[Windows10] Tergend langzaam, niet mee te werken!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48
Hi allen,

Ik heb hier een laptop van een familielid gekregen en deze is zo tergend langzaam dat er geen land mee te bezeilen is.
POST message geeft geen bijzonderheden, genoeg geheugen, geen geluidjes die aangeven dat er iets niet in orde is.
Hij boot dan weer wel normaal vlot maar vervolgens zodra je inlogt duurt zo'n beetje elke handeling tussen de 10~15 min voor het reageert.
Ter illustratie, ik ben nu alle foto's eraf aan het halen. Dit is gestart gisteren (20-01) om 16:00 uur en heeft heel de nacht doorgelopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QcPg7NxOjz2boR6YYv8mD5A4/full.png

Nu kan ik een RESET doen van Windows 10 wat hem weer terug naar af zou moeten brengen met behoud van data maar dat laatste vertrouw ik dus niet en probeer ik toch eerst zoveel mogelijk veilig te stellen.

Nu ben ik benieuwd wat jullie idee hierbij is en of er niet een andere manier is om de data eraf te krijgen met bv een bootable USB met een Linux distro of iets dergelijks? Ik weet niet hoe WIn10 hier mee omgaat en of dit überhaupt wel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Gewoon de backup gebruiken mocht het mis gaan (vertel me niet dat je geen backup hebt, anders daar eerst maar mee beginnen ;))

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
RGAT schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 12:04:
Gewoon de backup gebruiken mocht het mis gaan (vertel me niet dat je geen backup hebt, anders daar eerst maar mee beginnen ;))
Hij is niet van mij he, ik zelf heb wel degelijk backups :P
Heb de persoon in kwestie ook maar meteen duidelijk gemaakt iets aan backups te gaan doen!

Maar zou een Puppy Linux bootable USB hier uitkomst in kunnen bieden?

[ Voor 8% gewijzigd door schumi2004 op 21-01-2017 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Volgens mij is de HHD/SSD kapot.. zulke lage snelheden kunnen echt niet door Windows 10 komen. Kijk anders eens in de taakbeheer gesorteerd op schijfgebruik. Dan zul je zien welke programma's/processen de HDD/SSD gebruiken. Mocht dit op 1 a 0% staan dan vermoed ik dat simpelweg je hardeschijf of ssd kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
of andere drivers zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 12:49

Dograver

>> Insert Title Here <<

Zoals hierboven al aangegeven wordt, zulke langzame snelheden zou ik als eerst focussen op de HD/SSD.

HD-tune eens een run laten draaien.

http://www.hdtune.com/

Geef daarnaast ook even wat meer info over de machine in kwestie.
Welke hardware zit er in? Een 5400rpm disk zit tegenwoordig snel aan zijn max. Ook met Windows 10

Geeft task manager ook bijzonderheden aan?
Draaien er processen die 100% CPU of 100% disk opvreten?

Opzich is het idee om via een linux live CD te booten nog zo'n gek idee niet, daarmee sluit je eigenlijk per direct uit of het een software (Windows/Virus/spyware etc) of hardwarematig (disk/laptop defect) probleem is

[ Voor 24% gewijzigd door Dograver op 23-01-2017 16:06 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

Meerdere virusscanners zorgt ook voor veel ellende. Malware, spyware etc.

The Legend Will Never Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
Zit je HDD nog wel goed bevestigd?
Ik had toevallig vorige week een laptop die vergelijkbare snelheden had waar het eruithalen/terugplaatsen van de HDD heeft geholpen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:01
Je kan met een Linux live usb inderdaad ubuntu / puppy booten, en vanaf daar kopieren. Je sluit dan iniedergeval elke andere schijfactiviteit uit die Windows genereert.

Wat zegt je taakbeheer / resource monitor of schijfactiviteit? En Crystaldiskinfo over de Smart waarden?
Staat je CPU toevallig op 100%? (Lijkt me niet, maar goed.. wie weet).

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:46
Waarom probeer je het niet gewoon met een USB stick? Zo gepiept. Was sneller geweest dan het eerst vragen ;)

En anders kan je de schijf er nog uit halen en in je eigen PC bevestigen of met een USB -> SATA converter kijken of het daar sneller is.

