet perse 800km per dag willen afleggen.
Enuhhh....dit zijn de vakanties waar je altijd goede herinneringen aan overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 22:34
sip5080 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:02:
Super bedankt voor alle tips!

Nog een dingetje.. Er zitten nu winterbanden onder. Aangezien wij niet van plan zijn de auto nog jaren te houden vind ik het zonde om aparte zomerbanden met nieuwe velg aan te schaffen. Kan iemand iets vertellen over de slijtage van winterbanden in de zomer? Ik nijg er naar deze nu op te rijden en er dan 4 seizoens-banden onder te laten zetten voor de time being.
Slijtage is meer, en wat eerder genoemd is is de remweg behoorlijk veel groter.

https://www.anwb.nl/auto/...den-de-zomer-door-kan-dat

Kortom, niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 16:10
Leuk plan om die kant uit te gaan! Zelf ga ik half mei een roadtrip maken naar de Noordkaap. Dit is ongeveer 8000KM. Heb mijn auto (mazda 323 uit 2000 1500cc) bij mijn garage net een grote beurt laten geven. Heb hem aangegeven dat ik deze trip wil gaan maken, hieruit komt dat de remvloeistof en remschijven+blokken vervangen worden binnenkort. (schijven en blokken zouden anders nog 1 jaartje kunnen zitten)

Denk zoals anderen ook reeds hebben gezegd om de versnelling, olie, koelvloeistof en een goede(reis)verzekering/pechhulp

Begin januari zijn wij 1 dag naar Winterberg gegaan, hier heb ik de eerste keer in de bergen gereden en heb hier snel aan kunnen wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rub147 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:53:
En de bergen vallen wel mee, de hoogste in Denemarken is 171m en Zweden is grotendeels "vlak". Dat kan je auto wel aan :-)
Dit dus.

DK is vlakker dan NL, non-issue. Je gaat onderweg erheen in DE meer relief tegenkomen dan in heel DK.

Zweden heeft wel (in het verre noorden en westen) echte bergen, maar de rest is alleen maar glooiende heuvel. Als je in Zuid-Limburg kunt rijden, kun je in de bewoonde delen van Zweden rijden. En als dat je niet lukt met een moderne kleine auto met 1-l blok, moet je terug op rijles :o

Zoals al eerder gezegd is, niet proberen te laag in de toeren te rijden of per se hoge snelheid aanhouden (al is dit vooral advies voor steilere bergen of kleinere motoren dan hier van toepassing). Gewoon zodra het niet meer vlak is een versnelling lager rijden dan je anders op een bepaalde snelheid zou doen en het komt goed.

Ben trouwens jaren terug met vijf man in een Corsa A uit 1987 met iirc 1.3l blok die (nieuw...) vrijwel zelfde vermogen had als jouw 2005 1.0 door Zweden gereden. Ging probleemloos.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
beste-spellen schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:38:
Half europa door gecrosst in een Volkswagen Up!, ging prima.
Een VW Up is wel een 1L blok met turbo, zij het een 3 cilinder t.o.v. de 4 cilinder van de Corsa. Maakt wel enigszins uit met de pit.

Onze VW Up was afgeladen tot het plafond en twee personen, maar deed het inderdaad verbazingwekkend goed.

Voor wat betreft die Corsa, als er niets aan zit te komen wat al stuk aan het gaan is of bijna versleten is (kop pakkingen, koppeling, remblokken/schijven, etc.) zal het wel goed komen. Die winterbanden zal ik niet adviseren doen (slechter in de bochten en bij remmen met warmer weer), maar ik begrijp het wel en zou er zelf in jullie geval ook over nadenken en dan toch maar niet doen voor de zekerheid ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Reagerend als (ex-) vrachtwagechauffeur:
Als je auto de goede onderhoud heeft gehad en nog steeds heeft hoe je niet bang te zijn
Wegennet is heel goed, al zou je dat niet verwachten, hou wel rekening mee dat in noorwegen de FM staat uitgeschakeld dus zorg voor veel muziek aanboord of CD's

Ik ga zelf morgen met een Fiesta uit 2016 1.0 Turbo op sjouw naar Denemarken en ik geloof dat ook wel goed moet komen....

