Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 18:01
Hallo mede Tweakers!

Ik hoop dat iemand hier een beetje verstand van heeft, maar ik heb een nieuwe Asus pg248q, en op Netflix en Youtube heb ik er best wel last van dat bij donkere scenes mijn monitor een soort color banding effect krijgt. Als ik bijvoorbeeld de Westworld intro op Youtube kijk (YouTube: Westworld - Intro / Opening Credits | 60 FPS 1080p dan zie ik bij de donker naar lichte plekken gewoon strepen op mijn scherm. Als ik een episode vanaf een video file op mijn pc kijk heb ik dit echter niet. Ook bij Heroes of the Storm, als ik de game opstart zit in het laadscherm aan het begin 2 donkere plekken rechts en links onderin mijn scherm waarbij het erg opvalt.

Ik gebruik een display port kabel en heb HDMI ook al eens getest maar dit had weinig effect. Ik heb een GTX 1080 FTW van EVGA als mijn GPU.

Ik heb zelf al;
-Asus gemailed en al 2 vervangende monitoren gehad, maar hier ligt het niet aan.
-Nvidea gemailed, drivers opnieuw geinstalleert met DDU, geen effect.
-ICC profile gedownload
-de settings van de monitor veranderd, had wel effect maar alleen als ik m'n gamma naar 2.5 zet en de brightness laag zet.

Iemand hier ervaring mee? Advies wat ik zou kunnen doen?

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dat komt door meerdere dingen, dat filmpje van westworld is natuurlijk gecomprimeerd waarschijnlijk wordt er gebruik gemaakt van 4:2:0 chroma subsampling. Dit geeft inderdaad dit soort artifacts. Als extra is het 60fps, wat eigenlijk ook betekent dat youtube meer compressie toepast.
Het zou alleen duidelijk zichtbaar moeten zijn op het meest linker plaatje :P.
Afbeeldingslocatie: https://s10.postimg.org/4dyztnuh5/vlcsnap_2015_04_18_01h38m52s199.png

Je scherm heeft een TN paneel wat natuurlijk nooit zulke goede kleuren geeft als IPS. Het is overigens wel een echt bit paneel en niet 6 met dithering (waar je dit nog meer zou zien). Je kan met je beeldscherm dus effectief 24bits kleuren weergeven.

http://www.displayspecifications.com/en/model/f16c61d

offtopic:
Je maakt het Asus wel lastig terwijl het niet aan het scherm ligt lol.

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-01-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 17:27:
Dat komt door meerdere dingen, dat filmpje van westworld is natuurlijk gecomprimeerd waarschijnlijk wordt er gebruik gemaakt van 4:2:0 chroma subsampling. Dit geeft inderdaad dit soort artifacts. Als extra is het 60fps, wat eigenlijk ook betekent dat youtube meer compressie toepast.
Het zou alleen duidelijk zichtbaar moeten zijn op het meest linker plaatje :P.
[afbeelding]

Je scherm heeft een TN paneel wat natuurlijk nooit zulke goede kleuren geeft als IPS. Het is overigens wel een echt bit paneel en niet 6 met dithering (waar je dit nog meer zou zien). Je kan met je beeldscherm dus effectief 24bits kleuren weergeven.

http://www.displayspecifications.com/en/model/f16c61d

offtopic:
Je maakt het Asus wel lastig terwijl het niet aan het scherm ligt lol.
Bedankt voor je reactie :) Het is ook niet alleen bij dit filmpje van westworld hoor, maar ik schrok er vooral van toen ik op Netflix Star Wars the Force Awakens wou gaan kijken. In het begin van de film is het heel erg donker en hier zie je echt goed de tint verschillen. Is er iets met de settings ofzo van mn monitor die ik dan moet wisselen of ligt dit aan compressie van netflix ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 23:09
Mijn zoektocht naar een oplossing is ook begonnen... Gisteren binnengekregen en ervaar hetzelfde. Hier twee posts op Asus support.

https://rog.asus.com/foru...-annoying-RGB-range-issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Arjanders schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 06:29:
Mijn zoektocht naar een oplossing is ook begonnen... Gisteren binnengekregen en ervaar hetzelfde. Hier twee posts op Asus support.

Precies wat hier inderdaad beschreven staat heb ik dus ook, gradient heb ik geen last van maar in games en movies is t shit :\ Dit zou toch niet moeten kunnen voor een monitor van deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

joppe99999 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:58:
[...]Dit zou toch niet moeten kunnen voor een monitor van deze prijsklasse?
Dit is een opmerking die ik vaker zie en steeds weerleg.

