Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

nieuwe pc: MSI X99A SLI Plus + i7-6800k geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• krachvoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-03 15:49
Mijn vraag
Ik heb gisteren de laatste onderdelen binnen gekregen voor mijn nieuwe pc.
Zo doende in elkaar gezet en alles lijkt normaal te draaien alleen krijg geen beeld.
De monitor(s) gaan slapen / op zwart. Na wat troubleshooting vermoed ik dat de bios een firmware update nodig heeft. De doos geeft aan 601-7885-070b1511002291. 1511 staat als ik mij niet vergis voor de datum waarop deze gemaakt is (gebaseerd op msi informatie) De i7-6800k is pas later gelanceerd, en er zijn gevallen op internet te vinden van mensen met hetzelfde probleem.
Omdat de processor / moederbord geen geintegreerde graphics heeft kan ik niet een andere display kiezen (of de bios zelf updaten -> ik zie niks).

Nu is mijn vraag, heb ik het bij het juiste eind, of is er iets wat ik over het hoofd zie?

groet!
Peter

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • MSI X99A SLI Plus
  • i7-6800k
  • corsair vengeance DDR4-3000mhz (64gb)
  • msi gtx 1070
  • corsair RM550x voeding
  • scythe mugen 5
  • zie de volledige build hier
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • geheugen beperkt tot 1 slot, ander geheugen en/of ander geheugenslot maakt geen verschil
  • andere videokaart (gtx 970) maakt geen verschil
  • setup zonder behuizing opgebouwd (alleen moederbord, geheugen en videokaart), maakt geen verschil
  • het gewoon even aan laten staan, de pc schakelt zichzelf niet uit (ook niet na 10 min)
  • 'bios 2' van het moederbord geprobeerd, maakt geen verschil
  • bios cmos reset maakt geen verschil
  • 2 monitors getest met zowel dvi / hdmi / mdp
  • processor opnieuw bevestigd (niks raars gezien)

Alle reacties

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Wat je zou kunnen doen is een PC speaker (zo'n klein piëzo dingetje) op je moederbord aansluiten om te zien of je een beep code krijgt. Vervolgens kijken in de handleiding van je mobo om te zien waar die beep code naar verwijst. Dat zou je in ieder geval al kunnen helpen om de richting van de oplossing te bepalen.

Daarnaast kan je ook nog de videokaart verwijderen en je monitor aansluiten op je moederbord (dan gebruikt hij de GPU die in je processor zit).

Ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad, helaas wel met een totaal andere setup. Daar lag het uiteindelijk aan dat mijn BIOS versie niet compatible was met de nieuwe videokaart die ik had geïnstalleerd. Dat zou wel overeenkomen met de richting waarin je nu aan het kijken bent. Een BIOS update heeft dat opgelost.

[ Voor 43% gewijzigd door Foodie88 op 20-01-2017 19:32 ]

BF1 Stats

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

Foodie88 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:20:

Daarnaast kan je ook nog de videokaart verwijderen en je monitor aansluiten op je moederbord (dan gebruikt hij de GPU die in je processor zit).
Gaat niet werken bij socket 2011 ;) Zitten geen iGPU's in die dingen.

• krachvoer
dank voor de reacties!
@Nemesizz. Klopt idd.
msi heeft geen pc speakertje meegeleverd vrees ik. Dus ik moet even kijken waar ik die op kan trommelen.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-08 22:13
Nemesizz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:01:
[...]

Gaat niet werken bij socket 2011 ;) Zitten geen iGPU's in die dingen.
Oh, foutje! Heb m'n post aangepast.
krachvoer schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:18:
dank voor de reacties!
@Nemesizz. Klopt idd.
msi heeft geen pc speakertje meegeleverd vrees ik. Dus ik moet even kijken waar ik die op kan trommelen.
Je kan even naar een plaatselijk computerboer gaan en er daar eentje halen. Die hebben ze meestal wel liggen. In iedergeval bij de computerboeren waar ze ook sleutelen aan de PCs !

[ Voor 48% gewijzigd door Foodie88 op 20-01-2017 19:33 ]

BF1 Stats

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 12:58
Volgens mij even een ouder type erin, updaten van de bios en dan moet het gewoon werken. 5820k of 5930k ergens vandaan scharrelen dus :), of een cheap xeon?

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• krachvoer
Mr-E schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:22:
Volgens mij even een ouder type erin, updaten van de bios en dan moet het gewoon werken. 5820k of 5930k ergens vandaan scharrelen dus :), of een cheap xeon?
Zoiets zat ik idd ook al te denken. Misschien kan ik iemand vinden die er een los heeft liggen.
Eentje kopen is ook weer zonde van de centen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:26

Thomg

Aww yiss

Je kan ook de support van de winkel waar je de moederbord hebt gehaald contacteren en is vragen wat ze hier voor je kunnen betekenen.