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:27
Voordat je hem mee neemt. Laat hem checken bij je garage en zorg dat de wagen technisch in orde is.

Onderstel
Banden
Remmerij
Vloeistoffen op peil etc

Belangrijkste in de bergen en wanneer de motor moet werken is: laat dat ding toeren maken! Daar is het voor gemaakt. Juist niet durven toeren te maken zorgt ervoor dat je langs de kant komt te staan met een kokende motor, koppakking door etc.

Benzinemotor kun je gerust 4-6000 toeren laten maken tijdens het trekken door de bergen. (Mits op bedrijfstemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wat betreft bandjes.. gewoon even goed op internet sneupen..
2 jaar geleden 4x staal met zo goed als nieuwe winterbandjes (2x snowtrac en 2x debica (geen idee welke verder) gescoord voor 125,-

afgelopen week voor de huidige auto 4x staal met zomerbandjes (allemaal 6+mm profiel en 2 jaar oud (dotcode) opgehaald voor wederom 125,- :)

de sloperijen hier vragen al 20,- voor een stalen velg.. zonder band.. :P

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 22-01-2017 23:01 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Nivida_intel schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:32:
Reagerend als (ex-) vrachtwagechauffeur:
Als je auto de goede onderhoud heeft gehad en nog steeds heeft hoe je niet bang te zijn
Wegennet is heel goed, al zou je dat niet verwachten, hou wel rekening mee dat in noorwegen de FM staat uitgeschakeld dus zorg voor veel muziek aanboord of CD's

Ik ga zelf morgen met een Fiesta uit 2016 1.0 Turbo op sjouw naar Denemarken en ik geloof dat ook wel goed moet komen....
Vreemd ik had 2 weken muziek in Noorwegen tijdens m'n roadtrip na t kopen van een Volvo 740 in Zweden. Maar misschien ontving mijn auto de fm signalen uit 1989 toen de auto op de markt kwam. Beetje als in christine. Was zomer 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:56

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

sugarlee89 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 06:17:
[...]

Vreemd ik had 2 weken muziek in Noorwegen tijdens m'n roadtrip na t kopen van een Volvo 740 in Zweden. Maar misschien ontving mijn auto de fm signalen uit 1989 toen de auto op de markt kwam. Beetje als in christine. Was zomer 2016.
Dat was inderdaad toen het FM-signaal er nog wél was (en voor een groot deel zal het er heus nog wel zijn) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bastiaan op 23-01-2017 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:06
Ik heb met zo'n Corsa met 4 personen plus dakkoffer die ongeveer net zo groot als de auto was dwars door Zwitserland gereden, genieten ;-)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 17:58
Ik heb meegedaan aan de Noordkaap Challenge in een Volkswagen Lupo 3L. Ging prima.

Voor mijn persoonlijke ervaringen zie: www.teamarcticdonkeys.nl

Trouwens;
rookie no. 1 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Een VW Up is wel een 1L blok met turbo, zij het een 3 cilinder t.o.v. de 4 cilinder van de Corsa. Maakt wel enigszins uit met de pit.

Onze VW Up was afgeladen tot het plafond en twee personen, maar deed het inderdaad verbazingwekkend goed.

Voor wat betreft die Corsa, als er niets aan zit te komen wat al stuk aan het gaan is of bijna versleten is (kop pakkingen, koppeling, remblokken/schijven, etc.) zal het wel goed komen. Die winterbanden zal ik niet adviseren doen (slechter in de bochten en bij remmen met warmer weer), maar ik begrijp het wel en zou er zelf in jullie geval ook over nadenken en dan toch maar niet doen voor de zekerheid ;)
De meeste UP's zijn zonder turbo. 60 of 75PK 1.0 3 cilinders. De turbomotor met 90PK is pas sinds zomer 2016 op de markt en momenteel nog erg schaars.

