Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
Na wat luisteren en budget keuze heb ik de volgende combinatie.

- Onkyo TX-8020
- FOCAL CHORUS 716

Als een echte noob weet ik nu niet wat impedantie is, maar wel dat onkyo als default 6 Ω gebruikt.
Ik begreep dat 4 indien mogelijk beter kan klinken ?

In de focal spec staat dit
Nom. impedance
8 Ohms
Minimum impedance
4.3 Ohms

dus ook geen rond getal 4 Ohms...

In de handleiding van onkyo staat het volgende

Als u op de SPEAKERS A- of SPEAKERS B- aansluiting één set luidsprekers aansluit, of als u op beide luidsprekersaansluitingen twee sets van luidsprekers aansluit en van maar één van de luidsprekers geluid wordt uitgevoerd, dient u de luidsprekers te gebruiken die een impedantie van 4 tot 16 Ω heeft en op de ontvanger de impedantie- instelling van de luidspreker op 4 of 6 Ω
(pagina 12) instellen. Als de impedantie van de gebruikte luidspreker minder dan 6 Ω is, dient u de luidsprekerimpedantie op 4 Ω in te stellen.

• Als u op beide SPEAKERS A- en SPEAKERS B- aansluitingen luidsprekers aansluit en geluid wordt gelijktijdig van beide luidsprekersets uitgevoerd, gebruikt u de luidsprekers met een impedantie van 8 tot 16 Ω. Stel de impedantie-instelling van de luidspreker op de ontvanger in op 4 Ω.

En verder
Voorbeeld van instellen:
Als u maar één van de op SPEAKERS A of B aangesloten luidsprekersets gebruikt, kiest u de de instelling 4 Ω als de impedantie van elke impedantie 4 Ω tot lager dan 6 Ω is, of kiest u de instelling 6 Ω als de impedantie van elke luidspreker 6 Ω of hoger is.
Als u beide luidsprekersets gebruikt die op SPEAKERS A en B zijn aangesloten, kiest u de instelling 4 Ω als van elke luidspreker de impedantie 8 tot 16 Ω is.

spec van FOCAL CHORUS 716
Type
2 1/2 - way bass reflex floorstanding loudspeaker
Drivers
61/2" (16.5cm) Polyglass woofer
61/2" (16.5cm) Polyglass midbass 1" (25mm) TNV2 Al/Mg inverted dome tweeter
Frequency response (+/- 3dB)
50Hz - 28kHz
Low frequency point - 6dB
41Hz
Sensivity (2.83V / 1m)
91.5dB
Nom. impedance
8 Ohms
Minimum impedance
4.3 Ohms
Recommended amplifier power
40 - 200W
Crossover frequency
300Hz / 3000Hz
Dimensions (HxLxP)
373/8x811/16x121/8" (950x221x308mm)
Net weight
45.1lbs (20.5kg)

// - bla la

Beste antwoord (via GC-Martijn op 22-01-2017 09:23)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:37
GC-Martijn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:17:
Het is me iets duidelijker geworden,

Als ik hem dan op 4 Ohm zou die focal het eigenlijk niet aankunnen 0.3 Ohm
Blijkbaar is het je dan toch niet duidelijker geworden. De impedantie van de speakers varieert constant en het heeft invloed op hoeveel vermogen er van de versterker gevraagd wordt. Lagere impedantie is meer vermogen nodig. 4ohm is 2x zoveel vermogen als bij 8ohm.

De knop op de versterker stelt waarschijnlijk een begrenzer in, zodat de versterker niet teveel vermogen wil kunnen leveren. De versterker heeft verder niets met impedantie te maken. Of het nou op 4 of 6 Ohm staat ingesteld, de versterker probeert het vermogen te leveren wat de speaker vraagt. De speaker bepaald de impedantie en benodigd vermogen. Dus het is niet dat de speaker "het niet aankan" bij een bepaalde instelling, het is dat de versterker niet kan leveren wat de speaker vraagt. Deze geeft dan geen mooi signaal meer, wat de speaker weer kan beschadigen. Dat is dan niet omdat er teveel vermogen wordt geleverd, maar omdat het geleverde vermogen "niet stabiel" is. (versimpelde uitleg). Theoretisch zou je dan beter voor 4ohm kunnen kiezen, omdat dan het risico voor dit gedrag kleiner is. Maar in de praktijk zal het niet veel uitmaken.

Wat er nog niet benoemd is, is dat dit alles pas geldt wanneer je erg luid speelt. Het volume zal echt onprettig zijn wanneer je tegen de limiet van de versterker zit. Dat komt alleen voor als je een feestje gaat voorzien van muziek, niet bij het kijken van films. Dan zal al het gevraagde vermogen niet eens boven de 2 a 4 watt uitkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2017 08:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hoewel ik het ook niet precies weet, weet ik wel dat impedantie weerstand betekent. Een lagere impedantie/weerstand betekent dat er makkelijker stroom zal lopen. Bij speakers betekent het dan dat er ook meer vermogen nodig is om de driver aan te sturen. Receivers zitten bij een lagere weerstand sneller aan hun limiet. Wanneer ze aan hun limiet zitten, worden ze minder stabiel en kan het geluid gaan vervormen, wat weer schadelijk is voor de speakers. De impedantie instelling op de receiver stelt volgens mij een soort bovengrens in qua vermogen, die de receiver en speakers feitelijk beschermd tegen bovengenoemd gedrag. Er zijn niet veel receivers die je een dergelijke instelling laten maken.

