Toon posts:

Zelfbouw PC start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ten einde raad. Heb zelf een PC in elkaar gezet met de volgende componenten:

- gigabyte moederbord GA-B150M-D3H
- 2 x 8 gigabyte geheugen crucial DDR4-2133 UDIMM
- grafische kaart Asus GeForce GTX 750 Ti - 2GB GDDR5
- voeding corsair CX 430
- SSD Kingston Technology SSDNow UV400 - 240G
- processor Intel I5

Alles lijkt goed aangesloten. Ik start de PC op en de CPU fan en System fan gaan ongeveer 3 seconden aan en dan stoppen ze om vervolgens weer op te starten. Er klinkt geen piep of wat dan ook.

Ik heb het volgende al gedaan:
- SSD losgekoppeld
- Grafische kaart eruit gehaald
- Alle stekkertjes er uit gehaald en opnieuw ingeplugd
- Alle geheugen banken eruit gehaald, omgewisseld. Ook zonder geheugen proberen op te starten.

Met alle bovenstaande combinaties proberen op te starten. Maar in alle gevallen is het resultaat hetzelfde (de fans starten met draaien en na 3 seconden stoppen ze weer om vervolgens weer opnieuw te beginnen)

Ik weet het niet meer. Wie kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:40
Welke Intel i5 heb je, staat hij in de 'CPU Support List' hier http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5491#dl ?

[ Voor 14% gewijzigd door My-life op 21-01-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:28
Heb je koelpasta tussen je cpu en koeler gedaan?
een bios reset met minimale onderdelen kan ook werken.
Is je monitor ok? en de hdmi kabel evt of vga
en idd staat je cpu hier tussen (alleen de nieuwste i5 cpu) http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=5491

[ Voor 31% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 12:44 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 14:22
Ik vermoed dat je een Skylake processor hebt, maar een oudere bios gebruikt die de processor nog niet ondersteunt.
Ik heb pas een zelfde soort probleem gehad. Met de X4 845 die ik gekocht had wilde mijn FM2+ moederbord niet opstarten. Na een Bios update, die support voor de processor had, startte de PC wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 05:58
mell33 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:41:
Heb je koelpasta tussen je cpu en koeler gedaan?
een bios reset met minimale onderdelen kan ook werken.
Is je monitor ok? en de hdmi kabel evt of vga
en idd staat je cpu hier tussen http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=5491
Ik kan gerust mijn PC een paar uur idle laten draaien zonder überhaupt een fan te installeren op de CPU, ik verwacht dus niet dat het dit is.
Ik verwacht ook niet dat het de monitor of kabel naar de monitor is, deze laat niet je PC uitvallen.

Bij mij is het 1x een defecte LG blu-ray brander geweest, deze veroorzaakte een soort van kortsluiting waardoor mijn pc na 2-3 sec uitviel (zonder piep inderdaad).
Een andere keer was het een defecte SATA poort op mijn moederbord waar mijn main ssd op aangesloten was.

Oftewel, 2x een soort van ''kortsluiting'' probleem gehad die dit probleem veroorzaakte. Maar goed, zoals andere aangeven: een CPU die niet lekker draait in combinatie met jouw mainboard/bios versie kan dit ook veroorzaken inderdaad. CPU is het dus vermoedelijk al niet lees ik :)

Ah nu ik het toch over kortsluitingen en etc heb, dan mag deze logische tip ook wel gegeven worden:
heb je de verhogingen tussen je mainboard+behuizing zitten om kortsluiting te voorkomen? Gebruik je deze niet, kan je ook de klacht krijgen die jij ervaart :)

[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 21-01-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke cpu heb je? Als dat een i5-7x00 is dan is het moederbord waarschijnlijk niet van de juiste biosversie voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja die staat erbij. Het is een Intel I5-6400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing heb je?
Heb je afstandsbusjes gebruikt bij het installeren van het moederbord? Niet te weinig maar zeker niet teveel.
Post eens wat foto's van het systeem. Binnekant, achterkant.