[ Voor 71% gewijzigd door TheIbex op 23-01-2017 09:35 ]

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
rookie no. 1 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:06:
Een VW Up is wel een 1L blok met turbo, zij het een 3 cilinder t.o.v. de 4 cilinder van de Corsa. Maakt wel enigszins uit met de pit
Corsa C 1.0 is ook een 3 cilinder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Anoniem: 258387 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:53:
Lijkt me geen probleem. Ik ben al eens in een Aygo naar Polen gereden. Was prima te doen. zo steil zijn de bergen in Zweden nu ook weer niet over het algemeen was mijn ervaring. Het is denk ik meer de opbergruimte, wat neem je mee en hoe ga je op vakantie? In een tent of huur je lokaal iets?
Ha, dan kunnen we elkaar de hand schudden. In 2013 ook eens met een Aygo naar Polen (Auschwitz) geweest. Wat een rit. Maar 't was het waard.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Pizza_Boom schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:36:
[...]
Corsa C 1.0 is ook een 3 cilinder ;)
Ze hebben allebei 60 PK en zijn ongeveer even zwaar. Alleen met de Corsa heb je door het ontbreken van de Turbo de kracht pas hoger in de toeren.

Daarnaast is mijn verbruik in dat soort landen amper hoger dan in Nederland. Vaak omdat je langzamer rijdt. De berg op gebruik je wel meer brandstof maar naar beneden juist minder. Niet op het laatste moment willen tanken is altijd handig in het buitenland. Want volgens mij zijn er nergens zoveel tankstations als in Nederland.

En mocht je langzamer rijden dan het verkeer achter je, ga af en toe even aan de kant om ze er langs te laten. Dat is voor iedereen fijner. En zoals er in Schotland een keer langs de weg stond "The car behind you can be the doctor".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-06 17:58
LordSinclair schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:04:
[...]

Ze hebben allebei 60 PK en zijn ongeveer even zwaar. Alleen met de Corsa heb je door het ontbreken van de Turbo de kracht pas hoger in de toeren.
Een UP van 60PK heeft ook geen turbo, alleen de 90 PK TSI heeft een turbo.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 11:57
Sla ik dan de plank volledig mis? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:16
LordSinclair schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:04:
Daarnaast is mijn verbruik in dat soort landen amper hoger dan in Nederland. Vaak omdat je langzamer rijdt. De berg op gebruik je wel meer brandstof maar naar beneden juist minder. Niet op het laatste moment willen tanken is altijd handig in het buitenland. Want volgens mij zijn er nergens zoveel tankstations als in Nederland.

En mocht je langzamer rijden dan het verkeer achter je, ga af en toe even aan de kant om ze er langs te laten. Dat is voor iedereen fijner. En zoals er in Schotland een keer langs de weg stond "The car behind you can be the doctor".
Dat laatste is voor veel Nederlanders ook een onmogelijkheid.

Ervaring uit met kleine autotjes naar Oostenrijk rijden is dat het ook heel afhankelijk is van de bestuurder. Waar ik met een Clio 1.0 op enkele uren 136 km/h op de cruise reed en 1:15-1:16 draaide, draaiden de andere twee bestuurders eigenlijk in Duitsland continue plankgas (wel 150 km/h) en reden 1:12-1:13. En op tijd terugschakelen. Als je teruggeschakeld hebt, moet je weer snelheid kunnen maken of ten minste snelheid vasthouden, dus verlies je na terugschakelen nog steeds snelheid, moet je verder terug. Geldt trouwens ook voor grote auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Boinkie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:52:
Kan prima. Zolang je maar een lagere versnelling pakt en niet in z'n 5 naar boven rijdt. Dan heb je kans dat de motor overhit omdat die veel harder moet werken voor het vermogen. Een motor kan in dat geval beter hoger in de toeren zitten dan op bijvoorbeeld 1.500
Grootste probleem van het rijden in hoge versnellingen is dat de motor veel minder koeling krijgen, doordat hij minder toeren draait en daardoor de waterpomp minder hard draait.
Daarnaast levert een (benzine) motor in hogere toerentallen meer vermogen, en kan hij er prima tegen als hij continue 4000 toeren draait b.v..

