Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cisco hardware?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ga beginnen met mijn CCENT theorie.

Mij werd ge'adviseerd om de volgende producten aan te schaffen voordat ik ga begin met leren:

Cisco 3550 Switch x2
Cisco 2621 XM Router x2
5 LAN kabels
1 Serial crossover
2 Crossover kabels

Zijn er manieren om dit goedkoop ergens te halen? Is het ge'adviseerd om via marktplaats te halen? En moet ik op iets letten terwijl ik het koop, of als het werkt werkt het? In de zin van lichtjes knipperen dus het is goed.

Graag hoor ik feedback. Dit zal mijn eerste lab worden.

En maakt dit veel lawaai? Voordat ik ruzie zal krijgen met mn vriendin :(

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
ik ben hier momenteel ook mee bezig en heb mijn switches 2x een 2950 van marktplaats gehaald

kabels heb ik gewoon in een shop gekocht, en router oefeningen doe ik met GNS3 simulatie.

Edit wat robku79 zegt je kan het inderdaad met virtueel allemaal doen. Maar ook ik heb de switch aangeschaft om wat feeling erbij te krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door HKLM_ op 22-01-2017 08:39 ]

Cloud ☁️

• Robku78
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11 16:59
Ik zou helemaal niets kopen, en zoveel mogelijk via packet tracer en gns3 virtueel draaien. Scheelt je een hoop lawaai, energiekosten en is veel flexibeler in gebruik en scheelt je dus ook veel tijd. Voor het kleine gedeelte wat je mist aan switching features moet je ff een andere oplossing zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Downloader_NL schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:36:
ik ben hier momenteel ook mee bezig en heb mijn switches 2x een 2950 van marktplaats gehaald

kabels heb ik gewoon in een shop gekocht, en router oefeningen doe ik met GNS3 simulatie
Zijn er dingen waarmee ik moet uitkijken? Als de gene het op stroom zet en alles knippert zou het moeten werken neem ik aan?

2e hans vind ik ze best duur voor 50 euro per stuk...
Ik zal ongeveer 250-300 euro kwijt zijn :(

Verwijderd

Topicstarter
Robku78 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:37:
Ik zou helemaal niets kopen, en zoveel mogelijk via packet tracer en gns3 virtueel draaien. Scheelt je een hoop lawaai, energiekosten en is veel flexibeler in gebruik en scheelt je dus ook veel tijd. Voor het kleine gedeelte wat je mist aan switching features moet je ff een andere oplossing zoeken.
Het werd mij geadviseerd om de real thing te doen omdat je dan in een real life scenerio bent. En dit wil ik ook. Dit zal mn ego boosten omdat het ook in het echt zo zal gaan, soort van.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:09
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:39:
[...]

Zijn er dingen waarmee ik moet uitkijken? Als de gene het op stroom zet en alles knippert zou het moeten werken neem ik aan?

2e hans vind ik ze best duur voor 50 euro per stuk...
Ik zal ongeveer 250-300 euro kwijt zijn :(
Stoom erop en gaan, met een seriële kabel en putty doe je de rest. Kijk anders naar 2950 switches die heb ik voor 15 euro van MP weten te scoren.

Cloud ☁️

• Robku78
  • Laatst online: 23-11 16:59
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:40:
[...]

Het werd mij geadviseerd om de real thing te doen omdat je dan in een real life scenerio bent. En dit wil ik ook. Dit zal mn ego boosten omdat het ook in het echt zo zal gaan, soort van.
Gns3 is the real deal! 100% echte Cisco IOS! Behalve sommige echte switching features kun je echt alles virtueel draaien. Verschillende configuraties heb je in gns3 veel sneller gebouwd en gestart dan op echte switches.

Ik dacht eerst ook dat ik hardware nodig had. Via MP wat bij elkaar gesprokkeld en maximaal 2x aangezet. Altijd alles virtueel gedaan! Nog één tip, zorg wel voor een goede grote monitor! ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Robku78 op 22-01-2017 08:52 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:13
Robku78 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:45:
[...]

Gns3 is the real deal! 100% echte Cisco IOS! Behalve sommige echte switching features kun je echt alles virtueel draaien. Verschillende configuraties heb je in gns3 veel sneller gebouwd en gestart dan op echte switches.