Als je een gaming monitor koopt moet je niet verwachten dat hij de beste kleuren heeft. Dat neemt echter niet weg dat Asus hier wel een steek heeft laten vallen met deze monitor. Alle exemplaren hebben het.

Als je het te storend vind moet je hem terug sturen naar de winkel. Een fix zal er niet komen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Blaat schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:26:
[...]

Dit is een opmerking die ik vaker zie en steeds weerleg.

Als je een gaming monitor koopt moet je niet verwachten dat hij de beste kleuren heeft. Dat neemt echter niet weg dat Asus hier wel een steek heeft laten vallen met deze monitor. Alle exemplaren hebben het.

Als je het te storend vind moet je hem terug sturen naar de winkel. Een fix zal er niet komen.
Laat ik duidelijk zijn, ik verwacht geen spectaculaire kleuren van een gaming monitor. Maar zulke strepen bij zwart waardes verpest een game of film ervaring gewoon, mijn goedkope 100 euro monitor van 5 jaar terug heeft dit probleem niet eens zo erg. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
Joppe, heb jij de WHQL Driver geinstalleerd van https://www.asus.com/nl/R...PG248Q/HelpDesk_Download/

Ik merk een verbetering.

http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

edit: en het kleurprofiel van Asus ook geïnstalleerd..

[ Voor 12% gewijzigd door Arjanders op 25-01-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Arjanders schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:28:
Joppe, heb jij de WHQL Driver geinstalleerd van https://www.asus.com/nl/R...PG248Q/HelpDesk_Download/

Ik merk een verbetering.

http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

edit: en het kleurprofiel van Asus ook geïnstalleerd..
Hee Arjan,

Ja die had ik al geinstalleerd, helaas geen verbetering. Het gradient op die site is bij mij ook nooit iets mis mee geweest, zoals mensen in die link naar de Asus ROG forums ook zeggen, het is meer als je gaat gamen en films gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
Ja helaas, dacht dat het hielp, maar paar spellen opgestart en het donker naar licht verloopt nog steeds in zeer duidelijke vlakken. Drivers schoon geïnstalleerd, monitor terug naar default (pijn aan mn ogen, wat een lichtbak), mocht niet baten. Deze gaat rma en ik ga weer terug naar mn oud tn 60hz schermpje. En rustig wachten op 24" ips met 144hz. Dan maar wat minder kills in bf1 door die luttele ms extra responstijd 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-09 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Precies wat hier inderdaad beschreven staat heb ik dus ook, gradient heb ik geen last van maar in games en movies is t shit :\ Dit zou toch niet moeten kunnen voor een monitor van deze prijsklasse?
Sluit mij aan bij Blaat, plus je hebt gekozen voor een G-sync scherm waar je gewoon 100-200+ euro meer betaalt aan licentie kosten (plus een heel klein gedeelte voor de module). Als je voor dezelfde prijs een normaal scherm (of een met Freesync) had gekocht dan had je waarschijnlijk een scherm van betere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Arjanders schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:48:
Ja helaas, dacht dat het hielp, maar paar spellen opgestart en het donker naar licht verloopt nog steeds in zeer duidelijke vlakken. Drivers schoon geïnstalleerd, monitor terug naar default (pijn aan mn ogen, wat een lichtbak), mocht niet baten. Deze gaat rma en ik ga weer terug naar mn oud tn 60hz schermpje. En rustig wachten op 24" ips met 144hz. Dan maar wat minder kills in bf1 door die luttele ms extra responstijd 😉
Das jammer man! Ik heb nog contact gehad met Asus en ze gaan nog wat dingen voor me onderzoeken, maar ze zeggen zelf dat het geen ''groot'' probleem is bij deze schermen en niet veel klachten hebben gehad wereldwijd, dus dat ze ook geen driver ofzo gaan maken. Ik hou het scherm wel, maar voor mn volgende scherm wordt t geen Asus meer.

IPS wil ik alleen als t ook 1 ms is en 144 hz, maar wil ook 4k, dus wordt ff wachten op een scherm met deze specs :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 17:48:
[...]

