Gemeubileerde huurwoningen in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Na 3 jaar in Londen gewoond te hebben ben ik weer terug in Nederland. In Londen zijn 90% van de huurwoningen gemeubileerd en is de gemiddelde huur in zone 3 al snel £1400 per maand.

Ik werk sinds maandag voor een groot bedrijf in één van de grote steden van Nederland. Ik merk dat hier 90% van de huurwoningen ongemeubileerd is.

De Nederlandse huurmakelaar zegt dat in Nederland huurcontracten of tijdelijk of onbepaalde tijd zijn. De onbepaalde tijd contracten zouden altijd minimaal 12 maanden zijn.

In Engeland had ik een 6 month break clausule, dat zou ik in Nederland ook graag hebben. Ik werk namelijk als ZZP'er en mijn contract duurt maar 3 maanden. Nederlandse makelaars kennen dat niet en dringen aan op een contract van minimaal 12 maanden.

Weet iemand of dat hier wettelijk geregeld is dat je geen huurcontracten van minder dan 6 maanden kunt tekenen? Of dat ik gewoon kan blijven proberen een gemeubileerde woning te regelen met een contract van 6 maanden?

Budget is ruim en ik verhuis net uit het buitenland, maar heb een beetje moeite met verplichting tot een jaar. Locatie is Den Haag en budget is €1300 per maand, voorkeur Bezuidenhout. Overal staat alleen wel minimaal 12 maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door chronoz op 21-01-2017 16:18 ]

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Afhankelijk van hoe lang dat je in Nederland blijft; koop is momenteel in NL interessant (zeker voor lange duur!) omdat de hypotheek (dankzij de lage rente) vaak lager is dan de huur per maand.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2017 16:27 ]

• chronoz
Ja. In Bezuidenhout kun je voor €175-200k al wat kopen dat is maar €880 (bij 3%) voor HRE en €660 na HRE, maar ik ben net terug in Nederland en wil mijn mobiliteit als ZZP'er nog niet kwijtraken.

Daarom zou ik graag eerst 6 maanden huren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Ik vermoed dat je via de verkeerde termen zoekt. Googlelen op de term "short stay den haag" leidt tot tientallen partijen waar je een appartement kan huren. Misschien dat 6 maanden wat lang is voor een echte short stay, maar een "kort" huurcontract is in de randstad echt niets bijzonders. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende makelaar die zich richten op de verhuur aan expats en ambassade personeel, maar iedereen mag uiteraard bij hen huren.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 21-01-2017 16:36 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe zie je die mobiliteit? Om gemakkelijk weer naar het buitenland te kunnen bedoel je of...?

• chronoz
CH40S schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:32:
Hoe zie je die mobiliteit? Om gemakkelijk weer naar het buitenland te kunnen bedoel je of...?
Ja. Er zijn 2 opties:
  • Nederland bevalt toch niet zo goed en ik wil bijvoorbeeld terug naar Londen of naar de VS. Niet zo waarschijnlijk.
  • Ik krijg in de toekomst een ZZP-contract in Amsterdam. Amsterdam heeft me namelijk ook altijd aangesproken.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:25

Fiber

Beaches are for storming.

job schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:32:
Ik vermoed dat je via de verkeerde termen zoekt. Googlelen op de term "short stay den haag" leidt tot tientallen partijen waar je een appartement kan huren. Misschien dat 6 maanden wat lang is voor een echte short stay, maar een "kort" huurcontract is in de randstad echt niets bijzonders. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende makelaar die zich richten op de verhuur aan expats en ambassade personeel, maar iedereen mag uiteraard bij hen huren.
Of juist andersom zoeken: Long stay hotel Nederland...

En anders iser ook nog AirBNB tegenwoordig...,

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 21-01-2017 16:49 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hier op deze site vind ik er genoeg:
https://www.pararius.nl/huurwoningen/den-haag/gemeubileerd

• chronoz
Ik heb 5 bezichtigingen gehad via Pararius, op 2 een bod gedaan, maar beiden zeiden dat 6 maand geen optie was.

1 huurmakelaar beweerde dat dat met de Nederlandse wet te maken had. Dat vraag ik me dus af. Ik snap natuurlijk dat landbazen een woning liever voor langere termijn verhuren.
Fiber schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:48:
[...]

