Toon posts:

MSI Radeon 480 8GB - computer crasht plots tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mede tweakers! :)

Mijn vraag
Ik heb sinds een paar dagen een MSI Radeon 480 gekocht. Als een kind zo blij toen ik hem in mijn tower had gebouwd en ik mijn computer aanzette. Fantastisch, wat een geweldige vooruitgang vanaf mijn oude Geforce 640 zeg, haha. Ik moest ook een nieuwe voeding kopen omdat mijn oude voeding 250W had, terwijl ik minimaal 500W nodig had om mijn videokaart aan te sturen. Ik was F1 aan het spelen toen mijn computer plots crashte. Hij ging naar een soort van blauw scherm, met dat geluid wat er dan altijd op de achtergrond is, dat je computer hangt zeg maar, met daarop een wit scherm. Kortom, mijn computer hangt. Heel vervelend, want dit gebeurt gewoon minstens 3 keer per avond.
Wat verder ook wel goed is om aan te geven: Mijn nieuwe voeding is ook al stuk gegaan. Na 2 dagen was die plots kapot, als ik hem aanzette ging die flikkerend aan en uit, aan uit aan uit aan uit etc. ;w

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn overige hardware: i7 860, een normaal moederboord(geen idee wat voor?), Samsung SSD 850 256GB, MSI Radeon 480, Cooler Master 550M. Gebruik een LG ultrawide 29 inch. Verder geen gekke software oid, gewoon W10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al nieuwe drivers geïnstalleerd voor mijn videokaart. nieuwe windows installatie, ik heb gekeken naar de tempratuur van mijn videokaart (die komt niet boven de 75C)

Ik ben ten einde raad.. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Eeuwige roem en dankbaarheid voor de gene die mij kan helpen/duidelijkheid kan verschaffen :>

Alle reacties

• lays526
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 10:04
Nvidia drivers netjes verwijderd met ddu?

Verwijderd

Topicstarter
lays526 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:58:
Nvidia drivers netjes verwijderd met ddu?
Ook gedaan! Nu bovendien een nieuwe installatie dus die zijn sowieso ervan af nu :)

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-01 14:00
Al gekeken met bluescreenvieuwer welke bluescreens die geeft? zoja stuur aub even de bluescreens meldingen door.

Verwijderd

Topicstarter
Melchuzz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:18:
Al gekeken met bluescreenvieuwer welke bluescreens die geeft? zoja stuur aub even de bluescreens meldingen door.
Ik heb het gedownload maar staat niks in. het is ook geen blauw scherm, het geeft wel dat geluid (Hoe kan ik het het beste uitleggen? Het geluid is gewoon dat mijn computer hangt, snap je?)
De kleur is gewoon wit. Computer blijft in die stand tot ik de power knop in gedrukt houd.
Ik begrijp er geen hout van, ik hoop dat iemand me kan helpen |:(

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-01 14:00
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:21:
[...]

Ik heb het gedownload maar staat niks in. het is ook geen blauw scherm, het geeft wel dat geluid (Hoe kan ik het het beste uitleggen? Het geluid is gewoon dat mijn computer hangt, snap je?)
De kleur is gewoon wit. Computer blijft in die stand tot ik de power knop in gedrukt houd.
Ik begrijp er geen hout van, ik hoop dat iemand me kan helpen |:(
Mmmm oke.. geeft geen bluescreen reports aan dus.. en wat zit er verder in je computer, want daarvoor deed hij het gewoon zonder problemen??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:11:
[...]

Ook gedaan! Nu bovendien een nieuwe installatie dus die zijn sowieso ervan af nu :)
De bovenstaande hardware, voor de rest niks raars. Een moederboord die standaard bij de processor kwam. Videokaart, ssd en voeding zijn vervangen. De rest is origineel (8GB RAM overigens)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik moest ook een nieuwe voeding kopen omdat mijn oude voeding 250W had, terwijl ik minimaal 500W nodig had om mijn videokaart aan te sturen.
Wat verder ook wel goed is om aan te geven: Mijn nieuwe voeding is ook al stuk gegaan..
Welke voeding gebruik je nu dan precies? :?
Of het "goed is om aan te geven" hangt een beetje af van de informatie die je verder voorziet.
In dit geval vind ik het namelijk alleen maar verwarrend. A. Geen idee welke voeding dit betrof en onder welke omstandigheden en B. Je suggereert indirect dat de dode voeding verband houdt met de klachten die je momenteel ervaart terwijl dit niet het geval hoeft te zijn.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het even proberen te verduidelijken. Sorry!
Ik had hiervoor een 250W voeding, nu een 550M van Cooler Master GM 550M. De computer doet het super onder normale omstandigheden, game je niet dan is het niets aan de hand. Start je een game op en ben je lekker aan het spelen knalt die je er na een half uur meestal uit.
Ik vond het handig om aan te geven dat mijn voeding al kapot was gegaan. Misschien dat hier verband in zat, beter iets te veel aangeven dan te weinig (al moet het dan natuurlijk niet onduidelijk worden haha, ben ik met je eens)

Is het verhaal zo iets duidelijker of missen jullie nog info?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:46:
Hoi Mede tweakers! :)
..terwijl ik minimaal 500W nodig had om mijn videokaart aan te sturen.
En waarom denk je dat je minimaal 500W nodig hebt? Dat is echt onzin. Een goede stabiele voeding is belangrijk en qua vermogen zitten veel te veel techsites, 'computer pro's' en zelfs de fabrikanten zelf nog steeds te hoge (niet nodig) vermogens te adviseren. De radeon 480 heeft een TDP van ~150 watt. Reken daar de andere grootverbruiker bij (CPU 65-95W meestal) en wat andere zaken en je kan dus prima uit de voeten met een 300watt voeding.

Verder, je hebt toch niet zo'n lekkere MS-TECH (of Q-tec, Sweex) prut voeding gehaald heh?

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:58:
[...]

En waarom denk je dat je minimaal 500W nodig hebt? Dat is echt onzin. Een goede stabiele voeding is belangrijk en qua vermogen zitten veel te veel techsites, 'computer pro's' en zelfs de fabrikanten zelf nog steeds te hoge (niet nodig) vermogens te adviseren. De radeon 480 heeft een TDP van ~150 watt. Reken daar de andere grootverbruiker bij (CPU 65-95W meestal) en wat andere zaken en je kan dus prima uit de voeten met een 300watt voeding.

