Ziggo Horizonbox & bridge modus

Pagina: 1
Acties:
  • 7.789 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 17:22
Ik had mijn vraag ook al in de Ziggo post geplaatst, maar daar sneeuwde deze binnen een mum van tijd onder onder de FNV actie.

Ik heb sinds kort weer ziggo en een vraag over die nieuwe horizon box en hoe deze internet afhandelt.
Na een tijd in het buitenland te hebben gewoond zijn wij sinds begin dit jaar weer in Nederland en heb ik begin vorige week een nieuw Ziggo abonnement afgesloten voor internet+TV compleet. Je krijgt tegenwoordig alleen maar de Horizon box, welke alleen maar op te starten en te configureren is als er een tv aan hangt (heel handig als alles nog in verhuisdozen staat en je denkt snel even wifi te kunnen aansluiten, maar dat terzijde). Na wat gedoe uiteindelijk toch maar de tv aangesloten en de boel werkt nu allemaal prima.

Nu heb ik zelf een Asus AC-68U welke ik graag de interverbinding en het thuisnetwerk wil laten afhandelen. Voor zover ik kan zien in de horizon box zelf en in de diverse fora beschikt de Horizon box niet over een bridge modus, wel kan ik de DHCP en de wifi uitschakelen.

Ik heb 2 vragen:
- Als ik in de horizon box de DHCP en de wifi uitschakel en 1 van de netwerkpoorten aansluit op de WAN poort van de Asus kan ik dan de Asus als router gebruiken? Volgens mij krijg ik dan een tweede lan tussen de horizon en de asus, maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
- Is mijn enige optie om inderdaad een los modem te bestellen zodat deze in bridge mode kan worden gezet? Ik heb een natuurlijke aversie tegen nog meer apparaten die een vervolgens niets gaan staan doen behalve stroom vreten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:31
1. Dan krijg je NAT achter NAT, werkt wel, maar niet optimaal, en is daarom niet gewenst.
2. Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Als je een hekel hebt aan apparaten die nodeloos stroom vreten moet je eens opzoeken wat die horizonbox verbruikt.

Maar inderdaad, een los modem lijkt de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 17:22
Helder verhaal ;)

Bedankt voor jullie input. Dan kan de horizon box dus gewoon in diepe standby als je een los modem krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Correct. Modem los bestellen, die in bridge zetten en je horizon in diepe standby zetten. Het enige wat je dan hebt is dat je niet op afstand opnames kunt inplannen. Hier is een andere standby stand voor nodig.
Heb het hier zelf draaien met een RT-AC66U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-07 23:04
Ik heb hier ook een AC68u achter de Horizon staan en dat werkt prima :) Wat je moet doen:

edit:
Zie deze post voor instructies

[ Voor 78% gewijzigd door Lunaticc op 22-01-2017 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
Ik heb hier nog een vraag over. Ik zit namelijk in dezelfde situatie.
Ik ga een losse modem aanvragen. Maar hoe sluit je deze aan?

Kom je met de coax op de modem en split hij daar het internet en ga je met coax eruit naar je horizonbox?

Ik weet het volgens mij weer van vroeger. Je had toen een coax splitter. Je ging dan met 2 coax kabels apart naar de modem/router en de tv box. Vervolgens moest je van je modem/router weer met utp naar je tv box.

Kan iemand voor mij uitsluitsel geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Weet niet waar bij jou de AOP ligt, waarschijnlijk in de meterkast?
Normaliter ( tenminste bij mij ), loopt er een kabel vanuit de AOP naar een splitter. Vanuit de splitter loopt er 1 coax kabel naar de tv box, de andere is verbonden met de modem.
Vanuit de modem loopt er een utp kabel naar de de wan poort van de router. Even inloggen op de modem en dan de modem in bridge mode zetten.
Mocht je 2 tv's hebben, sluit je de coax die normaal gesproken vanuit de splitter naar de tv loopt, aan op een volgende splitter, zodat je de 2e tv ook kunt aansluiten.
Bij mij zit er dus maar 1 splitter tussen aop en modem, ivm demping en signaalwaardes.
Het kan dus in jouw situatie nodig zijn dat je een iets andere configuratie nodig hebt als je problemen met internet of tv ondervind.
Succes d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:03
BasGit schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:51:
Weet niet waar bij jou de AOP ligt, waarschijnlijk in de meterkast?
Normaliter ( tenminste bij mij ), loopt er een kabel vanuit de AOP naar een splitter. Vanuit de splitter loopt er 1 coax kabel naar de tv box, de andere is verbonden met de modem.
Vanuit de modem loopt er een utp kabel naar de de wan poort van de router. Even inloggen op de modem en dan de modem in bridge mode zetten.
Mocht je 2 tv's hebben, sluit je de coax die normaal gesproken vanuit de splitter naar de tv loopt, aan op een volgende splitter, zodat je de 2e tv ook kunt aansluiten.
Bij mij zit er dus maar 1 splitter tussen aop en modem, ivm demping en signaalwaardes.
Het kan dus in jouw situatie nodig zijn dat je een iets andere configuratie nodig hebt als je problemen met internet of tv ondervind.
Succes d:)b
Met de nieuwe horizon mediabox gaat de coax naar de mediabox en de modem/router zit hier in. Dus tv/modem/router in 1. Ik wil de modem/router dus niet gebruiken omdat deze niet in bridge kan. Het schijnt dat je dan een losse modem kan aanvragen en ik denk dat je het dan zo moet aansluiten zo als jij zegt. Maar weet dit niet 100% zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasGit
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-07 01:58
Mich schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:17:
[...]

