Ouwe vent zoekt advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 11:08
Deze ouwe kerel was voorheen gewoon van de versterkers met 2-weg speakers en een tulpje naar de laptop toe....

Maar het wordt tijd om te moderniseren, dus ik ga op zoek naar een oplossing met de volgende specs:

1) geluid vanaf PC kunnen afspelen

2) een speaker(set) die zowel bekabeld naar de PC kan als draadloos om een keer (eentje) mee naar buiten te kunnen voor bij de BBQ om aldaar te spotify-en.

Bluetooth of NFC maakt me daarbij niet zoveel uit. Over WIFI gaat niet fijn werken vanwege de grootte van de tuin en daarbij nogal verlies van signaal (en geen zin in een berg wifi-versterkers...)

3) een knap geluidje! Hoewel mijn kantoorruimte niet groot is, ben ik toch gewend geraakt aan dat old-school volle geluid en het zou leuk zijn als ik dat kon benaderen...

Wat zijn jullie suggesties qua setup/hardware, maar vooral: wat moet ik juist NIET doen?

Alvast bedankt voor alle input!

Groet,

Cees

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als WiFi niet voldoende dekt, dekt Bluetooth al helemaal niet. Laat staan NFC
Theoretisch is WiFi 100meter, Bluetooth maximaal 10 en NFC hooguit een paar centimeter ;)

Kortom, wat je nodig hebt om de boel te kunnen verplaatsen is toch écht WiFi.

Gezien je wensen denk ik dat je het beste kan kijken naar een audiosysteem wat werkt met DLNA.
Dan kan je 'Stream What You Hear' installeren op je PC, zodat het naar de speakers gestreamed wordt.
http://www.streamwhatyouhear.com/
Heb je geen kabel nodig aan je PC en kan je af met alle nagenoeg alle WiFi gebaseerde audiosystemen.
Plus dat het te koppelen is aan je telefoon, of b.v. te gebruiken in combinatie met een NAS (99% van de NASsen hebben een DLNA media sharing systeem aan boord)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 13:54
Kleine toevoeging; de spotify app kan worden gebruikt om muziek af te spelen op bijv. een laptop.

En een telefoon / tablet kan uiteraard net zo makkelijk mee naar buiten. Wellicht interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik gebruik de JBL Xtreme in combinatie met mijn PC en sluit hem dan via de jack aan. Mijn vrouw gebruikt dezelfde voor buiten en gebruikt hem dan met haar iPhone in combinatie met Bluetooth.

pricewatch: JBL Xtreme Zwart

Dit is een speaker die lekker vol klinkt en zeer goede recensies krijgt. Zelf ben ik er ook uitermate tevreden mee. Tevens is hij spatwaterdicht,wel fijn mocht het ineens gaan regenen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:20:
Theoretisch is WiFi 100meter, Bluetooth maximaal 10 en NFC hooguit een paar centimeter ;)

Als hij wil afspelen vanaf een vaste speler, zoals een NAS, dan ja. Als hij wil afspelen vanaf een mobiele speler, zoals een telefoon of laptop, dan werkt Bluetooth prima waar je met Wifi binnen bereik van je router moet zijn. NFC zou in theorie ook kunnen, maar ik denk niet dat iemand is die het gebruikt voor audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Top mensen, bedankt voor jullie input! Ben weer een stukkie verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:05
Ik heb zelf deze. Groot voordeel vind ik dat het 2 losse speakers zijn die je ook los met bluetooth kan gebruiken. Helaas geen batterij.
product: Bang & Olufsen BeoPlay S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien is het éérst eens zaak om de eisen/wensen op orde te gaan krijgen. Ik zie in de openingspost wat tegenstrijdigheden staan waarbij ik ook géén mogelijke verklaring kan vinden voor een eventuele wens óf zelfs ook maar praktisch nut.

WiFi valt af omdat er een grote tuin aanwezig is en er dus niet overal dekking is waarschijnlijk, maar waarom zou je geluid over WiFi vanuit de tuin náár een versterker willen kunnen gaan transporteren? De andere kant op is misschien eerder de bedoeling maar ook daarvan ontgaat 't nut me eigenlijk.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:20:

Gezien je wensen denk ik dat je het beste kan kijken naar een audiosysteem wat werkt met DLNA.
Dan kan je 'Stream What You Hear' installeren op je PC, zodat het naar de speakers gestreamed wordt.
http://www.streamwhatyouhear.com/
Heb je geen kabel nodig aan je PC en kan je af met alle nagenoeg alle WiFi gebaseerde audiosystemen.
Plus dat het te koppelen is aan je telefoon, of b.v. te gebruiken in combinatie met een NAS (99% van de NASsen hebben een DLNA media sharing systeem aan boord)
Bluetooth 10? Hoe kom je daar nu bij? Ik heb een goede dongel in mijn pc en kan van beneden af mijn omvormer op zolder met bluetooth uitlezen. Naar de tuin haal ik makkelijk 30 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hang een Bluesound Note (de 1 kan je 2e hands goed scoren) aan je bestaande setup. Daar kan een BT dongel in en daarmee kan je van je pc middels BT streamen. Je kan ook middels je Wifi of bedraad je muziek op de Note afspelen. Dat laatste geniet de voorkeur. Ik stream dan weer vanaf een NAS. Vanaf de laptop stream ik wel eens wat mixen die te vinden zijn op internet gewoon middels BT. http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=9