Voor een piep heb je een speakertje nodig.

Is de 8 pins 12v cpu aangesloten?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem aan mijn monitor hang, dan krijg ik het bericht "geen signaal".
Ik heb mijn SSD losgekoppeld en mijn grafische kaart eruit gehaald
Mijn geheugen staat in de compatible lijst van het ASUS moederbord

Dus in principe is het nu een "kale" PC.

Heb voor de zekerheid nog even gekeken of de processor goed geïnstalleerd is. Dat blijkt het geval
Volgens mij zou er, als de BIOS niet klopt in ieder geval een piepje te horen moeten zijn?

Vwb de koelpasta, ik heb de bijgeleverde fan gebruikt die bij de I5 geleverd wordt (ik ga er niet mee gamen). Daar zit al koelpasta op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb afstand busjes geplaatst. Zal zo een paar foto's plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 05:58
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:52:
Als ik hem aan mijn monitor hang, dan krijg ik het bericht "geen signaal".
Ik heb mijn SSD losgekoppeld en mijn grafische kaart eruit gehaald
Mijn geheugen staat in de compatible lijst van het ASUS moederbord

Dus in principe is het nu een "kale" PC.

Heb voor de zekerheid nog even gekeken of de processor goed geïnstalleerd is. Dat blijkt het geval
Volgens mij zou er, als de BIOS niet klopt in ieder geval een piepje te horen moeten zijn?

Vwb de koelpasta, ik heb de bijgeleverde fan gebruikt die bij de I5 geleverd wordt (ik ga er niet mee gamen). Daar zit al koelpasta op.
En wat heb je met mijn lading aan tips gedaan? Die deels herhaald worden inmiddels door andere tweakers?

Edit: oké, afstandsbuisjes ben je al mee bezig geweest (ook op de juiste plekken gemonteerd? Ze mogen niet zomaar overal in gedraaid worden :D ) Je dient ze allemaal te benutten, op de daarvoor aangegeven plekken (je kan dus nooit teveel of te weinig doen, het is altijd precies goed, mits je de handleiding / juiste ''gaten'' gebruikt en niet gaat gokken :P).

[ Voor 18% gewijzigd door LopendeVogel op 21-01-2017 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Ik heb nog een vraag. Als de fans na 3 seconden stoppen met draaien, gaat de PC dan uit en weer aan? Of blijven de HDD, het moederbord e.d. dan aan en zijn het alleen de fans die uit een aan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:53:
Ja, ik heb afstand busjes geplaatst. Zal zo een paar foto's plaatsen
We zijn nu op het punt aangekomen dat, Als hij aan gaat en weer uit, kan dat duiden op een onderdeel die niet helemaal juist is. (aangesloten)
P4 bij cpu van de voeding ook aangesloten?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lopende vogel, volgens mij heb ik al jouw tips inmiddels beantwoord.
- Er zitten afstandsbusjes tussen het moederbord en de kast
- Ik heb er geen harde schijven of branders in zitten. Alleen SSD, maar dat heb ik losgekoppeld
Volgens mij kan er dus geen kortsluiting zijn.

@Mel33 Ja P4 is ook aangesloten

@Fleximex Ja de PC gaat weer uit en aan

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosvansport.nl/images/moederbord.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Zet je ram eens in 1 en 3 ipv in 3 en 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ mel33 Volgens mij is dit 1 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Ik zou gewoon één ram stick in A_1 plaatsen. Dan weet je ten minste zeker dat het daar niet een ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Channel A: DDR4_2, DDR4_4
Channel B: DDR4_1, DDR4_3