Verder, je hebt toch niet zo'n lekkere MS-TECH (of Q-tec, Sweex) prut voeding gehaald heh?
Ik had dit gelezen op een forum, dat dit 450/500 watt nodig had, maar dit is dus niet waar? Heel raar.. Waar kan ik zien of het zo een voeding is? 😊

Verwijderd

Je maakt de behuizing open en leest het merk en type van de voeding af. Dat post je hier in je topic.

Verwijderd

Topicstarter
Merk en type is Cooler Master GM 550M. Leuk detail, ik speel nu F1 met verminderde graphics en doet het nu goed zonder crashes. Heel gek.

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
wordt je kaart te warm als je op hoge graphics speelt?

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook problemen met deze kaart. Ik had crashes en blokjes in beeld. Ik heb inmiddels een andere kaart gekregen die het beter doet, (maar niet 100%). Heel soms boot het systeem er niet mee op, reset helpt dan.
Ik heb flink wat uren geïnvesteerd in het zoeken naar de oorzaak. Daarbij van alles tegengekomen. Onderstaande lijkt me interessant voor je:

Zoek eens uit wat voor moederbord je precies hebt. De RX 480 voldoet niet helemaal aan de pci-e specificaties, hij schijnt vrij veel stroom door de pci-e poort te trekken. Er zijn berichten van doorgebrande moederborden, vooral bij pci-e 2.0 borden geeft het wel eens problemen.
Dan kan je voeding nog zo zwaar zijn, als je moederbord het niet trekt, houdt het op.

Qua software kan de msi gaming app of afterburner ook wel eens vreemde resultaten geven. Bij mij gaf het vaker problemen wanneer ik de door msi opgegeven maximale kloksnelheden had ingesteld.
Eventueel kan je een oudere versie van de drivers proberen.

Verwijderd

Topicstarter
bluebear schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:10:
wordt je kaart te warm als je op hoge graphics speelt?
Nee volgensmij niet.. Heb een programma geïnstalleerd die dat laat zien en zette hem naast mijn game aan. Zag dat hij tot ongeveer 70C kwam, soms een plekje naar 75C maar dan weer terug naar 70

Verwijderd

Topicstarter
BounceMeister schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:26:
Ik heb ook problemen met deze kaart. Ik had crashes en blokjes in beeld. Ik heb inmiddels een andere kaart gekregen die het beter doet, (maar niet 100%). Heel soms boot het systeem er niet mee op, reset helpt dan.
Ik heb flink wat uren geïnvesteerd in het zoeken naar de oorzaak. Daarbij van alles tegengekomen. Onderstaande lijkt me interessant voor je:

Zoek eens uit wat voor moederbord je precies hebt. De RX 480 voldoet niet helemaal aan de pci-e specificaties, hij schijnt vrij veel stroom door de pci-e poort te trekken. Er zijn berichten van doorgebrande moederborden, vooral bij pci-e 2.0 borden geeft het wel eens problemen.
Dan kan je voeding nog zo zwaar zijn, als je moederbord het niet trekt, houdt het op.

Qua software kan de msi gaming app of afterburner ook wel eens vreemde resultaten geven. Bij mij gaf het vaker problemen wanneer ik de door msi opgegeven maximale kloksnelheden had ingesteld.
Eventueel kan je een oudere versie van de drivers proberen.
Hmmm, dat klinkt heel gek. Kan je me misschien vertellen waar ik kan vinden wat voor moederboord ik heb? Heb hem nu open liggen voor me maar kan het niet echt vinden.. :|

Uit de verhalen van je klinkt het dus gewoon als een kl**e kaart? Zou ik hem dan niet gewoon moeten omruilen voor een GeForce 1060? Heb geen zin in de hele tijd gepruts om dit ding gewoon aan de gang te krijgen eerlijk gezegd haha. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Zie nu op de specificaties dat mijn videokaart een pci-e 3.0 moederboord nodig heeft. Ik denk dat ik mijn euvel heb gevonden. Mijn moederboord is namelijk best oud (gok een jaar of 6), en die zal wel niet pci-e 3.0 zijn. Ik ga even zoeken of ik kan vinden wat voor moederboord ik heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden. Ik heb inderdaad een pci-e 2.0 moederboord waar ik een 3.0 nodig heb. Dit wordt een nieuw moederboord kopen. Vervelende is wel dat ik nu ook een nieuwe processor moet kopen, waar ik nu een 1156 socket processor heb, is het nieuwe moederboord 1151.. Kortom: mijn oude processor past hier niet op he? :(

Verwijderd

PCI-e is backwards compatible. Maakt dus niet uit. Misschien is er een recenter bios met een fix voor systeemstabiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:56:
PCI-e is backwards compatible. Maakt dus niet uit. Misschien is er een recenter bios met een fix voor systeemstabiliteit.
Huh, ik kan dus een 3.0 videokaart op een 2.0 moederboord knallen? Bedoel je niet andersom?

Verwijderd

Een 3.0 videokaart werkt idd in een PCI-e 2.0x16 slot.

Welk merk en type moederbord heb je en welke biosversie staat daar op.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:47:
Zie nu op de specificaties dat mijn videokaart een pci-e 3.0 moederboord nodig heeft. Ik denk dat ik mijn euvel heb gevonden. Mijn moederboord is namelijk best oud (gok een jaar of 6), en die zal wel niet pci-e 3.0 zijn. Ik ga even zoeken of ik kan vinden wat voor moederboord ik heb.
Pci versie maakt niets uit. Gpu gaat net zo goed werken op een 2.0 slot.
k vond het handig om aan te geven dat mijn voeding al kapot was gegaan.
Maar je geeft wederom niet aan om welke voeding dit nou precies gaat en onder welke omstandigheden. Deze uitspraken zorgen op deze manier alleen maar voor verwarring...

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:59:
[...]

[...]

Maar je geeft wederom niet aan om welke voeding dit nou precies gaat en onder welke omstandigheden. Deze uitspraken zorgen op deze manier alleen maar voor verwarring...
Misschien is het handig als je dan aangeeft wat je wil weten van mijn voeding . Wat ik weet en zie is dat ik een cooler master G550M heb. RS-550-AMAA-B1 staat nog op de doos.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:58:
Een 3.0 videokaart werkt idd in een PCI-e 2.0x16 slot.

Welk merk en type moederbord heb je en welke biosversie staat daar op.
Ik heb een h57m01p8 moederboord van Foxconn. System bios version is P01-b1

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 00:04 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:02:
[...]

