Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 09:00
Hallo,

Eerst en vooral: Sorry als dit in het foute deel van het forum staat. Ik heb namelijk geen idee waar ik het precies moet posten.

Situatie:
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een php applicatie (momenteel via wampserver op mijn laptop). Wat deze precies doet maakt niet zo heel veel uit voor dit verhaal (maar het is iets in de richting van myfitnesspal). De bedoeling is dat er een interface komt in de keuken. Het probleem is dat mijn budget niet zo groot is (hoe minder, hoe beter).
Gezien het een php applicatie is heb ik een server nodig. Wegens het kostenaspect was ik beginnen kijken richting een Raspberry Pi (3). Ik lees op het internet echter dat de betrouwbaarheid bij het draaien van een php (en mysql) server niet zo hoog is omdat de sdkaart vaak corrupt geraakt door het vele lezen en schrijven bij database acties. De applicatie die ik maak zou (vanuit het gebruikersperspectief) hier niet mee om kunnen. Downtime is ook niet echt acceptabel.

Er zijn verschillende oplossingen:
  1. Interface en hosting op dezelfde Raspberry Pi die in de keuken is aangesloten op een monitor.
    -> kosten: 1 x RPi
  2. Twee Pi's: Eentje in de keuken voor de interface en eentje bij de router voor hosting.
    -> kosten: 2 x RPi
  3. Hosting buitenshuis (vb DigitalOcean) en Pi als interface in de keuken.
    -> kosten: 1 x RPi + €5/maand (hosting) + €10/jaar (domeinnaam)
Qua kosten zou optie 1 het interessantste zijn. Als de SD kaart hier corrupt geraakt heb ik echter wel een probleem: alle data is weg. Dit zou op te lossen zijn door vaak een backup te maken (nog geen idee hoe dit werkt op dit moment).
Wat betreft 'veiligheid' en beschikbaarheid is optie 3 het handigste. Dit heeft ook de mogelijkheid om (eindelijk) eens een persoonlijke website (cv etc) te maken en om de applicatie buitenshuis te gebruiken of eventueel publiek aan te bieden (als deze wat verder ontwikkeld is). Ik heb ook nog een ander projectje waar ik over aan het nadenken ben (voor een publieke website) dus die zou ik dan van dezelfde server kunnen draaien.
Misschien is de beste optie dan wel optie 2? Op beide Pi's kan ik dezelfde installatie doen. Eentje is verantwoordelijk voor de hosting en elk uur (?) wordt een backup van de database gemaakt naar de andere Pi (die in de keuken staat voor de interface). Indien de hosting Pi faalt kan ik snel verder met de interface Pi (die dan hosting op zich neemt). Na het herstellen van de SD kaart krijgen ze beide hun oorspronkelijke taak terug.
De hosting binnenshuis houden zou ook voordelig zijn voor het snelheidsgevoel van de applicatie denk ik. ((ik heb nog geen enkele ervaring met websites hosten dus ik weet niet of het echt belangrijk is, maar ik woon momenteel in Montpellier (Zuid Frankrijk). DigitalOcean heeft servers staan in Amsterdam (en Frankfurt). Ik heb geen idee of deze afstand een grote invloed heeft op de snelheid van de app))

Vragen:
Hoe stabiel is de RPi3 bij draaien van php/mysql?
Zou iemand me wat kunnen helpen bij mijn keuze?
Zijn er betere opties te verzinnen?