En anders iser ook nog AirBNB tegenwoordig...,
Bedankt voor het meedenken. In mijn 1e week zat ik in een Airbnb, maar ik moet mijn spul nog terugverhuizen vanuit een magazijn in Londen en het is ook wel leuk om je eigen huis te hebben i.p.v. altijd maar op hotelkamers. Het zou wel een goede afschrijfpost zijn, omdat ik maar 3 nachten per week in Den Haag hoef te overnachten.

[ Voor 35% gewijzigd door chronoz op 21-01-2017 17:01 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

chronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:59:
[...]
Ik heb 5 bezichtigingen gehad via Pararius, op 2 een bod gedaan, maar beiden zeiden dat 6 maand geen optie was.

1 huurmakelaar beweerde dat dat met de Nederlandse wet te maken had. Dat vraag ik me dus af. Ik snap natuurlijk dat landbazen een woning liever voor langere termijn verhuren.
Tijdelijke huur bestaat eigenlijk niet echt in Nederland, door de huurbescherming (op een enkele uitzondering na, zoals bv leegstandwet en eerste maanden hospitahuur). Maar dat minumum van 12 maanden verzinnen ze echt zelf
Bedankt voor het meedenken. In mijn 1e week zat ik in een Airbnb, maar ik moet mijn spul nog terugverhuizen vanuit een magazijn in Londen en het is ook wel leuk om je eigen huis te hebben i.p.v. altijd maar op hotelkamers. Het zou wel een goede afschrijfpost zijn, omdat ik maar 3 nachten per week in Den Haag hoef te overnachten.
Je zou met de aanbieders van zo;n airbnb eens moeten overleggen wat het kost om 3 of 6 maanden te huren. Ik denk dat dat bedoeld wordt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Airbnb mag toch vaak maar voor een beperkte tijd van de gemeentes? Juist om te voorkomen dat het verhuur wordt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Wat is je domicilie en/of hoe heb je dat geregeld.

Als je ergens kunt inschrijven dan kun je een tijd op een bungalow-park wonen. Toch wat meer vrijheid dan een hotel-kamer.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:57

GforceNL

Out of memory....

Zoek op expat verhuur, er zijn genoeg bedrijven die tijdelijke woningen aanbieden die ook gemeubileerd zijn en vaak voor flexibele periodes. Dit is echter wel een stuk duurder?

<Zinloze tekst hier>

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 21:17

job

Fiber schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:48:
Dat kan ook.
Het gaat er om dat je met partijen in contact komt die iets anders aanbieden dan het "standaard" huis voor minimaal een jaar.
En anders is er ook nog AirBNB tegenwoordig...,
Eigenaren op airbnb bieden ook regelmatig appartementen aan voor langere tijd. Buiten airbnb om uiteraard :)

Kortom, kijk verder dan het standaard huurgebeuren.
Bel/mail/zoek naar makelaars die zich richten op een andere markt.

edit: inderdaad, zoals hierboven gezegd wordt. Het is over het algemeen een stuk duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 21-01-2017 18:36 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
In nederland kan je gewoon een kortere termijn afspreken maar veel verhuurders willen enige zekerheid. Je wilt niet steeds elke 3 maanden weer een ander of dat je huis weer 1 maand leeg staat.

MAar het kan wel, aan de andere kant is een huurcontract in nederland altijd onbepaalde tijd voor de verhuurder ( afgezien van leegstandswet ) dus de huurder kan altijd opzeggen de verhuurder eigenlijk nooit.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

chronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:59:
[...]

Ik heb zelf 6 maanden een gemeubuleerde en geservicede woning in Den Haag (Benoordenhout) gehad met een huurcontract wat wekelijks op te zeggen was. Dus dat het wettelijk niet kan is onzin. Die woning kreeg ik via mijn werkgever, misschien kan die van jou je ook wel helpen aan housing? Het beheer van de woningen liep via http://actyswonen.nl btw. Prijzen waren wel astronomisch, €3.5k voor 75m2, maar misschien hebben ze ook wel gemeubuleerde woningen die ze zo verhuren. Het New Babylon gebouw is misschien ook wel interessant qua locatie. Gevoeld de helft van dat gebouw huist collega's in gemeubuleerde woningen.