Misschien is het handig als je dan aangeeft wat je wil weten van mijn voeding . Wat ik weet en zie is dat ik een cooler master G550M heb. RS-550-AMAA-B1 staat nog op de doos.
Het enige dat handig is, is om ons van feiten te voorzien zonder aannames en vreugdekreten.
Klinkt heel crux, maar teksten als "Als een kind zo blij" gaan ons niet helpen in de zoektocht naar jouw issues.

Feiten;
Op moment 1 had je een systeem draaien wat perfect werkte
Op moment 2 heb je wijzigingen aangebracht
Op moment 3 kreeg je problemen

Als je bovenstaande 3 punten voor ons in detail kan uitwerken dan hebben we in ieder geval een 'basis' om op verder te puzzelen.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:10:
[...]

Het enige dat handig is, is om ons van feiten te voorzien zonder aannames en vreugdekreten.
Klinkt heel crux, maar teksten als "Als een kind zo blij" gaan ons niet helpen in de zoektocht naar jouw issues.

Feiten;
Op moment 1 had je een systeem draaien wat perfect werkte
Op moment 2 heb je wijzigingen aangebracht
Op moment 3 kreeg je problemen

Als je bovenstaande 3 punten voor ons in detail kan uitwerken dan hebben we in ieder geval een 'basis' om op verder te puzzelen.
Maar als je me dan uitlegt wat je niet snapt aan de bovenstaande uitwerking dan snap ik wat ik nog moet uitleggen. Ik zal het nog een keer tot in detail proberen uit te leggen:

Ik had een systeem op moment 1: i7 860, H57M01P8 moederboord, SSD samsung 850 256GB, 8GB ram, 250W voeding, Nvidia GeForce 640 videokaart.
Moment 2: Ik vervang de voeding voor een Cooler Master G550M, en plaats een MSI Radeon 480 in mijn systeem ipv de GeForce 640. Verder geen nieuwe veranderingen.
Moment 3: Problemen. Op hoge settings games spelen zorgt ervoor dat de computer een soort blauw scherm krijgt, maar dan toch geen blauw scherm zeg maar (lastig uit te leggen, hij crasht gewoon)

Ik probeer mijn probleem zo goed mogelijk te verwoorden. Sorry als het niet helemaal lukt. Én super bedankt dat jullie me in ieder geval willen helpen _/-\o_

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:14:
[...]Ik probeer mijn probleem zo goed mogelijk te verwoorden. Sorry als het niet helemaal lukt. Én super bedankt dat jullie me in ieder geval willen helpen _/-\o_
Geeft niets joh. Vat mijn reactie ook niet al te negatief op.
Besef je dat we jou al te graag willen helpen, maar we niet kunnen meekijken. We zijn dus letterlijk afhankelijk van jouw informatie.
Bij wijze van start de computer niet op omdat de stekker niet in het stopcontact zit. Weten wij veel?! :)

Eerder had je het over een voeding die kapot ging. Deze vind ik bij voorbeeld niet terug in jouw lijstje hierboven.
Nogmaals, wij weten 0.0 over jouw systeem. De meer je ons voedt, de beter wij kunnen meedenken en helpen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je driver gaat onderuit, daarmee dat witte scherm. Kijk eens in event logger na dat je opnieuw bent opgestart.

Laat furmark ofzo eens los en hou je temperaturen in het oog (furmark heeft dat aan boord)

[ Voor 39% gewijzigd door Damic op 22-01-2017 00:23 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:19:
[...]

Geeft niets joh. Vat mijn reactie ook niet al te negatief op.
Besef je dat we jou al te graag willen helpen, maar we niet kunnen meekijken. We zijn dus letterlijk afhankelijk van jouw informatie.
Bij wijze van start de computer niet op omdat de stekker niet in het stopcontact zit. Weten wij veel?! :)

Eerder had je het over een voeding die kapot ging. Deze vind ik bij voorbeeld niet terug in jouw lijstje hierboven.
Nogmaals, wij weten 0.0 over jouw systeem. De meer je ons voedt, de beter wij kunnen meedenken en helpen.
Klopt. de voeding ging stuk. Geen idee hoe het kwam. Ik zat een game te spelen en ging even naar beneden om koffie te zetten (computer werkend achter gelaten. Ik kwam terug en de voeding was stuk. De computer wilde steeds opnieuw opstarten maar ging direct weer uit. Je hoorde steeds tik tik tik tik tik, de muis en toetsenbord kregen ook telkens weer een seconde spanning, maar ging meteen weer uit. Lijkt wel alsof mijn computer crashte en toen de voeding is opgeblazen ofzo, ik begreep er in ieder geval vrij weinig van..

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:21:
Je driver gaat onderuit, daarmee dat witte scherm. Kijk eens in event logger na dat je opnieuw bent opgestart.
Kan je me vertellen hoe ik dat kan zien? Oftewel: Laat mijn computer een keer crashen en kijk dan wat er in de log staat?

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:21:

Laat furmark ofzo eens los en hou je temperaturen in het oog (furmark heeft dat aan boord)
Ah, zie nu dat je funmark nog reageerde. Ik ga hem direct even laten lopen.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

psst Wijzigen knop rechts boven aan je post gebruiken aub.

1. win+r > eventvwr > enter
2. Windows logs
3. leeg alle logboeken (= klik rechter muis op een logboek en selecteer verwijder), zonder opslaan
4. start furmark (zie mijn vorige post) en wacht totdat ie crashed
5. herstart
6. ga naar 1 en 2 en spring dan naar 7
7. geef de meldingen waar error of een uitroep teken bijstaat

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:22:
[...]

Klopt. de voeding ging stuk. Geen idee hoe het kwam. Ik zat een game te spelen en ging even naar beneden om koffie te zetten (computer werkend achter gelaten. Ik kwam terug en de voeding was stuk. De computer wilde steeds opnieuw opstarten maar ging direct weer uit. Je hoorde steeds tik tik tik tik tik, de muis en toetsenbord kregen ook telkens weer een seconde spanning, maar ging meteen weer uit. Lijkt wel alsof mijn computer crashte en toen de voeding is opgeblazen ofzo, ik begreep er in ieder geval vrij weinig van..
Zou je ons nu aub kunnen vertellen welke voeding, op welk moment etc. etc.

Of je koffie, thee of cola hebt gedronken gaat ons niet helpen om het probleem te duiden. Nogmaals, je gaat van een stabiel systeem naar een instabiel systeem. Alles daartussen kunnen aanleiding geven tot jouw probleem. Probeer dit dus zo goed mogelijk in kaart te brengen.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:30:
[...]