Zo ja: Bestanden er af halen, windows 10 opnieuw installeren
Zo nee: HDD vervangen (bij voorkeur door SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een HP Pavilion met exact dezelfde symptomen. Alle losse hardware getest en Win10 opnieuw geinstalleerd maar dat mocht niet baten. Ik kan alleen maar concluderen dat het moederbord gewoon stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:02
Even testen met een andere HDD/SSD, want die HDD lijkt wel heel erg traag te zijn :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
maarud schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:03:
Waarom probeer je het niet gewoon met een USB stick? Zo gepiept. Was sneller geweest dan het eerst vragen ;)

En anders kan je de schijf er nog uit halen en in je eigen PC bevestigen of met een USB -> SATA converter kijken of het daar sneller is.

Zo ja: Bestanden er af halen, windows 10 opnieuw installeren
Zo nee: HDD vervangen (bij voorkeur door SSD).
Heb de HDD eruit gehaald (welke overigens goed vast/aangesloten zat) en in tijdelijke behuizing gezet en aan desktop gehangen en hij werkt als een malle.
Het systeem zelf is een Compac CQ58 (kan de specs wel opzoeken mocht dat nodig zijn)
Resource monitor in windows doet helemaal niets, staat nagenoeg op 0.

Ze gaf aan dat de ellende begon smorgens nadat ze er de avond ervoor een USB stick van Aliexpress aangehangen had en de laptop normaal uitgezet had.

De data is iig veilig gesteld en heb een reset van windows 10 draaien. Een bootable USB ging niet van harte, denk dat dat met UEFI te maken heeft. Had diverse bootable sticks gemaakt maar klaagde dat er geen OS beschikbaar was en toen was ik er eigenlijk klaar mee en laptop opgeschroefd en HDD eruit gehaald, ging een stuk vlotter zoals ik eerder al aangaf.

We gaan het meemaken wat die reset uithaald anders gaat ie retour eigenaar met een backup van haar data.

Dank voor de input in ieder geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:46
Uefi bios kan met een stick die in GPT is geformatteerd moet bijvoorbeeld Rufus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Edit: even de specs opgesnord.

Tja, het is een AMD E1. Dat is werkelijk afschuwelijk. Ik zou de eigenaar aanraden iets fatsoenlijks terug te kopen. een E1 is zelfs met een SSD niet snel te krijgen.

Daar zit dus het probleem. Slome netbookprocessor in een dikke 15".

[ Voor 75% gewijzigd door nelizmastr op 23-01-2017 22:17 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

+dat het een shitload aan kleine bestanden kopieert. dat bevorders de snelheid ook niet

laat hem eerst maar gewoon dat dagje draaien

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 23-01-2017 22:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 23 januari 2017 @ 22:15:
Edit: even de specs opgesnord.

Tja, het is een AMD E1. Dat is werkelijk afschuwelijk. Ik zou de eigenaar aanraden iets fatsoenlijks terug te kopen. een E1 is zelfs met een SSD niet snel te krijgen.

Daar zit dus het probleem. Slome netbookprocessor in een dikke 15".
Ik heb een PC uit 2007 en een EEEPC uit 2008, beide voor professioneel gebruik (3d rendering, photoshop, video editing, etc...) en die zijn gewoon loei-snel met W10...

Enige dat ik ooit veranderd heb, de afgelopen 10 jaar is de HDD vervangen door een SSD - dus oude beestjes kunnen goed overweg met W10 hoor...

- edit - Ik reageerde op een vorige versie van het comment :) Daar ging het over het feit dat de computer al "ruim" 6 jaar oud moest zijn (en dus traag).

[ Voor 10% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 23-01-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Mogelijk dat toch de HDD aan het eind van zijn latijn is.
Als ik een chkdsk doe op systeem zelf geeft deze aan dat in bovenste laag iets niet in orde is en er offline een chkdsk gedaan moet worden, doe ik dat vervolgens op een ander systeem dan wordt er niets gevonden.

Ik ben er zelf ondertussen wel klaar mee nu en heb hem weer ingepakt en dan moet ze maar een nieuwe aanschaffen zoals eerder geadviseerd is.
Pagina: 1