Ziggo modem wel of niet in bridge met twee routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste tweakers,

Graag advies over de volgende situatie.
Ik heb de Ziggo connect box in de meterkast samen met een gigabit switch.
In de woonkamer router 1 (Netgear 2600) voor WiFi beneden en de tv zaken.
Slaapkamer router 2 (Synology) met computer en 2x NAS.
Naar elke kamer loopt een cat6 vanuit de meterkast.
Als ik Ziggo op bridge zet en wan-lan naar de woonkamer leidt kan ik hem niet terug leiden volgens mij.

Is het mogelijk de wan via de switch naar beide routers te leidden of kan ik beter alleen WiFi uitschakelen op de Ziggo box en deze als switch gebruiken?

Alvast bedankt,
Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Kun je aangeven waarom je precies je Ziggo modem in Bridge wil hebben?
Werkt er op dit moment iets niet naar behoren?

Ik neem aan dat je e.e.a. al opgezocht hebt:
https://gathering.tweaker...find?keyword=ziggo+bridge

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:30
Kun je een (ascii) tekening maken van wat je nu hebt en wat je nu wilt? Het klinkt vooralsnog dat je 2 apparaten aan de ziggo box wil koppelen die ieder weer hun eigen netwerk vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als die gigabit switch managed is en je in de woonkamer nog een managed switch zet dan kan het. Maar zoals eerder gevraagd waarom zou je het willen. Je netwerk wordt er niet sneller of beter door.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 14:26

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De Connect Box in bridge modus naar beide routers leiden wordt vrij lastig, je krijgt namelijk maar 1 IP adres van Ziggo. Als je beide routers gewoon als access point configureert zie ik niet goed waarom je de Connect Box in bridge zou willen zetten.
Behalve als je iets met je router wilt kunnen doen wat de Connect Box niet kan natuurlijk.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Bedankt voor de reacties. Het oorspronkelijke idee was om de Ziggo box in bridge te hebben en mijn router het werk te laten doen (situatie in oude huis). Ik heb nu twee routers nodig om de WiFi dekkend te laten zijn, alleen niet aan gedacht dat ik twee kabels moet trekken voor wan-lan en dan lan-lan naar de switch.
Dan hou ik het bij ziggo als switch en de eigen routers als netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlusivenl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 09:57
tecje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:08:
Bedankt voor de reacties. Het oorspronkelijke idee was om de Ziggo box in bridge te hebben en mijn router het werk te laten doen (situatie in oude huis). Ik heb nu twee routers nodig om de WiFi dekkend te laten zijn, alleen niet aan gedacht dat ik twee kabels moet trekken voor wan-lan en dan lan-lan naar de switch.
Dan hou ik het bij ziggo als switch en de eigen routers als netwerk.
Je moet helemaal geen routers gebruiken om je wi-fi netwerk dekkend te maken. Daar zijn Access Points voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Het was een 2 in 1 keus. Ik had een switch kunnen neerzetten (2x NAS + computer) + AP. De router has ik toch al. Waarschijnlijk voor beneden beetje overkill, maar goed. Al doende leert men:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact welke "Netgear 2600" heb je? En welke Synology boven? En trouwens welke "ConnectBox" van Ziggo. Geef eens modelnrs van alledrie. Eea kan nogal relevant zijn voor wat handig is en wat niet.

En wat levert WiFi boven?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Ik heb de Netgear nighthawk x4s ac2600 voor beneden.
De synology rt1900ac voor boven. Deze geeft slechte wifi van beneden naar boven. Vandaar de Netgear voor beneden.
De Ziggo connect box. Dit is de naam zover ik kan zien.