Of je koffie, thee of cola hebt gedronken gaat ons niet helpen om het probleem te duiden. Nogmaals, je gaat van een stabiel systeem naar een instabiel systeem. Alles daartussen kunnen aanleiding geven tot jouw probleem. Probeer dit dus zo goed mogelijk in kaart te brengen.
Ik lees het als

rx480 gekocht 250W voeding trok het niet > nieuwe voeding gekocht > crashes bij hoge load.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:30:
[...]

Op moment van goed functioneren een huis tuin en keuken voeding: delta electronics. Model: DPS-250AB-22 D. 250w model.

Daarna een Cooler master G550M erin gezet (alsmede de Radeon 480) toen is het probleem begonnen zeg naar. Is het duidelijk welke cooler master ik heb of heb je een specifiekere naam nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:31:
[...]
Ik lees het als

rx480 gekocht 250W voeding trok het niet > nieuwe voeding gekocht > crashes bij hoge load.
Precies! Nu net de funmark gedraaid en ging met 81 graden op zijn gat. Klopt dat met de verwachtingen?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Damic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:31:
[...]
Ik lees het als

Waarschijnlijk wel maar zou toch fijn zijn als TS hier duidelijkheid in geeft. Troubleshooten op basis van aannames is een gebed zonder eind.

Wat we nu feitelijk qua info hebben.
- was aan het koken
- gebruikte een nieuwe pan
- huis stond in brand
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:35:
[...]

Precies! Nu net de funmark gedraaid en ging met 81 graden op zijn gat. Klopt dat met de verwachtingen?
Nee, 81c is niet kritiek. Daarnaast zijn componenten ontworpen om bij een kritieke temperatuur langzamer aan te doen ipv radicaal volledig te stoppen

[ Voor 28% gewijzigd door Switchie op 22-01-2017 00:38 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:35:
[...]

Dat is laag, gaat de fan wel harder draaien? Ding moet dan een stofzuiger zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:36:
[...]

Waarschijnlijk wel maar zou toch fijn zijn als TS hier duidelijkheid in geeft. Troubleshooten op basis van aannames is een gebed zonder eind.

- was aan het koken
- huis stond in brand
Ik kan echt niet heel veel meer uitleggen dan welke componenten ik op welk tijdstip erin heb gezet. Dit is alles wat ik je kan vertellen. Lijkt wel gewoon alsof me gpu stuk is

Verwijderd

Topicstarter
Damic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:36:
[...]
Dat is laag, gaat de fan wel harder draaien? Ding moet dan een stofzuiger zijn.
Mwoa, ging wel iets harder draaien maar nog zéér schappelijk. Lijkt me dat dit nog lang niet de max van de fan was.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:36:
[...]

- was aan het koken
- huis stond in brand

[...]

Nee, 81c is niet kritiek. Daarnaast zijn componenten ontworpen om bij een kritieke temperatuur langzamer aan te doen ipv radicaal volledig te stoppen
Daarom vind ik het ook zo raar dat die al crashte bij 81. Tuurlijk, is warm, maar moet het makkelijk aankunnen lijkt me toch

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:38:
[...]

Ik kan echt niet heel veel meer uitleggen dan welke componenten ik op welk tijdstip erin heb gezet.
Klopt, maar probeer dit dan wel zo compleet mogelijk te doen. Ondanks 5 keer vragen weet ik namelijk alsnog niet welke voeding onder welke omstandigheden kapot is gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:41:
[...]

Klopt, maar probeer dit dan wel zo compleet mogelijk te doen. Ondanks 5 keer vragen weet ik namelijk alsnog niet welke voeding onder welke omstandigheden kapot is gegaan.
Dat had ik hierboven toch gezegd? Naja, no problem. Mijn oude voeding (250w) is prima, die deed het hiervoor gewoon goed. Mijn nieuwe voeding, de Cooler Master G550M ging stuk na een paar dagen. Oorzaak geen idee, kan je alleen vertellen dat die vrij weinig nog deed.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Zijn systeem is vast een kant en klaar bagger computertje geweest. Vast weinig aan te fixen en hij kan beter opletten dat de GPU niet ook nog mee gaat als de voeding al aan de beurt is geweest.

@TS is dit je mobo http://foxconnchannel.com...otherboard&U=en-us0000470 ?
Zoek anders is naar info > open system info > rechts stat System manufacturer en daaronder model.
Laatste BIOS fix geeft aan CPU overvoltage dus reden waarom zijn voeding eruit is geknald waarschijnlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door NLKornolio op 22-01-2017 00:46 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:45:
[...]

Dat had ik hierboven toch gezegd? Naja, no problem. Mijn oude voeding (250w) is prima, die deed het hiervoor gewoon goed. Mijn nieuwe voeding, de Cooler Master G550M ging stuk na een paar dagen. Oorzaak geen idee, kan je alleen vertellen dat die vrij weinig nog deed.
Maar als de CM 550 kapot is, welke voeding gebruik je dan op moment?

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:45:
Zijn systeem is vast een kant en klaar bagger computertje geweest. Vast weinig aan te fixen en hij kan beter opletten dat de GPU niet ook nog mee gaat als de voeding al aan de beurt is geweest.

@TS is dit je mobo http://foxconnchannel.com...otherboard&U=en-us0000470 ?
Laatste BIOS fix geeft aan CPU overvoltage dus reden waarom zijn voeding eruit is geknald waarschijnlijk.
Dit is niet mijn moederboord. http://www.findlaptopdriv...conn-h57m01p8-1-1-8eks3h/
Dit is hem wel, maar kan hem niet meer vinden op de site van Foxconn.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:47:
[...]

Maar als de CM 550 kapot is, welke voeding gebruik je dan op moment?
Ik heb een nieuwe gekregen van de winkel waar ik heb kocht :)

• NLKornolio

NLKornolio

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:47:
[...]

Dit is niet mijn moederboord. http://www.findlaptopdriv...conn-h57m01p8-1-1-8eks3h/
Dit is hem wel, maar kan hem niet meer vinden op de site van Foxconn.
Geeft uiteindelijk dezelfde specs aan maar kijk is in systeem info voor de goede model naam

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik zou als eerste de videokaart verdenken, misschien heeft TS gewoon pech en een gammel exemplaar gekregen. Kan je alleen uitsluiten door een andere videokaart aan te sluiten en dan kijken of het probleem nog steeds voorkomt, of door de videokaart naar de winkel te sturen en die door hen te laten testen.