Een andere firma met wie we internationaal samenwerken voor corporate housing: http://www.oakwood.com

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 21-01-2017 22:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• chronoz
Ja, bij corporate housing zie ik die optie ook inderdaad weleens, maar dan spreken we over huurprijzen van €3000 per maand.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je budget en je eisen zijn niet verenigbaar. Je zult een van de twee aan moeten passen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12 13:11

Kju

chronoz schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:17:
Na 3 jaar in Londen gewoond te hebben ben ik weer terug in Nederland. In Londen zijn 90% van de huurwoningen gemeubileerd en is de gemiddelde huur in zone 3 al snel £1400 per maand.

Ik werk sinds maandag voor een groot bedrijf in één van de grote steden van Nederland. Ik merk dat hier 90% van de huurwoningen ongemeubileerd is.

De Nederlandse huurmakelaar zegt dat in Nederland huurcontracten of tijdelijk of onbepaalde tijd zijn. De onbepaalde tijd contracten zouden altijd minimaal 12 maanden zijn.

In Engeland had ik een 6 month break clausule, dat zou ik in Nederland ook graag hebben. Ik werk namelijk als ZZP'er en mijn contract duurt maar 3 maanden. Nederlandse makelaars kennen dat niet en dringen aan op een contract van minimaal 12 maanden.

Weet iemand of dat hier wettelijk geregeld is dat je geen huurcontracten van minder dan 6 maanden kunt tekenen? Of dat ik gewoon kan blijven proberen een gemeubileerde woning te regelen met een contract van 6 maanden?

Budget is ruim en ik verhuis net uit het buitenland, maar heb een beetje moeite met verplichting tot een jaar. Locatie is Den Haag en budget is €1300 per maand, voorkeur Bezuidenhout. Overal staat alleen wel minimaal 12 maanden.
Wat jij wil kent men als de diplomatenclausule. Dat is niet specifiek voor diplomaten maar heeft als doel dat de huurder het contract na een afgesproken periode onder vooraf aangegeven omstandigheden mag opzeggen. Als jij een goede huur wil betalen, en dat is 1300 (ook in Bezuidenhout) volgens mij toch echt wel, dan zie ik niet in waarom een verhuurder daar niet mee in zou stemmen.
Verder zijn sinds juli vorig jaar alle huurovereenkomsten tot twee jaar naar hun aard van korte duur en door zowel huurder als verhuurder per maand opzegbaar en kunnen niet automatisch verlengd worden zoals vroeger. Niet alle makelaars zijn op de hoogte van de wijzigingen en maken nog doodleuk jaarcontracten terwijl het moet zijn: een contract voor twee jaar met de mogelijkheid voor huurder om na één jaar op te zeggen en in jouw geval plus diplomatenclausule. Makelaars die zijn aangesloten bij VBO Makelaar hebben zelfs een huurovereenkomst versie diplomatenclausule voor zulke situaties.
En als je echt niet uitkomt: stuur me een PM ;)

PSN: Kjujay

• chronoz
Heel erg bedankt. Iemand anders noemde die term ook al, maar gaf daarbij direct het voorbeeld dat deze diplomaat het land weer zou verlaten. Voor mij zou het gewoon een nieuwe ZZP-opdracht zijn.

Maar ik heb inmiddels een bod gedaan, veel papierwerk moeten insturen en vandaag of morgenochtend hoor ik of ik per maandag in Bezuidenhout woon.

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12 11:42
Of je kijk even naar woningen die onder leegstands wet staan die kan je voor korte tijd huren alleen dan heb je nog huisraad nodig maar een beetje kringloop heb je dat ook zo geregeld voor neit al te veel.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:00
Zoek je specifiek iets in Bezuidenhout in verband met je werklocatie? Anders is Benoordenhout, Willemspark, Zeeheldenbuurt, Archipelbuurt ook prima vertoeven. Ik vond het wel raar dat er weinig gemeubileerd is, maar als ik 'gewoon' via huurwoningen.nl in Den Haag kijk zijn er 'gemeubileerd' al meer dan 300 te huizen vinden, en ook veel keuze in bovenstaande buurten <€1.500/maand.

Ik ken een paar expats welke gemeubileerd huren in Den Haag, maar die betalen daar wel (te) veel geld voor en hebben ze geen specifieke eisen wat betreft de duur (dus gewoon onbepaalde tijd). Zij hebben volgens mij allemaal 'gewoon' met particulieren te maken, ik weet niet hoe dat met Pararius of huurwoningen.nl zit.. Pararius klinkt mij als een echte huur-organisaties waar alles via moet verlopen, en huurwoningen.nl is volgens mij meer een marktplaats voor particulieren en makelaars.
Pagina: 1