Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRB201
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 11:39
Mijn vraag
ik heb een pc met een q9550 gekregen van mijn vader als tweede pc, heb hem niet geoverclocked, en geeft na 5 minuten aan dat de cpu te warm wordt. heb vandaag de koelpasta al vervangen zodat het daar niet aan ligt, maar krijg de foutmelding nog steeds. iemand van jullie een idee wat ik nog kan doen om hem weer werkend te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 7 home premium, q9550, 2gb hyperx ddr2, 520w cooler master voeding, stock koeler.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
opstarten met minder ram, koelpasta vervangen
...

Beste antwoord (via JRB201 op 23-01-2017 20:02)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

stock koeler
In de meeste gevallen van oververhitting met de stock koeler, zitten de push-pins niet goed.
Heel vaak drukt met die wel vast (zoals het hoort), en vervolgens draaien ze de pins met de pijltjes mee (staan pijltjes op de pushpins) waardoor deze weer los komt te zitten 8)7

Dus misschien even een foto maken van de koeler, waar de pushpins goed te zien zijn (of de pijltjes).

En voordat iemand roept: "Stock koelers zijn slecht!" dat viel bij die socket 775 dingen nog vaak reuze mee, waren prima koelers. Later gingen ze over op die dunne 'stroopwafel' koelers die krap aan waren, die oude grote stock koelers werkten altijd prima.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

stock koeler
In de meeste gevallen van oververhitting met de stock koeler, zitten de push-pins niet goed.
Heel vaak drukt met die wel vast (zoals het hoort), en vervolgens draaien ze de pins met de pijltjes mee (staan pijltjes op de pushpins) waardoor deze weer los komt te zitten 8)7

Dus misschien even een foto maken van de koeler, waar de pushpins goed te zien zijn (of de pijltjes).

En voordat iemand roept: "Stock koelers zijn slecht!" dat viel bij die socket 775 dingen nog vaak reuze mee, waren prima koelers. Later gingen ze over op die dunne 'stroopwafel' koelers die krap aan waren, die oude grote stock koelers werkten altijd prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:28
Een ander koeler er op zetten kan geen kwaad, maar wat mijn voorganger schreef is een waar feit dat regelmatig fout ging/gaat.

Verder heb ik het idee dat de 2 GB geheugen aan de krappe kant is bij W7. Ik gebruik bij W7 en een quad processor liever 6- of 8 GB geheugen. Werkt een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JRB201 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:58:
Mijn vraag
ik heb een pc met een q9550 gekregen van mijn vader als tweede pc, heb hem niet geoverclocked, en geeft na 5 minuten aan dat de cpu te warm wordt. heb vandaag de koelpasta al vervangen zodat het daar niet aan ligt, maar krijg de foutmelding nog steeds. iemand van jullie een idee wat ik nog kan doen om hem weer werkend te krijgen?
Allereerst: waar krijg je die melding exact? En hoe heet is heet, welke temperatuur meet je dan?

Vervolgens: je hebt koelpasta vervangen. Voel dan eens aan de heatsink op moment dat je deze melding krijgt. Is het steenkoud of juist erg heet?

Als het koud is, is iets niet goed gegaan met de koelpasta, dus ofwel oude zooi niet (goed) verwijderd, danwel te weinig of juist veel teveel nieuwe pasta gebruikt, of geen goed contact.

Is het heet, dan is contact via koelpasta prima maar kan de heatsink z'n hitte niet kwijt. Kijk dan of dat ding niet vol stof is en of je voldoende airflow in je kast hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Hoeveel prik staat erop de cpu?

Klokt hij automatisch naar beneden wanneer idle?

Downclock het maar , stock cooler is crap ;)

[ Voor 22% gewijzigd door evilweed op 21-01-2017 19:50 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRB201
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 11:39
Nemesizz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:59:
[...]

klopt, heb het moederbord uit de kast gehaald en er zat nog zon achterkant van een after-market heatsink op, hierdoor paste de stock koeler wel, maar sloot niet perfect aan. heb ook uit een andere oude pc 4 GB ram gehaald, duimen maar...

Edit:

Heb hem geprobeerd, geeft geen cpu melding meer maar gaat een bsod weergeven. krijg de foutmelding 0x0000007B (inaccessable boot device) geen idee waar dit aan ligt aangezien de harde schijf in mijn goede pc wel werkt....

[ Voor 15% gewijzigd door JRB201 op 23-01-2017 21:36 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

JRB201 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:27:
[...]
Edit:

Heb hem geprobeerd, geeft geen cpu melding meer maar gaat een bsod weergeven. krijg de foutmelding 0x0000007B (inaccessable boot device) geen idee waar dit aan ligt aangezien de harde schijf in mijn goede pc wel werkt....
Neem aan dat je de schijf dan als secondaire schijf gebruikt? (in je goede PC)

Kan zijn dat BIOS instellingen zijn reset, en dat de schijf in IDE / AHCI mode verkeerd staat.
Afhankelijk van waar die op stond toen je Windows installeerde, krijg je vaak een BSOD als die optie veranderd word naar iets anders.

Die optie is vaak wel ergens terug te vinden bij de opties van je s-ata controller in je BIOS, zou dat even controleren.
Pagina: 1