Ik dacht eerst ook dat ik hardware nodig had. Via MP wat bij elkaar gesprokkeld en maximaal 2x aangezet. Altijd alles virtueel gedaan! Nog één tip, zorg wel voor een goede grote monitor! ;)
Hoe zit dat met de legaliteit van de IOS images als je GNS3 gebruikt? Ik kan mij voorstellen dat Cisco liever heeft dat je hun betaalde oplossing VIRL gebruikt?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Configuraties van VIRL kan je ook gebruiken in de echte wereld, omdat het de nieuwste versies van IOS draait. (Zoals IOS-XE wat op ISR4300/4400 draait.) GNS3 emuleert 2600 en 7200 hardware en dat is echt oude meuk.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:01
Deze hardware zou ik nooit meer kopen. Het is oud, en wel voor CCENT te gebruiken voor wat feeling te krijgen, maar niet meer dan dat. Ze maken idd ook veel lawaai. Als je het toch fysiek wilt hebben, let op de IOS die er op zit, je kunt niet gratis een nieuwe ios/software krijgen dus vanaf het begin moet je eigenlijk de juiste hebben.

Ik zou voor ccna/ccent GNS3 gebruiken, je krijgt dan feeling en de basis gaat daar goed mee. Gewoon op jouw pc, zonder de herrie, ruimte en kosten.

Als je later CCNP wilt heb je nog meer erg weinig aan een 3550 en 2631. Dan kun je evt nog Virb gebruiken, niet gratis, maar je kunt er erg goed op leren, en veel goedkoper dan de vergelijkbare hardware.

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Ik heb hier nog oude Cisco 26xx routers die je voor een prikje mag komen oppikken (Brugge, België). Hebben zelf IPv6 ondersteuning maar verwacht geen hoge performance. Paar megabit maximum.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-11 19:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je nog nooit een professionele switch (of router) hebt aangeraakt zou ik er toch eentje aanschaffen. Het doet er niet toe wat als het maar een echte Cisco is voor het professionele segment.
In een bepaald stadium van je opleiding wil je de mogelijkheid hebben om fysiek een kabel uit dat apparaat te trekken om zeker te weten dat er geen contact meer is. In simulators/software blijf je altijd twijfelen of het nu wel echt uit is of dat je een vinkje bent vergeten.

Daarnaast zijn er ook wat soft-skills die toch wel handig zijn in de praktijk, zoals:
- Waarom moet je alle losliggende papieren opruimen voor je de switch aan zet?
- Hoe ziet een seriele kabel er eigenlijk uit, waar moet ie nu eigenlijk in en wat dan?
- Hoe hang je zo'n apparaat op?
- Hoe ziet een normale opstartprocedure er uit? (hoe lang duurt het, welke lampjes knipperen er en hoe?)
- Altijd oordoppen in je binnenzak voor het geval je een paar uur naast die dingen moet zitten.

Je kan het allemaal uit een boekje leren, maar een middagje praktijk is veel efficienter. Gewoon een keer een datacenter bezoeken is ook al leerzaam maar het is nog fijner als je je eigen apparatuur hebt waar je lekker met je vingers aan mag zitten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:13

Blokker_1999

Full steam ahead

canonball schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:35:
Deze hardware zou ik nooit meer kopen. Het is oud, en wel voor CCENT te gebruiken voor wat feeling te krijgen, maar niet meer dan dat. Ze maken idd ook veel lawaai. Als je het toch fysiek wilt hebben, let op de IOS die er op zit, je kunt niet gratis een nieuwe ios/software krijgen dus vanaf het begin moet je eigenlijk de juiste hebben.

Ik zou voor ccna/ccent GNS3 gebruiken, je krijgt dan feeling en de basis gaat daar goed mee. Gewoon op jouw pc, zonder de herrie, ruimte en kosten.

Als je later CCNP wilt heb je nog meer erg weinig aan een 3550 en 2631. Dan kun je evt nog Virb gebruiken, niet gratis, maar je kunt er erg goed op leren, en veel goedkoper dan de vergelijkbare hardware.
VIRL is een prachtig stukje software maar je hebt er een krachtige PC of virtualisatie oplossing voor nodig om het vlot te laten werken. Verder vind ik het ook spijtig dat ze de academische licenties geschrapt hebben. Ben zelf nog aan het verzinnen of ik volgende maand mijn licentie nog ga vernieuwen nu.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Daan5000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-11-2021
Switches zou ik hoe dan ook aanschaffen, en bij voorkeur minstens 3 stuks voor het CCNA examen. Daar bovenop ook minstens 1 router (cisco 2801, 2811, 2821 of 2851) voor Router-On-A-Stick te kunnen configureren. 3 switches om spanning-tree in werking te kunnen zien.

