Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-09 11:56
Ik ben vandaag begonnen met het installeren van OMV, en dat ging best goed.
Ik zit nu wel met een probleempje, de hdd's waren nog in NTFS geformatteerd, en ik kan ze niet mounten in OMV.
Hoe kan ik nu data van de ene schijf naar de andere verhuizen, zodat ik de schijven 1 voor 1 kan formatteren daarna?
Het liefst een beetje in Jip-en-Janneke-taal want ik ben nog een behoorlijke noob met dit.

I hide at work because good employees are hard to find.

Beste antwoord (via Incolumis op 22-01-2017 16:52)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor de volgende die hier mee te maken heeft.

FUSE (Filesystem in User Space) is een hulp-driver die het makkelijk extra filesystemdrivers toe te voegen.
De NTFS-driver waar het hier om gaat gebruikt FUSE als backend.

De foutmelding die je krijgt betekend dat de FUSE-driver niet geladen kan worden. Gelukkig is de Linux-kernel modulair opgebouwd en kun je zo'n driver gewoon inladen als je hem nodig hebt met het commando "modprobe". De foutmelding suggerteert daarom om maar eens "modprobe fuse" uit te voeren om die driver te laden.

Eerlijk gezegd is die melding een beetje verouderd. Autodetectie werkt tegenwoordig zo goed dat het eigenlijk nooit nodig zou moeten zijn om het nog met de hand te doen. Ondanks dat geeft die melding wel een aardig idee waar we moeten beginnen met zoeken: waarom is de FUSE driver niet beschikbaar?

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn al denk ik niet dat we achteraf nog kunnen vaststellen wat er aan de hand was. De meest waarschijnlijke mogelijkheden zijn een klein verschil in versie tussen de kernel en de FUSE en/of NTFS-drivers (dat werd rechtgetrokken door een reboot) of een bug in de installatieprocedure van NTFS en FUSE (dat bv eerst NTFS is geinstalleerd en daarna pas FUSE terwijl dat andersom had gemoeten).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke melding krijg je als je die ntfs schijven probeert te mounten? Als het is dat het het type niet kent, kan je altijd nog met een Linux live omgeving opstarten en zo de boel omzetten.

Heb je verder nog dingen gezocht en geprobeerd?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Ik krijg de volgende melding:

Failed to mount '/dev/disk/by-uuid/01D23C0A6354FF60': ERROR: could not insert 'fuse': Unknown symbol in module, or unknown parameter (see dmesg) fuse: device not found, try 'modprobe fuse' first

Ik heb wel verder gezocht, maar zoals ik al zei, mijn Linux-kennis is nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, als je geen moeite wilt doen om iets als dit te begrijpen en leren hoe je het dan oplost, de oplossing staat er zelfs al bij, moet je jezelf afvragen wat je met OMV en Linux in het algemeen wilt doen. Een beetje verdiepen in hoe iets werkt is verstandig als je het wilt gebruiken.

In dit geval is er een module, driver zogezegd al is dat niet de juiste benaming, niet geladen en wordt er gevraagd dat even zelf met de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Het gaat er niet om dat ik het niet wil leren, graag zelfs, maar voor een beginner kan Linux nog steeds vrij lastig te snappen zijn, en wat er in die foutmelding staat, zegt mij nog helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat maakt niet uit, maar je moet het niet als onmogelijke horden zien. Je zal nog meer termen e.d. langs zien komen die je eerst niet begrijpt. Deze door google heen halen zal veel meer zin hebben dan hier zeggen dat je het niet snapt en niet weet waar het voor staat. ;)

Voor nu, open de command line en voer uit wat er staat: modprobe fuse. Zorg wel dat je dit met root rechten uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
ok, ik heb nog wat zitten googlen, blijkbaar moest ik de server even restarten, en nu werkt het mounten wel.
Toch bedankt voor je hulp :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor de volgende die hier mee te maken heeft.

FUSE (Filesystem in User Space) is een hulp-driver die het makkelijk extra filesystemdrivers toe te voegen.
De NTFS-driver waar het hier om gaat gebruikt FUSE als backend.

De foutmelding die je krijgt betekend dat de FUSE-driver niet geladen kan worden. Gelukkig is de Linux-kernel modulair opgebouwd en kun je zo'n driver gewoon inladen als je hem nodig hebt met het commando "modprobe". De foutmelding suggerteert daarom om maar eens "modprobe fuse" uit te voeren om die driver te laden.

Eerlijk gezegd is die melding een beetje verouderd. Autodetectie werkt tegenwoordig zo goed dat het eigenlijk nooit nodig zou moeten zijn om het nog met de hand te doen. Ondanks dat geeft die melding wel een aardig idee waar we moeten beginnen met zoeken: waarom is de FUSE driver niet beschikbaar?

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn al denk ik niet dat we achteraf nog kunnen vaststellen wat er aan de hand was. De meest waarschijnlijke mogelijkheden zijn een klein verschil in versie tussen de kernel en de FUSE en/of NTFS-drivers (dat werd rechtgetrokken door een reboot) of een bug in de installatieprocedure van NTFS en FUSE (dat bv eerst NTFS is geinstalleerd en daarna pas FUSE terwijl dat andersom had gemoeten).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1