Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Het is wellicht bekend dat je Mac Pro's een mooie videokaart upgrade kunt geven, en dat je dan behoorlijk met de tijd mee kunt gaan.

Zo heb ik mijn Mac Pro 3,1 [OS X 10.11.6 El Capitan] met een Asus Nvidia GTX 950 uitgerust, en met de meest recente Nvidia web driver werkte dat uitstekend. Gamen op de Mac werd weer leuk!

---

Helaas, zonder er al te veel bij na te denken - security updates installeren doe je immers altijd - gisteren El Capitan de security update laten installeren, en het resultaat an herstarten: <geen beeld>.

Zelfs met de 'oude' 8800GT erin, krijg ik met de 1TB SSD opstartschijf erin geen beeld. Een paar keer deed hij het wel met een reserve 256 GB SSD met een oudere El Capitan-versie, en met de videokaart in een ander PCI-slot.

Momenteel heb ik dus een 'brick'. waar ik geen beeld meer uit krijg. Gelukkig heb ik nog wel een Mac Pro 2,1 achter de hand, waar ik dit nu op zit te typen.

Zonder de 3,1 op te kunnen starten met beeld, kan ik de web drivers ook niet verwijderen.

Heeft iemand een idee hoe ik dit weer werkend kan krijgen?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Beste antwoord (via Ramzzz op 23-01-2017 23:29)

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 17:55
kun je via Back to my Mac misschien nog via beeldschermdeling of VNC inloggen op je Mac pro?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
kun je via Back to my Mac misschien nog via beeldschermdeling of VNC inloggen op je Mac pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ik ben het al een tijdje aan het proberen. :/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Heb je een PRAM reset geprobeerd? Ik zie het niet in je post staan en het is het eerste wat Nvidia zelf aangeeft:
NOTE: If for any reason you are unable to boot your system to the Desktop and wish to restore your original OS X v10.11.6 (15G31) driver, you can do so by clearing your Mac’s NVRAM:

STEP 1: Restart your Macintosh computer and simultaneously hold down the “Command” (apple) key, the “Option” key, the “P” key and the “R” key before the gray screen appears.

STEP 2: Keep the keys held down until you hear the startup chime for the second time. Release the keys and allow the system to boot to the desktop.

STEP 3: The original OS X v10.11.6 (15G31) driver will be restored upon booting, although the NVIDIA Web Driver and NVIDIA Driver Manager will not be uninstalled from the system.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
PRAM reset gedaan (meerdere keren), allerlei verschillende opstartschijven geprobeerd, en ... dan start hij van de verkeerde op. Ik heb er dan 3 in zitten (2x SSD, 1x HDD), hij ziet ze alledrie.

Kies ik de juiste schijf (1TB SSD) als opstartschijf, na schijfcontrole, start-ie wéér niet op. Althans, hij geeft geen beeld.

In mijn andere Mac doet de videokaart het acuut, no problemo.

Zoooooo frustrerend dit.

Ik heb wel in middels 'back to my mac' op de 3,1 aangezet, hopelijk wil dat wel werken.

En dat doet het, maar wel weer met de verkeerde opstartschijf... :F

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 20-01-2017 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Oke, dus na PRAM, start je op met ALT, krijg je dan de bootloader te zien? of blijft het beeld zwart? als het beeld zwart blijft, gaat je monitor dan in standby of herkent hij wel een bron maar met zwart beeld?

als je wel de bootloader ziet kun je dan de goede schijf selecteren, shift ingedrukt houden en op enter drukken zodat je van de goede schijf opstart in veilige modus?

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Nope, met ALT doet-ie niets, zwart scherm. De 3,1 stuurt dan geen signaal naar mijn schermen.

Humor - 'back to my mac' staat op beide machines aan en nu heb ik een 'Droste-effect'... :+

Droste-effect Mac Pro 3,1-MacPro 2,1

[ Voor 57% gewijzigd door Ramzzz op 20-01-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Hmm, dan wordt hij dus al niet herkent op EFI niveau..

Als het goed is zit het op het moederbord een battery met in de buurt een knopje. Dat knopje is als het goed is gelabeld iets in de trant van RTC reset. Ik heb de 3,1 ff niet scherp voor de geest maar in de 5,1 zit ie onder de videokaart. met de machine uit maar wel aangesloten op de stroom, kun je daar 1x op drukken? als dat niet werkt machine helemaal van de stroom eraf en ff minuutje de batterij eruit.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Dat leek mij ook een soort laatste redmiddel...

En nu, ingelogd op mijn 2,1 (daar zit de 8800GT nu in), start hij wel op van de 1TB SSD, en zie ik 'm via schermdeling... :o

En de Nvidia Web Driver geüninstalled... zou het dan toch...

[ Voor 72% gewijzigd door Ramzzz op 20-01-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

dragon4ce schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:27:
Hmm, dan wordt hij dus al niet herkent op EFI niveau..
Als je een niet-Mac videokaart gebruikt zoals de 950 dan heb je geen EFI boot op die kaart. Beeld komt pas bij het inlogscherm. Troubleshooten moet altijd met een echte Mac kaart.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:20:
[...]

Als je een niet-Mac videokaart gebruikt zoals de 950 dan heb je geen EFI boot op die kaart. Beeld komt pas bij het inlogscherm. Troubleshooten moet altijd met een echte Mac kaart.
Dat is me bekend, ik probeer al de hele tijd de 3,1 op te starten met de originele Mac 8800GT.

Waarvan ik de reserve uit deze Mac vorige week heb verkocht. :F

Het idiote is nu, dat ik 2 MacPro's werkend heb, maar 'verkeerd om': schermdeling van 3,1 op de 2,1 in plaats van andersom.

De 3,1 start niet op met beeld, wanneer daar de 8800GT in zit. Zelfs na uninstall van de Nvidia web Drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Gelukkig vandaag de nieuwste Web Driver weten te bemachtigen, en ik heb elke vorm van 'auto update' op de Mac uitgezet. ;)

Grappig dat ik dus een paar dagen volledig met slechts 1 videokaart op 2 Macs heb gewerkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
Ramzzz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:17:
Nope, met ALT doet-ie niets, zwart scherm. De 3,1 stuurt dan geen signaal naar mijn schermen.

Humor - 'back to my mac' staat op beide machines aan en nu heb ik een 'Droste-effect'... :+

[afbeelding]
Heel apart en mooi dat het werkt.
Pagina: 1