Sluit mij aan bij Blaat, plus je hebt gekozen voor een G-sync scherm waar je gewoon 100-200+ euro meer betaalt aan licentie kosten (plus een heel klein gedeelte voor de module). Als je voor dezelfde prijs een normaal scherm (of een met Freesync) had gekocht dan had je waarschijnlijk een scherm van betere kwaliteit.
Zie reactie op blaat :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zoals andere mensen aangeven, houd er rekening mee dat jouw monitor in zekere zin 100-200 euro lager uitvalt als je het vergelijkt met monitors die geen G-Sync bevatten. Blame Nvidia. ;)
Voor de duidelijkheid, dit is geen moreel oordeel op wat voor manier dan ook, het punt is dat je niet dezelfde kwaliteit kan verwachten als voor andere monitors die evenveel kosten. Je betaalt altijd 100-200 euro meer (of nog meer :')) als er een FPGA voor G-Sync in de monitor zit, ofwel lever je in op kwaliteit ofwel tast je dieper in de buidel.
Misshcien kan je nog proberen de monitor te ruilen voor een ander model? Anders hopen dat je het kan verkopen voor een redelijk bedrag en een andere monitor kopen. G-Sync is zeker de moeite waard (net als FreeSync) maar het moet wel binnen je budget liggen om een goede kwaliteit met G-Sync te kunnen kopen.

Ik begrijp jouw punt. Ik heb zelf een IPS van LG die 200 euro kostte waarbij ik geen problemen opmerk buiten dat de backlight aan beetje sterk is als het scherm 'zwart' wordt (helaas niet te vermijden bij LCD). Ik kan moeilijk inschatten hoeveel meer het kost doordat jouw monitor een hoge refresh rate heeft en ik kan dus niet inschatten of dat je voor een monitor van pak hem beet 250 euro (exclusief G-Sync) een betere beeldkwaliteit mag verwachten met TN en een zeer hoge refreshrate. Ik laat me er niet over uit in welke mate ASUS iets te verwijten is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2017 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.w.
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 10:10
Het gebruikte paneel is 6 bit, wat wil zeggen dat hij minder kleuren weer kan geven dan de meeste monitoren op de markt. Omdat er minder stappen mogelijk zijn tussen zwart en grijs ga je abrupte overgangen zien. Fabrikanten hebben trucjes om dit probleem minder opvallend te maken, maar bij dit paneel lukt dat niet zo goed. Asus heeft met de pg278q al in 2014 laten zien dat ze wel een high refresh rate 8 bit TN monitor kunnen maken, dus ik snap best dat mensen teleurgesteld zijn in de pg248q. Desondanks is het een killer gaming monitor met een mooi design en OSD. Hij komt alleen wat minder goed uit de verf bij films en foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

m.w. schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 00:02:
Het gebruikte paneel is 6 bit, wat wil zeggen dat hij minder kleuren weer kan geven dan de meeste monitoren op de markt. Omdat er minder stappen mogelijk zijn tussen zwart en grijs ga je abrupte overgangen zien. Fabrikanten hebben trucjes om dit probleem minder opvallend te maken, maar bij dit paneel lukt dat niet zo goed. Asus heeft met de pg278q al in 2014 laten zien dat ze wel een high refresh rate 8 bit TN monitor kunnen maken, dus ik snap best dat mensen teleurgesteld zijn in de pg248q. Desondanks is het een killer gaming monitor met een mooi design en OSD. Hij komt alleen wat minder goed uit de verf bij films en foto's.
Voor wie het niet begrijpt, met 6 bits heb je 2^6 = 64 mogelijke combinaties, met 8 bits 256. Het aantal combinaties komt overeen met het aantal standen, je kan bij 6 bits pixels 62 waarden nemen tussen het sterkst en het zwakst, elke pixel bestaat uit 3 delen die elk 1 primaire kleur regelen, met het mengsel (doordat het zo klein is zie jij het als 1 geheel ondanks dat de delen van de pixel 3 verschillende kleuren bevatten) kan je diverse kleuren vormen. Bij 6 bits in theorie 6^3 kleuren, bij 8 bits in theorie (niet in werkelijkheid helaas door technische beperkingen) 8^3 kleuren, op basis hiervan wordt het aantal mogelijke kleuren vermeld bij de specificaties van een monitor, maar hierbij liegen ze dus. Voor bepaalde beroepsgroepen (fotografen in ieder geval) verkopen ze 10 bit monitors.