Zat nu te denken om de Ziggo als hoofd router zonder wifi en de twee overige zonder dhcp en met wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:35
Je kan een router vaak ook configureren als enkel access point. Zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Ziggo in bridge laten zetten Die netgear beneden in de meterkast als router en wifi voor beneden. Van daar uit kabel naar boven en je synology in AP modus zetten. Kun je ook meteen de andere LAN poorten inzetten als fysieke switch. Verder beneden bij je TV die switch neerzetten die nu in je meterkast zet. Heb je overal evenveel LAN aansluitingen en net zo goed dekkende wifi :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tecje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:15:
Ik heb de Netgear nighthawk x4s ac2600 voor beneden.
Is dat de R7800? Ipv alle marketingblaat te noemen, gewoon op het stickertje onderop het apparaat kijken...
De synology rt1900ac voor boven. Deze geeft slechte wifi van beneden naar boven. Vandaar de Netgear voor beneden.
Denk dat dat minder aan het apparaat ligt maar meer aan de (betonnen?) vloeren in kwestie.
De Ziggo connect box. Dit is de naam zover ik kan zien.
Wederom, kijk op het stickertje onderop. Meestal zal het een Compal CH7465LG zijn, maar we kunnen dat pas zeker weten als jij het bevestigt...
Zat nu te denken om de Ziggo als hoofd router zonder wifi en de twee overige zonder dhcp en met wifi.
Als het daadwerkelijk om de R7800 gaat is het een beest dat je in de woonkamer hebt. Dat gezegd, alledrie de apparaten doen 3x3 (of dus 4x4) in de 5GHz. Doodzonde ze niet allemaal te gebruiken. Je hebt in de 5GHz 4 kanalen van 80MHz beschikbaar, dus 3 apparaten elk een moet prima kunnen. De R7800 ondersteunt 160MHz, maar geen enkele client doet dat vooralsnog, dus je wint niets met 160MHz en je verliest wel 3dB zendvermogen. De CH7465LG en de R7800 ondersteunen iig DFS. Enige wat je zou kunnen doen is bij grote overlap beneden de zendvermogen van zowel de CH7465LG als de R7800 omlaag te schroeven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
@dion_b. Fair enough. Het is inderdaad de r7800. Ziggo klopt ook.
Betonnen vloer zal inderdaad een grote rol spelen, metalen behuizing van de telefoon helpt ook niet. De overleden asus (geen sticker binnen bereik:)) had echter stuk beter signaal.
Ik heb de 2 routers nu als gelijke ssid op andere kanalen. Kodi beneden met NAS boven gaat goed gelukkig.

Heeft het voor internet meerwaarde de Ziggo toch in bridge te zetten (met Netgear in de meterkast)? Of gewoon laten wat het is en de Ziggo wifi eventueel mee laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tecje schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:14:
@dion_b. Fair enough. Het is inderdaad de r7800. Ziggo klopt ook.
Betonnen vloer zal inderdaad een grote rol spelen, metalen behuizing van de telefoon helpt ook niet. De overleden asus (geen sticker binnen bereik:)) had echter stuk beter signaal.
Ik heb de 2 routers nu als gelijke ssid op andere kanalen. Kodi beneden met NAS boven gaat goed gelukkig.

Heeft het voor internet meerwaarde de Ziggo toch in bridge te zetten (met Netgear in de meterkast)? Of gewoon laten wat het is en de Ziggo wifi eventueel mee laten draaien?
Ziggo in bridge mode geeft je hooguit wat meer features van de R7800 router - maar als je die niet nodig hebt scheelt het niets. Bovendien is de R7800 in mijn ervaring (ik gebruik er eentje op het werk) nog niet 100% stabiel - performance loopt langzaam terug na ~week uptime en na paar weken heeft het echt een reboot nodig om nog mee te kunnen verbinden. Hoogstwaarschijnlijk ergens een memory leak dus. Hoogstwaarschijnlijk gaat Netgear daar tzt wat aan doen, maar voor nu zou ik niet m'n hele netwerk ervan afhankelijk willen hebben.

Sowieso is de meterkast meestal niet beste plek voor WiFi, dus als je nu de R7800 in de woonkamer hebt staan zul je erop achteruit gaan als je het in de meterkast plaatst, iig in de woonkamer.

