Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trojan Horse
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05-2020
Hallo allemaal,

Ik wil een compacte flitser kopen die toch krachtig genoeg is. Hij moet compatibel zijn met de Fujifilm X-T10. Ik kwam zelf uit bij de Metz Mecablitz 26. Die is lekker licht en klein, maar ik weet niet of die krachtig genoeg is. Ik ben zelf nieuw in fotografie. Wat ik met een flitser zou willen doen is bouncen via het plafond als het ergens (pik)donker is zodat mijn onderwerp goed belicht wordt. Ik zou hem ook willen gebruiken met een flashbender buiten in de nacht/schemer om een goed belichte groepsfoto te krijgen (kleine groep, hoeft geen grote afstand te zijn). En ook bij tegenlicht als het kan.

Ik weet niet of deze Mecablitz 26 daar krachtig genoeg voor is. Volgens deze review is het richtgetal niet 26 maar eigenlijk 20: https://www.dpreview.com/...-mecablitz-26-af-1-review

Hij spreekt mij wel erg aan gezien de prijs en het gewicht.

Ik hoor het nog, bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Nissin i40 is misschien ook nog een idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
De door jou aangehaalde Metz werkt op 2 AAA batterijen. Ik heb zelf geen ervaring met deze flitser maar zou straf zijn moesten deze lang meegaan. (Online spreken ze van 100 to 300 flashes.) Dit kan natuurlijk voldoende zijn voor jou gebruik. Wat mij zou tegenzitten is het feit dat deze niet horizontaal draaibaar is.

Als je de centen hebt zou ik voor een nissin i40 gaan. (165 euro via duitse amazon)

[ Voor 3% gewijzigd door StatQ op 23-01-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Fuji heeft met de overstap van de X-T1/T10 naar de X-T2/20 lopen rommelen met de aansturing van de flitsers. Nissin heeft die stap nog niet lekker gemaakt en werkt daardoor niet meer echt goed. De Nissin laat zich door de gebruiker niet meer updaten, dus op dit punt eigenlijk een slechte keuze. Je kunt je flitser wel laten updaten, maar dan moet je hem omsturen en dergelijke, niet echt handig als je hem uit Duitsland haalt (waar die inderdaad duidelijk goedkoper is). Voor een X-T10 werkt die trouwens gewoon goed hoor..
Een nadeel van de Nissan vind ik zelf die wieltjes achterop. Ze zijn een beetje onoverzichtelijk, dat is niet zo erg, maar ze laten zich wel erg makkelijk anders instellen en daar door moet je iedere keer controleren of ze nog goed ingesteld staan.

Metz heeft tegenwoordig een M400 die zich laat updaten door de gebruiker, is bijna net zo klein en compact als de Nissin i40 die je zelf niet kunt updaten. Voelt trouwens ook iets degelijker. Die Metz lijkt dus sterk op de Nissin maar heeft niet die wat lastige wieltjes achterop. Nadeel is dat die duurder is en niet zo een mooi tasje met bouncekap erbij die Nissin wel heeft, wordt met dat erbij dus nog duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Die lastige wieltjes zijn juist prima afleesbaar en te bedienen.

En per ongeluk verdraaien heb ik ook nog nooit gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Grappig want ik vind die wieltjes het meest geniale ooit. Had eerst een canon 550EX maar wat een gedoe met die menus

Er is niets makkelijker dan de Nissin i40 met wieltjes. Is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Laatst online: 09-08-2022
Ik ben ook erg tevreden met de Nissin i40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trojan Horse
Bedankt voor de reacties. Ja ik had de Nissin i40 ook gezien, is wel wat duurder. Ik zie nu btw dat die mecablitz 26 geen wieltjes ofzo heeft. En hij kan inderdaad alleen kantelen. Volgens die ene review heeft de metz een richtgetal van 20 in het echt, dus de helft van de Nissin. Op zich scheelt dat wel. Maar stel als ik het aantal keer dat ik ermee kan flitsen op 2 aaa genoeg vind en de laadtijd ook goed vind, is het dan een goede keuze? Maar op zich als ik nu kijk dan denk ik dat de Nissin beter voor mr zal zijn, grootte schijnt mee te vallen. Belangrijkste is dat die goed belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
De grootte valt zeker mee. Zie hier het verschil met een 'normale' flitser