[ Voor 52% gewijzigd door Sebastiaannn op 22-01-2017 00:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sebastiaannn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:49:
[...]

Ik zou als eerste de videokaart verdenken, misschien heeft TS gewoon pech en een gammel exemplaar gekregen. Kan je alleen uitsluiten door een andere videokaart aan te sluiten en dan kijken of het probleem nog steeds voorkomt, of door de videokaart naar de winkel te sturen en die door hen te laten testen.
Ik denk ook dat mijn videokaart het probleem is omdat hij bij hoge load meteen eruit knalt. Hoe ik het kan testen? Geen idee, mijn oude videokaart kan nauwelijks de spellen spelen die ik met deze kan. Overigens nooit problemen gehad met mijn 640 videokaart, dus zal niet aan mijn moederboord liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 00:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:48:
[...]

Geeft uiteindelijk dezelfde specs aan maar kijk is in systeem info voor de goede model naam
Modelnaam is ixtreme M5741

• NLKornolio

NLKornolio

Ok die geeft aan dat je een packard bell aoin pc hebt, ok staat er wat bij baseboard model.

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:54:
[...]

Ok die geeft aan dat je een packard bell aoin pc hebt, ok staat er wat bij baseboard model.
Niet beschikbaar staat er

• NLKornolio

NLKornolio

inderdaad model ook niet echt te vinden zit er een sticker ergen met SNID nummer ?

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:03:
inderdaad model ook niet echt te vinden zit er een sticker ergen met SNID nummer ?
Toevallig net gekeken: PTU52020320140DFC92700
Bios update niet beschikbaar, heb de laatste al

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:03:
[...]

Toevallig net gekeken: PTU52020320140DFC92700
Bios update niet beschikbaar, heb de laatste al
Bios zou ook weinig uit moeten maken.
Welk OS en drivers draai je precies?

• NLKornolio

NLKornolio

Wat is je OS Windows 7 ? heb je al die drivers dan al geïnstalleerd ?

Verwijderd

Topicstarter
Draai op dit moment W10 en heb geen ontbrekende drivers. Vandaag een schone installatie gedaan en alle drivers zijn geïnstalleerd.

• NLKornolio

NLKornolio

die van die site of van cd ? want dat zou namelijk problemen kunnen veroorzaken aangezien die gebouwd zijn voor w7 dan kan je nog beter de windows drivers gebruiken. Heb je zo'n tv tuner kaart in je systeem zitten.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:07:
Draai op dit moment W10 en heb geen ontbrekende drivers. Vandaag een schone installatie gedaan en alle drivers zijn geïnstalleerd.
Welke drivers?
Nogmaals... We kunnen niet over je schouder meekijken en hebben zeker geen glazen bol. Probeer aub wat specifieker te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:09:
die van die site ? want dat zou namelijk problemen kunnen veroorzaken aangezien die gebouwd zijn voor w7 dan kan je nog beter de windows drivers gebruiken. Heb je zo'n tv tuner kaart in je systeem zitten.
Ik heb alles automatisch laten installeren door windows update. Dit omdat ik wist dat de website geen drivers meer voor me had (zag 2 jaar geleden al dat het ophield met supporten)
Nee ik heb geen tv tuner in mijn systeem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn vorige install al de drivers van de site van AMD gehaald voor mijn gpu, dit hielp ook niet. Dus het is geen driver probleem van mijn gpu denk ik.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:11:
[...]

Ik heb alles automatisch laten installeren door windows update. Dit omdat ik wist dat de website geen drivers meer voor me had (zag 2 jaar geleden al dat het ophield met supporten)
Nee ik heb geen tv tuner in mijn systeem
Maar de 480 is amper een half jaar oud en er worden maandelijks zo niet wekelijks driverupdates uitgebracht voor deze kaart... :?

• NLKornolio

NLKornolio

is de AMD driver voor gpu wel geinstalleerd nou ? Het is een beetje moelijk met zo'n verouderd systeem op W10. De windows drivers bieden namelijk alleen standaard functionaliteit. Elke feature die er door fabrikant bij gemaakt is wordt niet aangezet.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:14:
[...]

Maar de 480 is amper een half jaar oud en er worden maandelijks zo niet wekelijks driverupdates uitgebracht voor deze kaart... :?
Haha, ja uiteraard niet voor mijn huidige videokaart. Dat leg ik in de post erna uit. Bedoelde meer voor bios etc.

• NLKornolio

NLKornolio

Je zou is kunnen kijken hoe het op W7 draait en anders zou ik het opgeven. GPU zal niet echt ondersteund worden door mobo en echte specefieke aansturing voor je hardware heb je ook al niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
caanova1984 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:14:
is de AMD driver voor gpu wel geinstalleerd nou ? Het is een beetje moelijk met zo'n verouderd systeem op W10. De windows drivers bieden namelijk alleen standaard functionaliteit. Elke feature die er door fabrikant bij gemaakt is wordt niet aangezet.
Ja driver is geïnstalleerd. Kan hem proberen te updaten maar is volgensmij al laatste versie.

Verwijderd

Topicstarter
Op de website van AMD zag ik de laatste update van september staan dacht ik hoor.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:15:
[...]

Haha, ja uiteraard niet voor mijn huidige videokaart. Dat leg ik in de post erna uit. Bedoelde meer voor bios etc.
Beste Justin,
Deze informatie had niet op pagina 3 moeten staan maar in jouw topic opening.
We zijn nu met de beste bedoelingen aan het gissen terwijl jij dit soort cruciale informatie verzuimt te delen en wij er al vragende per toeval achter moeten komen.

Jouw problemen kunnen letterlijk 1001 oorzaken hebben.
Als jij ons voldoende en correcte info biedt kunnen we er waarschijnlijk 950 bij voorbaat wegstrepen. Zo niet, gaan we met een beetje pech 1001 suggesties doen om hopelijk tot de juiste oplossing te komen...

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:20:
[...]

Beste Justin,
Deze informatie had niet op pagina 3 moeten staan maar in jouw topic opening.
We zijn nu met de beste bedoelingen aan het gissen terwijl jij dit soort cruciale informatie verzuimt te delen en wij er al vragende per toeval achter moeten komen.