Scherm voor interface Pi
De interface Pi zou gekoppeld zijn aan een scherm. Daar ben ik nu op tweedehands sites naar op zoek. Een vereiste is HDMI aangezien ik op internet heb gelezen dat de HDMI->VGA converters die je voor een paar euro kan kopen vaak niet werken (omdat ze teveel stroom vragen vanuit de HDMI poort of zo iets). -> Klopt dit?
Hier in Montpellier zijn er niet zo veel aanbiedingen en dus kom ik al snel in de buurt van €80 euro uit voor een tweedehands HDMI scherm. Dan kan ik evengoed zelf een nieuw scherm kopen... vb: BenQ GW2270H
Het zou leuk zijn moest het scherm zeer snel uit slaapstand kunnen komen (waar hij zich eigenlijk het grootste deel van de dag zou in bevinden). Heeft iemand hier een idee/opmerking over?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Wellicht een idee om een goedkope Android tablet te nemen met daarom de webserver en database? Dan heb je direct je scherm en webserver in 1 device. Je kan de tablet dan ook nog netjes inbouwen en dankzij het touchscreen heb je geen extra input devices nodig.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:47
Hosting buitenshuis kan volgens mij een stuk goedkoper. Voor een basispakket (.nl-domeinnaam + hosting) kun je voor minder dan €10/jaar klaar zijn (ik zit bijvoorbeeld bij Versio, maar er is in hostingland heel veel aanbod). Dat geeft je natuurlijk geen topkwaliteit en het maximale dataverkeer/processor load is beperkt, maar dat is het bij een zelfgeknutselde Pi ook. Ik denk dat de afstand qua snelheid niet veel uit zal maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
One2xs.com levert al hosting voor 25 cent per maand. Daar kan zelfs een gratis raspberri pi niet tegen op. Het stroomgebruik alleen al kost meer. Daarnaast hoeft een domeinnaam ook maar €5,- per jaar te kosten. Trans-ip, versio... En als interface een goedkope 2e-hands tablet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als downtime uit den boze is komt de Pi niet eens in aanmerking. SD-kaart kan redelijk snel corrupt raken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 08:28

BasilFX

BasilFX

_WouterB schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:42:
Qua kosten zou optie 1 het interessantste zijn. Als de SD kaart hier corrupt geraakt heb ik echter wel een probleem: alle data is weg. Dit zou op te lossen zijn door vaak een backup te maken (nog geen idee hoe dit werkt op dit moment).
Wat betreft 'veiligheid' en beschikbaarheid is optie 3 het handigste.
Optie drie heeft ook het voordeel dat jij geen onderhoud hebt. Daar valt ook te denken aan (security) updates van de server e.d.

Over security: als je de applicatie extern host, dan neem ik aan dat het niet erg is dat het voor een ieder beschikbaar is. Denk je wel aan security?
DigitalOcean heeft servers staan in Amsterdam (en Frankfurt). Ik heb geen idee of deze afstand een grote invloed heeft op de snelheid van de app))
Dat ga je niet merken.
De interface Pi zou gekoppeld zijn aan een scherm. Daar ben ik nu op tweedehands sites naar op zoek. Een vereiste is HDMI aangezien ik op internet heb gelezen dat de HDMI->VGA converters die je voor een paar euro kan kopen vaak niet werken (omdat ze teveel stroom vragen vanuit de HDMI poort of zo iets). -> Klopt dit?
De Raspberry Pi heeft alleen HDMI, en dat is een digitaal signaal. VGA is een analoog signaal. Er zijn inderdaad kastjes die extern gevoed moeten worden om HDMI -> VGA te converteren. Maar daar zou ik niet voor gaan. Je kunt wel van HDMI naar DVI, en dat hebben veel schermen wel.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou je voor hosting niet iets van een NAS kunnen inzetten? Veel NASsen bieden deze functionaliteit prima, zeker voor. Eigen/intern gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Met ^^
... de betrouwbaarheid bij het draaien van een php (en mysql) server niet zo hoog is omdat de sdkaart vaak corrupt geraakt door het vele lezen en schrijven bij database acties...
Volges mijn speelt het SD-kaart probleem voornamelijk bij de oudere rPi's; een design error omdat het SD-kaartje te warm wordt, daardoor krom trekt, waardoor hij geen contact meer maakt. Micro SD-kaartjes hebben hier sowieso minder last van

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Is het alleen voor jezelf als hobbyproject of wil je er iets commerieels mee? In het eerste geval is een RPi waarschijnlijk goed genoeg. Een backup van de sd kaart en een dagelijlse mysqldump naar een andere computer in je netwerk zou ik veilig genoeg vinden. Worst case ben je dan een dag kwijt.

In het tweede geval: een betrouwbare hostingpartij met backups e.d. kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hm, je kan altijd een betrouwbaarder opslagmedium via USB aan de pi hangen en daar de DB op zetten? dank denk ik aan een laptopschijfje oid.