Ik gebruik momenteel een combinatie van GNS3 en echte hardware voor het CCNA examen te studeren. Switching kun je niet in GNS3 doen, dus switches aankopen is een absolute must (tenzij je packet tracer gaat gebruiken, maar dat zou ik toch eerder vermijden).

Voor de switches zou ik voor de Catalyst 3560 gaan. Je kunt ze voor rond de 50 euro per stuk op eBay kopen en ze draaien IOS 15.

De hardware die je zelf voorstelt is te oud, en dan vooral de 2621XM. De switchen zouden eventueel nog gaan, omdat switching in het CCNA examen echt wel beperkt is tot de core en deze verschilt niet zoveel in IOS 12.4 ten opzichte van IOS 15.

Met VIRL nog geen ervaring. Als je het via het werk kunt krijgen of je hebt het bedrag van 200 euro/jaar voor over, zou ik zeggen go for it. Op een bepaald punt in de toekomst zal VIRL de enige optie nog zijn om te studeren gezien het nieuwe licentiemodel van Cisco ervoor zorgt dat het wel erg kostelijk wordt om een thuislabo op te zetten.

Voor de vraag over het lawaai: wanneer je de toestellen opstart, draaien ze op volle toeren en is het wel even kabaal in huis, maar na een tweetal minuten is het geluid niet meer hinderlijk. Als het een maatstaf van vergelijking mag zijn: mijn vriendin is al de hele dag aan het studeren met 2 Cisco switches en een router op 3 meter van haar ;)

• Mx7733
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

En Rotterdamz?

Wat heb je gedaan en wat heeft het je gekost?

Ben zelf benieuwd om dat ik hier ook mee begonnen ben...

Aut viam inveniam aut faciam

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:05
@Mx7733

Ik heb enige tijd terug zo'n cisco lab aangeschaft maar vanwege een andere baan nooit echt gebruikt.
Ik heb het nooit te koop gezet maar voor redelijk bedrag kun je dat wel overnemen : 4 switches met GBIC connectie, 5 routers met ethernet en serieële interfaces (1 leeg chassis) en een Cisco Lan naar serieel converter om all je apparatuur via de console te kunnen benaderen. Iinclusief voedings en seriele kabels, alleen nog UTP nodig :)

Afbeeldingslocatie: http://peevee.servebeer.com/images/Lab-small.jpg

Stuur maar een DM als je intresse heb.

• Mx7733

Mx7733

Interessant Dronium. Je heb DM :)

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 14:25
Ikzelf ben ook gestart met de CCNA training en heb volgende aangekocht 2dehands.
  • 5x 2821 Router
  • 1x 2811 Router
  • 4x 3750 24 port (10/100) Switch
Als je tijd hebt en daarmee bedoel ik "je kan afwachten" dan komt er af en toe op 2dehands wel iets aan een lage prijs beschikbaar. Ze vragen meestal heel veel voor deze Cisco producten maar soms zit er iemand tussen die niet weet wat hij in de aanbieding heeft.

De 6 routers bv. heb ik tesamen met nog enkele module(s) voor 160€ kunnen kopen. Ik zie er hier in Vraag&Aanbod soms per stuk 160€ aanbieden.

Kijk vooral goed uit en af-en-toe kom je een "koopje" tegen.

Natuurlijk ben je altijd wat geld kwijt maar bekijk het zo dat je dit later zelf terug opnieuw kan verkopen als je er niet verder mee gaat of de certificaten zijn behaald.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zit een beetje met hetzelfde dillemma.

Heb al eens gesnuffeld aan GNS3 en dat schijnt idd echt ontzettend goed te zijn. (Het enige is dat je niet legaal aan de ROMs kunt komen.)

Fijne van zoiets is dat je per definitie veel interessanter setups kunt bouwen dan met welke hardware dan ook je privé kunt aanschaffen tenzij je een 2e hypotheek op je huis wilt nemen maar ik snap het gevoeld dat je graag met echte hardware wilt spelen.