Jouw problemen kunnen letterlijk 1001 oorzaken hebben.
Als jij ons voldoende en correcte info biedt kunnen we er waarschijnlijk 950 bij voorbaat wegstrepen. Zo niet, gaan we met een beetje pech 1001 suggesties doen om hopelijk tot de juiste oplossing te komen...
Sorry Switchie maar als je alleen maar kan zeuren op me hoeft het niet van me. Ik weet echt wel wat van computers maar duidelijk niet zo veel als jullie. Ik probeer elke keer duidelijk uit te leggen wat ik weet en voor jou zo gedetailleerd te omschrijven, maar als het je zo stoort hoeft het niet van me. Ik hoop dat je inziet dat ik ook mijn best doe en hier niet ben om jou te vervelen oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 01:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laatste driver van de MSI website is van 13 september 2016.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2017 01:33 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:24:
[...]

Sorry Switchie maar als je alleen maar kan zeuren op me hoeft het niet van me. Ik weet echt wel wat van computers maar duidelijk niet zo veel als jullie. Ik probeer elke keer duidelijk uit te leggen wat ik weet en voor jou zo gedetailleerd te omschrijven, maar als het je zo stoort hoeft het niet van me. Ik hoop dat je inziet dat ik ook mijn best doe en hier niet ben om jou te vervelen oid.
Als je mijn post als "gezeur" gaat bestempelen verwacht ik vanaf nu weinig support meer.

Nogmaals, we hebben geen fysieke toegang, kunnen niet over je schouder meekijken en hebben al helemaal geen glazen bol. Wij zijn dus volledig afhankelijk van alle informatie die jij ons geeft.
Hoe meer jij ons voedt, de gerichter wij kunnen zoeken. Verschil tussen Windows 7 en Windows 10 kan ons bij wijze van al 100 mogelijke oorzaken doen wegstrepen.

Zie mijn post aub niet als verwijt. Nogmaals, we zijn meer dan bereid om jou te helpen. Maar probeer ons dan op zijn minst te helpen door zoveel mogelijk informatie te delen.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:39:
[...]

Als je mijn post als "gezeur" gaat bestempelen verwacht ik vanaf nu weinig support meer.

Nogmaals, we hebben geen fysieke toegang, kunnen niet over je schouder meekijken en hebben al helemaal geen glazen bol. Wij zijn dus volledig afhankelijk van alle informatie die jij ons geeft.
Hoe meer jij ons voedt, de gerichter wij kunnen zoeken. Verschil tussen Windows 7 en Windows 10 kan ons bij wijze van al 100 mogelijke oorzaken doen wegstrepen.

Zie mijn post aub niet als verwijt. Nogmaals, we zijn meer dan bereid om jou te helpen. Maar probeer ons dan op zijn minst te helpen door zoveel mogelijk informatie te delen.
Je inhoudelijke posts zijn zeker geen gezeur. Je verwacht alleen dat ik zomaar even alles uit de hoge hoed tover als een echte ict'er, maar zo veel weet ik er gewoon niet van af. Ik zit bovendien niet in deze branche maar in een hele andere. Ik doe echt me best om jullie van zoveel mogelijk info te voorzien, maar als ik dan elke keer beklag hoor dat ik niet genoeg deel is natuurlijk niet leuk.

Maar goed, Windows heeft geüpdate en die funmark draait al 10 minuten nu. 86 graden en fan draait goed nu. Hopelijk is het opgelost. Even testen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een keer: Hartstikke bedankt voor de gene die me helpen! Ben hartstikke blij met jullie!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:45:
[...]
Je inhoudelijke posts zijn zeker geen gezeur. Je verwacht alleen dat ik zomaar even alles uit de hoge hoed tover als een echte ict'er, maar zo veel weet ik er gewoon niet van af.
Is ook geen enkel probleem. Sterker nog, kan er persoonlijk zelfs voldoening uit halen om mensen te helpen met mijn "kennis".
En nogmaals, mijn posts zijn absoluut geen persoonlijk verwijt. Feit blijft wel dat jouw problemen letterlijk 1000 oorzaken kan hebben en het voor ons bij gebrek aan input dus gissen is. Absoluut niet erg maar in dat geval is het makkelijker en sneller om het probleem voor te leggen aan de lokale pc boer die wel fysiek toegang heeft.
Ik zit bovendien niet in deze branche maar in een hele andere. Ik doe echt me best om jullie van zoveel mogelijk info te voorzien, maar als ik dan elke keer beklag hoor dat ik niet genoeg deel is natuurlijk niet leuk.
Snap ik volledig. Evengoed zit ik niet in de autobranche. Als mijn auto problemen geeft stuur ik hem naar de garage ter reparatie omdat ik inzie dat ik met alle goede wil van de wereld, zelf niet de kennis heb om het probleem te verhelpen.

Ergo, als je niet in de branche zit en niet de juiste (basis)kennis hebt, waarom dan het probleem zelf willen oplossen?
Maar goed, Windows heeft geüpdate en die funmark draait al 10 minuten nu. 86 graden en fan draait goed nu. Hopelijk is het opgelost. Even testen.
Houdt ons op de hoogte :)

[ Voor 4% gewijzigd door Switchie op 22-01-2017 02:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op zondag 22 januari 2017 @ 01:56:
[...]

Is ook geen enkel probleem. Sterker nog, kan er persoonlijk zelfs voldoening uit halen om mensen te helpen met mijn "kennis".
En nogmaals, mijn posts zijn absoluut geen persoonlijk verwijt. Feit blijft wel dat jouw problemen letterlijk 1000 oorzaken kan hebben en het voor ons bij gebrek aan input dus gissen is. Absoluut niet erg maar in dat geval is het makkelijker en sneller om het probleem voor te leggen aan de lokale pc boer die wel fysiek toegang heeft.

[...]

Snap ik volledig. Evengoed zit ik niet in de autobranche. Als mijn auto problemen geeft stuur ik hem naar de garage ter reparatie omdat ik inzie dat ik met alle goede wil van de wereld, zelf niet de kennis heb om het probleem te verhelpen.

Ergo, als je niet in de branche zit en niet de juiste (basis)kennis hebt, waarom dan het probleem zelf willen oplossen?

[...]

Houdt ons op de hoogte :)
Ik heb wel degelijk genoeg basiskennis van computers, geloof me, volgens mijn naasten weet ik er echt genoeg van af. Ben aanspreekpunt van familie en vrienden voor alle computer problemen, maar echt het puur technische gaat mij boven de pet. Ach ja, bedankt voor al je hulp! Het ziet er tot nu toe goed uit, ik kijk het morgen ook nog even aan en dan laat ik het jullie weten! Bedankt en een goede nachtrust _/-\o_

• bluebear
wat heb je nu veranderd dan dat het nu opeens wel werkt?