Kun je je woning wat gedetailleerder beschrijven?
- Hoeveel verdiepingen heb je
- Waar is meterkast tov woonkamer en trapgat?
- Als je een typische eengezinswoning hebt, heb je drie verdiepingen. Staat de Synology RT1900AC op eerste of tweede verdieping?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Bedankt voor de reply.
We hebben een nieuwbouw woning met 2 verdiepingen. Naar elke verdieping is een cat6 getrokken vanuit de meterkast.
De meterkast zit in de centrale hal tegenover de trap. De woonkamer ligt links van de hal (keuken rechts).
De Netgear staat in de hoek van de woonkamer, ongeveer 10 meter van de meterkast. De synology op de eerste in een kamer tegenover de trap (onder keuken, ongeveer 4 meter van de meterkast).
Beide geven op de andere verdieping een signaal van ongeveer -89db.

De zolder gebruiken we op dit moment niet vaak (moet nog een hoop gebeuren:)).

[ Voor 5% gewijzigd door tecje op 21-01-2017 09:24 . Reden: Geprobeerd plaatje toe te voegen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Klinkt als een eenvoudige situatie: Ziggo ding laten routeren, synology als access point op de 1e verdieping en de netgear als access point op de 2e verdieping. Volg die HowTo die ik eerder postte en je bent klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:58:
Klinkt als een eenvoudige situatie: Ziggo ding laten routeren, synology als access point op de 1e verdieping en de netgear als access point op de 2e verdieping. Volg die HowTo die ik eerder postte en je bent klaar. :)
Eh...
De zolder gebruiken we op dit moment niet vaak
Dan lijkt het me niet zo zinnig om nu de AP met beste WiFI-prestaties op zolder te plaatsen 8)7
tecje schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 09:13:
Bedankt voor de reply.
We hebben een nieuwbouw woning met 2 verdiepingen. Naar elke verdieping is een cat6 getrokken vanuit de meterkast.
De meterkast zit in de centrale hal tegenover de trap. De woonkamer ligt links van de hal (keuken rechts).
De Netgear staat in de hoek van de woonkamer, ongeveer 10 meter van de meterkast. De synology op de eerste in een kamer tegenover de trap (onder keuken, ongeveer 4 meter van de meterkast).
Beide geven op de andere verdieping een signaal van ongeveer -89db.
Klinkt alsof de RT1900AC alvast op juiste plek staat in de huidige situatie, en de R7800 ook op beste plek staat.

Of er wat te winnen valt met de CH7465LG ook voor WiFi in te zetten kun je proefondervindelijk zelf beste achterhalen. Zorg iig voor zelfde SSID('s) en PSK op alle apparaten, en voor zelfde security/encryption settings (WPA2 only + CCMP (AES)). Het zou goed kunnen dat je beste resultaten behaalt door zendsterkte op de twee AP's beneden (CH7465LG en R7800) op 50% te zetten om overlap te beperken.

Mbt SSID's - veel apparaten beweren band steering te ondersteunen maar ik geloof er nog niet zo in, iig niet op de CH7465LG en R7800. Beste is om een 2.4GHz SSID te hebben (zelfde op alle AP's) die je alleen gebruikt voor legacy/low-end zooi dat geen 5GHz aankan. Vervolgens een 5GHz SSID die je aan alle moderner spul geeft - en hen dus helemaal niet op 2.4GHz aanmeldt. Met drie zulke krachtpatsers in huis kun je prima zorgen voor 100% dekking in de 5GHz dus mis je daar niets mee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
dion_b schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:34:
Dan lijkt het me niet zo zinnig om nu de AP met beste WiFI-prestaties op zolder te plaatsen 8)7
Oeps, was nog niet wakker... bedoelde benedenverdieping i.p.v. tweede verdieping. Goed opgemerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Top! Dank jullie wel. Ik ga het eens proberen. Ze komen morgen de kabelbreuk in de straat op lossen dus dan heb ik waarschijnlijk (eindelijk) internet.
Een router zonder dhcp is in wezen toch hetzelfde als een AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tecje schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:22:
Top! Dank jullie wel. Ik ga het eens proberen. Ze komen morgen de kabelbreuk in de straat op lossen dus dan heb ik waarschijnlijk (eindelijk) internet.
Mooi :)
Een router zonder dhcp is in wezen toch hetzelfde als een AP?
Nee, een router zonder DHCP is een (NAT) router die geen DHCP doet :o