Voor de tuin zou ik niet te moeilijk doen en gewoon een leuke speaker kopen met BT en streamen met BT vanaf je pc (goede dongel nogmaals doet wonderen) of vanaf je smartphone. Niet te moeilijk maken voor de tuin. En een beetje knappe speaker klinkt ook wel in je kantoorruimte. Als je het echt top wil maken heb je hier ook weer speakers van van Bluesound. Maar net hoe gek je het wil maken.

http://www.bluesound.com/nl-eu/?cl

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Is er trouwens iemand die een soundbar gebruikt bij zijn PC (dus ipv bij de televisie waar ie voor bedoeld is) of ben ik nu echt aan het vloeken in de kerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

connectcase schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:40:
Is er trouwens iemand die een soundbar gebruikt bij zijn PC (dus ipv bij de televisie waar ie voor bedoeld is) of ben ik nu echt aan het vloeken in de kerk?
Lijkt me niet makkelijk plaatsen zo lang smal ding. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
connectcase schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 15:12:

Bluetooth of NFC maakt me daarbij niet zoveel uit.
Maakt zeker wel uit. NFC gaat tot een afstand van ongeveer 10 cm en bluetooth tot ongeveer 10 meter (vrij zichtsveld) Wifi gaat tot ongeveer 100 meter (vrij zichtsveld) als je een beetje goed spul hebt. De afstanden zijn misschien niet reëel maar wel in verhouding van elkaar. Dus je moet goed bekijken wat je zou willen.

In geval van NFC en bluetooth moet de muziek op je apparaat staan (telefoon of laptop), of desnoods streamen via 3G/wifi. Maar als er wifi in de buurt is dan kun je net zo goed een wifi-speaker zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:52:
[...]
Maakt zeker wel uit. NFC gaat tot een afstand van ongeveer 10 cm en bluetooth tot ongeveer 10 meter (vrij zichtsveld) Wifi gaat tot ongeveer 100 meter (vrij zichtsveld) als je een beetje goed spul hebt. De afstanden zijn misschien niet reëel maar wel in verhouding van elkaar. Dus je moet goed bekijken wat je zou willen.

In geval van NFC en bluetooth moet de muziek op je apparaat staan (telefoon of laptop), of desnoods streamen via 3G/wifi. Maar als er wifi in de buurt is dan kun je net zo goed een wifi-speaker zoeken.
Tweede keer. Hier kom ik met gemak tot 30 meter met mijn BT dongel. En dan ligt mij laptop nog binnen ook als ik eens stream naar een BT speaker in de tuin. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Dongel zal vast ook een beter bereik hebben dan een ingebouwde bluetooth antenne. Met een richtantenne voor wifi kom ik ook verder dan de opgegeven specificaties.

Zoals ik in mijn bericht had gezet: de afstanden zijn even om de verhouding aan te duiden. In sommige buurten kom je namelijk ook niet heel ver met wifi omdat het er te druk is, te veel obstakels zijn of omdat men op 5GHz werkt voor de snelheid maar niet voor het overbruggen van een grotere afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZzL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-10 22:20

DeZzL

Rocket surgeon

Mocht je WiFi toch nog aan de praat krijgen dan is dit wel een goede optie:

Portable speaker
Plex op je PC
Plex app op je telefoon
Chromecast Audio (evt. via TOSLINK) aan de speaker of receiver hangen

Met meerdere chromecast audio's kun je evt. "multiroom" gebruiken en ook speakers die je al hebt blijven gebruiken via je tulpje :)

Bevalt tot nu toe erg goed.

[ Voor 4% gewijzigd door DeZzL op 24-01-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als aanvulling... Je hoeft natuurlijk niet afhankelijk te zijn van je ene wifi punt uit je router nu. Met het plaatsen van een access point of range extender kan je het bereik in de tuin misschien wel een stuk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:42:
[...]

Bluetooth 10? Hoe kom je daar nu bij? Ik heb een goede dongel in mijn pc en kan van beneden af mijn omvormer op zolder met bluetooth uitlezen. Naar de tuin haal ik makkelijk 30 meter.
Dan heb je Bluetooth class1. De meeste Bluetooth devices (zoals je telefoon of een USB dongle) zijn Class2 of lager.
Beide devices moeten Class1 zijn om bij een theoretische 100m (en praktisch eerder 30m oid) te kunnen komen. Dus ookal zou je audiosysteem wel Class1 zijn, dan heb je alsnog het bereik niet omdat je zendende apparaat in de regel geen Class1 heeft.

Wikipedia: Bluetooth

Dus je kan er niet zomaar vanuit gaan dat Bluetooth het gaat redden. Je zal echt heel specifiek Class1 apparatuur moeten hebben, wil je het kunnen halen.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 22-01-2017 11:23 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

TLDR.

Ik gebruik zelf een Raspberri Pi 2 + Hifiberry Digi+ en Moode. Daarmee kun je muziek digitaal bitperfect afspelen naar TOSLINK+SPDIF. Met je PC of tablet kun je alles bedienen via de browser.
Daarnaast ook uPNP ondersteuning zodat je muziek vanaf je PC met Foobar2000 kan pushen. Dit werkt fenomenaal.

Daarnaast zijn de kosten hiervan vrij laag. Je moet alleen nog wel een doelapparaat hebben (versterker + speakers).
Pagina: 1