Verwijderd

Hopelijk werkt het nu wel goed. Maar stel dat je toch weer problemen krijgt:
  1. Je BIOS kan gewoon de oud zijn. Jouw moederbord heeft geen UEFI BIOS, maar een traditionele BIOS (legacy). De RX 480 heeft officiëel geen support voor oude legacy BIOSsen. Dit zou dus een reden kunnen zijn. Daarnaast hebben pre-built pc's vaak sowieso al een BIOS met beperkte support voor andere kaarten.
  2. Je oude voeding ging kapot terwijl de GT 640 er nog in zat toch? Wellicht dat die voeding nog meer componenten heeft beschadigd (zoals het PCIe slot van het moederbord om maar een voorbeeld te noemen). Je kan natuurlijk proberen je oude kaart weer even te plaatsen en gaan stressen met Furmark o.i.d.
  3. Het volgende me onwaarschijnlijk aangezien je kaart bij Furmark ook crasht (wat bijna alleen de videokaart belast), maar met een sterkere videokaart moet tijdens het gamen de CPU vanzelfsprekend ook harder werken om de videokaart bij te houden, waar bij je oude GT 640 de i7 bij wijze van bij 20% van zijn belasting de videokaart al voluit kan benutten. Hierdoor kan het zomaar dat het wellicht al de CPU, al dan niet de stroomvoorziening op het moederbord voor de CPU ligt. Om dit in ieder geval uit te sluiten kun je Prime95 en dan de blendtest draaien:
    http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Hier wordt ook gelijk wat RAM getest en de overall stabiliteit. Draai dit zeker een half uur, liefst nog langer. Als je hiermee problemen ondervind. Een andere mogelijkheid is Aida64 Extreme:
    https://www.aida64.com/downloads/ODQ1MTVmYmQ=

Hierin kun je een stabiliteitstest starten en kun je ook alle onderdelen aanvinken die je wilt testen. Dus de GPU kun je bijvoorbeeld achterwege laten. Als dat geen problemen oplevert, vink je de GPU ook aan. Als je systeem dan crasht is de kans inderdaad dat het aan de kaart ligt.
Kun je voor de duidelijkheid ook eens wat duidelijke foto's maken van hoe je alles binnen in de pc hebt aangesloten? Stel dat het net aan een kabel ligt die niet goed zit ofzo dan kun je natuurlijk wel van alles gaan proberen maar levert het niets op. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld https://imgur.com/ gebruiken. Deze site heeft ook een handig inzoomfunctie voor de foto's.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:11
Hoe staat het ervoor met de airflow in de kast zelf?
Het hoeft niet perse de GPU te zijn die heel erg warm loopt.
bijv de geheugen chips / voltage regulators et cetera zie je niet in terug in de gpu temps.
Echter deze kunnen ook flink warm worden mits er geen fatsoenlijke airflow aanwezig is.

Zo dacht ik een defecte 470 te hebben. Echter na wat cable management en verbetering van airflow (2x 120mm fans in de behuizing gemonteerd voor koude lucht aanvoer) geen BSODs meer gehad

• lever
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 21:39
Switchie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 23:59:
[...]

[...]

Hij heeft al meerdere malen aangegeven welke voeding hij heeft. Verder dan dat staat zijn hele pc vermeld in de openingspost. Enige wat mist is welk moederbord.

Justin. Installeer even het programmaatje speccy. Te vinden via Google. Onder het tabje moederbord moet staan welk type het is. Maak hier eventueel een screenshot van en post deze hier.

Groetjes,
Ernst.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik gaf eerder aan dat de rx 480 te veel stroom trekt door de pci-e poort. Ik heb net weer zitten googlen ("rx 480 overdrawing power pci").
Dat schijnt sinds driver 16.7.1 verholpen te moeten zijn. Dat neemt niet weg dat deze kaart een zware belasting is voor het moederbord. Bij de webshop vroegen ze dan ook gelijk of ik een oud moederbord had toen ik aangaf vastlopers te hebben met deze kaart. Hoewel pci-e 2.0 en 3.0 evenveel vermogen moeten kunnen leveren, zal een nieuwer moederbord beter toegespitst zijn op hogere vermogens dan een ouder bord.
Nu heb je waarschijnlijk geen zin om je moederbord, processor en geheugen te moeten vervangen.
Je kan met msi afterburner de kloksnelheden of de power van de videokaart wat lager zetten en kijken hoe het dan gaat.
Ik zag ook dat het inmiddels beter gaat, maar de reden kon ik nog niet terugvinden?

Verwijderd

Topicstarter
BounceMeister schreef op zondag 22 januari 2017 @ 14:21:
Ik gaf eerder aan dat de rx 480 te veel stroom trekt door de pci-e poort. Ik heb net weer zitten googlen ("rx 480 overdrawing power pci").
Dat schijnt sinds driver 16.7.1 verholpen te moeten zijn. Dat neemt niet weg dat deze kaart een zware belasting is voor het moederbord. Bij de webshop vroegen ze dan ook gelijk of ik een oud moederbord had toen ik aangaf vastlopers te hebben met deze kaart. Hoewel pci-e 2.0 en 3.0 evenveel vermogen moeten kunnen leveren, zal een nieuwer moederbord beter toegespitst zijn op hogere vermogens dan een ouder bord.
Nu heb je waarschijnlijk geen zin om je moederbord, processor en geheugen te moeten vervangen.
Je kan met msi afterburner de kloksnelheden of de power van de videokaart wat lager zetten en kijken hoe het dan gaat.
Ik zag ook dat het inmiddels beter gaat, maar de reden kon ik nog niet terugvinden?
Goeie! Dat ga ik zeker proberen nu. Dacht namelijk dat het beter ging, maar het ging net toch mis helaas. Probleem is dat als ik mijn moederboord wil vervangen ik meteen mijn processor ook moet doen, waar ik nu een 1156 processor heb en alle nieuwe 1151 zijn. (volgensmij)

Verwijderd

Topicstarter
lever schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:41:
[...]

Hij heeft al meerdere malen aangegeven welke voeding hij heeft. Verder dan dat staat zijn hele pc vermeld in de openingspost. Enige wat mist is welk moederbord.

