HDMI aansluiting moederbord / cpu socket mogelijk defect

Pagina: 1
Acties:

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-12 08:57
Zo'n 2 weken terug heb ik een moederbord gekocht en deze heeft tot heden voornamelijk in een test setup gedraaid, waarbij ik slechts gebruik heb gemaakt van de VGA aansluiting op het moederbord. Nu blijkt er echter een probleem te zijn met de HDMI poort:
-BIOS kleurt nagenoeg 100% in tinten rood
-Bij booten van Debian Sid valt het hele beeld weg

Zaken die ik heb uigesloten dan wel heb geconstateerd:
-gebruikte kabels zijn goed
-gebruikte monitor/tv is goed
-moederbord heeft ook een dvi aansluiting en middels een (mobo)dvi->(tv)hdmi verloop is het beeld wel ok, echter van (mobo)hdmi -> dvi verloop(monitor) niet.
-bij in gebruik name van het moederbord extra aandacht besteed aan kromme pinnen, die waren er niet

Is het hier mogelijk dat bij het monteren van de cpu de socket beschadigd is en daardoor enkel de HDMI poort niet werkt of is met het werken van de DVI poort uitgesloten dat het in de socket/cpu zit?

Mijn setup:
Gigabyte Sniper B6
Intel i7 4790
16GB RAM
R9 290

Hierop draait een Debian Sid installatie met een Windows 7 VM waarbij de R9 290 middels pci-e passthrough niet langer beschikbaar is voor Debian zelf. De iGPU werkt middels VGA en DVI correct en zo ook de rest van het systeem.

Het systeem is net netjes afgewerkt, nadat ik na lang puzzelen de software setup goed heb gekregen en wil liefst deze nog niet uit elkaar halen om de socket te bekijken. Laat staan een mobo swap, waardoor ik opnieuw kan beginnen...

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de HDMIpoort op het bord zelf beschadigt is (pinnetje daarin scheef, of contactje los ofzo).
Heb je die HDMI per se nodig? Want ik zou bijna zeggen dat je net zo handig dan de DVI kan gebruiken (wat natuurlijk niet praktisch is als je beide wilt gaan gebruiken voor dual monitor). Scheelt de moeite van het moederbord vervangen.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-12 08:57
Op het eerste gezicht is er geen schade te zien. HDMI maakt het mogelijk om beeld en geluid over te brengen naar de tv terwijl mijn receiver uitstaat en door deze aan te zetten via de VM te gamen met fatsoenlijk geluid. Per se noodzakelijk niet, wel fijn om niet continue een receiver aan te hoeven hebben.

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Razkin schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:43:
Op het eerste gezicht is er geen schade te zien. HDMI maakt het mogelijk om beeld en geluid over te brengen naar de tv terwijl mijn receiver uitstaat en door deze aan te zetten via de VM te gamen met fatsoenlijk geluid. Per se noodzakelijk niet, wel fijn om niet continue een receiver aan te hoeven hebben.
Er zijn diverse moederborden voorzien van een DVI poort die, naast beeld, ook in staat is om audio uit te sturen. Misschien is het de moeite waard om dat eens uit te zoeken voor jouw moederbord. Je zou dan met een DVI>HDMI oplossing kunnen werken.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 22-01-2017 01:00 ]

Testing, one, two ...

Verwijderd

hardware-lover schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:54:
[...]

Je zou dan met een DVI>HDMI oplossing kunnen werken.
Natuurlijk niet wenselijk met een (nieuw?) mobo. Heb je zelf geen softwarematig fout gemaakt ofzo? Misschien dat de HDMI poort van pci-e afhankelijk is.