• misterTweakers
  • Laatst online: 29-12-2024
- Met 1 geheugenstick moet hij geplaatst worden in DIMM 1, dus degene die het meest links zit. Ik weet niet of je dat ook geprobeerd hebt?

- Misschien is het een mogelijk om het moederbord terug te sturen naar de winkel waar je hem gekocht hebt, en vraagt of zij een bios update kunnen doen?

Verwijderd

Ik sluit me aan bij de tweakers hierboven, proberen een foutcode te laten genereren met beeps of anders een bios update uit (laten) voeren.

Ben trouwens erg benieuwd naar jouw temperaturen. Ik heb het idee dat mijne vrij warm wordt ondanks de coolermaster watercooling kit.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 22:29 ]

• krachvoer
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:25:
Ik sluit me aan bij de tweakers hierboven, proberen een foutcode te laten genereren met beeps of anders een bios update uit (laten) voeren.

Ben trouwens erg benieuwd naar jouw temperaturen. Ik heb het idee dat mijne vrij warm wordt ondanks de coolermaster watercooling kit.
Ik ben ook erg benieuwd naar de temperaturen :P
Vraag het nog maar een keer als de problemen verholpen zijn :) .

Morgen op zoek naar een speakertje en navraag doen bij de winkel (wilde eerst andere mogelijke problemen uitsluiten).

• krachvoer
misterTweakers schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:53:
- Met 1 geheugenstick moet hij geplaatst worden in DIMM 1, dus degene die het meest links zit. Ik weet niet of je dat ook geprobeerd hebt?
Jes, heb ik geprobeerd. To no avail.

• krachvoer
Ik heb inmiddels een speakertje op het moederbord aangesloten.
Er komen 0 biepjes uit. (op startup schijnt dit normaal te zijn voor msi borden, geen post beep).
Als ik het geheugen / videokaart eruit haal komt er echter ook geen beep code. (zonder geheugen blijft ie opnieuw opstarten).

Betekent dit iets?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

krachvoer schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 16:20:
Ik heb inmiddels een speakertje op het moederbord aangesloten.
Er komen 0 biepjes uit. (op startup schijnt dit normaal te zijn voor msi borden, geen post beep).
Als ik het geheugen / videokaart eruit haal komt er echter ook geen beep code. (zonder geheugen blijft ie opnieuw opstarten).

Betekent dit iets?
Ik vrees dat dan de bevestiging is dat je CPU (nog) niet support word.

Geen support > CPU kan BIOS foutcodes niet verwerken > geen piepjes.

Normaal moet er zonder RAM of GPU wel een foutcode komen in de vorm van piepjes (sommige borden via een code via ledjes die branden, of via een hex code op een klein display).

• krachvoer
Dank voor de reactie!
Ga ik morgen even wat computerzaakjes bellen in den haag. Kijken of ik het zo kan fixen. Ik heb geen processor voor dit socket in mn omgeving gevonden zodat ik de bios kan updaten. En ik heb ook niet veel zin om het moederbord terug te gaan sturen.

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-10 18:07

Simii

[u]bold[/u]

Zelf heb ik een MSI Gaming 9 X99S ACK met een 5930K en 6850K gebruikt.
De 6850K werkte niet en gaf foutcodes welke leken op RAM problemen. Achteraf was het inderdaad een BIOS update welke nodig was.

Je kunt proberen de bios te downloaden, op een usb stick te zetten en met de cpu in het moederbord het alsnog te proberen om het geupdate te krijgen. Alhoewel ik niet gok dat het werkt aangezien ik ook al niet tot de bios kwam toen ik het probleem had :s

De oplossing is;
Óf de winkel contacteren of zij dit kunnen oplossen
Óf een 2011-3 cpu welke wel werkt (5820K - 5930K - 5960X, of vergelijkbare Xeon) bemachtigen en updaten.

Zelf zou ik gaan voor het 1e, als je moederbord gebrickt wordt ligt het risico dan (hopelijk, kan dit niet voor elke leverancier zeggen) bij de leverancier

cursief

• krachvoer
Dank voor alle reacties.
Ik heb afgelopen week een ander (recenter) moederbord aangeschaft. En het werkte meteen als n zonnetje.
Ruil dit moederbord bij de winkel in voor n extra beeldscherm.
De temperaturen schommelen overigens onder load tussen de 40 a 45 graden.
Groet!
Pagina: 1