UTP kabel testen door speedtest?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:18
Hoi ,

Even een kort vraagje. In het nieuwe huis een UTP kabel getrokken cat 5e. Hiervoor de RJ45 plug er afgeknipt en door het gat gevoerd. Daarna weer aangesloten volgens schema.

Toen ben ik naar een speedtest site gegaan en heb 220 MB/s gehaald. Waarschijnlijk het maximale van de speedtest server. Max van mijn connectie is 300. Wat ik ooit heb begrepen is dat UTP kabels in stappen van 10 wel of niet werken. Dus als je een gigabit moet kunnen halen en het werkt niet dat haal je vervolgens nooit meer dan 100 MB/s. Klopt dit?

Moet ik deze UTP kabel nog deftig testen met een kabeltester of is met het feit >100MB/s al bewezen dat de kabel goed functioneert?

Mvg

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Beste antwoord (via Freakie1NL op 21-01-2017 20:43)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Met stappen van 10 bedoel je 10Mbit, 100Mbit, 1000Mbit?

Als je een Gigabit-netwerk hebt (Gigabit = 1000Mbit) en je gebruikt een 100Mbit-kabel, dan ga je niet meer dan 100Mbit halen natuurlijk.

Maar je hebt het nu over 220MB/s, dat is 1760Mbit/s. Ik gok dat je 220Mbit bedoelt? Als je meer dan 100Mbit haalt kan je er wel vanuit gaan dat je Gigabit-kabel werkt, ja.

Maar eigenlijk zou je binnen je netwerk zelf moeten testen, niet via een speedtest die via internet gaat.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Met stappen van 10 bedoel je 10Mbit, 100Mbit, 1000Mbit?

Als je een Gigabit-netwerk hebt (Gigabit = 1000Mbit) en je gebruikt een 100Mbit-kabel, dan ga je niet meer dan 100Mbit halen natuurlijk.

Maar je hebt het nu over 220MB/s, dat is 1760Mbit/s. Ik gok dat je 220Mbit bedoelt? Als je meer dan 100Mbit haalt kan je er wel vanuit gaan dat je Gigabit-kabel werkt, ja.

Maar eigenlijk zou je binnen je netwerk zelf moeten testen, niet via een speedtest die via internet gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Freakie1NL schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:47:
Hoi ,

Even een kort vraagje. In het nieuwe huis een UTP kabel getrokken cat 5e. Hiervoor de RJ45 plug er afgeknipt en door het gat gevoerd. Daarna weer aangesloten volgens schema.

Toen ben ik naar een speedtest site gegaan en heb 220 MB/s gehaald. Waarschijnlijk het maximale van de speedtest server. Max van mijn connectie is 300. Wat ik ooit heb begrepen is dat UTP kabels in stappen van 10 wel of niet werken. Dus als je een gigabit moet kunnen halen en het werkt niet dat haal je vervolgens nooit meer dan 100 MB/s. Klopt dit?

Moet ik deze UTP kabel nog deftig testen met een kabeltester of is met het feit >100MB/s al bewezen dat de kabel goed functioneert?

Mvg
Voor megabit zijn 4 aders vereist, voor gigabit 8. Alles boven de >100 Mb heeft dus 8 aders nodig en is dus in theorie instaat ook de volle 1000Mb te halen.
Dus in het kort; nee, je hoeft niet verder te testen. Kabel werkt. Feit dat je niet de volle 300Mb haalt kan 1001 oorzaken hebben. Uiteindelijk een kwestie van het verschil tussen theorie en praktijk.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:18
Beide dank. Beide top antwoord. Die van Hahn net iets eerder en exact wat ik bedoelde daarom top amteoord. Maar beide dank. Ik bedoel inderdaad overigens inderdaad Mbit.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Wat je hiermee ook getest en aangetoond hebt, is dat alle apparatuur die er tussen zit (tussen PC en internet), óók meer dan 100 Mbit aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Oh, maar je kan ook minder halen hoor.

Heb laatst een enorme crappy kabel uit 1998 ofzo gebruikt voor een 100mbps verbinding. Ik haalde max 70mbps en ja, dat lag aan de kabel. Waarschijnlijk veel packetloss ofzo.

Nu kon de omvormer prima zijn productie ermee op internet zetten dus geen probleem verder :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 880951

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraagje over een cat6 kabel die ik heb gelegd. Ik heb een cat6 kabel getrokken vanaf mijn router naar de ps4 en zelf de aansluitingen(connectors) volgens een youtube filmpje gemonteerd. Dit deed ik voor het eerst. Heb de juiste kleuren aangehouden en heb hem netjes met het speciale tangetje vast geknepen. Gister testte ik het internet op mijn playstation 4 en kreeg ik tot wel 150mbps. Vandaag test ik hem en komt die maar tot ongeveer 80mbps. Ook als ik op mijn laptop een speedtest doe.

Het kabeltje zat een beetje losjes naar mijn idee en heb toen een nieuwe erop gezet. Maar nog steeds komt die maar tot 80mbps. Hoe kan het dat die gister bij 10x testen op 150mbps downloadsnelheid komt en nu maar elke keer tot 80mbps? Kan het zijn dat ik toch iets verkeerd gedaan heb? De router is overigens aangesloten op een ziggo modem(bridge mode) via kabel. Netgear Nighthawk X4 R7500 is mijn router. Vanaf daar loopt de cat6 kabel naar mijn ps4. Volgens ziggo zou ik 150mbps downloadsnelheid moeten halen.

Kan het zijn dat er iets in de connectors niet goed zit? Of zou die het dan helemaal niet doen?

Met vriendelijke groet,

MaxPJ
Pagina: 1