Met de nieuwe horizon mediabox gaat de coax naar de mediabox en de modem/router zit hier in. Dus tv/modem/router in 1. Ik wil de modem/router dus niet gebruiken omdat deze niet in bridge kan. Het schijnt dat je dan een losse modem kan aanvragen en ik denk dat je het dan zo moet aansluiten zo als jij zegt. Maar weet dit niet 100% zeker
Klopt, je zou gewoon een los modem moeten kunnen aanvragen. Waarschijnlijk moet je wel iets van borg betalen, tenzij ze tegenwoordig andere regels hanteren.

• Hans-1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-02-2023
Beste community members,

Ik heb een technisch raadsel dat mogelijk verband heeft met dit onderwerp.
Helaas weten ze er bij de Ziggo helpdesk geen raad mee :-(

Mijn netwerk is opgebouwd uit een Ziggo modem dat in bridgemode staat.
Mijn eigen router handelt al het verkeer in mijn intern netwerk en fungeert tevens als DHCP server

Mijn horizonbox is opgenomen in dit netwerk en staat in bridgemode.

Mijn router is onlangs vervangen. ( ook verandert van merk)
Nu zie ik echter iets vreemds wat Ziggo niet kan verklaren.

Waar mijn eerdere router 2 Ip adressen uitgaf voor de Horizon box zijn het er met de nieuwe router 20 geworden.
De 20 Ip adressen worden allemaal uitgegeven op basis van 1 Mac adres waarvan de laatste 2 cijfers lopen van :00 tm :13.

Volgens Ziggo komt het door de router en niet door de Horizonbox. echter...

Een DHCP server geeft een IP adres alleen uit op basis van een verzoek.
MAW de vraag om 20 Ip adressen moet dus komen vanuit de Horizonbox.

Ter info : Mijn oude router is van het merk Daytek en de nieuwe router is van Ubiquiti.
Andere opgenomen devices in mijn netwerk vertonen dit gedrag niet.

herkenbaar voor iemand ?
Alvast bedankt voor jullie reactie

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Hans-1000 welkom op Tweakers.

Het is op Tweakers niet toegestaan om topics te kicken en te kapen. Maak even een nieuw topic aan en geef daarbij duidelijk aan welke hardware je hebt en hoe dit aan elkaar hangt. Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:32
Een Horizon kan niet in bridge staan. Deze functie bestaat niet op de Horizon, hoogstens staat dat DHCP server uit.

En het klopt dat hij 20 Ip adressen reserveert. Hier is niets aan te doen dat is standaard. Waarom hij het doet? Er zijn veel mogelijkheden met het apparaat die nu niet gebruikt worden. Maar het apparaat reserveert er wel alvast ip's voor.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-07 19:34
Als je de mediabox instelt als ik wil verbinding maken met het thuisnetwerk reserveert het kreng 20-ip adressen die hij via DHCP van je router haalt. Elk apparaat wat je vervolgens via wifi of LAN poorten weer aan de mediabox hangt krijgt een ip uit deze pool. De mediabox geeft je dhcp-request dus niet blind door aan je router, maar vind het nodig om eerst alvast een range te reserveren en dat vervolgens zelf weer uit te delen ook al staat de DHCP-server uit op je mediabox. Best irritant, want zo kon ik bepaalde apparatuur geen static ip meer geven op mijn router. Een rare constructie als je het mij vraagt. Ziggo weet heus dat dit zo is.

• Hans-1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-02-2023
Beste MediaZoo en Valkenier,

Jullie bevestigen wat ik nu dus wat ik constateer.
Vreemde is echter dat als ik de Draytek router gebruik er geen 20 adressen worden uitgegeven maar 2.
Dat verbaast me dan weer.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-07 19:34
Dat verbaast mij ook. Weet je dat zeker? Want het gedrag van de horizonbox zou niet moeten veranderen met een andere router.

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Hans-1000 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:23:
Beste MediaZoo en Valkenier,

Jullie bevestigen wat ik nu dus wat ik constateer.
Vreemde is echter dat als ik de Draytek router gebruik er geen 20 adressen worden uitgegeven maar 2.
Dat verbaast me dan weer.
Dat lijkt me heel sterk, het gedrag van de Mediabox XL zou niet moeten veranderen hierdoor.

Mocht dit wel zo zijn, kan je hier eventueel screenshots van plaatsen?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:16
Waarschijnlijk koppelt de Horizon box dan niet goed met die Draytek. Wanneer de koppeling onsuccesvol is worden er inderdaad maar 2 IP adressen aangevraagd voor de Horizon zelf. Wanneer er dus zoveel IP adressen worden aangevraagd is hij succesvol gekoppeld, deze IP adressen worden gebruikt voor apparatuur achter de Horizon (bijvoorbeeld een Extra MB of een client via de Horizon WiFi). De box doet dan zelf NAT van de DHCP range naar zijn eigen range. Het is ook mogelijk via een workaround om alles 1:1 door te zetten maar zo is het officieel de bedoeling.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Modbreak:Zoals ik ook stel in: rens-br in "Ziggo Horizonbox & bridge modus". Is het niet toegestaan om topics te kapen, @Hans-1000 maak even een nieuw topic aan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.