Zelf zit ik te denken aan een combinatie. Wat kleine, betaalbare, echte hardware gecombineerd met GNS3 al weet ik niet of dat mogelijk is. (GNS3 dus aan de buitenwereld hangen waardoor je GNS3 setup onderdeel word van je LAB.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Mx7733

Mx7733

Dankzij Dronium heb ik nu inderdaad de spullen die ik nodig heb en meer..

En zodra ik het inderdaad niet meer nodig heb, zet ik het weer door.

Nu alleen nog een console cable opsnorren en dan kunnen we los :)

• Dronium
Veel suc6 met je studie en het vinden van een leuke job 8) d:)b

• unezra

unezra

@Mx7733 Wat heb je uiteindelijk in huis gehaald?
@Dronium Zo'n lan naar serieel klinkt wel verdomd interessant. Heb je daar een type van?

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@unezra
Er bestaat een ouder type welke terminal server is. De 2509, heb hier vroeger ook naar gekeken. Weet alleen niet of deze ook via lan te bereiken is.

• unezra

unezra

MdBruin schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 09:41:
@unezra
Er bestaat een ouder type welke terminal server is. De 2509, heb hier vroeger ook naar gekeken. Weet alleen niet of deze ook via lan te bereiken is.
Hmm, juist. Zoiets hoeft natuurlijk niet Cisco specifiek te zijn. Je hebt gewoon een terminal server nodig.
Wat dat betreft is het jammer dat x86 hardware in de regel volledige KVM consoles nodig heeft of je gebruik moet maken van ILO-achtigen. Bij Sun apparatuur prik je doodleuk een serieele kabel d'r in en kun je alles met het systeem dat je wil. (Weet niet of dat tegenwoordig ook nog zo is.)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:51

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ben het met de andere eens over een fysiek lab. Tuurlijk is het prijziger dan een virtuele omgeving. Echter zie je (hopelijk) met het CCENT / CCNA papiertje ook op maandbasis wat terug.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:51
Lan naar serieel zijn diverse oplossingen voor, als je nog een oudere cisco (bv 2500) hebt en je kan goedkoop aan een cab-octal cable komen is dat wel de goedkoopste oplossing.
zie : https://routerjockey.com/...up-a-cisco-access-server/
Er is uiteraard ook terminal server apparatuur voor dit specifieke doel, zie https://www.perle.com/products/terminal-server.shtml
Maar dat wordt al erg snel een dure oplossing je zit al snel richting de €100 per poort

• Dronium
@unezra/@MdBruin Het is inderdaad een 2509, om precies te zijn een AS2509-RJ een AccessServer met 8 RJ-45 aansluitingen voor de serieële bekabeling (EOL sinds 15 dec. 2003 :) ). Voor het netwerk zit er dan weer een ouderwetse AUI poort op met converter naar 10 Mbit Half-Duplex!

• unezra

unezra

Yariva schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:06:
Ben het met de andere eens over een fysiek lab. Tuurlijk is het prijziger dan een virtuele omgeving. Echter zie je (hopelijk) met het CCENT / CCNA papiertje ook op maandbasis wat terug.
Ik ben nu aan het spelen met een vier 3750G's, daar komen nog 4 stuks 3750X bij. 2 van de G's gaan later het lab in, de rest word productie. (Daar omheen liggen nog wat HP servers waarvan een deel tijdelijk is om de setup te kunnen testen en een deel straks productie gaat draaien.)

Voor het lab heb ook nog de oude 800-series en 2 ASA's bewaard zodat ik er op een moment mee kan stoeien. Aangevuld met 3 Avaya L3 PoE switches en wat HP spul. De HP switches die vrij komen uit productie komen ook in het lab.

Gelukkig is dit spul allemaal betaald door mijn werkgever maar ik sluit niet uit dat als ik wat verder ben, ik zelf ook een keer investeer in een goede lab omgeving. (Hoewel ik dan ook ga proberen wat lab spul te declareren. Zij hebben er immers ook baat bij dat ik het netwerk goed kan beheren.)

Moet wel zeggen, spelen met dit soort spullen maakt werken wel leuk. Een pingetje sturen van A naar B, met daar tussen wat echte hardware, voelt zo veel echter dan zo'n zelfde pingetje over een virtuele router. (Al wil ik het gaan combineren. Een stukje fysiek, een stukje virtueel.)