Wat overigens ook een goeie tip is; rij in dezelfde lage versnellingen een berg weer af, zo remt de auto veel beter op de motor en zit je niet contant bij te remmen, en je remmen zeer warm te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sip5080 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:50:
Beste Tweakers,

geen probleem hoor.......wij reden rond in de alpen in een Dafje.

neem wel even wat vloeistoffen mee, koelvloeistof en olie......het kan zijn dat je motor harder moet werken dan íe gewend is. Dan kan er wat meer verbruik optreden.

veel plezier en veilige kilometers gewenst :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 792093

Nog een tip neem ook genoeg vloeistoffen mee voor jezelf indien je langs de weg komt! Een goede verbanddoos is ook nooit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
Rub147 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:53:
Dit idd. Voor een jaartje of 15 op vakantie gegaan naar Denemarken, zo plat als een dubbeltje. (Geweldig mooi land trouwens, vond de omgeving van Ringkobing erg mooi. Mooie vuurtorens omgeven door een weide waarin heen en weer wiegend, goudkleurig graan/tarwe stond O+ ).
Zweden heb ik minder ervaring mee, maar ik zou me pas zorgen maken als je Noorwegen in gaat. Dat zijn pas echte bergen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:47

Wailing_Banshee

You're Next

Fraggert schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:30:
[...]

neem wel even wat vloeistoffen mee, koelvloeistof en olie......het kan zijn dat je motor harder moet werken dan íe gewend is. Dan kan er wat meer verbruik optreden.
Toen wij ons rondje Alpen hadden gedaan in de Yaris, bleek dat de radiator lek was (kwamen we thuis pas weer achter). Het viel wel op dat we hem twee keer hebben moeten vullen: nog in Duitsland en vlak voordat we naar huis gingen (die terug toch ging in één keer). Die anderhalve week in de Alpen zelf nooit wat van gemerkt.

Maar inderdaad: met dezelfde (lage!) versnelling omhoog en naar beneden en proberen snelheid te houden (omhoog in z'n 1 en dan hopen dat je hem door kunt schakelen naar z'n 2 gaat meestal niet gebeuren). We hebben één keer gehad (Stelvio omhoog) dat we achter een auto zaten die bij elke haarspeld bocht tot stilstand kwam. Naar boven toe. Toen maar even aan de kant gegaan, en een half uur gewacht, scheelde mij ongelooflijk veel koppelen!

Ik heb nu alweer zin om te gaan (afgelopen zomer ook gedaan, maar dan met een MX5, is toch net even ietsjes anders :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
straaljager27 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:01:
Zweden heb ik minder ervaring mee, maar ik zou me pas zorgen maken als je Noorwegen in gaat. Dat zijn pas echte bergen :P
In Noorwegen kwam ik nog genoeg van dit soort busjes tegen:
Afbeeldingslocatie: https://www1.picturepush.com/photo/a/6109009/1024/kolderweekend-2011/Volkswagen-T2-Transporter-(2)-BorderMaker.jpg
Die kwamen zonder problemen, wel langzaam, alle bergen gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:10
Wij zijn vorig jaar naar Denemarken geweest. 2volw + kind, rondrit langs verschillende campings.

We rijden thuis met een mazda2 1L bj2005. Niets mis met dit autootje, als het van mij afhangt rij ik er nog 10 jaar mee.

Maar voor de vakantie toch gekozen voor een huurauto. Niet goedkoop (grote auto) maar echt wel een reisauto met alle comfort (zeker in vergelijking met een auto uit 2005!). En omdat we veel km's gereden hebben toch wel een stuk zuiniger met een diesel.
In de noordelijke landen rijden de mensen een stuk rustiger en trager vind ik, en je past je aan. Ik deed rond de 1300km met 1 tankbeurt.