Verder gaat men doorgaans uit van nominale impedantie. Er zijn maar weinig fabrikanten die de minimale impedantie van hun speakers opgeven. Alle speakers fluctueren in de impedantie, deze is lager voor de woofers en hoger voor de tweeters. Ik geloof dat het zomaar kan variëren van <2 tot >20. Maar dat is dus per speaker verschillend. Nominale impedantie zegt ook weer niets over hoe ver de speaker maximaal kan dippen, maar is volgens mij een soort gemiddelde met een marge waarbinnen de speaker het gross van de tijd zal functioneren.

Zoiets zit het volgens mij, maar ben er niet zeker van.

Dat een speaker "beter klinkt" bij lagere impedantie is in ieder geval lariekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25
Wat impedantie is moet met een blik op de FAQ of een simpele Google wel te vinden zijn. Ook heeft een receiver/versterker geen standaard weerstand. Een versterker reageert op wat de speaker doet, niet andersom.

De Onkyo lekker instellen op de standaard of hoogste waarde. Die Focals zijn zeer makkelijk aan te sturen door de hoge gevoeligheid en de minimale 4,3 Ohm is ook peanuts. Dat zou de 4 Ohm-instelling al niet waard zijn.

Daarbij is het discutabel wat die instelling betreffende de impedantie precies doet. Op internet staan meerdere discussies over dit onderwerp. Het is niet dat het vermogen opeens verdubbeld als je op 4 Ohm instelt. Het idee is meer dat de receiver gelimiteerd is op 4 Ohm dan op 6 Ohm of hoger zodat de receiver niet over zijn nek gaat (zoals in de post hierboven beschreven). De receiver op standaard laten staan zou dus juist meer kunnen leveren.

Ter vergelijk: mijn Focals. die opgegeven 2,9 Ohm en gemeten 2,6 Ohm minimaal doen, hebben zonder problemen op receivers gespeeld die op default (8 Ohm) stonden.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 21-01-2017 21:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
Het is me iets duidelijker geworden, ik laat het gewoon op 6 Ohm staan.
Focal heeft in de spec ook aangegeven

Minimum impedance
4.3 Ohms

Hoewel minimaal, is het meen ik toch niet goed, en voor het geluid hoef ik het niet te doen.

// - bla la

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
GC-Martijn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:17:
Het is me iets duidelijker geworden,

Blijkbaar is het je dan toch niet duidelijker geworden. De impedantie van de speakers varieert constant en het heeft invloed op hoeveel vermogen er van de versterker gevraagd wordt. Lagere impedantie is meer vermogen nodig. 4ohm is 2x zoveel vermogen als bij 8ohm.

De knop op de versterker stelt waarschijnlijk een begrenzer in, zodat de versterker niet teveel vermogen wil kunnen leveren. De versterker heeft verder niets met impedantie te maken. Of het nou op 4 of 6 Ohm staat ingesteld, de versterker probeert het vermogen te leveren wat de speaker vraagt. De speaker bepaald de impedantie en benodigd vermogen. Dus het is niet dat de speaker "het niet aankan" bij een bepaalde instelling, het is dat de versterker niet kan leveren wat de speaker vraagt. Deze geeft dan geen mooi signaal meer, wat de speaker weer kan beschadigen. Dat is dan niet omdat er teveel vermogen wordt geleverd, maar omdat het geleverde vermogen "niet stabiel" is. (versimpelde uitleg). Theoretisch zou je dan beter voor 4ohm kunnen kiezen, omdat dan het risico voor dit gedrag kleiner is. Maar in de praktijk zal het niet veel uitmaken.

Wat er nog niet benoemd is, is dat dit alles pas geldt wanneer je erg luid speelt. Het volume zal echt onprettig zijn wanneer je tegen de limiet van de versterker zit. Dat komt alleen voor als je een feestje gaat voorzien van muziek, niet bij het kijken van films. Dan zal al het gevraagde vermogen niet eens boven de 2 a 4 watt uitkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 22-01-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
Oke, ik zat inderdaad even anders te denken.
En de faq en google gaf mij te technische info om er grip op te krijgen.

Nu is nu weer wat duidelijker geworden :)
Het ging er mij ook vooral om om de veiligste stand in te stellen, zodat de speakers niet kapot kunnen gaan.
Er zal weinig luid gespeeld gaan worden, misschien een paar keer per jaar.

// - bla la

Pagina: 1