In mijn geval hangt er overigens meer vanaf dan een examen. We zijn bezig met een project waarbij ik wegens budget redenen maar beperkt externen kan inzetten. Mijn uren zijn goedkoop (fulltime in dienst) dus priegel en pruts en hoop binnenkort een basis setup te hebben die goed genoeg is als startpunt voor een externe om het project af te maken.

High-level, L2 en L3 design plus IP plan schrijf ik in principe allemaal zelf. Om wat grip te krijgen op het project, omdat het interessant is en omdat ik daarmee al resultaat kan boeken voordat de externen tijd hebben, ben ik nu al aan het stoeien met een leuke stapel hardware die genoeg warmte af geeft dat de temperatuur op kantoor een paar graden is gestegen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 23:46

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 20:53:
[...]

Moet wel zeggen, spelen met dit soort spullen maakt werken wel leuk. Een pingetje sturen van A naar B, met daar tussen wat echte hardware, voelt zo veel echter dan zo'n zelfde pingetje over een virtuele router. (Al wil ik het gaan combineren. Een stukje fysiek, een stukje virtueel.)
LED's rule!

* MisteRMeesteR is ook van de HW labs!

www.google.nl

• unezra

unezra

MisteRMeesteR schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:20:
[...]

LED's rule!

* MisteRMeesteR is ook van de HW labs!
Yep. Ik heb dus werkelijk een handmatige lichtschakelaar in onze serverruimte laten bouwen die onafhankelijk van de gebouwverlichting is zodat ik zelf het licht uit kan doen. :)

Dat zal wennen worden. Straks staat alles behalve het access LAN en het lab in het datacenter. Daar blijft meestal het licht aan...

Fin, gewoon zorgen voor veel lab spul dus en dan af en toe het licht uit doen. Zal wel minder spectaculair zijn dan het productiespul.

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

unezra schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Yep. Ik heb dus werkelijk een handmatige lichtschakelaar in onze serverruimte laten bouwen die onafhankelijk van de gebouwverlichting is zodat ik zelf het licht uit kan doen. :)

Dat zal wennen worden. Straks staat alles behalve het access LAN en het lab in het datacenter. Daar blijft meestal het licht aan...

Fin, gewoon zorgen voor veel lab spul dus en dan af en toe het licht uit doen. Zal wel minder spectaculair zijn dan het productiespul.
Haha, ik tel al gauw 50+ knipperende LEDjes hier thuis in de patchkast 8) :P

Met de kinderen ook steevast 'lampjes kijken' voor het slapen gaan, de jongste van 2 vraagt er zelfs al om en noemt dan alle kleurtjes op die hij ziet O-) O+

www.google.nl

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:51

Yariva

Power to the people!

MisteRMeesteR schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:57:
[...]

Met de kinderen ook steevast 'lampjes kijken' voor het slapen gaan, de jongste van 2 vraagt er zelfs al om en noemt dan alle kleurtjes op die hij ziet O-) O+
_/-\o_ Vader goals voor later!

Voor nu doe ik het even rustig aan met de Cisco meuk. Heb al een 12u racket vol geschroefd. Iets te enthousiast voor CCNP :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• unezra

unezra

MisteRMeesteR schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 21:57:
[...]

Hmm, even denken...
  • 24 poorts switch (20 poorten in gebruik)
  • 3x Microserver met 6 NIC's en ILO elk
  • Router met wat zal het zijn, 6 led's
  • Modem met iets van 6
  • RIPE/NCC meetmodule met 4
Die 50 kom ik ook wel aan. :)
*grinnik*
Geen kinderen hier en de katten vinden het niet zo interessant. Op kantoor duik ik wel af en toe even de serverruimte in, doe het licht uit en ga even een paar minuten in de relatieve rust genieten van de knipperende lampjes.
Yariva schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 22:07:
[...]

_/-\o_ Vader goals voor later!