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.davidpartington.com/m43/wp-content/uploads/2014/11/Nisson-i40_250px.jpg

En als ik een keer geen zin heb om mijn SB-900 mee te dragen, maar toch een flitser bij wil hebben is het mijn Nissin i40 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trojan Horse
Valt zeker mee die Nissin, die neem ik dan wel. Aangezien ik hem ook buiten wil gebruiken waar geen plafond/muur is dacht ik aan een compacte light modifier. Ik kwam uit op de Rogue Flashbender. Is dat een goede combinatie om in de nacht groepsfoto's te kunnen maken? Ook begreep ik ergens dat de i40 naar voren kan kantelen als je wat zwaardere accessoires erop vestigt. Is dat het geval met de flashbender?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
  • Laatst online: 15-06 21:49
Trojan Horse schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 14:31:
Valt zeker mee die Nissin, die neem ik dan wel. Aangezien ik hem ook buiten wil gebruiken waar geen plafond/muur is dacht ik aan een compacte light modifier. Ik kwam uit op de Rogue Flashbender. Is dat een goede combinatie om in de nacht groepsfoto's te kunnen maken? Ook begreep ik ergens dat de i40 naar voren kan kantelen als je wat zwaardere accessoires erop vestigt. Is dat het geval met de flashbender?
Trojan,

Een (grote) groep mensen uitlichten met 1 flash is een moeilijke opgave. Maar dat is het leuke aan fotografie, voordat je je geld stopt in relatief kostbare accessoires zoals de Rogue Flashbener, probeer eerst je flits uit en zie wat resultaat je krijgt. Daarna zou ik eerst zelf knutselen met een stuk foam papier (kost 1€ in een hobbyzaak) en een elastiekje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trojan Horse
Ik heb de Nissin gekocht van media markt voor 165 euro. Maar wow hij is wel erg krachtig! Ik heb de hele huiskamer belicht in het pikdonker met laagste iso 200 en gewoon kitlens en diafragma iets kleiner gemaakt zelfs!

Over groep belichten: toch denk ik dat het met een Nissin i40 i.c.m. een flashbender wel een stuk makkelijker zou zijn om een groep uit te lichten dan met het led-flitsje van m'n s7. Met m'n s7 ging het direct flitsen van een kleine groep wel redelijk op zich lol, but not so flattering :).

Op zich valt de prijs van de flashbender ook wel mee, aangezien het een veelzijdig product schijnt te zijn en ook van goede kwaliteit. Wel leuk dat die in de volgende positie gebogen kan worden, lijkt me handig voor een niet al te grote groep fotograferen: https://cdn.shopify.com/s...d-bounce.jpg?v=1428969878

Maar natuurlijk ga ik eerst met de flits zelf experimenteren. Ik wilde eigenlijk vooral weten of die i40 stabiel genoeg is om een flashbender erop te zetten zonder dat die naar voren gaat kantelen. Ik zou wel willen dat ik zulke accessoires erop kan doen, voor later zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trojan Horse
Er is mij iets opgevallen aan de Nissin i40 dat niet zo leuk is. De autofocus assist led-lamp werkt niet op mijn x-t10. Enig idee waardoor dit komt? Ik heb op een forum gelezen, van zo'n twee jaar geleden, dat de af-lamp inderdaad niet op fuji werkt. Is daar geen oplossing voor? Hoe zit het met de Nissin i60, werkt zijn af-lamp wel icm fuji?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergis je niet met buiten flitsen, je hebt gewoon heel veel licht nodig omdat er nul reflectie is, Je kan dan alleen maar keihard van voren flitsen voor het fraaiere flitswerk buiten moet je met meerdere flitsers gaan werken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1