En inderdaad sowieso regelmatig backuppen naar een ander opslagmedium, welke oplossing je ook kiest.

Ik draai zelf overigens m'n eigen website ook op een Orange Pi, maar ik heb dus niet zo heel veel database-writes als 't goed is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 09:00
jvanderkroon schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:29:
Wellicht een idee om een goedkope Android tablet te nemen?
Ik heb wat randapparatuur die via usb verbonden moet worden, dus dan is dit al wat moeilijker denk ik... Toch een goede optie waar ik zelf nog niet aan had gedacht!
Tom-Z schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:41:
Voor een basispakket (.nl-domeinnaam + hosting) kun je voor minder dan €10/jaar klaar zijn (ik zit bijvoorbeeld bij Versio, maar er is in hostingland heel veel aanbod).
Joep schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:58:
One2xs.com levert al hosting voor 25 cent per maand. Daar kan zelfs een gratis raspberri pi niet tegen op. Het stroomgebruik alleen al kost meer. Daarnaast hoeft een domeinnaam ook maar €5,- per jaar te kosten. Trans-ip, versio... En als interface een goedkope 2e-hands tablet kopen.
Dankjewel voor deze info! Ik was zelf al de hele tijd naar vps oplossingen aan het kijken, vooral uit onwetendheid denk ik. Aangezien het initieel toch vooral voor mezelf is kan ik eerst bij de webhosting van one2xs.com of versio.nl kijken! Bedankt!
BasilFX schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:51:
Over security: als je de applicatie extern host, dan neem ik aan dat het niet erg is dat het voor een ieder beschikbaar is. Denk je wel aan security?
Ik heb er al voor gezorgd dat er eerst ingelogd moet worden voor de applicatie gebruikt kan worden. Als hij echt extern gehost wordt moet ik nog even kijken hoe ik een ban (ip of iets anders) kan doen na 5 foute inlogpogingen)
BasilFX schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:51:
Je kunt wel van HDMI naar DVI, en dat hebben veel schermen wel.
Ja, maar dit zijn dan niet de goedkope 4:3 schermpjes die je vaak op 2de hands sites ziet staan ;) Die zijn allemaal VGA...
wolly_a schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:01:
Zou je voor hosting niet iets van een NAS kunnen inzetten? Veel NASsen bieden deze functionaliteit prima, zeker voor. Eigen/intern gebruik.
Dat is jammer genoeg wat boven het budget...
Springuin schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:44:
Is het alleen voor jezelf als hobbyproject of wil je er iets commerieels mee? In het eerste geval is een RPi waarschijnlijk goed genoeg. Een backup van de sd kaart en een dagelijlse mysqldump naar een andere computer in je netwerk zou ik veilig genoeg vinden. Worst case ben je dan een dag kwijt.

In het tweede geval: een betrouwbare hostingpartij met backups e.d. kiezen.
AlexanderB schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:39:
Hm, je kan altijd een betrouwbaarder opslagmedium via USB aan de pi hangen en daar de DB op zetten? dank denk ik aan een laptopschijfje oid.
En algemeen:
Ik heb nog even nagedacht en met mijn vriendin gepraat en ik denk dat ik al bij al nog even ga wachten om de applicatie echt te gaan gebruiken. Ik had voor mezelf een timeline gemaakt en hem opgesplitst in twee grote delen en deel 1 was nu net klaar: de basis is volledig functioneel. Ik denk dat ik gewoon nog even verder doe tot alles (wat momenteel op de planning staat) klaar is en dat ik dan nog even ga nadenken over hoe ik het precies wil gaan aanpakken. Als het zover is, kom ik zeker nog eens terug naar dit topic om jullie antwoorden nog eens door te nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Als je toch al een pi gaat gebruiken, waarom dan niet daar een touchscreen bij gebruiken?
Gebruik dit touchscreen zelf ook thuis voor domotica doeleinden, werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:45
Ik heb ooit voor 40 euro een Windows 10 tablet gekocht. Daar draait via een simpele webserver een client-side applicatie op die alles in de localstorage opslaat. Dus een stuk simpelere setup, maar ik denk dat je wamp ook gewoon daar op zou kunnen installeren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1