Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Hallo,

Ik heb nu ongeveer een jaar een zelf samengestelde pc met oa een GTX 970 videokaart en een Intel I5 4590 processor op standaard kloksnelheid (volgens Core temp 3691Mz (99.77 x 37.0)).

Echter heeft mijn pc in rust een temperatuur van ~55-60 graden bij een load tussen de 1-10%. Toen ik hem net in elkaar gezet had was dit rond de 30-35 graden. Er draaien natuurlijk altijd wat kleine processen. Als ik een spelletje ga spelen gaat de temperatuur naar de 90 graden. Ik heb een stock cooler erop zitten.

Is dit een probleem of wat kan ik hier het beste mee? Ik heb nog een Tranquillo Rev.2 cooler liggen maar die kreeg ik er bij het bouwen eigenlijk niet op. Zou dit veel uitmaken? Zou het losmaken van de cooler een aanbrengen van nieuwe coolpasta een oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:06
Is de pc in dat jaar tijd ooit al eens uitgekuist? Zijn er per toeval rokers in huis ?

grote kans dat de koelvinnen vol stof zitten ( grof geschat 9/10keer de oorzaak van warm lopende pc's).

persoonlijk gebruik ik gewoon een stofzuiger om alles proper te maken, een spuitbus met lucht is ook een optie ( en volgens velen de veiligere oplossing ivm statische elektriciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de temperatuur die je noemt van de cpu of van de videokaart?
Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door stof.
Welke behuizing heb je, hoeveel in- en outtakefans?
Post eens een foto van de binnenkant van het systeem.
Andere mogelijkheid is een cpu koeler die niet goed contact maakt met de cpu. Het is mogelijk dat er een pushpin is los gegaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
cpu fan kan ook kapot zijn. Ik kreeg ook 50 idle en >90 graden onder load met een grote heatsink met een kapotte fan. Wat ook nog kan is dat beide fans tegengesteld gemonteerd zijn als je twee fans op je heatsink heb zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door govie op 22-01-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ik heb de "Fractal Design Define R5" kast zonder verdere fans ingebouwd. Hij is vrij leeg met bij de kaarten alleen een videokaart. Hoe kan ik eigenlijk een foto toevoegen? Alles lijkt verder nog te draaien qua cpu fan maar ik heb hem nog nooit gestofzuigd of schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een R5 heeft goede stoffilters. Kan zijn dat de filters vol met stof zitten zodat er weinig lucht de kast in kan. Meest voor de hand liggende is een gedeeltelijk losse cpu koeler. Heb je gecontroleerd of alle pushpins juist zijn gemonteerd en/of niet afgebroken zijn?

Foto's posten kan met bijv. imgur.com

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

arjanvr schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:41:
Ik heb de "Fractal Design Define R5" kast zonder verdere fans ingebouwd. Hij is vrij leeg met bij de kaarten alleen een videokaart. Hoe kan ik eigenlijk een foto toevoegen? Alles lijkt verder nog te draaien qua cpu fan maar ik heb hem nog nooit gestofzuigd of schoongemaakt.
Topic vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Nee niet vergeten ik was een hele tijd erg ziek dus vandaar. Ik heb nu de kast schoon gemaakt en dat hielp iets maar ik moest vandaag een HDD erbij zetten en toen heb ik de processor koeling vervangen door de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 cpu cooler die ik nog had liggen maar nooit had ingebouwd. Nu is de temperatuur in rust van 46-50 naar 34-36 graden gezakt. Ik moet hem nog stressen maar dit lijkt me redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:17
Dat zijn inderdaad normale temps onder idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
En nu bij het spelen van een spel (rocket league) waar hij normaal 80-90 kwam en behoorlijk begon te blazen blijft hij nu op 48-49 en mooi stil.

Lijkt me opgelost :)
Pagina: 1