Voor wie wil weten wat het eerder genoemde dithering inhoudt, dit plaatje laat het volgens mij wel direct zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.tftcentral.co.uk/images/samsung970_dithering.gif
Je neemt een donkerdere kleur en een lichtere kleur (1 stap eronder) voor 2 pixels die naast elkaar zitten, doordat ze zo dicht bij elkaar zitten maakt jouw brein er een kleur van die ertussen in zit maar het is verre van perfect. Hetzelfde principe als waarom je met 3 verschillende kleuren toch 1 kleur waarneemt maar dan op een grotere schaal (2 pixels in plaats van 3 delen van 1 pixel).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 02:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
In deze review wordt inderdaad gesproken over 6 bit plus dithering. Op de Asus site vind ik het niet terug. Hier wordt het paneel 8bit genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arjanders schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:14:
[...]

In deze review wordt inderdaad gesproken over 6 bit plus dithering. Op de Asus site vind ik het niet terug. Hier wordt het paneel 8bit genoemd.
Erger nog, Asus liegt zelfs dubbel door te melden dat het scherm 16,777216 miljoen kleuren kan produceren. Nog even los van allerlei technische mankementen waardoor geen enkele 8-bits monitors dit kan (het licht wat onvoldoende wit is, contrastproblemen en zo), als het 6 bits is met dithering dan zouden ze moeten melden dat het scherm (2^6)^3 = 262144 kleuren kan produceren.

Volgens mij is dat valse adverteren een gebruikelijk probleem, helaas. Vaak verzuimen ze om aan te geven dat het 6 bits met dithering is in plaats van 8 bits. Als je goed zoekt dan vind je het wel maar bedrijven zijn er helaas vaak niet open over. Niet alleen voor kleuren, over contrastratio's en responsetijd wordt er ook nogal veel gelogen, waaronder het vertellen van halve waarheden of hoe je het ook wil noemen. Concreet voorbeeld voor de responsetijd: hoewel TN-monitors standaard een lagere responsetijd opgeven zijn er aardig wat IPS-monitors met een 'officiële' responsetijd van 5 ms. die een lagere totale responsetijd hebben dan veel TN-monitors met een officiële responsetijd van 1 ms. , dat komt doordat slechts een deel van de totale responsetijd wordt vermeld en dit onder specifieke omstandigheden (van waarde X naar waarde Y).
Merkwaardig dat dit vals adverteren wordt toegestaan door het gezag. Normaal gesproken wordt er toch opgetreden door rechters tegen vals adverteren (nadat iemand een rechtszaak aanspant, bijvoorbeeld een consumentenwaakhond, een of andere toezichthoudende commissie of slachtoffers) maar in de technologiesector komen bedrijven ermee weg. :?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2017 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets anders, als de winkel waarbij de starter van deze draad eveneens niet duidelijk meldde dat het scherm 6 bits gebruikt dan heb je een vrij goede zaak om geld terug te eisen in ruil voor het terugbrengen van het scherm (veronderstellende dat het scherm geen defecten heeft opgelopen terwijl je het gebruikte en zo). Of dat de winkel het ook zo ziet is een andere vraag maar juridisch gezien zou je in je recht staan als je verkeerd bent geïnformeerd over het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:02:
[...]

Erger nog, Asus liegt zelfs dubbel door te melden dat het scherm 16,777216 miljoen kleuren kan produceren. Nog even los van allerlei technische mankementen waardoor geen enkele 8-bits monitors dit kan (het licht wat onvoldoende wit is, contrastproblemen en zo), als het 6 bits is met dithering dan zouden ze moeten melden dat het scherm (2^6)^3 = 262144 kleuren kan produceren.

