Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-04 20:44
Ik heb sinds vorig jaar een MSI R9 390. Ik heb altijd alles stock gehad zonder problemen.
De laatste tijd ben ik erg geïnteresseerd in overclocken. Om een baseline te zetten van de stockprestaties heb ik Unigine Heaven en Unigine Valley gedownload, daar had ik natuurlijk geen problemen. Maar ik was ook benieuwd naar Furmark. Na 12 minuten Furmark was de kaart 94℃ (hij werd niet warmer en ging niet throttlen). Het verbaast mij dat de kaart zo warm wordt zonder OC. Ik snap dat Furmark veel extremer is dan wat ik in het dagelijks gebruik zal tegenkomen, maar omdat de kaart stock al zo warm wordt wil ik dit toch even navragen. Dus mijn vraag is nu: is dit normaal? En is het nu dan wel verstandig om te overclocken? Ik zal trouwens geen extreme overclock doen, en zal gebruik maken van MSI afterburner (met de limitaties).

Mijn pc: inventaris: gaming 2.0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ja, dat is bij die reeks vrij normaal helaas. Betreft al de 7950/7970/280x (290/380/390) etc. En de GPU temperatuur is wel je minste zorg, de vrm's zorgen eerder voor problemen of echte schade.

Wat doen je VRM's qua temps en wat zijn de temps onder normale zware games?

[ Voor 58% gewijzigd door ToFast op 21-01-2017 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
Dat heb ik idd ook gelezen ja, maar gelukkig heb ik de MSI kaart die naar verluid de enige is met adequate VRM koeling.

Bij een unigine heaven benchmark werd de kaart trouwens 74℃, dit was echter wel na 7 minuten, langere test had waarschijnlijk een hogere temperatuur ten gevolge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
R9 390 is eigenlijk een R9 290 en dat zijn standaard al behoorlijke heethoofden...

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Het verbaast mij dat de kaart zo warm wordt zonder OC. Ik snap dat Furmark veel extremer is dan wat ik in het dagelijks gebruik zal tegenkomen, maar omdat de kaart stock al zo warm wordt wil ik dit toch even navragen.
Waarom verbaast dit je precies?
1. Als er veel "ruimte" zou zijn voor een overclock had de fabrikant dit net zo goed zelf kunnen doen om zodoende boven de concurrentie uit te steken in specs
2. Furmark is inderdaad kunstmatig en niet representatief voor normaal gebruik
3. Zie in je inventaris dat je de CPU hebt voorzien van een deftige 3th party koeler. Waarschijnlijk omdat je inziet dat een el cheapo model niet gaat volstaan voor een stevige OC. Wat houdt je tegen om de GPU ook van betere koelblokken te voorzien?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
Dit verbaasde mij omdat ik verwachtte dat een kaart op stock snelheid niet boven de 90℃ komt. Gelukkig is dit blijkbaar alleen maar het geval bij Furmark, want nergens anders ben ik tot nu toe boven de 80℃ uitgekomen, zelfs niet met lichte overclock.
Verder verwacht ik ook niet veel ruimte voor overclocking hoor, maar een beetje ruimte is er altijd toch?
En ja, ik heb een van de betere 3rd party koelers voor mijn CPU gepakt omdat ik van plan ben enigzins te overclocken. Maar (naar mijn mening) voor een redelijke overclock op een non reference GPU, vooral de MSI in dit geval, zou men geen betere koelblok nodig moeten hebben, het is namelijk al een upgrade t.o.v. van een founders edition. Ik ben niet van plan zo zwaar te overclocken dat er waterkoeling o.i.d. op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
Oké ik heb een probleempje:

Ik had een stabiele clock:
Core +100
Memory +100

Ik heb dat 20 minuten lang probleemloos kunnen draaien. Vervolgens probeerde ik de memory nog 20 MHz hoger te clocken. Dit leek in eerste instantie goed te gaan, maar na een paar minuten volgde een crash. Na het opnieuw opstarten bleek de eerdere stabiele clock niet meer goed te werken; max 19 fps in Unigine Heaven in tegenoverstelling tot de eerder behaalde 133 fps gemiddeld. Elke kleine overclock loopt nu niet meer goed, alleen de standaard clock draait nog goed (hetzelfde als voorheen). Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Ik heb de AMD drivers al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder effect

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan44 op 22-01-2017 02:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Alsjeblieft, vergeet furmark, occt en andere derivaten van deze tools. Het zijn GPU Killers in elke vorm. Gebruik de zwaarste games op zwaarste instellingen voor langere tijd om je OC stabiel te verklaren. (Crysis 3, bf1, Metro LL e.a.) Wat je huidige probleem betreft, deinstalleer de drivers met DDU tool, en probeer t nog eens. Laat verder het geheugen met rust. En als laatst, zoals je hebt gemerkt kan t stuk, doe voorzichtig en ga 50mhz van je bovengrens zitten.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
Ik heb Furmark ook niet meer gebruikt ;)

Maar ja, ik had de drivers al verwijderd met DDU, maar het heeft niet mogen baten. Hoe klein de overclock ook is, het loopt erg slecht. Alleen standaard clock loopt nog goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan44
Blijkbaar was MSI Afterburner corrupted. Heb het programma opnieuw geïnstalleerd en kon weer de stabiele overclock draaien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Even voor de goede orde, dubbelposten is niet toegestaan, dit om het schoppen van een topic te voorkomen. Als je de laatste bent in het topic kan je je laatste post beter wijzigen, wordt zeer gewaardeerd. Fijn dat het is opgelost!

* Verklaar je OC niet na 20min stabiel, het testen van een OC zal langer duren. (aantal uur gamen zeker) Daarnaast EERST je GPU OC testen, DAARNA je vRam, EN DAN pas alletwee de OC's samen. Dat proces, is er dus een van 1 a 2 dagen testen..

[ Voor 34% gewijzigd door millman op 22-01-2017 15:07 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
Excuses, zal het de volgende keer op die manier doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoe oud is de kaart zelf inmiddels? Best kans dat de bestaande koelpasta droog/hard is en niet optimaal warmte geleid. Je kan de boel even demonteren, schoonmaken en verse koelpasta aanbrengen. Soms doet een likje verse pasta echt wonderen.

Ik heb zelf bij tijd en wijlen laptops onder handen die soms gewoon in temperatuur halveren na een verse lik pasta.
Nu zal zo'n wonder niet geschieden bij een R9-390, maar een paar graden er af is allicht haalbaar.

En vergeet ook niet om de koeling te ontstoffen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Mijn eerdere kaart was een R9 280X en dat was ook een enorm heethoofd. Helaas een bekend gegeven van die kaarten.

BF1 Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan44
@McKaamos
De kaart is nu bijna een jaartje oud. Zo lang de kaart niet warmer dan 80-85 graden gaat worden tijdens het gamen, denk ik dat ik het gewoon zo laat. Anders zal ik inderdaad even nieuwe koelpasta aanbrengen.
Pagina: 1