Waar het om gaat is of de router routeert, wat in thuissituatie vooral neerkomt op NAT. Meestal verzorgt de NAT-router ook DHCP, maar dat hoeft totaal niet voor z'n routerfunctionaliteit.

NAT aan = router.
NAT uit (of niet gebruikt doordat je alles op LAN-zijde aansluit) = hoofstwaarschijnlijk bridge, en als het een WiFi netwerk opzet dus een AP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Hmm, is het dan beter in dit geval (alle lan poorten bezet en wifi aan) de router op AP te zetten of enkel de dhcp uit? Of maakt dat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ap modus aan is beter. Al gaat het maar erom dat je een extra LAN port krijgt. Verder heb je dan ook geen gedoe dat ie niet snap waar het internet vandaan komt. Meestal maakt het vrijwel niets uit. Maar als die een ap modus heeft, aanzetten.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Ik snap de fixatie van veel Tweakers op de bridgemodus nooit. Als je de Ziggo-router bridged, spoel je 4 LAN-poorten door de plee en het routeren wordt niet opeens veel anders op een losse router. Als de WiFi ruk is met de ziggorouter kan je m.i. het beste de WiFi gewoon uitzetten op de Ziggo-router maar hem wel de DHCP laten doen en hem gewoon router laten zijn. Bij de andere routers zorg je dat ze geen DHCP-server zijn, dan worden het effectief gewoon Access Points. Dit werkt bij vele routers al automatisch als je de ingaande UTP-kabel niet in de (vaak blauwe) losse WAN-connector doet, maar in 1 van de vier LAN-poorten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Ik zal deze modem inderdaad niet als bridge gebruiken. Wifi moet ik even rustig gaan testen. Mijn oude ziggo modem had echter geen meerwaarde als enkel router, en eerlijk gezegd mij niet goed verdiept in de nieuwe connect box van Ziggo.

Aangezien ik toch nu de switch al heb hangen. De switch als 'router' gebruiken tussen de dan drie routers of de Ziggo box het werk laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Wat je moet doen is dit:
code:
1
Connect box (router) -> eventueel echte switch in meterkast -> andere routers (ap-mode).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Super, dan ben ik rond.
Volgende missie is een VPN service (waarschijnlijk IPVanish).

Bedankt voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Korte vraag: al het downloaden verkeer gaat via de synology router. Kan ik de VPN service beter hier op zetten of op elke NAS / Windows computer?
Of nieuwe topic starten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Afhankelijk welke verkeer over de vpn moet. Alleen een nas, dan instellen op de nas. Alles, dan op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tecje
Dit kan ook als hij als AP Is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

tecje schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:46:
Dit kan ook als hij als AP Is ingesteld?
Dat hangt van de mogelijkheden af, dat weet ik niet. Misschien kan de Ziggo box dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
dion_b schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 23:53:
...
Bovendien is de R7800 in mijn ervaring (ik gebruik er eentje op het werk) nog niet 100% stabiel - performance loopt langzaam terug na ~week uptime en na paar weken heeft het echt een reboot nodig om nog mee te kunnen verbinden. Hoogstwaarschijnlijk ergens een memory leak dus. Hoogstwaarschijnlijk gaat Netgear daar tzt wat aan doen, maar voor nu zou ik niet m'n hele netwerk ervan afhankelijk willen hebben.
...
Kan je uit ervaring een router noemen die je goed vindt en vergelijkbaar is met de R7800?
Pagina: 1