SSD plus (niet draaiende) HD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-03 08:06
Mijn vraag:

Hoi, ik heb een vraagje over Opslag.
Ik heb altijd 1 harde schijf gehad, maar binnenkort is het tijd voor een nieuwe pc met een ssd en hd.
Nu ben ik nogal op stilte gesteld, dus ik had een WD Blue 4TB of Seagate Desktop HDD 4TB in gedachten, of anders de Blue 3TB (maar die komt tot 37 dB...)

Als ik mijn OS op de ssd zet, draait mijn HD (enkel voor opslag van bestanden) dan ook de hele tijd, of gaat de HD na opstart van de pc b.v. een half minuutje draaien waarna hij stopt totdat ik een bestand nodig heb, en zodoende alleen af en toe draait wanneer ik dat nodig heb?
Dat lijkt mij vrij handig en logisch, en het uitzoeken van een opslag HD is dan stukken makkelijker.

Groetjes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dit hangt van je OS af, de meeste zullen ongebruikte HDD's stilzetten.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 09:00
Het komt de gevoel van vlotheid niet ten goede dat elke keer als je een bestand van die schijf wilt openen dat deze eerste op moet starten.

Het is handiger om in een goede kast te investeren, een kast die goed dempt.

[ Voor 22% gewijzigd door LordSinclair op 20-01-2017 16:53 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een schijf kan je beter de hele dag laten draaien dan 10x per dag laten up en downspinnen. Ik heb zelf 2 SSD''s voor OS en Data met nog een 6TB HDD puur en alleen voor video's, Er zijn dagen dat ik niets met die schijf doe maar ik heb wel ingestelt dat ie de hele dag blijft draaien en nooit stopt. Juist constant aan en uit is veel slechter voor een schijf dan constant laten draaien. Ik zou dus eerder instellen dat ie niet uitgaat dan dat ie sneller uitgaat. Verder heb je als ie moet opspinnen een lag van een paar seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt stil wilt, maar toch een mechanische schijf, kun je ook 2,5" overwegen. Deze bijvoorbeeld is nog redelijk te doen qua euro per TB: pricewatch: Seagate Spinpoint M9T, 1,5TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
Dank jullie wel voor de reacties,
het is me helemaal duidelijk!
Groetjes!

Een gerelateerde vraag.
Werken zogenaamde HD-silencers goed, en is er een aanrader?

[ Voor 50% gewijzigd door Computeraar2013 op 21-01-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak werkt dat met rubberen banden. Het zal vast werken vibraties te minimaliseren, maar voor je schijf is dat juist heel slecht. Je schijf moet goed zijn vastgeklemd zodat de eigen vibraties door seekgeluiden worden opgevangen, en de schijf zelf niet gaat resoneren. Continu vibraties belasten de schijf mechanisch behoorlijk en zorgen ook voor lagere prestaties omdat veel 'seeks' zullen mislukken en dan opnieuw moeten gebeuren.

Dus silencers die met gespannen 'rubberen draden' zou ik afraden. En stil krijgen qua geluid kun je daar ook weinig mee; dan kun je alleen je kast isoleren. Het beste is om te zorgen dat de schijven zelf niet of nauwelijks geluid maken. Dus of SSDs of zeer stille hardeschijven, zoals 2,5" of een stille 3,5" zoals WD Green en dus vooral geen Seagate of Hitachi of Toshiba, die grof genomen toch behoorlijk minder stil kunnen zijn dan een WD Green bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Computeraar2013
Goed uitgelegd het stukje over de vibraties, ik zal dan gaan voor een WD-Blue (~ Green) die in Idle-stand het minst lawaai maakt.

Is er trouwens een geluidsverschil tussen 2.5 en 3.5 inch schijven?
Mijn externe/portable 2.5 schijf is wel stiller dan mijn drie andere 3.5 schijven...
(Laatste vraag hoor!)

Dank je wel!

[ Voor 38% gewijzigd door Computeraar2013 op 22-01-2017 19:42 ]

Pagina: 1