Justin. Installeer even het programmaatje speccy. Te vinden via Google. Onder het tabje moederbord moet staan welk type het is. Maak hier eventueel een screenshot van en post deze hier.

Groetjes,
Ernst.
Bedankt! Ik ga het meteen even proberen te posten.

Verwijderd

Topicstarter
bluebear schreef op zondag 22 januari 2017 @ 03:55:
wat heb je nu veranderd dan dat het nu opeens wel werkt?
Windows update had wat drivers vernieuwd, maar het werkt toch niet. Ging gisteren avond heel goed en nu ineens weer mis.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-01 08:31
De videokaart of drivers zijn wel verdacht. Wellicht kan je de hanging ook sneller reproduceren met een graphische benchmark tool. Het lijkt me verstandig om de gpu temperatuur te monitoren en de gpu core en memory snelheid in stapjes omlaag te tweaken totdat de kaart wel stabiel blijft.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:07

SomerenV

It's something!

Mijn gok is ook dat het moederbord het niet trekt, of dat de voeding defect is. Of, dat er iets anders defect is. Maar aangezien we nog steeds niet weten wat voor moederbord je hebt is het onmogelijk te zeggen. Er kunnen tal van oorzaken zijn die dit soort problemen veroorzaken. Drivers lijken mij in ieder geval niet het issue te zijn, lijkt me iets hardwarematigs. Er wordt te veel stroom getrokken waardoor het hele systeem op z'n gat gaat, of er is iets met de temperatuur, maar een GPU moet doorgaans tot de 100 graden nog wel kunnen hebben. Is niet gezond, maar zorgt er niet direct voor dat alles crasht.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/a/DUzPt
Dit is een link naar speccy, waar mijn moederboord gegevens in staan. Sorry dat het zo lang duurde, kwam even wat tussen.

Ik denk persoonlijk ook dat mijn MB het niet trekt, maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Wat net gek was wat het volgende. Kom net thuis, start F1 op en speel hem op de hoogste settings. Doet het goed voor een half uur, vervolgens open ik tweakers op Google Chrome en hoppa hij ligt weer op zijn gat.

Verwijderd

Topicstarter
http://imgur.com/a/EFaOK
Dit is ff een beter plaatje van speccy met mijn moederboord.

Verwijderd

Topicstarter
fastedje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:24:
De videokaart of drivers zijn wel verdacht. Wellicht kan je de hanging ook sneller reproduceren met een graphische benchmark tool. Het lijkt me verstandig om de gpu temperatuur te monitoren en de gpu core en memory snelheid in stapjes omlaag te tweaken totdat de kaart wel stabiel blijft.
Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden! Komt max op 75 graden Celsius, dus dat lijkt me niet het probleem. Had net in de MSI app mijn fan standaard aangezet op frozen modus, maar hielp niet helaas.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Je hebt een Packard Bell computer, en die dingen zijn vaak niet heel flexibel wat betreft upgrades. PB was altijd een beetje een goedkoper merk volgens mij en dat zie je terug in de componenten. Daarbij stamt je bios-versie uit 2010 en probeer je er een kaart op te draaien die 6 jaar nieuwer is. Dat zou in principe geen problemen moeten geven, maar alles bij elkaar denk ik dat je moederbord het gewoon niet goed trekt.

Al met al zou ik zelf niet begonnen zijn aan het upgraden van een plug & play PC van een wat goedkoper merk, maar dat is voor nu mosterd na de maaltijd.

Edit: 53 graden vind ik trouwens vrij warm voor een systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 22-01-2017 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
SomerenV schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:10:
Je hebt een Packard Bell computer, en die dingen zijn vaak niet heel flexibel wat betreft upgrades. PB was altijd een beetje een goedkoper merk volgens mij en dat zie je terug in de componenten. Daarbij stamt je bios-versie uit 2010 en probeer je er een kaart op te draaien die 6 jaar nieuwer is. Dat zou in principe geen problemen moeten geven, maar alles bij elkaar denk ik dat je moederbord het gewoon niet goed trekt.

Al met al zou ik zelf niet begonnen zijn aan het upgraden van een plug & play PC van een wat goedkoper merk, maar dat is voor nu mosterd na de maaltijd.

Edit: 53 graden vind ik trouwens vrij warm voor een systeem.
Het is inderdaad een pb moederboord, maar voor de rest is alles los in elkaar gezet. Moederboord vervangen wil ik liever niet want dan moet ik ook mijn cpu vervangen welke voor nu nog voldoende is. Wat zou jij doen?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:40:
[...]

Het is inderdaad een pb moederboord, maar voor de rest is alles los in elkaar gezet. Moederboord vervangen wil ik liever niet want dan moet ik ook mijn cpu vervangen welke voor nu nog voldoende is. Wat zou jij doen?
Ik zou eerst even een andere voeding testen om dat uit te sluiten. Mocht dat het probleem niet zijn, dan zou ik het moederbord, de cpu én de behuizing vervangen. Zo'n Packard Bell computer is niet gemaakt voor het afhandelen van veel hete lucht (zijn vaak goedkope behuizingen). Desnoods kun je bij Vraag & Aanbod kijken of daar nog wat interessants tussen staat voor een zacht prijsje :)

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:08
Op vraag & aanbod staat een 2e hands moederbord dat bij je processor zou moeten passen. Als je geen zin/budget hebt de hele meuk te vervangen kan je die proberen aan te schaffen.
V&A aangeboden: 2x ASRock H55M-LE + Intel i3 540 als set of los

• Kippenoma
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-07-2025
>>>

[ Voor 100% gewijzigd door Kippenoma op 27-07-2020 13:38 ]

Verwijderd

Aardbei

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2020 23:04 ]

• bluebear
Ik schaar me bij degene die denken dat het moederbord de boosdoener is. Sowieso zijn de packard bell aio niet echt goed, zij besparen op alle kanten. Dat moederbord is echt niet van de beste materialen gebouwd - daarbij komt dat het nu 6 jaar oud is.
Ik zou dat ding vervangen. Kijk of je een 2e handje (jonger dan wat je nu hebt) op de kop kunt tikken of anders een nieuwtje..

MAAR: let wel, het is niet 100% zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door bluebear op 23-01-2017 06:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen. Ik ga proberen een tweedehandsje op de kop te tikken die mijn processor ook aankan. Hou jullie op hoogte!

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Download niet de drivers van MSI of via Windows update. De meest recente drivers zijn altijd te vinden op AMD.com.

Hier is een link naar de Windows 10 64 bit drivers: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64
Pagina: 1