En haal je front usb nog even los

[ Voor 51% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet toevallig PCI-e gebruikt ipv 12v cpu voor de 8 pins cpu voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Fleximex heb ik ook al gedaan
@Mel33, naast de geheugenbanken staat DDR 1 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ACB2401. Ik heb de enige kabel gebruikt die vanuit de voeding op die 8-pins past......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:22:
@Fleximex heb ik ook al gedaan
@Mel33, naast de geheugenbanken staat DDR 1 en 3
Ja klopt ik zie het, dat zit wel goed dan, doe het eens met 1 testen
En je f_usb even los halen.
En reset je bios als je test. Batterij er even 1 min uit halen kan ook (stroom kabel ook )

[ Voor 13% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Mel33, ook de front USB losgehaald, maar geen (lees hetzelfde resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja reset hem bij elke test
(ik heb het wel eens gehad dat de cpu opnieuw plaatsen pas resultaat gaf, ik dacht hij was dood, maar dat bleek de oplossing,)
We gaan even ervanuit dat hij bij jou elke keer wel even een spin aan de fan geeft, of niet?

[ Voor 81% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:24:
@ACB2401. Ik heb de enige kabel gebruikt die vanuit de voeding op die 8-pins past......
Vaak genoeg gezien dat gepresteerd wordt een 8 pins PCI-e stekker in de 8 pins cpu te krijgen. Op de stekker zelf staat waar deze voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oei idd het lijk wel op een pci-e, maar dan moet hij hem er met geweld in gedrukt hebben want de pins zijn anders van vorm, maar het kan idd

Edit, cpu wel goed geplaatst volgens het boekje met de witte driehoek? (zal toch wel, kan haast niet anders geplaatst worden)

Dan je ram evt testen in een andere pc.

[ Voor 38% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mell33 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 13:32:
dan moet hij hem er met geweld in gedrukt hebben want de pins zijn anders van vorm, maar het kan idd
Geweld valt wel mee. Als je een beetje doordrukt wil die er best in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ ACB2401 en Mel33. Even gecheckt, maar het is de kabel waar CPU op staat en die kan er maar op een manier op (inclusief een klikje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ram en cpu testen voeding evt ook buiten je kast of evt op een ander mobord (leg hem op de doos van je moederbord)
Zijn alle onderdelen nieuw en doe je de reset wel goed?
Meer kan ik zo niet bedenken (cpu herplaatsen als laatste)
Raar dat je ook geen piep hoort, het kan je bord dan zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mel33

Alle onderdelen zijn nieuw en uit de doos. Helaas heb ik geen ander mobord
Hoe bedoel je "doe je de reset wel goed". Ik zet de stroom erop en schakel hem achter op de kast in en voorop de kast zet ik hem aan. Dat zou in mijn beleving toch een reset moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nee lees in je boekje, er is een knop of 2 pennetjes.
Wat ook kan; Je kan de batterij en stroom er een minuut afhalen, de batterij is om je bios instellingen vast te houden, na de minuut doe je hem er weer in, de bios is dan naar default gegaan en zet je de power er weer op.
Doe met 1 ram per keer en zo kaal mogelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 21-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mel33. Ik ga dat straks nog even proberen. Moet nu (helaas) de deur uit.
Iedereen alvast bedankt voor alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Laat ons even weten hoe het gaat, en of hij de fan wel spint, of dat hij uitgaat.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 13:45
Het enige wat naar mijn idee overblijft is de voeding... Of niet krachtig genoeg (wat het niet is omdat je de pc nu met zo min mogelijk aangesloten componenten wil opstarten als ik het goed gelezen heb) of gewoon een kapotte voeding die de piekspanning bij het opstarten niet aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen, zojuist weer verder gegaan met het (frustrerende) zoeken naar de oorzaak van mijn probleem. Ik heb de laatste suggesties uitgeprobeerd:

- stroom eraf en de batterij meer dan een minuut eruit gehaald (met 1 bank geheugen)
- moederbord van de spacers gehaald en buiten de kast getest (met 1 bank geheugen)

Resultaat. Helemaal niets veranderd. Mijn fans beginnen te draaien (ongeveer 3 seconden). Daarna stopt de fan en beginnen ze weer opnieuw te draaien. Mijn opties zijn uitgeput, ik weet het niet meer. Omdat ik geen ander moederbord/voeding/processor heb, kan ik niet detecteren waar het probleem precies in zit. Wellicht moet ik hem maar gewoon wegbrengen. Weet iemand toevallig een persoon/bedrijf in de buurt van Den Haag/Zoetermeer die dit zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je de 8 Pins CPU kabel er uit haalt? Blijft hij dan wel draaien? Kan zijn dat er een pinnetje van de CPU socket krom zit.

