Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319725

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Al jaren in het bezit van een account, maar tot nu toe weinig vragen hoeven stellen op GoT. Ik hoop dan ook dat er iemand is die mij op weg kan helpen met onderstaande.

Voor een schoolopdracht dien ik weeknummers te berekenen voor een aardige hoeveelheid datums (65000 om precies te zijn).
Nu kan ik dit natuurlijk gewoon gaan tellen, maar dan ben ik wel even bezig.
Ik zag echter ook dat Excel een Weeknummer formule bevat, ik krijg deze alleen niet goed werkend.

Wanneer ik deze functie kies, en bijvoorbeeld een datum invul zoals in de 'tips' staat omschreven (2013;1;1), krijg ik als resultaat #WAARDE. Daar gaat dus iets niet goed.

De datums worden geschreven als: 2013-01-01 08:23:44.000000
Door deze notatie heb ik ook het gevoel dat dit een beetje roet in het eten gooit.
Mijn vraag is dan ook, hoe pas ik een dergelijke formule toe voor de gehele kolom in mijn tabel zodat ik automatisch de bijbehorende weeknummers kan uitrekenen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Anoniem: 319725 op 21-01-2017 14:22)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik zit te kijken in je reacties, maar moet je daadwerkelijk iets met de tijden? Kan je anders niet uit de voeten met "=WEEKNUMMER(DEEL(A1;1;10);2)" ? Dus dat je de functie voor het weeknummer alleen loslaat om de 1e 10 tekens van de waarde (er even van uitgaande dat alle datums opgemaakt zijn als 'yyyy-mm-dd').
Als je die vervolgens bij elke regel neerzet weet je toch per datum het weeknummer? Moet je wel ff aan het slepen aan om dat voor al je regels te doen maar das een kwestie van klikken, vasthouden en wachten tot je onderaan je sheet bent :p

In jou laatste reactie heb je trouwens dit staan:
=DATUMWAARDE(M2:M65001)
Wat verwacht je dat hier de uitkomt van is? Dat je in 1 cel een datum krijgt die een soort van totale datum is van alle datums opgeteld ofzo? Want wat je nu probeert is 1 cel te vullen met een datumwaarde over het hele bereik?

[ Voor 37% gewijzigd door Rupie op 21-01-2017 14:22 ]

Desktop | Server | Laptop

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32

Onbekend

...

Bij mij werkt de functie wel goed.
In veld A1 heb ik dan "2013-01-10 08:23:44.000000" staan, en in veld B1 staat dan "=WEEKNUM(A1;2)".
Als je dat anders hebt, heb je een Nederlandse versie van Excel? En de datumnotatie komt ook overeen hoe het nu in Windows is gedefinieerd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Volgens mij gewoon naar een datum veld verwijzen.
Tik eens 1-10 in een cel (dan moet of op 10 oktober, of op 10 januari springen afhankelijk van je taal land instellingen.
En laat de weeknummer formule dan daar de waarde van verrekenen

Als je datum/tijd per ongeluk als "tekst" is geïmporteerd kan je met =DATEVALUE(A1) +TIMEVALUE(A1) hem weer corrigeren naar een echte Datum/Tijd voor Excel.

[ Voor 25% gewijzigd door The_Vice op 21-01-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties!

@Onbekend: Ik heb inderdaad een Nederlandstalige versie. Dit kan, gezien de datumnotatie dus een rol spelen?
Wanneer ik namelijk het voorbeeld van @The_Vice gebruik (berekenen voor 1-10) dan krijg ik inderdaad gewoon een weeknummer te zien.

Echter, wanneer ik celtoewijzing aanpas naar een van de cellen waar een datum in staat, krijg ik weer de '#WAARDE' fout te zien.
=DATEVALUE(A1) + TIMEVALUE(A1) ga ik nog eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:56

Bolletje

Moderator Harde Waren
Kijk of je data wel ingevoerd is als datum (met datum-notatie) en niet als tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vermoed inderdaad dat de fout in de notatie zit. Als Excel leek, krijg ik ook dit nauwelijks aan de praat.
Ik gebruik in dit geval (heb de kolom even verplaatst naar 'M' om het op een aparte kolom te kunnen laten berekenen.
In kolom 'N' vul ik dan in: =DATUMWAARDE(M2:M65001)+TIJDWAARDE(M2:M65001)
Wederom: #WAARDE
De formule is echter wel blauw, wat mij het gevoel geeft dat de notatie juist is.

Is er door jullie nog een fout te bespeuren?
(Het was waarschijnlijk wel al duidelijk, maar ik ben een leek wat betreft het gebruik van formules in Excel. De basis zit er in, daar is alles mee gezegd)

Alvast dank!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik zit te kijken in je reacties, maar moet je daadwerkelijk iets met de tijden? Kan je anders niet uit de voeten met "=WEEKNUMMER(DEEL(A1;1;10);2)" ? Dus dat je de functie voor het weeknummer alleen loslaat om de 1e 10 tekens van de waarde (er even van uitgaande dat alle datums opgemaakt zijn als 'yyyy-mm-dd').
Als je die vervolgens bij elke regel neerzet weet je toch per datum het weeknummer? Moet je wel ff aan het slepen aan om dat voor al je regels te doen maar das een kwestie van klikken, vasthouden en wachten tot je onderaan je sheet bent :p

In jou laatste reactie heb je trouwens dit staan:
=DATUMWAARDE(M2:M65001)
Wat verwacht je dat hier de uitkomt van is? Dat je in 1 cel een datum krijgt die een soort van totale datum is van alle datums opgeteld ofzo? Want wat je nu probeert is 1 cel te vullen met een datumwaarde over het hele bereik?

[ Voor 37% gewijzigd door Rupie op 21-01-2017 14:22 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Rupie,

Dat was de truc, de eerste 10 tekens.
De tijdsnotatie hoef ik inderdaad niets mee, dus dit was de perfecte oplossing. Was er zelf alleen niet mee bekend dat dit mogelijk was.

Ontzettend bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
---
al opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door The_Vice op 21-01-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Desondanks, bedankt voor de hulp! Heb er zeker wat aan gehad!
Pagina: 1