Volgens mij is dat valse adverteren een gebruikelijk probleem, helaas. Vaak verzuimen ze om aan te geven dat het 6 bits met dithering is in plaats van 8 bits. Als je goed zoekt dan vind je het wel maar bedrijven zijn er helaas vaak niet open over. Niet alleen voor kleuren, over contrastratio's en responsetijd wordt er ook nogal veel gelogen, waaronder het vertellen van halve waarheden of hoe je het ook wil noemen. Concreet voorbeeld voor de responsetijd: hoewel TN-monitors standaard een lagere responsetijd opgeven zijn er aardig wat IPS-monitors met een 'officiële' responsetijd van 5 ms. die een lagere totale responsetijd hebben dan veel TN-monitors met een officiële responsetijd van 1 ms. , dat komt doordat slechts een deel van de totale responsetijd wordt vermeld en dit onder specifieke omstandigheden (van waarde X naar waarde Y).
Merkwaardig dat dit vals adverteren wordt toegestaan door het gezag. Normaal gesproken wordt er toch opgetreden door rechters tegen vals adverteren (nadat iemand een rechtszaak aanspant, bijvoorbeeld een consumentenwaakhond, een of andere toezichthoudende commissie of slachtoffers) maar in de technologiesector komen bedrijven ermee weg. :?
Hmm ik zit al wel enige tijd te twijfelen of ik niet naar IPS moet gaan. Ik heb met Dell contact gehad en ze zijn bereid om geld terug te geven. Maar als ik een andere monitor wil wil ik er wel een met 144hz, daar geniet ik nu teveel van. Heb je misschien n aanbeveling voor zon IPS die toch een snelle respons time heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
joppe99999 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 22:39:
[...]

Heb je misschien n aanbeveling voor zon IPS die toch een snelle respons time heeft?
Morgen komt hier de Acer Predator Z271 binnen.. VA scherm, geen IPS dus. Volgens tftcentral redelijke responstijden (muv een aantal waardes). Helaas heb ik geen apparaten waarmee ik deze testen kan herhalen, ik kan alleen mijn subjectieve ervaring delen in de range: "o dat was toch wel heel veel motion blur" tot "dit is kraakscherp beeld"
:)

@joppe misschien je review over de Asus bijstellen zodat mensen weten waarvoor ze kiezen..

[ Voor 6% gewijzigd door Arjanders op 01-02-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe99999
Arjanders schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:28:
[...]

Morgen komt hier de Acer Predator Z271 binnen.. VA scherm, geen IPS dus. Volgens tftcentral redelijke responstijden (muv een aantal waardes). Helaas heb ik geen apparaten waarmee ik deze testen kan herhalen, ik kan alleen mijn subjectieve ervaring delen in de range: "o dat was toch wel heel veel motion blur" tot "dit is kraakscherp beeld"
:)

@joppe misschien je review over de Asus bijstellen zodat mensen weten waarvoor ze kiezen..
Ja heb ik al gedaan ;) en ik hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanders
Eerste indruk is positief over de Acer Z271. Ben van plan nog uitgebreide review te schrijven, maar belangrijkste punten voor mij zijn:
  • Helderheid kan heel laag met weinig/geen consequenties voor beeldkwaliteit. Heel fijn in de avond.
  • Stevige voet, verder is bouwkwaliteit wat minder robuust dan de Asus. Joystick is wat wiebelig.
  • Ben zeer tevreden over kwaliteit van het beeld. Kleuren (8bit) en zwartwaarden zijn bijzonder prettig.
  • Heb geen last van de wat tragere responstijden bij sommige transities die gemeten zijn in deze uitgebreide review
  • 27" en 1920x1080 resolutie. Ideale afstand voor mij is minimaal 70cm vanaf scherm. Vanaf 50cm wordt de resolutie storend. 2560x1440 valt voor mij af omdat dit mijn frames/second gaan verminderen en speel graag first person shooters.
  • Gebogen scherm is eigenlijk heel erg prettig. Had ik niet verwacht.
Alternatief is de Samsung C24FG70 als je 24" zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derodu
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09-2023
Ik blijf ook tegen de dezelfde problemen aanlopen met deze monitor.

[ Voor 88% gewijzigd door Derodu op 18-02-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanders
Interessant. Door dynamisch bereik te beperken... Snap dit eigenlijk niet. Color banding komt toch door een gebrek aan tussenkleuren in overgangen. Dynamisch bereik verminderen (16-235) betekent dat helemaal zwart en helemaal wit niet weergegeven wordt. Maar alles daartussen zal dan toch nog steeds last hebben van de 6 bit?

Edit: Jammer Rolos dat dit toch niet werkt. Geeft het helemaal geen verbetering of wat was de reden dat je aanvankelijk dacht dat het een verbetering was? Het paneel gebruikt dithering om kleurbereik te verhogen. Ik dacht later nog dat misschien als het signaal een beperkt dynamisch bereik heeft, het paneel hier beter mee "overweg kan"? Wat veranderd er precies bij beperkt bereik in het beeld? Ben wel benieuwd eigenlijk..

[ Voor 44% gewijzigd door Arjanders op 19-02-2017 11:13 . Reden: wijziging post rolos ]

Pagina: 1