Op de diverse campings wel nederlanders(zelf BE) gezien met auto's/campers waarvan ik toch dacht: jullie steken toch oordopjes in als je aan het rijden bent? Van die stokoude mercedes campers, hip en cool, maar toch,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Wozmro schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:16:
In de noordelijke landen rijden de mensen een stuk rustiger en trager vind ik, en je past je aan. Ik deed rond de 1300km met 1 tankbeurt.
Met een tank van 100L niet extreem zuinig, 1:13.

Dat is net zo iets als zeggen dat je altijd voor €25 tankt dus de hoge brandstofprijzen jou niks doen.
Wozmro schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:16:
Op de diverse campings wel nederlanders(zelf BE) gezien met auto's/campers waarvan ik toch dacht: jullie steken toch oordopjes in als je aan het rijden bent? Van die stokoude mercedes campers, hip en cool, maar toch,...
Luxe probleem ;) Niet iedereen heeft het geld (er voor over) om een nieuwe auto/camper te huren speciaal voor de vakantie. Mensen die in die oude campers rijden vinden dat juist de charme van de vakantie hebben. Daarnaast rijden ze in Nederland vaak veel meer kilometers in diezelfde auto ook zonder oordoppen.

En hoe vaak kom je hier in Nederland niet een motor of een auto tegen waar juist een uitlaat is onder gezet voor een "sportiever" geluid (lees: herrie) en daar dagelijks mee rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-11-2024
LordSinclair schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:23:
[...]

In Noorwegen kwam ik nog genoeg van dit soort busjes tegen:
[afbeelding]
Die kwamen zonder problemen, wel langzaam, alle bergen gewoon op.
ja true, ook wel een 2cv de haarspeldbochten zien nemen bij een fjord.
Maar als ts zich zorgen maakt over de 'heuvels' van Denemarken, dan moet ie zich pas echte zorgen gaan maken voor als ie daarheen zou gaan. Op zo'n manier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zolang je met twee personen bent met onder de 80 pk motoren dan is er niets aan de hand (ook bergen) maar als je een Seat Cordoba met een 1.4 motor en vier personen hebt en je gaat dan de bergen in, dan is dat no go. Deze auto kwam niet hoger dan vanaf 0-700 meter hoogte en toen hield het op. Het werd wat steiler en deze auto wilde niet verder dan 30 km/h in de eerste versnelling komen want doorschakelen ging niet omdat er geen kracht met was in de tweede versnelling. Nou omgedraaid en dan maar naar beneden met dat ding. Zelfs doortrekken in rood en heel snel schakelen werkte niet want je kwam dan op 25 km/h en dat trok de tweede versnelling niet en daarmee kwam je niet meer mee omhoog en de motor sloeg dan bijna af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij is TS nu wel overtuigd 😋

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
itsalex schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:37:
Zolang je met twee personen bent met onder de 80 pk motoren dan is er niets aan de hand (ook bergen) maar als je een Seat Cordoba met een 1.4 motor en vier personen hebt en je gaat dan de bergen in, dan is dat no go. Deze auto kwam niet hoger dan vanaf 0-700 meter hoogte en toen hield het op. Het werd wat steiler en deze auto wilde niet verder dan 30 km/h in de eerste versnelling komen want doorschakelen ging niet omdat er geen kracht met was in de tweede versnelling. Nou omgedraaid en dan maar naar beneden met dat ding. Zelfs doortrekken in rood en heel snel schakelen werkte niet want je kwam dan op 25 km/h en dat trok de tweede versnelling niet en daarmee kwam je niet meer mee omhoog en de motor sloeg dan bijna af.
Dan zou ik die auto maar eens na laten lijken. Of de weg was echt heel stijl en dan is het echt geen schande om in z'n 1 omhoog te rijden.

Maar toen ik klein was zijn we met het hele gezin en bagage met dit soort auto's op vakantie geweest naar de bergen:
Afbeeldingslocatie: http://www.alexmiedema.com/images/008/0406X/IMG_5854-border.JPG
Veel minder dan die 80PK en we zijn overal gekomen. Uiteraard gaat alles sneller met meer PK maar dat betekend niet dat je er met minder niet komt.

Pagina: 1