Wat je verder ook regelmatig ziet bij die borden waar het geheugen maar aan één kant vast klikt, is dat aan de kant waar het niet vast klikt het er toch niet helemaal goed in zit, al lijkt het wel zo. Daar moet je dan extra duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:43:
Goeiemorgen, zojuist weer verder gegaan met het (frustrerende) zoeken naar de oorzaak van mijn probleem. Ik heb de laatste suggesties uitgeprobeerd:

- stroom eraf en de batterij meer dan een minuut eruit gehaald (met 1 bank geheugen)
- moederbord van de spacers gehaald en buiten de kast getest (met 1 bank geheugen)

Resultaat. Helemaal niets veranderd. Mijn fans beginnen te draaien (ongeveer 3 seconden). Daarna stopt de fan en beginnen ze weer opnieuw te draaien. Mijn opties zijn uitgeput, ik weet het niet meer. Omdat ik geen ander moederbord/voeding/processor heb, kan ik niet detecteren waar het probleem precies in zit. Wellicht moet ik hem maar gewoon wegbrengen. Weet iemand toevallig een persoon/bedrijf in de buurt van Den Haag/Zoetermeer die dit zou kunnen doen?
Als je de speaker aan hebt gesloten (op de juiste pinnen) en je stopt er geen ram in dan moet hij piepen, als dat niet zo is dan is het moederbord niet helemaal ok (of de speaker is stuk) maar hij moet wat gaan piepen (ook als de cpu niet goed is moet hij piepen)
Heb je ook dual bios?
zo ja, probeer eens de 2de bios op te starten (lees de handleiding bij je bord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ JVRadeon, als ik de 8-pins CPU kabel eruit haal is het resultaat exact hetzelfde. 3 seconden de fan aan, stoppen en weer aan etc. Het geheugen zit er goed in (uitgehaald en opnieuw extra aangeduwd)

@ Mell33 Als ik al het RAM er uit haal maakt het niet uit voor het resultaat. Er is geen piep (speaker aangesloten). Vwb betreft de dual BIOS, dat heeft geen effect.

Ik krijg de indruk dat hij niet eens bij het opstarten komt, aangezien er geen piep is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Dan is het dus of speaker stuk, of je bord, probeer een andere speaker want een piep horen geeft uitsluitsel.
Tja en anders het bord RMA sturen, Of even laten testen in een pc winkel, tegen een leuk prijsje.
Ik weet zo even niet iemand in je buurt, missc is hier iemand in jou buurt die je wil helpen met de test.

Ps. cpu herplaatsen al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 19:10
Klinkt alsof mogelijk het moederbord defect is - maar wat hier ook al voorbij gekomen is: is de socket misschien beschadigd? Haal de CPU er eens uit en kijk eens goed naar de pinnen in de socket, staan er misschien pinnen scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de moeite. Alles geprobeerd, maar ik denk toch echt dat er iets stuk is. Breng hem naar een PC winkel. IK zal laten weten wat er aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou in ieder geval weet ik wat er aan de hand was. Het moederbord was kapot. Inmiddels een nieuw board en de PC draait als een zonnetje. Iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 19:10
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:51:
Nou in ieder geval weet ik wat er aan de hand was. Het moederbord was kapot. Inmiddels een nieuw board en de PC draait als een zonnetje. Iedereen nogmaals bedankt voor alle hulp!
Mooi dat het opgelost is! En dank ook voor het terugmelden. Veel plezier met de PC! :)
Pagina: 1