Voor nu doe ik het even rustig aan met de Cisco meuk. Heb al een 12u racket vol geschroefd. Iets te enthousiast voor CCNP :)
Je kunt nooit te enthousiast zijn. :)

Ik ben nu echt mijn eerste serieuze stapjes op dit gebied aan het zetten, hoop volgend jaar CCNA te gaan doen en daarna zien we wel verder. (Dit jaar wel een stuk CCNA, 3 dagen 1:1 training met delen uit CCNA, toegespitst op onze specifieke situatie en aangevuld met een stuk training-on-the-job. Ook erg veel zin in.)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

unezra schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 08:01:
Ik ben nu echt mijn eerste serieuze stapjes op dit gebied aan het zetten, hoop volgend jaar CCNA te gaan doen en daarna zien we wel verder. (Dit jaar wel een stuk CCNA, 3 dagen 1:1 training met delen uit CCNA, toegespitst op onze specifieke situatie en aangevuld met een stuk training-on-the-job. Ook erg veel zin in.)
Waarom pas volgend jaar? Zoveel werk/studeren is CCNA nu ook weer niet imho. Zeker niet als je al deels bekend bent met IP subnetting en de andere basis dingetjes en een Cisco LAB hebt om mee te prutsen :)

Desalnietemin, de netwerkwereld is echt gaaf! Zou af en toe willen dat ik alles uit mijn geheugen kon verwijderen en de hele 'reis' vanaf CCNA weer opnieuw mocht maken :)

www.google.nl

• unezra

unezra

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 09:43:
[...]
Waarom pas volgend jaar? Zoveel werk/studeren is CCNA nu ook weer niet imho. Zeker niet als je al deels bekend bent met IP subnetting en de andere basis dingetjes en een Cisco LAB hebt om mee te prutsen :)
Budget en tijd.

Dit jaar is voor het eerst in de bijna 5 jaar dat ik hier werk dat ik op cursus mag, ook het eerste jaar dat er budget voor is vrijgemaakt. Bedoeling is wel dat vanaf nu ieder jaar er budget en tijd vrijgemaakt word voor 5-10 cursusdagen.

Dat zal niet alleen op netwerkgebied zijn, ik wil echt een inhaalslag maken op eigenlijk alle gebieden waar ik dagelijks mee te maken heb. (Ik ben primair systeembeheerder maar netwerkbeheer is iets dat ik er bij ga doen en nu echt serieus ga oppakken. Klein team. 2 techneuten. Dus typisch zo'n organisatie waar je *alles* mag en moet doen. Wel heel erg leuk en uitdagend.)
Desalnietemin, de netwerkwereld is echt gaaf! Zou af en toe willen dat ik alles uit mijn geheugen kon verwijderen en de hele 'reis' vanaf CCNA weer opnieuw mocht maken :)
Hahahaha! :)
Ja.

Ik riep gisteren tegen mijn vrouw dat dit dus is waarom ik ooit de ICT in ben gegaan. Aan iets beginnen waar je nog weinig vanaf weet en gewoon maar beginnen. Knutselen. Googlen. Uitproberen. Documenteren.

Voor mensen die dit dagelijks doen is het kinderspel maar ik ben heel blij dat ik nu een werkende stapel switches heb (HP en Cisco), verbonden door LACP trunks, die elkaar op het management VLAN kunnen pingen en waarbij ik een client aan een willekeurige switch kan hangen die ook naar alle switches kan pingen en ssh-en.

6 switches, waarbij 1 Cisco 3750G stack (2 switches) en 4 losse HP switches die per 2 een soort van manual-failover paartje vormen. De 3750G is de core. Erg tof om nu vanaf de LAN switch, door de core, de MGT switches te kunnen bereiken.

Nu verder prutsen en d'r wat servers aan hangen, waarbij ook die servers LACP moeten gaan babbelen.

Volgende stap is de externe locaties er in test aan hangen en dan steeds verder tot we uiteindelijk in een gesimuleerd eindscenario zitten dat straks kan worden opgepakt en zo in de racks kan worden geschroefd.

In the end moet het productie netwerk in zijn geheel over en gedeeltelijk gesplitst worden.

Gelukkig hebben we voor het eind scenario tot midden december de tijd en krijg ik binnenkort hulp van een netwerk engineer en een firewall engineer. Delen van die setup kan ik namelijk echt niet zonder hun begeleiding en expertise bouwen. (Die mannen zijn al jaren bezig met dit spul dus ik verwacht niet dat ik even een compleet gerouteerd en gefirewalled netwerk uit mijn mouw schud. Alleen het L2/L3 design en het IP plan word al een uitdaging an-sich.)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ga jij maar lekker 'Lampjes kijken' ;) 8)

www.google.nl

Pagina: 1